Gå til innhold

NYTTÅRSBUKKER


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Er første år i nytt hus på nytt sted for oss,har aldri fått julebukker på døren før men regner med å få det i år.

men synes hele greia er litt stress,og ville helst sett at de ikke ringte på..litt pga eg har to gneldrebikkjer som bjeffer som gale hver gang det ringer på/kommer fremmede,og at eg har små barn som liksom skal sove på den tiden(og det blir umulig i det levenet som kommer til å oppstå.

Er det mulig å gjøre noe slikt som på halloween,at man slår av utelyset eller noe om man ikke vil ha besøk???

:lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri hørt om nyttårsbukker før. Julebukker har jeg hørt, men aldri sett. Tror ikke det er et svært fenomen i norges land altså.

Men om det skulle komme uønsket besøk så er det vel bare å la være å åpne døra, som meg :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et nyttårsbukk-område, og synes det høres fryktelig kjipt ut å ikke åpne for dem. Skal sies at vi de fleste år bare har hatt "bukker" som vi kan kjenne igjen ansiktene på og har hatt en viss kontakt med både barna og foreldrene, jeg er ikke fra by. Leit for barn å stå på trappen og fryse foran et varmt og opplyst hjem, og så oppleve at ingen gidder å komme ut. Barna dine vokser opp til at nabobarna går nyttårsbukk, hvordan vil du at barna dine skal bli møtt når de går nyttårsbukk? Nyttårsbukker følges ofte av foreldre hvis de ikke er så store, og ignorering er ikke en hyggelig måte å kommunisere med naboene på. Noe å tenke på hvis dere har tenkt å bli værende i deres nabolag. Hos oss er nyttårsbukkene et koselig syn hvert år. De synger en sang, men lager ikke noe leven ellers. Ser ikke på forventningsfulle, glade unger som noe stort problem. Hva med å prøve å gi det en sjanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttårsbukk/julebukk er noe som har lange tradisjoner i landet. Det er koselig og fritt for kommersialisme og heslige masker. Her kommer ungene med røde kinn, nisseluer og "gamle" klær, synger litt og blir glad enten det vanker noen julekaker eller "ekte" snop - selv om sistnevnte selvsagt er mest populært.

Vi tar i mot nyttårsbukker med glede (og håper heller Halloween dør ut...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hundene/ungene dine ikke tåler at det ringer på døren, så bør dere gjerne fjerne ringeklokka? Det gjelder vel ellers i året også...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttårsbukk her jeg bor innebærer at noen lokale gutter går fra et sted i bygda, og til det ytterste, på veien så kommer de og banker på hos kjentfolk og ber om dram eller kyss, så går alle på fest og ser på raketter. Veldig av tema, men jeg måtte bare skryte litt av våre inkluderende tradisjoner :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nyttårsbukker er mer vanlig på vestlandet.. har slekt der og der går alle barna nyttårsbukk. Det har derimot ingen hørt om her i trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nyttårsbukker er mer vanlig på vestlandet.. har slekt der og der går alle barna nyttårsbukk. Det har derimot ingen hørt om her i trondheim.

Heller ikke her hvor jeg bor. Aldri hørt om det en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttårsbukk her jeg bor innebærer at noen lokale gutter går fra et sted i bygda, og til det ytterste, på veien så kommer de og banker på hos kjentfolk og ber om dram eller kyss, så går alle på fest og ser på raketter. Veldig av tema, men jeg måtte bare skryte litt av våre inkluderende tradisjoner jupp2.gif

fnis.. sånne skulle jeg gjerne tatt i mot ;-)

Endret av Kipa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttårsbukk her jeg bor innebærer at noen lokale gutter går fra et sted i bygda, og til det ytterste, på veien så kommer de og banker på hos kjentfolk og ber om dram eller kyss, så går alle på fest og ser på raketter. Veldig av tema, men jeg måtte bare skryte litt av våre inkluderende tradisjoner :jepp:

:fnise: Så morro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bergenser_*

På vestlandet går man nyttårsbukk, ikke julebukk. Hadde det kommet julebukker her hadde de nok blitt bedt om å komme tilbake nyttårsaften. Vi har ikke snop til utdeling før da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis det er bjeffinga som er problemet, så bør du kanskje trene opp hundene dine til å slutte å bjeffe når det ringer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du bare lære deg å leve med. Det er snakk om noen få timer en eneste dag i løpet av året. Det må man da kunne leve med.

Men, du kan selvsagt være nabolagets kjiping og henge opp lapp på døren om at dere ikke liker nyttårsbukker, eller skru av lyset og late som dere ikke er hjemme.

Eller, kanskje skru av dørklokken? Mulig det resulterer i banking på døren i steden, men kanskje verd en sjanse? Men, da blir dere kjipingene. Om ikke mange år er det dine søte små som skal ut og gå nyttårsbukk, og da tenker jeg at du setter pris på alle naboene som tar seg bryet med å kjøpe inn litt småsnacks og åpner opp for å høre småbarna synge julesanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HOHOHOHOHO få hundene til å slutte å bjeffe... Den var god :fnise:

Vi har vært på hundekurs, lest bøker, fått råd fra veterinær og gudene vet, prøvd alt mulig, men vår snart 12 år gamle hund har aldri sluttet å bjeffe når det ringer på :fnise:

Er ikke bare-bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei. Jeg ser bare ikke at det hjelper å la vær å åpne døra. Da har de jo allerede ringt på og "skaden" er skjedd.

Det er jo hundenes bjeffing og ikke påringingen i seg selv som er problemet. Og jo, det er nok en mulighet til å vende hundene av med bjeffinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn fantastisk måte å bli kjent med nye folk og virkelig bo seg inn på nytt sted!'

Dessuten hvis bikkjene bjeffer når det ringer på stopper de vel ikke fordi du ikke lukker opp, som hun skrev over her... ringe på er vel ringe på om du lukker opp eller ikke.

Synes deres heller skal omfgavne tradisjonen, naboskapet, venner, inkluderingen og også dine barn, så får man vel stå over bittelitt brudd i rutinen en eneste kveld i juleferien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sånn fantastisk måte å bli kjent med nye folk og virkelig bo seg inn på nytt sted!'

Dessuten hvis bikkjene bjeffer når det ringer på stopper de vel ikke fordi du ikke lukker opp, som hun skrev over her... ringe på er vel ringe på om du lukker opp eller ikke.

Synes deres heller skal omfgavne tradisjonen, naboskapet, venner, inkluderingen og også dine barn, så får man vel stå over bittelitt brudd i rutinen en eneste kveld i juleferien!

husker når jeg hadde helt små barn, så var det ikke moro hverken med julebukker eller halloweengåere, for ungene ble skremt, og ja, vi hadde også en hund som lagde et himla spell på den tiden, så det var ikke bare å ignorere de som ringte på heller. Synes det er helt greit når man har så små unger at de sover på den tiden de fleste "bukkene" går, at man henger en lapp på døra der man skriver at "Kjære julebukker! her sover små barn, vær så snill å ikke forstyrr, velkommen tilbake neste år!"

eller noe lignende.

Det går også an å henge ut en eske med julekaker/pepper kaker og føye til på lappen at de kan få forsyne seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv gått nyttårsbukk i flere år da jeg var yngre, har også gått sammen med yngre søsken/søskenbarn. Det jeg husker var at det var noen hus vi ikke gikk til pga at tidligere år hadde de gitt KJIPT snop (husker en vi fikk 3 nøtter på deling hos - vi var iallefall 6 stykk)

Var vel også sjelden vi ringte på dører der ytterlyset ikke var på. Kanskje nyttårsbukkene (selv om det er nesten et år til neste gang de kommer) går forbi huset deres også om ikke ytterlyset står på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syrin_Ulven

Julebukker har eg aldri sett noe til, men "nyttårsbukker" (eller putlaskatter som vi kaller dem) løper rundt omkring hver nyttårsaften..

Har også to bikkjer som bjeffer når det ringer på (eine er sjølutpekt vaktboff). I år hang vi lapp på døra om at vi ikkje var heime ca 1 - 1 1/2 time før vi skulle stikke, slo av lys på gangen, trakk ned persiennene og slapp unna det verste maset fra godtegriske småunger. Tror det var ein gang det ringte på. Kobla ut ringeklokka før vi stakk også, så ikkje bikkjene skulle begynne bråke så fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...