Gå til innhold

Gulv på kjøkken.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest *anonyma*

Vi har hatt en vannskade på kjøkkenet og må få nytt gulv. Snekkeren kommer snart så vi må bestemme oss for hva vi vil ha hvis vi ikke vil ha det samme som var der før. Det var linoleumsfliser som så ut som kork så det er lite aktuelt.

Vi har titta litt på alternativer men klarer ikke helt bestemme oss. Vi vet ikke helt hvilken prisklasse vi kan velge uten å måtte betale gildet sjøl, så vi trenger gode alternativer i flere prisklasser.

Vi vil altså ikke ha linoleumsfliser, heller ikke parkett (pga hakk og vannbestandighet). Laminat er ikke jeg så veldig begeistra for.

Fliser er flott og vi fant noen som ikke var så aller verst dyre.

Linoleum er ganske greit, det finnes adskillig sprekere varianter enn "kontorlinoleumen" som er overalt.

Fant noe laminat som så ut som fliser, firkanter som legges som valig laminat, de var egentlig ganske fine, men er de noe særlig på kjøkken? Det blir jo gjerne litt vannsøl.

Noen som har erfaringer å dele????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt du mister på fliser knuser.

Vi har parkett, må bare tørke opp med en gang hvis vi søler (litt vannskader der vannet til pus står...)

Vet ikke om det er noen forskjell på laminat og parkett i forhold til vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er noen forskjell på laminat og parkett i forhold til vann.

Jo, d er d! Laminat er veldig slitesterkt på den måten at d tåler søl og kliss (og røff behandling) uten å få sånne merker som parkett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fliser er uten tvil det beste på ett kjøkken. Du vil aldri trenge å bekymre deg for vannskader el. og de er pene år etter år etter år.

Mae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg valgte linolium på mitt kjøkken. Grunnen var at det var enklere å holde ved like, tåler litt mer vannsøl enn både fliser og laminat uten kabler, og er mykere å gå på og dermed blir varmere for bare føtter. Det var også ganske enkelt å legge og tok veldig kort tid. i forhold til laminat som du må skjære til og klikke borda inn på hverandre en etter en. Det er mange fine mønstre i linolium. Best å velge en med kvalitet, litt tykk. vår var med 15 års garanti.

Laminat tåler ikke vannsøl. vi har laminat på stua. vi var uheldige å søle vann på gulvet etter å ha vannet en plante. vi oppdaget ikke at det hadde rent ned på gulvet før dagen etter og da var allerede skaden skjedd. ble veldig sur, trodde ikke det skulle så lite til. vannet hadde rent ned i sprekkene mellom borda og gjort slik at borda hadde utvida seg slik at overflata ble ganske stygg. Det var jo ikke så mye vann.

Fliser er kalde hvis du ikke har varmekabler og ting knuser lettere. fliser eller det som er imellom flisene er ikke vanntette i seg selv. det er membranen som holder vannet unna. så vannet kan ikke ligge lenge på flisene for det trekker raskt ned til membranen og får det ikke mulighet til å fordampe så blir det liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fliser er pent og praktisk mhht vannsøl, men synes det er hardt å gå på, og det blir veldig kaldt uten varmekabler.

Ville aldri lagt parkett, av samme grunner som du nevnte.

Hadde vanlig laminat på mitt forrige kjøkken, og har bare pene ting å si om det.

Forskjellen på laminat og parkett når det gjelder vann er at parketten er tre i øverste laget, og laminaten plast. Så i utgangspunkter tåler laminat masse vann i forhold til parkett.

MEN: laminaten tåler ikke at det ligger vann i skjøtene, for da vil det laget som er under svelle.

Så det er ikke særlig gunstig at det ligger vann på hverken laminat eller parkett over tid.

Laminat er mye mer slitesterkt enn parkett, og tåler langt mer juling før det blir hakk. På den annen side: får du et dypt hakk i parketten, er det bare det samme treet under, mens laminaten får et mer synlig sår fordi overflaten er forskjellig fra lagene under.

Laminat er omtrent vedlikeholdsfritt, og det anbefales å bare tørrmoppe eller støvsuge.

Jeg har lagt sånne laminatfliser på mitt nye kjøkken (skiferfargen) http://www.europe.alloc.com/NO/sida_199.asp (her kan du sikkert lese mer om gulvet også)

Det er blitt kjempepent! Det går fort å legge, og skjøtene er usynlige hvis du ikke legger deg nedpå og ser etter dem. Har hatt håndtverkere her som har skrytt av at det ser veldig bra ut.

Det finnes sikkert mye fint i linolium også, men det ville ikke jeg ha, så det har jeg ikke satt meg noe særlig inn i. Men at linolium er best med tanke på vann, er det vel liten tvil om. Men jeg synes det blir nokså fort matt og slitt, og det er noe herk å skulle bone og holde pent.

Lykke til!

*Lisa*

-laminatfrelst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har lagt sånne laminatfliser på mitt nye kjøkken (skiferfargen) http://www.europe.alloc.com/NO/sida_199.asp (her kan du sikkert lese mer om gulvet også)

Det er blitt kjempepent! Det går fort å legge, og skjøtene er usynlige hvis du ikke legger deg nedpå og ser etter dem. Har hatt håndtverkere her som har skrytt av at det ser veldig bra ut.

De så kjempeflotte ut. Det var ikke Alloc vi så på, men noe i samme stilen. Hvem selger Alloc i Norge, det var ikke så lett å se på sidene deres, og hva koster det sånn ca?

Ellers takk for mange gode svar. Fikk vel bekrefta at vi ikke var helt på jordet mhp materialvalg.

Fliser har vi lyst på, det eneste jeg er litt redd for er at det blir kaldt å gå på og at alt som faller ned blir knust. Men får vi ikke fliser kan laminat(fliser) være et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting knuser om de faller på parkett også.. og gulvbelegg.

Noen løse løpere eller ryer løser problemet med kalde gulv. Leggd em i "stiene" der du pleier å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvem selger Alloc i Norge, det var ikke så lett å se på sidene deres, og hva koster det sånn ca?

Maxbo har ihvertfall, sikkert flere byggevarehus også.

Mener å huske at vi betalte rundt 240,- pr. m2.

*Lisa*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp hatt vannskade på vårt kjøkken pga. oppvaskmaskinen, og parketten sto som "skitupper" under kjøleskap og oppvaskmaskin. Parketten hadde vært stygg lenge pga. vannsøl og dråper som har blitt liggende. Når man har 3 unger og kjøkkenet er et rom som er i bruk hele dagen, skal det ikke mye til før noen dråper vann blir liggende litt for lenge, og sprekkene der parketten er limt sammen glipper fra hverandre og blir misfarget. Ikke pent! Men nå måtte vi altså rive opp hele parketten på kjøkkenet.

Vi var ikke interessert i å legge ny parkett, og valgte kjempefine, grå skiferfliser. Rommet ble bare kjempelekkert! OK, golvet er hardt, og faren for at ting knuser er kanskje større om de faller på fliser enn på parkett. Men hva skal man ta mest hensyn til? Flisene vil være like pene etter mange år, mens parketten vår ikke så ut etter 9 år. Stygge hakk og merker over alt etter grytelokk og kniver som har falt i golvet.

Hvis et glass faller, så knuser det uansett. Og det er billigere å kjøpe nytt glass enn nytt golv, helt klart!

Som en annen skrev her ovenfor; husk at heller ikke fliser er vanntett i seg selv, fugene er porøse og slipper fuktighet gjennom. Men det skal litt mer til likevel før det oppstår en skade av det format som vi nettopp opplevde med parketten vår. Nesten 40.000 i reparasjon av golv + taket i etasjen under.

Lykke til med ditt valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke tvilt et sekund jeg: Fliser!!!

Helt enig!

Spesielt pga vannsøl.

Et alternativ er jo å ha fliser rundt oppvaskkummen, og parkett på resten av kjøkkenet? Det er jo foran vasken det er mest vannsøl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...