Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2009 #21 Del Skrevet 21. desember 2009 Å gå med klær, drikke cola, sitte med pc-en og en million andre ting er egentlig uanturlig. Vi er egentlig ikke skapt slikt. Så hvorforfor bry seg om at homofili er "unaturlig"? Vi mennesker i dagens samfunn er jo alt uanturlige. Og homofili finner man i naturen også blant dyr så homofili er egentlig mer naturlig for et menneske enn å sitte forran pc-en med klær på og cola i hånda. Og hvorfor skal det være galt? Ingen (vanligvis) tar skade av det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristen Skrevet 21. desember 2009 #22 Del Skrevet 21. desember 2009 Vel, du spurte nå bare om det var ulovlig. Det er det som sagt ikke. Men spesielt sosialt akseptabelt er det vel ikke. At man har lov til å ha meninger betyr ikke at det å uttrykke enkelte meninger ikke vil få konsekvenser. Det er jo helt på tryne da, dersom det blir regnet som sosialt uakseptabelt å mene at homofili er unaturlig. Det burde ikke få konsekvenser å være ærlig å si at man synes det. Man bør lytte til personen, og så få i gang en dialog. Kanskje dialogen vil løse opp litt, og muligens endre syn på homofili. Jeg håper virkelig ikke at man ender opp med å få det samme hysteriert rundt homofili som med ordet neger. At man blir sett på som rasist om man bruker det ordet, og man må endre barnebøker fordi "negerkonge" blir brukt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2009 #23 Del Skrevet 21. desember 2009 Du tar feil, homofili er helt naturlig,både blant mennesker og dyr.. Det er vel meningen at mennesker skal være litt smartere enn dyr. Liker ikke å bli sammnelignet med dyr for å være helt ærlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 21. desember 2009 #24 Del Skrevet 21. desember 2009 Det er jo helt på tryne da, dersom det blir regnet som sosialt uakseptabelt å mene at homofili er unaturlig. Hvorfor er det på trynet? En slik mening er jo faktisk biologisk sett feil. For det første fordi homofili forekommer i resten av naturen og for det andre fordi mennesker også er en del av naturen - ergo kan pr. definisjon ingenting mennesker gjør være unaturlig. Det burde ikke få konsekvenser å være ærlig å si at man synes det. Da har du misforstått ytringsfriheten og hva det vil si at det er "lov" å mene noe. Man har lov til å mene hva man vil og uttrykke det - men det er aldri ment noe sted at det å si sin mening på et diskusjonsforum ikke betyr at man ikke vil støte på motargumenter. De som synes homofili er galt er ikke fritatt fra motargumenter (som er det jeg mener med konsekvenser). Hvorfor skulle de være det? Man bør lytte til personen, og så få i gang en dialog. Kanskje dialogen vil løse opp litt, og muligens endre syn på homofili. Jeg er enig i at det å lytte til den andre og forsøke å forstå hvor vedkommende kommer fra er viktig, men det kommer jo også an på om vedkommende fremlegger sin mening på en slik måte at det faktisk oppmuntrer til dialog. Jeg håper virkelig ikke at man ender opp med å få det samme hysteriert rundt homofili som med ordet neger. At man blir sett på som rasist om man bruker det ordet, og man må endre barnebøker fordi "negerkonge" blir brukt. Det tror jeg ikke, det er ingenting som tilsier at homofili er et ord man ikke lenger vil bruke, og i hvertfall ingenting som tilsier at man blir ansett som rasist om man bruker ordet homofili. Det er jo det ordet homofile bruker selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristen Skrevet 21. desember 2009 #25 Del Skrevet 21. desember 2009 Du tar feil, homofili er helt naturlig,både blant mennesker og dyr.. Feil? Hvilken feil? Jeg mener da ikke personlig at homofili er unaturlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2009 #26 Del Skrevet 21. desember 2009 Det er jo helt på tryne da, dersom det blir regnet som sosialt uakseptabelt å mene at homofili er unaturlig. Det burde ikke få konsekvenser å være ærlig å si at man synes det. Man bør lytte til personen, og så få i gang en dialog. Kanskje dialogen vil løse opp litt, og muligens endre syn på homofili. Jeg håper virkelig ikke at man ender opp med å få det samme hysteriert rundt homofili som med ordet neger. At man blir sett på som rasist om man bruker det ordet, og man må endre barnebøker fordi "negerkonge" blir brukt. Jeg tror at det er tabu å si noe annet enn det som er politisk korrekt. Det er mange forskjellige meninger ute og går, men det er kun et fåtall som man får lov til å ytre. Alle skal tenke likt. Dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristen Skrevet 21. desember 2009 #27 Del Skrevet 21. desember 2009 Jeg tror at det er tabu å si noe annet enn det som er politisk korrekt. Det er mange forskjellige meninger ute og går, men det er kun et fåtall som man får lov til å ytre. Alle skal tenke likt. Dessverre. Det er i alle fall slik her på forumet. Man bør heller forsøke å forstå at verden ikke er så svart/hvit som man ønsker at den skal være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2009 #28 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Det er i alle fall slik her på forumet. Man bør heller forsøke å forstå at verden ikke er så svart/hvit som man ønsker at den skal være. Jeg tror nok denne type mentalitet er vanligere blant jenter. De er mer konforme enn menn. Ganske sjeldent at en kvinne kommer med en original tanke. Endret 22. desember 2009 av vimse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristen Skrevet 21. desember 2009 #29 Del Skrevet 21. desember 2009 Hvorfor er det på trynet? En slik mening er jo faktisk biologisk sett feil. For det første fordi homofili forekommer i resten av naturen og for det andre fordi mennesker også er en del av naturen - ergo kan pr. definisjon ingenting mennesker gjør være unaturlig. Da har du misforstått ytringsfriheten og hva det vil si at det er "lov" å mene noe. Man har lov til å mene hva man vil og uttrykke det - men det er aldri ment noe sted at det å si sin mening på et diskusjonsforum ikke betyr at man ikke vil støte på motargumenter. De som synes homofili er galt er ikke fritatt fra motargumenter (som er det jeg mener med konsekvenser). Hvorfor skulle de være det? Jeg er enig i at det å lytte til den andre og forsøke å forstå hvor vedkommende kommer fra er viktig, men det kommer jo også an på om vedkommende fremlegger sin mening på en slik måte at det faktisk oppmuntrer til dialog. Det tror jeg ikke, det er ingenting som tilsier at homofili er et ord man ikke lenger vil bruke, og i hvertfall ingenting som tilsier at man blir ansett som rasist om man bruker ordet homofili. Det er jo det ordet homofile bruker selv. Det er på trynet, å mene at alle skal mene det samme. Det finnes vel ikke noe i denne verden som absolutt alle er enige i. De fleste har nok fått med seg at homofili mest sannsynlig er medfødt, men det finnes jo de som likevel synes at homofili er unaturlig til tross for den kunnskapen. Og jeg mener altså at det bør være greit at noen mener at det er unaturlig. Kanskje disse rett og slett ikke klarer å forstå hva homofili er, hva det vil si, og at de rett og slett mangler kunnskap. Og den kunnskapen kan de få, men den får de ikke med å bli møtt med hets og annet. Jeg mener selvsagt generelt, om det skal være ulovlig å kunne si meningene sine, ikke bare på et forum. Skal det f.eks. bli slik at i TV-debatter, så skal man ikke få si/mene at man synes at homofili strider mot ens tro, mening, osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 21. desember 2009 #30 Del Skrevet 21. desember 2009 Det er vel ingen som mener at alle skal mene det samme, eller at det ikke er greit at folk mener homofili er unaturlig. Men, som sagt, man kan ikke forvente at man ikke får motargumenter når man legger frem sine meninger. Spesielt ikke om dette er meninger hvor det finnes svært gode motargumenter. Du er igjen inne på om det er "ulovlig" å si sin mening - det er det slett ikke, verken her på KG eller andre steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristen Skrevet 21. desember 2009 #31 Del Skrevet 21. desember 2009 Det er vel ingen som mener at alle skal mene det samme, eller at det ikke er greit at folk mener homofili er unaturlig. Men, som sagt, man kan ikke forvente at man ikke får motargumenter når man legger frem sine meninger. Spesielt ikke om dette er meninger hvor det finnes svært gode motargumenter. Du er igjen inne på om det er "ulovlig" å si sin mening - det er det slett ikke, verken her på KG eller andre steder. [/quote Motargumenter må man selvsagt regne med, og det er vel på bra. Men det inntrykket jeg har fått blant annet fra dette forumet, er at det faktisk er utenkelig, galt, forferdelig, idiotisk, neandertalsk å mene at homofili er unaturlig. Og det synes jeg er feil. Man må da forstå såpass at det fremdeles finnes mennesker som synes at det er unaturlig, til tross for at kalenderen sier at det er år 2009. Og som homofil synes jeg det bør være slik at man respekterer andre sin rett til å mene det de gjør, uten å skulle dømme dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Den plagsomme gjest Skrevet 21. desember 2009 #32 Del Skrevet 21. desember 2009 Folk synest hva de vil Kristen. Men det er ikke rett å gå ut å såre andre mennesker med å tvinge sine meninger på dem, kalle dem syndebukker og annet som er sårende. Dette gjelder alle. Kan man ikke si noe pent om andre, så holder man dette for seg selv. Det står uansett i bibelen at man skal elske sin neste. JA, noen mener at folk ikke burde mene ditt og datt, men har man ikke rett på å ha egne meninger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristen Skrevet 21. desember 2009 #33 Del Skrevet 21. desember 2009 Folk synest hva de vil Kristen. Men det er ikke rett å gå ut å såre andre mennesker med å tvinge sine meninger på dem, kalle dem syndebukker og annet som er sårende. Dette gjelder alle. Kan man ikke si noe pent om andre, så holder man dette for seg selv. Det står uansett i bibelen at man skal elske sin neste. JA, noen mener at folk ikke burde mene ditt og datt, men har man ikke rett på å ha egne meninger? Selvsagt ikke. Men jeg mener ikke det å tvinge sine meninger på andre. Jeg mener det å ha en oppfatning av homofili som f.eks. rart, og at det bør være akseptabelt. Det bør være akseptabelt å si at "jeg ikke forstår homofili, jeg forstår ikke at det er naturlig, som å si at jeg ikke forstår sannsynlighetsregning, jeg synes ikke at det er naturlig." Og ja, man har rett til å ha egne meninger, og det bør helt klart svinge begge veier. Ser at Bibelen blir trukket inn her, jeg er ikke kristen, og kan ikke svare på det. Dette her er heller ikke en tråd om religion. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Den plagsomme gjest Skrevet 21. desember 2009 #34 Del Skrevet 21. desember 2009 Selvsagt ikke. Men jeg mener ikke det å tvinge sine meninger på andre. Jeg mener det å ha en oppfatning av homofili som f.eks. rart, og at det bør være akseptabelt. Det bør være akseptabelt å si at "jeg ikke forstår homofili, jeg forstår ikke at det er naturlig, som å si at jeg ikke forstår sannsynlighetsregning, jeg synes ikke at det er naturlig." Og ja, man har rett til å ha egne meninger, og det bør helt klart svinge begge veier. Ser at Bibelen blir trukket inn her, jeg er ikke kristen, og kan ikke svare på det. Dette her er heller ikke en tråd om religion. Som sagt, så mener jeg at det er ok å synse som man vil, så lenge man ikke går inn for å bevisst såre andre mennesker for å presse frem sin tro. Det du snakket om i din første post, var det å MENE noe. Det er noe annet enn å si noe. Det å ha en mening er helt ok, men nå trekker du inn hva man skal få kunne SI. Det er noe helt annet. Når man mener noe bastant om andres legning og absolutt må spre sine meninger til andre så bør man tråkke forsiktig ettersom det er lett å såre. Noe annet er ufint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vimse Skrevet 22. desember 2009 #35 Del Skrevet 22. desember 2009 Tråden er ryddet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shade Skrevet 22. desember 2009 #36 Del Skrevet 22. desember 2009 Jeg ser at den forrige homofilitråden ble stengt, kanskje ikke så rart da en del ikke klarte å holde hetsen for seg selv, og tråden skle totalt ut. Men jeg synes at tråden ble viktig, fordi det kommer fram en del poenger. Det jeg merker meg er at en stor del av dem som har svart er kritiske til at noen mener at homofili er galt. Skal man ikke ha lov til å synes at det er galt? Er det ulovlig å mene at homofili er unaturlig? Kritiserer man homofile om man sier at legningen deres er unaturlig? Ja man kritiserer homofile hvis man sier at legningen deres er unaturlig. Og det er det er dessuten feil. unaturlig adj. unaturlig ( a2) ['ʉːnɑtʉːɾlɪ] kunstig; overnaturlig en unaturlig hårfarge et unaturlig lys Homofili er ikke unaturlig da det stadig vekk dukker opp blant dyr i naturen. http://www.dagbladet.no/kultur/2006/10/13/479682.html http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/04/06/463052.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shade Skrevet 22. desember 2009 #37 Del Skrevet 22. desember 2009 Og som homofil synes jeg det bør være slik at man respekterer andre sin rett til å mene det de gjør, uten å skulle dømme dem. Så det du sier er at man ikke bør dømme folk som dømmer andre..? :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Maja~ Skrevet 22. desember 2009 #38 Del Skrevet 22. desember 2009 Jeg synes eksklusiv homoseksualitet er ganske merkelig, men jeg synes ikke at det er galt for det. Det virker som om det er ulovlig å mene noe annet enn at homofili er flott og at man er født sånn, men det er ikke så enkelt. Jeg tror at både biologi og miljø/oppvekst/erfaringer har ganske mye å si. Selvsagt kan man synes at homoseksualitet blir merkelig for deg, det er det jo for meg også det. På den måten at jeg ikke kunne hatt sex med en jente selv. Men å si at det er galt blir noe annet. For min del blir det det samme som å si at hudfargen din er gal. Selvsagt har også biologi++ mye å si. Det jeg mener med at det er medfødt er at man kan ikke velge å ikke være homofil dersom man er det, på samme måte som man ikke kan velge å ikke være mørk i huden dersom man er det. Den generelle kristne befolkningen (som mener at homofili er galt) mener jo at man kan lære seg å ikke være homofil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Susie-aa_* Skrevet 22. desember 2009 #39 Del Skrevet 22. desember 2009 Kristne for ofte refs for å mislike homofili, men jeg synes homofili er galt ettersom det ikke blir noe barn av pinnne pinne ellre hull på hull for meg er homofili unaturlig og ja jeg får også en del stygge blikk for d, men ulovlig er det ikke. Får ikke fengselsstraff for å mislike homofili X) Jeg gjør jo ikke de homofile noe galt, jeg sier ingenting til dem, det er en personlig mening og det er ingen lov mot å ha egne meninger;) ikke i norge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristen Skrevet 22. desember 2009 #40 Del Skrevet 22. desember 2009 Så det du sier er at man ikke bør dømme folk som dømmer andre..? :gjeiper: Man bør ikke gjøre det utenkelig at noen mennesker synes at homofili er rart. Som homofil har jeg møtt mange som mener akkurat det. Selvsagt er det irriterende, men jeg må respektere at de synes det. Jeg synes at ganske mye annet er rart, og jeg mener det er min rett til å synes det, uten at andre nødvendigvis skal dømme meg for det. Vi er alle forskjellige, og det må man bare leve med. Og jeg mener at det er forskjell på det å synes at homofili er rart, og det å skulle gå på byen og drive med "gay bashing" o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå