Gå til innhold

Tjukke feite folk


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Mye uvitenhet ute og går her.

http://www.side2.no/helse/article2495761.ece

Og tydeligvis også mangel på humor... :roll:

Poenget var at noen tidligere i tråden sa at iverektige var overvektige fordi de spiste for fort.

Det er funnet indikasjoner (som blir presentert som bevis) på at det kan være en medvirkende årsak, og det gjelder langt fra alle overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er overvektig og dette er det jeg spiser og drikker daglig.

Frokost: 1 brødskive med ost eller fårepølse + tomat og agurk

Lunsj: Omelett

Middag: Hjemmelaget mat.

Drikke: Vann

Litt chips i helgen. ALDRI sjokolade eller godterier. :snurt:

Likevel er jeg overvektig. Merkelige greier.

Trur kanskje du spiser for lite rett og slett! Mange overvektige spiser for lite, får lav forbrenning av dette. Og når de en gang unner seg litt godis så legger alt seg som fett. Ergo går de opp igjen.

Endra vekta mi me 17 kg via 2000 kcal pr dag og vekter/lett cardio. 7 av de var bare maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er full av mennesker som ikke ønsker å ta et oppgjør med hvorfor de er overvektige. Istedet kommer de med tåpelige kommentarer og bortforklarer fakta.

Etter å ha lest her er den sympatien jeg måtte hatt for overvektige helt borte. Sett bort ifra dem som er overvektige pga.sykdom eller medikamneter,så synes jeg ikke det minste synd i dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eks-overvektig-gjest
Denne tråden er full av mennesker som ikke ønsker å ta et oppgjør med hvorfor de er overvektige. Istedet kommer de med tåpelige kommentarer og bortforklarer fakta.

Etter å ha lest her er den sympatien jeg måtte hatt for overvektige helt borte. Sett bort ifra dem som er overvektige pga.sykdom eller medikamneter,så synes jeg ikke det minste synd i dere.

Helt enig, jeg har selv vært det, men det er kun min egen overforbruk som gjorde det til at jeg ble overvektig. Folk må slutte å skylde på sykdom, gener osv, for det er det kun få som sliter med, resten lyver. Det er kanskje 1 % av verdens befolkning som sliter overvekt pga sykdom, allikevel klager så å si alle overvektige over at det feiler dem noe, og det henger ikke på grep.

Jeg gikk ned i vekt, men jeg dømmer ikke folk som er overvektige, men dere må slutte med å si at dere lider av en sykdom som gjør det umulig å gå ned i vekt, at dere spiser normalt, men at nålen fortsatt ikke rikker på seg, det er bare tull.

Dere kan gjøre noe med det, om dere gidder er en annen sak, men hver og enkelt må få leve livet på den måten de selv vil, uansett hva konsekvensene blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eks-overvektig-gjest

Og jeg må bare poengtere at når jeg skrev "for det er det kun få som sliter med", så mente jeg sykdomsrelatert overvekt, ikke Gener, for det er ikke noe som heter arvelig overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg blir ikke sulten. Kanskje jeg skal prøve å spise mere, frukt feks. Jeg liker ikke usunn mat, selv om mange uvitne ville nok trodd det

Trur kanskje du spiser for lite rett og slett! Mange overvektige spiser for lite, får lav forbrenning av dette. Og når de en gang unner seg litt godis så legger alt seg som fett. Ergo går de opp igjen.

Endra vekta mi me 17 kg via 2000 kcal pr dag og vekter/lett cardio. 7 av de var bare maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg må bare poengtere at når jeg skrev "for det er det kun få som sliter med", så mente jeg sykdomsrelatert overvekt, ikke Gener, for det er ikke noe som heter arvelig overvekt.

Overspising kan være arvelig, men det er vel mest pga måten de blir oppvokst og ikke genetisk. Når en hel familie er feit er det jo som regel foreldre/besteforeldres feil virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No MÅ eg berre hengje meg med.

Det var visst nok nokon av dykk som såg det programmet som gjekk her om dagen om tvillingar og kva ein finn ut av tvillingstudier. Og det var mykje som tyda på at gena våre tyder enda meir enn ein har trudd. Det er jo litt deprimerande. Det gjorde inntrykk på meg å sjå han karen som gjorde alt riktig og likevel fekk han hjarteproblem - lett å gje opp tenkjer eg.

Men så kjem vi til dette med vekt då. Viss eg skjøna programmet rett, så har gen mykje å seie der også. Men. For å kunne leggje på seg feitt MÅ det vere eit overskot av energi ein plass, for feitt er jo berre lagra kjemisk energi. Så om ein er genetisk disponert for overvekt, så må jo det gje seg utslag i noko som gjer at kroppen får lagra energi. Så det tyder vel at dei som er disponerte for overvekt på ein eller annan måte, det viktigaste må vel då vere å kartleggje korleis ein er disponert for kroppen kan uansett disposisjon ikkje lagre feitt utan energioverskot - det er umogleg.

Det ville vore utruleg artig å finne ut kva ein er disponert for altså, selv om dei fleste av oss som kjenner til familien vår har ein viss ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjerringa til bestevennen min er dritfeit, men bestiller alltid barnemeny på resturang. med mindre hespetreet spiser seg dritmett før turen ut, så spiser de smellfeite kanskje lite. lurer på åssen de ble feite da, egentlig. gener my ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eks-overvektig-gjest
Overspising kan være arvelig, men det er vel mest pga måten de blir oppvokst og ikke genetisk. Når en hel familie er feit er det jo som regel foreldre/besteforeldres feil virker det som.

Det er jeg helt enig med deg i, det kan være arvelig i den forstand at foreldre dytter på ungene sine feit mat, og at det blir en ond sirkel, som aldri slutter. Det verste jeg vet er når jeg ser foreldre som lar ungene gå amok når det gjelder godterier og brus.

Jeg er litt godtemoms selv, men det er lettere for en voksen å ha kontroll enn for en liten unge. Jeg vet når jeg ikke skal spise mer, og det gjelder både vanlig mat og godteri (evt brus, selvom jeg for det meste drikker kun light), hvis ikke så vil jeg nok en vakker dag bli overvektig igjen, og det vil jeg ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det veldg mange som bruker sin personlige bakgrunn og egne erfaringer til å dra slutninger om statistikk og vitenskap. Bare fordi du selv spiser mye/lite og er overvektig/slank så betyr det ikke at det dermed er bevist at det er/ikke er genetisk betinget. Den slags argumentering ser jeg på forumet hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillemor Meg
Denne tråden er full av mennesker som ikke ønsker å ta et oppgjør med hvorfor de er overvektige. Istedet kommer de med tåpelige kommentarer og bortforklarer fakta.

Helt enig, jeg har selv vært det, men det er kun min egen overforbruk som gjorde det til at jeg ble overvektig. Folk må slutte å skylde på sykdom, gener osv, for det er det kun få som sliter med, resten lyver. Det er kanskje 1 % av verdens befolkning som sliter overvekt pga sykdom, allikevel klager så å si alle overvektige over at det feiler dem noe, og det henger ikke på grep.

Dere kan gjøre noe med det, om dere gidder er en annen sak, men hver og enkelt må få leve livet på den måten de selv vil, uansett hva konsekvensene blir

Om sykdommene ikke skaper overvekt, så kan i alle fall medisinene gjøre det!

Er dere klar over hvor mange som går på medisiner som fører til vektøkning? (Ja, jeg så at første gjesten jeg siterte nevnte det i innlegget sitt)

Personlig har jeg gått opp nesten 12 kg de siste to månedene, og det er ene og alene på grunn av medisiner (kortison).

Mesteparten er vann, men noe er også fett, fordi jeg får nedsatt glukosetoleranse når jeg går på kortison, og jeg tåler ikke lavkarbo kosthold, noe som gjør at fettet renner på uansett hva jeg gjør.

Jeg ligger på et energiunderskudd hver eneste dag, fører matdagbok, trener, og gjør alt riktig, likevel er jeg overvektig.

"Men dette er jo noe annet" sier noen kanskje nå...

Nei, det er det ikke.

Akkurat som dere ikke aner grunnen til at andre er overvektige når dere ser dem, aner dere heller ikke grunnen til at jeg er overvektig når dere ser meg.

Det er ikke synlig at jeg går på kortison, og at jeg er overvektig på grunn av det. Jeg går ikke med et skilt som sier: "om x mnd vil jeg være normalvektig igjen, for da har jeg sluttet med medisinene mine!"

Dere ser på meg, ser en overvektig person, og tenker "fy f***, hun der må sitte foran tv-en hele dagen, og spise mye og feil! Hun ser helt for jæ**** ut, skjønner ikke hvorfor hun ikke tar bedre vare på seg selv".

Så tusen takk til alle dere som forteller meg og andre overvektige at vi er late, spiser for mye, spiser for fort, at det ikke finnes sykdommer som fører til vektøkning, og at alle forklaringer vi har på vår overvekt er bortforklaringer fordi vi ikke gidder gjøre noe med problemet.

Endret av Lillemor Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar antidepressive og har gått opp 10 kg siden September. De kg går absolutt ikke bort selv om jeg spaserer ca en time for dagen. Har store problemer å få dem vekk, selv om jeg faktisk er sunnere enn de fleste tynne er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_lille_*
Ja, det vet jeg. Faktisk kan BMI naturlig variere med 12 (!) avhengig av om man har flaks med genene sine eller ikke...

Joda, genene kan spille inn i stoffskifte, men genene har også med hvor MYE man spiser eller hvor stor matlyst man har. Men man kan ikke kun skylde på genene, når man spiser masse kaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No MÅ eg berre hengje meg med.

Det var visst nok nokon av dykk som såg det programmet som gjekk her om dagen om tvillingar og kva ein finn ut av tvillingstudier. Og det var mykje som tyda på at gena våre tyder enda meir enn ein har trudd. Det er jo litt deprimerande. Det gjorde inntrykk på meg å sjå han karen som gjorde alt riktig og likevel fekk han hjarteproblem - lett å gje opp tenkjer eg.

Men så kjem vi til dette med vekt då. Viss eg skjøna programmet rett, så har gen mykje å seie der også. Men. For å kunne leggje på seg feitt MÅ det vere eit overskot av energi ein plass, for feitt er jo berre lagra kjemisk energi. Så om ein er genetisk disponert for overvekt, så må jo det gje seg utslag i noko som gjer at kroppen får lagra energi. Så det tyder vel at dei som er disponerte for overvekt på ein eller annan måte, det viktigaste må vel då vere å kartleggje korleis ein er disponert for kroppen kan uansett disposisjon ikkje lagre feitt utan energioverskot - det er umogleg.

Det ville vore utruleg artig å finne ut kva ein er disponert for altså, selv om dei fleste av oss som kjenner til familien vår har ein viss ide.

Programmet munnet jo ut i at livvstil spilte en STOR rolle. Dette handlet om epigenetikk og dette handler om at miljø og livvstil kan endre gener, eller slå dem av og på.. Han ene tvillingen som hadde sitti på rævva og bare lest hele tiden, hadde nesten dobbelt så høy fettprosent som han som hadde jobbet og syklet nesten to mil hverdag til jobb. Dette sier meg at det ikke er mulig å skylde på genene i så stor grad som visse personer gjør. De personene jeg kjenner som er feite, trøkker i seg chips og sjokkis hver dag omtrent. Dere som går på medisiner syntes jeg synd på, fordi dere kan bli dømt på lik linje med de som faktisk bare sitter i sofaen og eter. Men her snakker vel folk om feite personer generelt, ikke syke mennesker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lillemor Meg
Dere som går på medisiner syntes jeg synd på, fordi dere kan bli dømt på lik linje med de som faktisk bare sitter i sofaen og eter. Men her snakker vel folk om feite personer generelt, ikke syke mennesker..

Så hvorfor dømme noen i det hele tatt?

Som sagt mange ganger tidligere, det bør vel ikke være så veldig viktig å årsaksforklare andres vekt, det være seg under-, eller overvekt?

Det viktigste er vel å bry seg om sin egen helse og vekt, og la andre passe sin egen. :)

Syntes det er pussig at alle feite folk plutselig går medisiner som gjøre dem feite!

Plutselig?!

Jeg har gått på kortison i gjennomsnitt 8 måneder av året i 13 år!

Det kan vel knapt kalles plutselig?

Endret av Lillemor Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor dømme noen i det hele tatt?

Som sagt mange ganger tidligere, det bør vel ikke være så veldig viktig å årsaksforklare andres vekt, det være seg under-, eller overvekt?

Det viktigste er vel å bry seg om sin egen helse og vekt, og la andre passe sin egen. :)Plutselig?!

Jeg har gått på kortison i gjennomsnitt 8 måneder av året i 13 år!

Det kan vel knapt kalles plutselig?

Men det er ikke til å komme ifra at overvekt utvilsomt er et stort og økende problem, som beslaglegger store ressurser i helsevesenet. Da må man nesten regne med å høre at temaet blir diskutert. Det viktigste er å bry seg om sin egen helse og vekt ja, men svært mange av de overvektige gjør jo ikke det. De fortsetter å spise alt for mye og krever at helsevesenet skal redde dem når overvekten begynner å medføre helseplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke til å komme ifra at overvekt utvilsomt er et stort og økende problem, som beslaglegger store ressurser i helsevesenet. Da må man nesten regne med å høre at temaet blir diskutert. Det viktigste er å bry seg om sin egen helse og vekt ja, men svært mange av de overvektige gjør jo ikke det. De fortsetter å spise alt for mye og krever at helsevesenet skal redde dem når overvekten begynner å medføre helseplager.

Sier meg enig i dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynne, de slutter og spise når de er mette. Og forsyner seg sjelden mer enn en gang

Det er nok mye i dette... Det er absolutt en sammenheng mellom magemål, fornuft og fete folk. De skjønner ikke når de skal slutte å spise, og de skjønner ikke når magen sender signalet til hjernen om at: HEEEI jeg er METT!

Hjerneskade? Godt mulig du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...