Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
I blant henter jeg dem på skolen med hest og vogn.

Hva, finnes slikt ennå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva er det da man får kompetanse/kunnskap til(ikke relevant for yrke)?

Mesteparten av kunnskapen man lærer i løpet av videregående trenger man strengt tatt ikke for å ta i mot penger i en kasse eller vaske gulv. Jeg vil derimot påstå at man stiller svakt som forelder i det øyeblikket man skal hjelpe ungene sine med hjemmelekser på ungdomsskole- eller videregåendenivå dersom man mangler generell studiekompetanse.

Skrevet
Hva er det da man får kompetanse/kunnskap til(ikke relevant for yrke)?

Personlig vekst?

Skrevet
Mesteparten av kunnskapen man lærer i løpet av videregående trenger man strengt tatt ikke for å ta i mot penger i en kasse eller vaske gulv. Jeg vil derimot påstå at man stiller svakt som forelder i det øyeblikket man skal hjelpe ungene sine med hjemmelekser på ungdomsskole- eller videregåendenivå dersom man mangler generell studiekompetanse.
Hva består den generelle studiekompetansen i?
Skrevet
Kan du være mer spesifikk?

Hva er det du ikke forstår?

Skrevet
Hva er det du ikke forstår?
Du skrev, mer/mindre, at man sitter igjen med personlig vekst etter å ha vært innom en utdanningsinstitusjon, så hva er det man kan hente i en utdanningsinstitusjon, man ikke kan få til gangs andre steder?
Skrevet
Hva består den generelle studiekompetansen i?

Vær så snill da, dette trenger jeg ikke bruke tid på å forklare deg. Bruk google: 'Generell studiekompetanse'.

Skrevet
Du skrev, mer/mindre, at man sitter igjen med personlig vekst etter å ha vært innom en utdanningsinstitusjon, så hva er det man kan hente i en utdanningsinstitusjon, man ikke kan få til gangs andre steder?

Læring og økt kunnskap bidrar til personlig vekst. Dersom man kun skulle lært det som er direkte relevant for yrket man har/ønsker seg, vil man (etter min oppfatning) være rimelig innsnevret.

En god del teoretisk, historisk og akademisk kunnskap er mest effektivt tilegnet gjennom utdanningsinstitusjoner. Annen kunnskap læres best "andre steder" som du kaller det. Og "andre steder" er vel steder vi stort sett oppholder oss mesteparten av livet, mens kunnskapsinstitusjonene frekventerer vi en kort periode av livet.

Skrevet
Vær så snill da, dette trenger jeg ikke bruke tid på å forklare deg. Bruk google: 'Generell studiekompetanse'.
Hvorfor må den kompetansen hentes i en statlig utdanningsinstitusjon?
Skrevet
Læring og økt kunnskap bidrar til personlig vekst. Dersom man kun skulle lært det som er direkte relevant for yrket man har/ønsker seg, vil man (etter min oppfatning) være rimelig innsnevret.

En god del teoretisk, historisk og akademisk kunnskap er mest effektivt tilegnet gjennom utdanningsinstitusjoner. Annen kunnskap læres best "andre steder" som du kaller det. Og "andre steder" er vel steder vi stort sett oppholder oss mesteparten av livet, mens kunnskapsinstitusjonene frekventerer vi en kort periode av livet.

Hva har kunnskapservervelse med statlige utdanningsinstitusjoner å gjøre?

Ikke akkurat kort, og tidspunktetet er når man er mest mottagelig(fra 1/2/3/4-ca 25 år).

Skrevet

Kunnskapservervelse (for yrkesliv eller personlig utvikling) er målet med (og for mange, som meg - resultatet av) og oppholde seg i utdanningsinstitusjoner. Statlige eller private.

Skrevet
Hvorfor må den kompetansen hentes i en statlig utdanningsinstitusjon?

På hvilket grunnlag trekker du den slutningen?

Skrevet
Kunnskapservervelse (for yrkesliv eller personlig utvikling) er målet med (og for mange, som meg - resultatet av) og oppholde seg i utdanningsinstitusjoner. Statlige eller private.
Men I norge så blir private institusjoner sett ned på?
Skrevet
På hvilket grunnlag trekker du den slutningen?
Vi er nordmenn, ca 99.99 % stemmmer på partier som er mer eller mindre sosialdemokratiske og ønsker offentlige skoler.
Skrevet
Vi er nordmenn, ca 99.99 % stemmmer på partier som er mer eller mindre sosialdemokratiske og ønsker offentlige skoler.

Hvilken rolle spiller det i diskusjonen egentlig? Jeg er forsåvidt også for offentlige skoler, men jeg kommer mest sannsynlig til å sende mine egne barn på privat skole.

Skrevet
Men I norge så blir private institusjoner sett ned på?

Javel? Private institusjoner, ikke mindre altså? Litt sånn sidestilt agenda til trådens tema her kanskje eller?

Skrevet
Javel? Private institusjoner, ikke mindre altså? Litt sånn sidestilt agenda til trådens tema her kanskje eller?
Kvinner kan uvikle seg selv hjemme ilag med små barn(personlig vekst), selvom de ikke har generell studiekompetanse ifra en offentlig utdanningsinstitusjon/gjør karriere i arbeidsmarkedet ol.
Skrevet
Hvilken rolle spiller det i diskusjonen egentlig? Jeg er forsåvidt også for offentlige skoler, men jeg kommer mest sannsynlig til å sende mine egne barn på privat skole.
Kvinner kan uvikle seg selv hjemme ilag med små barn(personlig vekst), selvom de ikke har generell studiekompetanse ifra en offentlig utdanningsinstitusjon/gjør karriere i arbeidsmarkedet ol.

Så du ønsker at almuen skal få et tilbud, når dine egne barn blir utdannet på USAs østkyst feks?

Skrevet

Nå er jeg småbarnsmor selv, og å si at det å være hjemme med små barn gir personlig vekst er nytt for meg... Jeg føler faktisk tvert om at det å være hjemme med små barn er direkte fordummende, om man ikke får tilleggstimuli gjennom f.eks. studier e.a.

Men at man kan være hjemmeværende uten generell studiekompetanse er jo riktig. Jeg bare skjønner ikke helt hva det har med noe som helst å gjøre, var det det vi diskuterte her? *forvirra*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...