Gå til innhold

Ulovlig å synes at homofili er galt?

Gjest Kristen

Anbefalte innlegg

Kristne for ofte refs for å mislike homofili, men jeg synes homofili er galt ettersom det ikke blir noe barn av pinnne pinne ellre hull på hull :P for meg er homofili unaturlig og ja jeg får også en del stygge blikk for d, men ulovlig er det ikke. Får ikke fengselsstraff for å mislike homofili X)

Jeg gjør jo ikke de homofile noe galt, jeg sier ingenting til dem, det er en personlig mening og det er ingen lov mot å ha egne meninger;) ikke i norge

Her på forumet er det tydeligvis en slik lov. Her på KG skal man være så PK, at alle andre tanker og meninger blir sett på som gammeldagse og idiotiske holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her på forumet er det tydeligvis en slik lov. Her på KG skal man være så PK, at alle andre tanker og meninger blir sett på som gammeldagse og idiotiske holdninger.

Jeg synes fortsatt du ser dette feil. En mening blir ikke ansett som ulovlig selv om det får konsekvenser (= motargumenter) å ytre dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fortsatt du ser dette feil. En mening blir ikke ansett som ulovlig selv om det får konsekvenser (= motargumenter) å ytre dem.

Jeg har oppfattet det som nærmest ulovlig, som et ikke-tema. Du gjør ikke det, ok!

Motargumenter er vel og bra, men den forrige tråden ga meg likevel et inntrykk av at det var helt forferdelig at jeg i det hele tatt stilte de spørsmålene jeg gjorde. Derfor stiller jeg spm om det er ulovlig for noen å mene at homofili er unaturlig. Man blir rakket ned på med det samme, slik som her, hvor jeg i går ble kalt stokk dum og idiot. Det er et tegn til meg at de spørsmålene ikke er godtatt = ulovlige. Du har altså en helt annen oppfatning, og det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde meningen vært ulovlig, så hadde moderatorer slettet alle tråder som omhandlet homofili og om det var alt eller ikke. Det gjør de ikke, ergo er det lovlig.

I tittelen på tråden din så spør du jo hva vi mener om dette, og da svarer vi. Det er ikke nødvendigvis sosialt akseptabelt, nei, fordi man faktisk uttrykker intoleranse. Det er sjelden sett på med blide øyne i dagens samfunn. Men det er ikke ulovlig, siden trådene får stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den plagsomme gjest
Jeg har oppfattet det som nærmest ulovlig, som et ikke-tema. Du gjør ikke det, ok!

Motargumenter er vel og bra, men den forrige tråden ga meg likevel et inntrykk av at det var helt forferdelig at jeg i det hele tatt stilte de spørsmålene jeg gjorde. Derfor stiller jeg spm om det er ulovlig for noen å mene at homofili er unaturlig. Man blir rakket ned på med det samme, slik som her, hvor jeg i går ble kalt stokk dum og idiot. Det er et tegn til meg at de spørsmålene ikke er godtatt = ulovlige. Du har altså en helt annen oppfatning, og det er helt greit.

Jeg tror at kommentaren om at du var dum, kom fra ditt spørsmål, og ikke for å hetse. Selvfølgelig var dette en usaklig og unødvendig kommentar, men vær så snill ikke døm alle mennesker for denne ene korttenkte kommentaren. Desverre legger du opp til å få slike kommentarer når man tar opp et veldig sårt tema, mange tar det veldig personlig pga måten kristne har behandlet dem gjennom årene. Jeg håper du forstår dette.

Logisk nok er det ikke ulovlig å synest at homofili er galt,men det er ikke riktig å fortelle til en homofil at det å leve livet som homofil er galt. Vi er alle like viktige som mennesker, og har alle rett på å leve livet vårt på den måten vi ønsker. Det synest jeg man burde få lov til, ja så lenge man ikke skader noen.

Se det på denne måten da.

Er det greit å mene at mennesker MÅ være livspartner med noen som de er ikke forelsket i, eller noen som de ikke tenner seksuellt på?

Er det greit å nekte noen lykke? Er det greit å nekte andre et lykkelig liv, fordi ens religion sier at de ikke lever livet sitt på måten ens Gud helst skulle ønske? Er det egoistisk å mene at andre mennesker skal tilpasse seg ens religion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde meningen vært ulovlig, så hadde moderatorer slettet alle tråder som omhandlet homofili og om det var alt eller ikke. Det gjør de ikke, ergo er det lovlig.

I tittelen på tråden din så spør du jo hva vi mener om dette, og da svarer vi. Det er ikke nødvendigvis sosialt akseptabelt, nei, fordi man faktisk uttrykker intoleranse. Det er sjelden sett på med blide øyne i dagens samfunn. Men det er ikke ulovlig, siden trådene får stå.

Jeg mener ikke moderatorene, de lot den andre tråden stå i over ett år. Jeg mener enkelte av debattantene her inne. Enkelte av dem viser en holdning som sier at det ikke er lov å ha slike meninger om homofili.

Jeg vet selv at det er lovlig å skrive det her på forumet, og si det til andre, uten at man skal få straff. Men jeg merker meg jo at det blant annet på forumet her er vanskelig å ta opp et slikt tema, da en del (ikke alle) ser ut til å mene at det er ulovlig ha slike meninger. Jeg har ellers en oppfatning av at det er vanskelig å få til diskusjoner rundt enkelte tema, da mange av debattantene er så PK, at det blir umulig å få til en konstruktiv debatt (og nei, jeg sikter ikke til min første homofilitråd).

Dessverre frykter jeg at det en gang vil bli så ille at man skal se på oss homofili som så stakkarslige at det skal bli umumlig å kunne være negativ til homofili. At det skal bli vanskelig å i det hele tatt snakk om homofili, i frykt for at man skal si noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest den plagsomme gjest
Jeg mener ikke moderatorene, de lot den andre tråden stå i over ett år. Jeg mener enkelte av debattantene her inne. Enkelte av dem viser en holdning som sier at det ikke er lov å ha slike meninger om homofili.

Jeg vet selv at det er lovlig å skrive det her på forumet, og si det til andre, uten at man skal få straff. Men jeg merker meg jo at det blant annet på forumet her er vanskelig å ta opp et slikt tema, da en del (ikke alle) ser ut til å mene at det er ulovlig ha slike meninger. Jeg har ellers en oppfatning av at det er vanskelig å få til diskusjoner rundt enkelte tema, da mange av debattantene er så PK, at det blir umulig å få til en konstruktiv debatt (og nei, jeg sikter ikke til min første homofilitråd).

Dessverre frykter jeg at det en gang vil bli så ille at man skal se på oss homofili som så stakkarslige at det skal bli umumlig å kunne være negativ til homofili. At det skal bli vanskelig å i det hele tatt snakk om homofili, i frykt for at man skal si noe galt.

Grunnen til at folk reagerte så sterkt var jo fordi de leste ditt aller første innlegg i den andre tråden. Det inlegget var jo som påpekt før veldig sårende for homofile.

Jeg tror det er vanlig å slå ring om mennesker som blir hetset, men om du skal se på en utvikling, så har jo homofili blitt mere og mere godtatt de siste 15 årene.

Jeg tror ikke du har noe å frykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ikke gjøre det utenkelig at noen mennesker synes at homofili er rart. Som homofil har jeg møtt mange som mener akkurat det. Selvsagt er det irriterende, men jeg må respektere at de synes det. Jeg synes at ganske mye annet er rart, og jeg mener det er min rett til å synes det, uten at andre nødvendigvis skal dømme meg for det. Vi er alle forskjellige, og det må man bare leve med. Og jeg mener at det er forskjell på det å synes at homofili er rart, og det å skulle gå på byen og drive med "gay bashing" o.l.

Det er en enorm forskjell fra å synes at homofili er rart til å synes det er galt og unaturlig som er ordene du startet med å bruke. Jeg håper du ser det.'

Ellers synes jeg det er veldig rart at du som homofil skriver ting som dette: Dessverre frykter jeg at det en gang vil bli så ille at man skal se på oss homofili som så stakkarslige at det skal bli umumlig å kunne være negativ til homofili.

jeg har aldri opplevd at noen har ment at homofile er stakkarslige og jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være et problem for deg hvis folk slutter å være negative til homofile.

Ellers er jeg enig i sammenligningen mellom hudfarge og homofili, begge deler er noe man er født med og å mislike noen pga de er homofile er det samme for meg som å mislike noen pga hudfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en enorm forskjell fra å synes at homofili er rart til å synes det er galt og unaturlig som er ordene du startet med å bruke. Jeg håper du ser det.'

Ellers synes jeg det er veldig rart at du som homofil skriver ting som dette: Dessverre frykter jeg at det en gang vil bli så ille at man skal se på oss homofili som så stakkarslige at det skal bli umumlig å kunne være negativ til homofili.

jeg har aldri opplevd at noen har ment at homofile er stakkarslige og jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være et problem for deg hvis folk slutter å være negative til homofile.

Ellers er jeg enig i sammenligningen mellom hudfarge og homofili, begge deler er noe man er født med og å mislike noen pga de er homofile er det samme for meg som å mislike noen pga hudfarge.

Det finnes ingen bevis som tilsier at homofile er født homofile. Seksuell legning er ikke et så enkelt tema. Hjernen utvikler seg etter hvert som vi vokser og blir eldre. Erfaringer og miljø har mye å si. Noen mennesker er også mer lettpåvirkelige enn andre. Det er ikke så svart-hvitt som mange tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen bevis som tilsier at homofile er født homofile. Seksuell legning er ikke et så enkelt tema. Hjernen utvikler seg etter hvert som vi vokser og blir eldre. Erfaringer og miljø har mye å si. Noen mennesker er også mer lettpåvirkelige enn andre. Det er ikke så svart-hvitt som mange tror.

Jeg glemte å si at jeg tror sterkt på at vår seksuell legning er en blanding av miljø og biologi. Homofili er mindre naturlig og mindre vanlig enn heterofili, uansett hvordan vi vrir og vender på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så? Kan man si at man er "født" homofil? Uansett så bekrefter artikkelen bare det jeg sa - det er en hormonubalanse (mens de var i morens mage) som gjør at de ender opp som homofile. Altså, de blir homofile ved en "feil". Ved en ideell situasjon så ville de ikke vært homofile. Hva med biseksuelle mennesker da? Selvsagt har hormoner en del av ansvaret for at noen oppfører seg som det motsatte kjønn, men hva med maskuline homser og feminine lesber? Legningen kan også forandre seg - av flere grunner. Noen som har vært genuint heterofile har faktisk fått sin preferanse endret etter å ha fått hjernesvulst o.l. Mange mennesker er også veldig nysgjerrige av natur, og liker å prøve både det ene og det andre. Dårlige erfaringer i heterofile forhold kan også få enkelte til å prøve noe nytt, og det med suksess. Hva med heterofile menn som har sex med menn mens de er i fengsel? Jeg tror ikke ens seksuell legning er så konstant som mange tror. I alle fall ikke i alle tilfeller.

For øvrig er det interessant at menn er mer hormonelt sårbare - noe som igjen fører til at homofili er vanligere blant menn. Uansett er homofili et avvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så? Kan man si at man er "født" homofil? Uansett så bekrefter artikkelen bare det jeg sa - det er en hormonubalanse (mens de var i morens mage) som gjør at de ender opp som homofile. Altså, de blir homofile ved en "feil". Ved en ideell situasjon så ville de ikke vært homofile. Hva med biseksuelle mennesker da? Selvsagt har hormoner en del av ansvaret for at noen oppfører seg som det motsatte kjønn, men hva med maskuline homser og feminine lesber? Legningen kan også forandre seg - av flere grunner. Noen som har vært genuint heterofile har faktisk fått sin preferanse endret etter å ha fått hjernesvulst o.l. Mange mennesker er også veldig nysgjerrige av natur, og liker å prøve både det ene og det andre. Dårlige erfaringer i heterofile forhold kan også få enkelte til å prøve noe nytt, og det med suksess. Hva med heterofile menn som har sex med menn mens de er i fengsel? Jeg tror ikke ens seksuell legning er så konstant som mange tror. I alle fall ikke i alle tilfeller.

For øvrig er det interessant at menn er mer hormonelt sårbare - noe som igjen fører til at homofili er vanligere blant menn. Uansett er homofili et avvik.

Hehe, det er ikke nødvendig å være så offensiv.

Men skapes desse 'avvikene' fra naturens side? Er det som naturen lager naturlig, men alikevel 'galt' og skal sees ned på? Om barna blir født med en hormonell ubalanse, blir de ikke da født homofile?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, det er ikke nødvendig å være så offensiv.

Men skapes desse 'avvikene' fra naturens side? Er det som naturen lager naturlig, men alikevel 'galt' og skal sees ned på? Om barna blir født med en hormonell ubalanse, blir de ikke da født homofile?

Nei da, jeg er ikke så offensiv. Det bare virker sånn. :) Nei, jeg mener selvsagt ikke at det skal sees ned på. Men jeg mener at de ikke blir "født" homofile siden seksuell legning er noe som er utrolig skiftende i mange tilfeller. Derfor er det frustrerende når så mange er naive når det gjelder legning, og når de ser på homofile som noen stakkars ofre. Folk er faktisk ikke alltid homo eller hetero, og for noen kan det være livssituasjon og påvirkning som som får dem til å vippe over på den ene eller andre siden. Det er uansett tydelig at homofili oppstår ved en feil - selv om det er en naturlig feil. Homofilien er kontraproduktiv og "gal" fordi den er en del av naturen by default. Men selvsagt vil den alltid eksistere - så lenge det store flertallet er heterofilt OG så lenge enkelte får mange barn der noen av dem kan ende opp som homofile.

Mange finner faktisk ikke ut sin legning før de blir ganske så voksne. Mange homofile har vel følt en dragning til det samme kjønn fra barnsben av (men dessverre undertrykket den), mens andre har (tro det eller ei) rett og slett ikke opplevd den før "sent" i livet. Derfor tror jeg seksualitet er noe som er langt mer komplisert enn som så. Det er ikke sånn at du er født "sånn og sånn" - i alle fall ikke når det handler om noe så ustabilt som seksuelle følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at forskjellen mellom rart og galt er så stor. Mye av det jeg personlig synes er rart, er også noe som jeg synes er unaturlig/unormalt. Men vi har jo alle forskjellige oppfatninger.

Jeg har møtt mange som mener at vi homofile er stakkarslige. Det er ofte jeg får høre at alle skal synes så synd på oss, fordi vi som gruppe er utsatt for selvmord, psykiske problemer, rus, mobbing, osv. Da har de møtt all den negative omtalen om homofili. Selvmordsraten blir ofte brukt i debatter mot f.eks. kristne - type pastor Torp. De tar til seg den kunnskapen homofili = selvmord, og koker da sammen en konklusjon om at homofile er ikke egnet som foreldre, da de har større sjanse enn heterofile til å ta liv av seg. Men det igjen er en annen debatt.

Jeg mener ikke at det er negativt dersom folk slutter å være negative til homofili - det hadde jo vært kjempeflott! Men jeg har såpass med vett i skallen til å forstå at det ikke vil skje, det vil alltid være noen som er negative til homofili. Og som jeg skriver, jeg håper ikke at man ender opp med slike tendenser som med bruken av ordet "neger". At dersom man bruker det, så blir man stemplet som rasist. Jeg ønsker at folk skal kunne være uenig i ulike saker knyttet til homofili. Det må gå an å ha et negativt syn på det, uten å skulle f.eks. bli sett på som homofob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at forskjellen mellom rart og galt er så stor. Mye av det jeg personlig synes er rart, er også noe som jeg synes er unaturlig/unormalt. Men vi har jo alle forskjellige oppfatninger.

:eeeh:

Rart, unormalt/unaturlig og galt er jo helt forskjellige ord som har vidt forskjellig betydning!

rar a1 (lat. rarus 'sjelden')

1 merkelig, underlig, påfallende

unormal ikke normal, ikke alminnelig

unaturlig ~lig som ikke er i samsvar med naturen el. naturlovene;

5 ulovlig, moralsk klanderverdig gjøre noe g-t / det var g-t av deg / det er g-t å stjele / komme på g-e veier

Selv om du synes mye av det du synes er rart også er unormalt/unaturlig eller galt betyr ikke det at du kan omdefinere betydningen av ordene som det passer deg.

Hvis du gjør det er det skaper du bare forvirring.

Endret av Shade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
:eeeh:

Rart, unormalt/unaturlig og galt er jo helt forskjellige ord som har vidt forskjellig betydning!

rar a1 (lat. rarus 'sjelden')

1 merkelig, underlig, påfallende

unormal ikke normal, ikke alminnelig

unaturlig ~lig som ikke er i samsvar med naturen el. naturlovene;

5 ulovlig, moralsk klanderverdig gjøre noe g-t / det var g-t av deg / det er g-t å stjele / komme på g-e veier

Selv om du synes mye av det du synes er rart også er unormalt/unaturlig eller galt betyr ikke det at du kan omdefinere betydningen av ordene som det passer deg.

Hvis du gjør det er det skaper du bare forvirring.

For meg er rart, unaturlig, unormalt noe negativt, og derfor synes jeg de er nokså like. De beskrive noe som er negativt, i alle fall i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer noe jeg fant i en lignende diskusjon:

Da sa Gud: La oss gjøre mennesker i vårt bilde, etter vår liknelse. De skal råde over havets fisker og over himmelens fugler, over feet og over all jorden, og over hvert kryp som rører seg på jorden. Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. Og Gud velsignet dem og sa til dem: Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden, legg den under dere og råd over havets fisker og himmelens fugler og over alt levende som rører seg på jorden. (1 Mos 1,26-28). Så enkelt er det !Gud elsker de homofile,men han elsker ikke homofili. Men skaperen selv var ikke fornøyd. "Så sa Gud Herren: Det er ikke godt for mennesket å være alene." (2,18a). Det betyr ikke først og fremst at Adam følte seg ensom. Det betyr at Gud ville noe mer – det vi hørte i første beretning om skapelsen – "til mann og kvinne skapte han dem". Guds plan blir ikke fullført uten begge kjønn. Gud vil fellesskap. Gud vil familie. Han ser på mannen og sier: "Jeg vil gjøre ham en medhjelp som er hans like." (2,18b).

Det er selvsagt et ufattelig tynt grunnlag å dømme homofili på, men whatever. Logikk har alltid falt tungt for religiøse.

3. Mosebok, Kap. 20, vers 13:

13 Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem

Google er en fin bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjort tvillingforskning som viser at forskjellen ligger i hjernen, synlig. En homofil manns hjerne ser ut som en kvinnes i dette området, og en homofil kvinnes hjerne ser ut som en manns i samme område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nettopp et av aspektene som gjør diskusjoner om homofili så artig - for det står jo aldeles ikke ordrett i bibelen at homofili er galt - dette er noe fanatikere har tolket det til!

Og OM det hadde stått ordrett - hva i all verden er det som skulle tilsi at man skulle levd etter dette i dag, 2 000 år etter den ble diktet?

Hvis man tror at bibelen er skrevet av gud, eller i det minste under inspirasjon av ham, så gjelder lovene selvfølgelig også i dag, 2000 år etter. Er man kristen, så setter man ikke seg selv over guds lover. Det er vel ikke så vanskelig å forstå.

Jeg stiller ikke spørsmålet om homofili er unaturlig eller galt, jeg spør om det er ulovlig at noen mener/tror at homofili er unaturlig eller galt.

Jeg har heller ingenting i mot homofili, og det er heller ikke det debatten handler om.

Vil påpeke at jeg selv mener at homofili er naturlig, men dog ikke like vanlig som heterofili.

Det er ikke ulovlig å mene at homofili er unaturlig, men det er ignorant. At det er galt, må man få lov å mene, men man må også tåle motbør på det, da de homofile strengt tatt ikke plager andre med sin legning. De føler kjærlighet, akkurat som hvem som helst, men de retter denne følelsen mot eget kjønn istedetfor det motsatte.

Personlig tror jeg grunnen til at mange lar seg provosere over homofili er at de ikke makter å se at dette er følelser på nøyaktig samme måte som de følelsene de selv har, og kun tenker på de bildene de selv får i hodet av hvordan dette ser ut i sengehalmen, og dette sier atskillig mye mer om den fordømmende enn den homofile. Og derfor får man pes når man ytrer sånne meninger.

Det er vel meningen at mennesker skal være litt smartere enn dyr. Liker ikke å bli sammnelignet med dyr for å være helt ærlig. ;)

Smartere? mener du at man velger en legning utifra hvor smart man er?

Jeg glemte å si at jeg tror sterkt på at vår seksuell legning er en blanding av miljø og biologi. Homofili er mindre naturlig og mindre vanlig enn heterofili, uansett hvordan vi vrir og vender på det.

Mindre vanlig, ja. Mindre naturlig? Enten er en ting naturlig, eller så er det det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...