Gå til innhold

uambisøse damer


Gjest h

Anbefalte innlegg

Jepp, samme her. Kan gjøre alt jeg skal hjemmefra, om jeg ønsker det. Ingenting er sort/hvitt her i livet, heldigvis :)
Men mye er basert på at diverse særinteresser bruker staten sin "rett"/monopol på å initiere tvang/vold ol. til å berike seg selv/skaffe seg fordeler på andre sin bekostning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke lese en bok uten at noen holder deg i handa?

Hva i alle dager har det å lese bøker med saken å gjøre? Både de som jobber og de som ikke jobber kan da i like stor grad lese bøker? Det vi snakket om var jobb kontra "hjemme med barn". At begge disse gruppene i tillegg leser og har hobbyer er på siden av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke så svaret på innlegget mitt før nå.

Nei, hva skal jeg svare, er det min personlige mening du er ute etter?

Å ligge på sofaen og se tv-serier nonstop kan også tolkes som ambisiøst, dersom målet er å forbrenne et absolutt minimum med kalorier. Å aldri lære seg noe i livet eller utvikle evner kan også være ambisiøst, det kommer helt an på øyet som ser.

Noen mener kanskje det å få barn er ambisiøst i seg selv, det mener ikke jeg. Det er et primærinstinkt, det imponerer ikke bortsett fra det faktum at en levende organisme er i stand til å reprodusere seg. Videre kan du sikkert argumentere for at å oppdra barn på en god måte med mål om å få barnet til å fungere i samfunnet er ambisiøst, det er jeg litt mer enig i, men jeg mener fortsatt at et minimum av allmennkunnskap bør kunne forventes også for å mestre denne rollen.

Likevel vil jeg ikke gå så langt som å si at å fullføre videregående er så veldig ambisiøst, med mindre spesielle forhold burde tilsi det.

Hva legger du i begrepet ambisiøst?

Man kan lære masse mens man oppdrar barn/ligger på sofaen!

Hvorfor kan man ikke tilegne seg almennkunnskap uavhengig av offentlige utdanningsinstitusjoner/karriere i arbeidslivet?

Det jeg har problemer med er at det settes = imellom ambisjoner og karriere/utdanningsinstitusjoner, dvs mye av det en kan hente ved å gjøre karriere/være tilknyttet utdanningsinstitusjoner, kan også erververs uavhengig av å gjøre karriere/være tilknyttet utdanningsinstitusjoner.

Endret av gbnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan lære masse mens man oppdrar barn/ligger på sofaen!

Klart man kan lære mye (f.eks via fjernstudium ol) samtidig. Men her snakker vi om hva man lærer AV den aktuelle aktiviteten.

Hva er det du mener du lærer av å gå hjemme med barna på formiddagen, som man ikke lærer like bra av å se barna på ettermiddager og helger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan lære mye (f.eks via fjernstudium ol) samtidig. Men her snakker vi om hva man lærer AV den aktuelle aktiviteten.

Hva er det du mener du lærer av å gå hjemme med barna på formiddagen, som man ikke lærer like bra av å se barna på ettermiddager og helger?

Man være til stede for barna, samtidig som man kan lære/få intelektuelle utfordringer, dvs det må ikke være enten/eller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man være til stede for barna, samtidig som man kan lære/få intelektuelle utfordringer, dvs det må ikke være enten/eller.

Nei, selvfølgelig må det ikke være enten eller. Jeg både studerer (deltid) og jobber (deltid) mens jeg har små barn.

Men jeg spør igjen;

hva er det du mener man utelukkende lærer av å være hjemme på fulltid (kontra å se barna kun deler av tiden)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmer barn om å tilbringe dagene med barnehageansatte, eller sine egne foreldre?

Ingen av delene. Fra barn er 3-4 år gamle foretrekker de store tider av dagen sammen med vennene sine. Slik samfunnet er blitt nå, er disse vennene stort sett i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig må det ikke være enten eller. Jeg både studerer (deltid) og jobber (deltid) mens jeg har små barn.

Men jeg spør igjen;

hva er det du mener man utelukkende lærer av å være hjemme på fulltid (kontra å se barna kun deler av tiden)?

"være til stede for barna"!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av delene. Fra barn er 3-4 år gamle foretrekker de store tider av dagen sammen med vennene sine. Slik samfunnet er blitt nå, er disse vennene stort sett i barnehagen.
Dokumentasjon/kausalitet osv????
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt sykt at småbarnsmødre jobber for å tjene penger til barnehage/barnepass. Er selv oppvokst med en mor som jobbet da jeg var liten, og det var et evig slit med "nå skal du hit!" "nå skal du dit!" "herregud, du skulle jo vært der nå!". Utbrent i en alder av 5 år, liksom... Jeg har ikke noe godt forhold til min mor, føler at hun er som en fremmed for meg egentlig. Ikke dermed sagt at alle barn tar skade av å ikke ha en hjemmeværende mor, men barn er individer, noen ville helt klart hatt det best med mor hjemme. Da er det synd at samfunnet er lagt opp rundt at man må ha to inntekter.

For å komme med en floskel: Alt var mye bedre før! Før var det de voksne som bestemte, nå er det barna som må få det har lyst på/ få gjøre det de har lyst til, for alle andre gjør jo det. 10-åringer i push-up bh og g-streng er et godt eksempel. Også all pedagogikken, da(!) Alt skal jo gjøres på den "riktige" måten nå, men psykiske problemer og lidelser blant barn har eksplodert i løpet av de siste årene. Blant mine mannlige venner som var utagerende da de var i skolealder er det èn fellesnever - de hadde ingen respekt for de som skulle fortstå seg ihjel på, men så fort noen tok fysisk tak i dem (hardt, men ikke vold) og sa "Dette her er faktisk helt uakseptabelt, nå får du faen meg skjerpe deg!" roet de seg ned og fikk respekt for vedkommende. Tar du tak i en unge i dag så får du bare høre "Jeg sier det til mamma og pappa, så skal de annnnnmelde deg, såh!".

Det er flott hvis kvinner kan realisere seg selv gjennom jobben, men jeg har minst like mye respekt for den gode gamle husmoren. De fleste menn jeg kjenner sier at de ville foretrukket å jobbe for å tjene penger til familien med kona hjemme for å ordne det meste der. Litt mer overraskende kanskje; de fleste kvinner jeg kjenner er enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"være til stede for barna"!

Du LÆRER å være til stede for barna?!?

Det trodde jeg alle foreldre KUNNE fra først dag, jeg.. Trodde ikke det var noe stort læringspotensiale der.

Skjønner virkelig ikke hva du snakker om her.

For ørtende gang: HVA er det du mener å lære som altså skal veie opp for erfaringer og læring på studiested/arbeidsplass.

Det man "lærer" av hverdagslivet er jo like for oss alle (potensialet i alle fall, noen er jo mer lærenemme enn andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette kan du selvfølgelig dokumentere?

Jeg kan vel heller be deg om dokumentasjon for det motsatte, for her er det DU som kommer med en kontroversiell påstand(dersom du virkelig mener at amming etter 12 mnd. gir utbytte).

Enhver med basic medisinsk innsikt vet at det er råmelken, og dernest den første melken etter den, som har betydning for avkommet(uavhengig av art-dette er felles for alle pattedyr). Det er den som gir styrke til immunitetsapparatet, som jo er ammingens positive effekt i vår del av verden.

Selvsagt kan det diskuteres hvorvidt denne effekten egentlig er noen stort poeng, ettersom MM både inneholder miljøgifter, fører til at barnet lett får i seg for lite væske, immunitetsapparatet må likevel bygges opp siden(og "sykdommsperioden", dvs. perioden hvor barnet er mye sykt fordi immunitetsapparatet må bygge seg opp, dermed bare utsettes)osv., men det er jo strengt tatt en annen diskusjon.

Når det er sagt, anser jeg min deltakelse i denne diskusjonen som avsluttet dersom du bare skal fortsette å kverrulere på elementære fakta(som hvorvidt amming utover et års alder gir medisinsk utbytte).

Endret av Rachel1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kgbaby:

Jeg kan vel heller be deg om dokumentasjon for det motsatte, for her er det DU som kommer med en kontroversiell påstand(dersom du virkelig mener at amming etter 12 mnd. gir utbytte).

Enhver med basic medisinsk innsikt vet at det er råmelken, og dernest den første melken etter den, som har betydning for avkommet(uavhengig av art-dette er felles for alle pattedyr). Det er den som gir styrke til immunitetsapparatet, som jo er ammingens positive effekt i vår del av verden.

Selvsagt kan det diskuteres hvorvidt denne effekten egentlig er noen stort poeng, ettersom MM både inneholder miljøgifter, fører til at barnet lett får i seg for lite væske, immunitetsapparatet må likevel bygges opp siden(og "sykdommsperioden", dvs. perioden hvor barnet er mye sykt fordi immunitetsapparatet må bygge seg opp, dermed bare utsettes)osv., men det er jo strengt tatt en annen diskusjon.

Når det er sagt, anser jeg min deltakelse i denne diskusjonen som avsluttet dersom du bare skal fortsette å kverrulere på elementære fakta(som hvorvidt amming utover et års alder gir medisinsk utbytte).

Gir utbytte, og det er ikke opp til meg å avgjøre, jeg vil bare påpeke at man bør få valget, noe som blir truet av et sosialdemokrati ol, valg altså.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du LÆRER å være til stede for barna?!?

Det trodde jeg alle foreldre KUNNE fra først dag, jeg.. Trodde ikke det var noe stort læringspotensiale der.

Skjønner virkelig ikke hva du snakker om her.

For ørtende gang: HVA er det du mener å lære som altså skal veie opp for erfaringer og læring på studiested/arbeidsplass.

Det man "lærer" av hverdagslivet er jo like for oss alle (potensialet i alle fall, noen er jo mer lærenemme enn andre).

Ikke lære å være tilstede, men å være tilstede!

Hva er det som må læres i arbeidslivet/ved utdanningsinstitusjoner, og som er uunnværlig, eller ikke kan læres når man er tilstede for egne barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...