Gå til innhold

Ulovlig å synes at homofili er galt?

Gjest Kristen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kim_*
Jeg ser at den forrige homofilitråden ble stengt, kanskje ikke så rart da en del ikke klarte å holde hetsen for seg selv, og tråden skle totalt ut. Men jeg synes at tråden ble viktig, fordi det kommer fram en del poenger. Det jeg merker meg er at en stor del av dem som har svart er kritiske til at noen mener at homofili er galt. Skal man ikke ha lov til å synes at det er galt? Er det ulovlig å mene at homofili er unaturlig?

Kritiserer man homofile om man sier at legningen deres er unaturlig?

Den andre tråden baserte seg i stor grad på det som står i Bibelen, og de som har litt kjennskap til Bibelen vet at det står noe om homofili. "Styggedom" og "unaturlig" er ord som blir brukt i vers/tekster om homofilie parforhold (sex). Skal det til slutt bli lagt ned restriksjoner på hva som kan stå i Bibelen - på lik linje med Astrid Lindgren sin "Negerkonge" som måtte sensureres?

Jeg håper at man i denne tråden kan diskutere dette temaet, uten at det sklir helt ut, og at moderatorene må jobbe seg halvt ihjel for å slette innlegg, og evnt. låse tråden.

Mye av poenget er vel nettopp at det finnes mange mennesker som bruker bibelen som moralsk guide.

Siden du åpenbart ike vet det: Det ER lagt føringer på hva som står i bibelen.

Bibelen er en bok basert på en samling skrifter, det fantes langt flere berettninger - eler gospler om du vil om Jesus sitt liv enn hva som ble tatt med på KIRKEMØTET I NIKEA I ÅR 325. I Nikea tok man med de gosplene som man følte ga det mest riktige bilde av Jesus i forhold til hvordan man ønsket at Kristendommen skulle fremstå.

På Jesus sin tid var det mange frelsere, eler rettere sagt det var mange som hevdet de hadde overnaturige krefter osv.

Det var derfor viktig for Romerene å lage en ofisiell bok slik at man fikk kontroll over de forskjellige trosrettningene innen Kristendommen.

Det nye testamntet er altså en konstruert bok der man har plukket og valgt. Selv ikke den mest hardbarkede kristene vil ikke hevde at det på noen som helst måte er guds ord.

Det gamle testamentet har røtter tilbake lenge før Jesus sin tid (om han i det hele tatt eksisterte da...)

Hvis det er slik at vi skal bruke bibelen, da innebefattet det nye og det gamle testamentet ( der settningene om homofili er )

Da bør man med like stor overbevisning passe på å holde alle de andre formaningene fra bibelen i hevd.

Det betyr blandt annet å steine de som jobber på søndag (lykke til)

Du kan selge dine døttre som slaver, du kan ikke gå i plagg som er vevd sammen av to forskjellige stoffer (goodbye superundertøy)

Faktum er at relgion er tull og en krykke for de som er mindre intelligente, bibelen er en bok som trer fordommer ned over hodet på lett påvirkelige mennesker.

Hvorfor ikke ta hodet ut av sanden? da ser du kanskje ting med litt mindre fordommer og kanskje du til og med ser at folk som er homofile er født slik og at det er like naturlig som at du går på to ben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bianca26
Jeg ser at den forrige homofilitråden ble stengt, kanskje ikke så rart da en del ikke klarte å holde hetsen for seg selv, og tråden skle totalt ut. Men jeg synes at tråden ble viktig, fordi det kommer fram en del poenger. Det jeg merker meg er at en stor del av dem som har svart er kritiske til at noen mener at homofili er galt. Skal man ikke ha lov til å synes at det er galt? Er det ulovlig å mene at homofili er unaturlig?

Kritiserer man homofile om man sier at legningen deres er unaturlig?

Den andre tråden baserte seg i stor grad på det som står i Bibelen, og de som har litt kjennskap til Bibelen vet at det står noe om homofili. "Styggedom" og "unaturlig" er ord som blir brukt i vers/tekster om homofilie parforhold (sex). Skal det til slutt bli lagt ned restriksjoner på hva som kan stå i Bibelen - på lik linje med Astrid Lindgren sin "Negerkonge" som måtte sensureres?

Jeg håper at man i denne tråden kan diskutere dette temaet, uten at det sklir helt ut, og at moderatorene må jobbe seg halvt ihjel for å slette innlegg, og evnt. låse tråden.

Det er ikke ulovlig så lenge man ikke utsetter homofile for hetsing, mobbing og diskriminering. Meninger har man lov å ha så lenge man ikke setter de ut i praksis, altså ved å skade mennesker som har den legningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at vi skal bruke bibelen, da innebefattet det nye og det gamle testamentet ( der settningene om homofili er )

Da bør man med like stor overbevisning passe på å holde alle de andre formaningene fra bibelen i hevd.

Det betyr blandt annet å steine de som jobber på søndag (lykke til)

Du kan selge dine døttre som slaver, du kan ikke gå i plagg som er vevd sammen av to forskjellige stoffer (goodbye superundertøy)

Godt sagt. Det rare er jo at de kristne gjerne påpeker at GT ikke gjelder lenger etter Jesu fødsel og død, og at man derfor skal se bort fra lovene i GT. Hvorfor så ikke utsagnet om homofili? :klø:

Ellers behøver ikke religiøse å være mindre intelligente, som du nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysan: Siden du påpeker at man ikke setter seg selv over guds lover: Jeg antar du hadde delt ut steiner og gravd deg selv ned i sanden om du ble voldtatt i byen og ingen hørte deg skrike etter hjelp? Da skal du tross alt steines. Eller å bli tvunget til å gifte deg med voldtekstmannen din? Eller tvunget en hvilken som helst kristen til det, fordi det er guds lover?

22:23 If a damsel that is a virgin be betrothed unto an husband, and a man find her in the city, and lie with her;

22:24 Then ye shall bring them both out unto the gate of that city, and ye shall stone them with stones that they die; the damsel, because she cried not, being in the city; and the man, because he hath humbled his neighbour's wife: so thou shalt put away evil from among you.

22:28 If a man find a damsel that is a virgin, which is not betrothed, and lay hold on her, and lie with her, and they be found; (22:28-29)

22:29 Then the man that lay with her shall give unto the damsel's father fifty shekels of silver, and she shall be his wife; because he hath humbled her, he may not put her away all his days.

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Når skal kristne slutte å trekke fram bibelen i alt. Bibelen er skrevet av MENNESKER. Gud har ikke skrevet en bok og kastet den ned fra himmelen. Bibelen beviser ikke en dritt om hva Gud mener /ikke mener. Det var ikke han som skrev den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal kristne slutte å trekke fram bibelen i alt. Bibelen er skrevet av MENNESKER. Gud har ikke skrevet en bok og kastet den ned fra himmelen. Bibelen beviser ikke en dritt om hva Gud mener /ikke mener. Det var ikke han som skrev den
Fordi kristne mener at bibelen er skrevet "av guds hånd", altså at gud ledet sine profeter til å skrive den etc. etc.

På samme måte som muslimer mener Koranen er "evig og urørt" til tross for fire eller fem forskjellige versjoner som ble redigert sammen til en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mysan: Siden du påpeker at man ikke setter seg selv over guds lover: Jeg antar du hadde delt ut steiner og gravd deg selv ned i sanden om du ble voldtatt i byen og ingen hørte deg skrike etter hjelp? Da skal du tross alt steines. Eller å bli tvunget til å gifte deg med voldtekstmannen din? Eller tvunget en hvilken som helst kristen til det, fordi det er guds lover?

22:23 If a damsel that is a virgin be betrothed unto an husband, and a man find her in the city, and lie with her;

22:24 Then ye shall bring them both out unto the gate of that city, and ye shall stone them with stones that they die; the damsel, because she cried not, being in the city; and the man, because he hath humbled his neighbour's wife: so thou shalt put away evil from among you.

22:28 If a man find a damsel that is a virgin, which is not betrothed, and lay hold on her, and lie with her, and they be found; (22:28-29)

22:29 Then the man that lay with her shall give unto the damsel's father fifty shekels of silver, and she shall be his wife; because he hath humbled her, he may not put her away all his days.

På ingen måte, da jeg ikke påberoper meg å mene at dette er en bok skrevet av gud og som jeg således skal følge.

Du får spørre dem som setter denne boken foran sitt eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Fordi kristne mener at bibelen er skrevet "av guds hånd", altså at gud ledet sine profeter til å skrive den etc. etc.

På samme måte som muslimer mener Koranen er "evig og urørt" til tross for fire eller fem forskjellige versjoner som ble redigert sammen til en.

Hallo. ingen har evne til å kunne høre eksatkt hva gud sier for så å skrive det ordrett ned. Hvordan vet vi at profetene ikke bare kom med løgner da eller at de hallusinerte og trodde gud snakket til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. ingen har evne til å kunne høre eksatkt hva gud sier for så å skrive det ordrett ned. Hvordan vet vi at profetene ikke bare kom med løgner da eller at de hallusinerte og trodde gud snakket til dem?
Spør en troende. Altså. Muhammed var analfabet og klarte allikevel å lese et eller annet Allah skrev på en vegg eller noe. Dette beviser selvsagt ikke at han fant på ting mens han holdt på, det beviser bare hvilket fantastisk mirakel koranen faktisk er.

Personlig sverger jeg til the church of the flying spaghetti monster, men jeg var i en periode blåhvalist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Spør en troende. Altså. Muhammed var analfabet og klarte allikevel å lese et eller annet Allah skrev på en vegg eller noe. Dette beviser selvsagt ikke at han fant på ting mens han holdt på, det beviser bare hvilket fantastisk mirakel koranen faktisk er.

Personlig sverger jeg til the church of the flying spaghetti monster, men jeg var i en periode blåhvalist.

Hvcorfor er koranen eller bibelen et sdtørre mirakel enn en hvilken som helst godt skrevet roman?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvcorfor er koranen eller bibelen et sdtørre mirakel enn en hvilken som helst godt skrevet roman?
Du spør meg som om jeg er en troende, så jeg svarer deg som både kristen og muslim.

Bibelen er et mirakel fordi det er guds ord, og profetier fra 2000f.kr. ble bevist da jesus ble født osv.

Koranen er et mirakel fordi Muhammed klarte å formidle og forstå Allahs beskjeder til tross for at han er analfabet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Du spør meg som om jeg er en troende, så jeg svarer deg som både kristen og muslim.

Bibelen er et mirakel fordi det er guds ord, og profetier fra 2000f.kr. ble bevist da jesus ble født osv.

Koranen er et mirakel fordi Muhammed klarte å formidle og forstå Allahs beskjeder til tross for at han er analfabet.

Jeg sa jeg ikke trodde på at det var guds ord.Jeg tror profetene bare fant det på. Muhammed fikk vel noen andre til å skrive for seg da.. Og jeg skriver ikke bare til deg. jeg venter i spenning på svar fra troende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Det er gjort tvillingforskning som viser at forskjellen ligger i hjernen, synlig. En homofil manns hjerne ser ut som en kvinnes i dette området, og en homofil kvinnes hjerne ser ut som en manns i samme område.

Hva med bifile menn/kvinner? Legning kan være flytende. Det er ikke så enkelt.

Hvis man tror at bibelen er skrevet av gud, eller i det minste under inspirasjon av ham, så gjelder lovene selvfølgelig også i dag, 2000 år etter. Er man kristen, så setter man ikke seg selv over guds lover. Det er vel ikke så vanskelig å forstå.

Det er ikke ulovlig å mene at homofili er unaturlig, men det er ignorant. At det er galt, må man få lov å mene, men man må også tåle motbør på det, da de homofile strengt tatt ikke plager andre med sin legning. De føler kjærlighet, akkurat som hvem som helst, men de retter denne følelsen mot eget kjønn istedetfor det motsatte.

Personlig tror jeg grunnen til at mange lar seg provosere over homofili er at de ikke makter å se at dette er følelser på nøyaktig samme måte som de følelsene de selv har, og kun tenker på de bildene de selv får i hodet av hvordan dette ser ut i sengehalmen, og dette sier atskillig mye mer om den fordømmende enn den homofile. Og derfor får man pes når man ytrer sånne meninger.

Smartere? mener du at man velger en legning utifra hvor smart man er?

Mindre vanlig, ja. Mindre naturlig? Enten er en ting naturlig, eller så er det det ikke.

Nei, man velger ikke legning ut ifra hvor smart man er. Men vi er ikke like primitive og enfoldige som dyr.

Homofili er mindre naturlig fordi det er mindre vanlig. Get it?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homofili er mindre naturlig fordi det er mindre vanlig. Get it?!

unormal ikke normal, ikke alminnelig

unaturlig ~lig som ikke er i samsvar med naturen el. naturlovene;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Det er da ganske vanlig idag.. pluss at det er mange heterofile som eksperimenter med homofil sex. Er nok mer vanlig enn du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sunglasses

For å svare på TS' første innlegg: Nei, det er ikke ulovlig å syns at homofili er galt.

Som lesbisk har jeg akseptert at folk har sine meninger om homofili. Heldigvis har jeg sluppet å støte på de verste homofobene da min omgangskrets godtar meg som jeg er. Jeg kom vel ut av skapet for noen år siden, men med et skrik - det var den gangen en del homohetsing i omgangskretsen jeg var i, noe som gjorde det ekstra vanskelig.

Det er først når jeg leser om homofile som vil ta livet av seg fordi alle andre mener at de er "unaturlige", at jeg blir forbannet. Jeg kjenner et par som lever i skapet i frykt for hva omgangskretsen kommer til å si. Dermed får de aldri levd ut sine "sanne jeg".

Slike situasjoner gjør meg så pissed off, spesielt med tanke på at vi snart lever i 2010.

Jeg har likevel et håp om at verden en dag vil se annerledes på homofili. Jeg er likevel bevisst på at det alltid vil være noen som er imot homofili, akkurat som noen som er imot helt "vanlige ting" som TVspill. Kanskje en dum sammenlikning, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...