Gjest pulverheksa_ Skrevet 27. august 2003 #1 Del Skrevet 27. august 2003 Fikk så lyst på sveler til kvelds. Men siden jeg er fra en kant av landet hvor det ikke er hverdagskost, har jeg ingen gode oppskrifter. Vil du dele din med meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pulverheksa_ Skrevet 27. august 2003 #2 Del Skrevet 27. august 2003 Jeg mener SVELER ikke seler i tittelen :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vampie Skrevet 27. august 2003 #3 Del Skrevet 27. august 2003 ikke et nemo!!!!!!!!!! :fy: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Greta Skrevet 27. august 2003 #4 Del Skrevet 27. august 2003 Disse pleier smake: 5 egg 3,5 dl sukker 1 liter hvetemel 1 liter kefirmelk 1 topet ts natron 1 toppet ts hjortetakk 75 gr margarin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 27. august 2003 #5 Del Skrevet 27. august 2003 Her er "min" oppskrift Svele 5 dl hvetemel 3 ts bakepulver 1 dl sukker 4 dl kulturmelk (bland melk og rømme eng. sour-cream) 3 egg 1 dl smeltet smør (IKKE OLJE) La røren svelle i 30 min og stek små lapper i tørr stekepanne, pass på og ikke bruke for sterk varme. Server med smør og syltetøy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 27. august 2003 #6 Del Skrevet 27. august 2003 Tro det eller ei... jeg har akkurat fått den ekte ferje-sveleoppskriften fra mamman min. Og hun hadde egenhendig fått den av ei venninne som hadde fått den av en ekte ferjemann i MRF. Ferjesveler 4 egg og to koppar sukker piskast til eggedosis. Så har du vekselvis i: 1 liter kefir 1 liter kveitemjøl som du har blanda 1 ts hjortesalt og 1 ts natron i Til slutt har du i ein halv kopp smelta smør eller margarin. Røra skal svelle litt før ein byrjar å steike svelene. Etast med smør og sukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. august 2003 #7 Del Skrevet 28. august 2003 Lagde gretas i går siden det var den som var kommet inn før jeg dro hjem. De var veldig gode. Skal skrive ut de andre og prøve dem etter hvert. Nam, sveler hver dag i en uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 28. august 2003 #8 Del Skrevet 28. august 2003 http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...highlight=svele Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karen Skrevet 29. august 2003 #9 Del Skrevet 29. august 2003 Her kommer den beste svele oppskrifta jeg har smakt: 5 egg 1 ts vaniljesukker 150 gram sukker Dette vispes til eggedosis i 10 min. Skal bli en luftig konsistens. Tilsett 1,5 liter kulturmelk og deretter 700 gram hvetemel til slutt ts natron. La det svelle i 20 minutt. Hvis du lager røra dagen før, vent med natron til ca. 30 minutter før du skal steke. Slik at røra får svelle. pisk sammen til en luftig røre. Dette blir ca. 20 sveler. Fint å bruke stekespray til takka tørk over med papir. så steker du så får du et fint resultat på stekinga. Jeg har fått oppskrifta fra en kokk som hvist har greie på det med svelelaging. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå