Gå til innhold

Julestrømpe


Daenrys

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har forstått det sånn av både noen venner og folk her på forumet at det er veldig vanlig å ha/få julestrømpe. Selv har jeg aldri fått det (er nå 27) og har på en måte trodd at dette var noe som bare gjaldt på film eller i Donald-tegneserier.

Så mitt spørsmål blir da: Hvor vanlig er det egentlig med julestrømpe? Hvem får dette egentlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har forstått det sånn av både noen venner og folk her på forumet at det er veldig vanlig å ha/få julestrømpe. Selv har jeg aldri fått det (er nå 27) og har på en måte trodd at dette var noe som bare gjaldt på film eller i Donald-tegneserier.

Så mitt spørsmål blir da: Hvor vanlig er det egentlig med julestrømpe? Hvem får dette egentlig? :)

Jeg aner ikke egentlig hvor vanlig det er, men det er ingen i min omgangskrets eller familie som har hatt det noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets er det nok ganske vanlig. Vi hadde ikke sånne strømper de har i Donaldfilmene da vi var små, men hengte rett og slett opp strømpebuksa vår på sengegavelen eller døra, og så var nissen innom en tur i løpet av natta.

Det var aldri snakk om store greier, men litt snop og en mandarin som vi hadde å kose oss med på morgenen 1 Juledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det som helt vanlig at barn får det, og koselig at voksne får det, men litt mer sjeldent, rett og slett fordi mange voksne ikke har mamma hos seg til å fylle strømpen julenatten lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og søsknene mine har alltid fått dette.. men vi har irske besteforeldre og min mor, tante og onkel er født i USA... så det er jo en tradisjon de har tatt med seg derfra... vi fikk ordenlig christmas stocking med julehefte, litt julekaker og en liten gave som vi kunne underholde oss selv med hele dagen frem til middagen.. gjerne et spill eller noe sånn.. Vi fikk altså julestrømpen på morraen på julaften.. men jeg kjenner ingen andre som fikk dette da de var små... er nok en amerikansk tradisjon som har sneket seg inn i det norske på lik linje med halloween og valentines...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30
Jeg opplever det som helt vanlig at barn får det, og koselig at voksne får det, men litt mer sjeldent, rett og slett fordi mange voksne ikke har mamma hos seg til å fylle strømpen julenatten lenger.

Her lager jeg til ungene.. masse godis og en liten pakke som aktiviserer familien en stund hihi skulle ønse nissen hadde med strømpe til meg i år jeg! :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er nok en amerikansk tradisjon som har sneket seg inn i det norske på lik linje med halloween og valentines...

Det tviler jeg faktisk på. Julestrømpe var helt vanlig da pappa var liten og svært få visste noe om Amerika, mens halloween og Valentine har kommet etter at jeg ble voksen når folk begynte å se det på TV og internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg faktisk på. Julestrømpe var helt vanlig da pappa var liten og svært få visste noe om Amerika, mens halloween og Valentine har kommet etter at jeg ble voksen når folk begynte å se det på TV og internett.

Pappaen min er født i 1934 og han forteller om julestrømpe de fikk om morgenen på julaften. Den inneholdt rosiner, mandler, et puslespill og bittelitt sjokolade. Samme hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant med å få julestrømpe når jeg var liten. Da hadde nissen vært på besøk om natta og fylt strømpen med godterier. :gjeiper:

Datteren min på 4 får også det, hun får en julegave eller to gaver oppi den, samt litt godter. Greitt om hun får noe hun kan aktivisere seg med på formiddagen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sanna_*

Jeg fikk alltid julestrømpe da jeg var liten .. og nå er jeg 46. Vi hang opp en vanlig strømpe som far eller mor fylte med mandariner og litt julegodter.

Har gitt til ungene mine også i alle år ... til og med iår når eldstemann ikke bor hjemme lenger - strømpe får de begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk julestrømpe på julaften da vi var barn og litt opp i tenårene. Det var stort sett bare snop i dem da, men på den annen side var godteri ikke noe vi spiste utenom lørdagsgodt så å fråtse i en snopfylt strømpe mens man ser på juleprogrammene gjør ikke akkurat noen skade. Har inntrykk av at barn spiser mye mer søtsaker nå enn før. Jeg har tenkt å ha julestrømpe til våre barn, men det blir nok litt mer variert innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide alltid å få julestrømpe da jeg var mindre. Hengte den opp på lille julaften, og fikk snop i til neste morgen som jeg hadde mens jeg så på julebarnetv :fnise: Har fortsatt med denne tradisjonen mens jeg har blitt eldre. I år kjøper jeg og samboeren til hverandre :) Synes det er litt koselig, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleide alltid å få julestrømpe da jeg var mindre. Hengte den opp på lille julaften, og fikk snop i til neste morgen som jeg hadde mens jeg så på julebarnetv :fnise:

Samme her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri hatt det, jeg er ca 30, fra Oslo og med besteforeldre fra Oslo, før det bønder fra Øst- Sør og Vestlandet. Men vi pleide å få en liten gave tidlig på julaftensmorgenen, og mamma lager diverse julestrømper nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Interessant - jeg har alltid tatt det for gitt at det var noe amerikanske tradisjoner siden ingen av vennene mine noen gang fikk julestrømper....

Fant dette på Wiki:

Julestrømpe har lange tradisjoner i Skandinavia, spesielt fra tiden før det ble vanlig å få besøk av selveste julenissen. En lang strømpe eller sokk ble hengt opp på julaften, slik at nissen i løpet av julenatta kunne legge i godteri og andre småting, som barna fikk da de sto opp på juledagsmorgenen. Etter krigen ble det imidlertid mer vanlig å få julenissen på besøk om julaften.

I senere tid har tradisjonen med julestrømpe dukket opp igjen, men nå gjerne på andre dager enn juledagen. Julestrømper på juletrefester og slikt har vært vanlig, selv om strømpa som oftest har blitt byttet ut med poser.

I USA - der den store gaveutdelingen vanligvis finner sted først i skumringen første juledag, har barna som vane å henge opp julestrømpene julaften, gjerne ved peisen om en slik finnes, ellers i entreen eller nær juletreet. Det første de gjør juledags morgen er å sjekke strømpene, som da er fylt med små «ventegaver» (stocking stuffers) som godteri og små leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 22 og ALLE jeg kjenner har julestrøpe. til og med kommende hunden min har det. ingen jul uten

editt: klarte å oppgi feil alder..flaut

Endret av estella87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide alltid å få julestrømpe da jeg var mindre. Hengte den opp på lille julaften, og fikk snop i til neste morgen som jeg hadde mens jeg så på julebarnetv :fnise:

Samme her, bare det at jeg får det fortsatt. :)

Jeg har også i alle år fått litt godteri i skoen min som står i lillegangen. Dette godteriet kom alltid dit på mystisk vis... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se at det er litt varierte svar, selv om det virker som om flertallet er vant med julestrømper. Tror nok jeg må ta meg en prat med foreldrene min når jeg kommer hjem til jul. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...