Gå til innhold

Ulovlig å synes at homofili er galt?

Gjest Kristen

Anbefalte innlegg

Jeg ser at den forrige homofilitråden ble stengt, kanskje ikke så rart da en del ikke klarte å holde hetsen for seg selv, og tråden skle totalt ut. Men jeg synes at tråden ble viktig, fordi det kommer fram en del poenger. Det jeg merker meg er at en stor del av dem som har svart er kritiske til at noen mener at homofili er galt. Skal man ikke ha lov til å synes at det er galt? Er det ulovlig å mene at homofili er unaturlig?

Kritiserer man homofile om man sier at legningen deres er unaturlig?

Den andre tråden baserte seg i stor grad på det som står i Bibelen, og de som har litt kjennskap til Bibelen vet at det står noe om homofili. "Styggedom" og "unaturlig" er ord som blir brukt i vers/tekster om homofilie parforhold (sex). Skal det til slutt bli lagt ned restriksjoner på hva som kan stå i Bibelen - på lik linje med Astrid Lindgren sin "Negerkonge" som måtte sensureres?

Jeg håper at man i denne tråden kan diskutere dette temaet, uten at det sklir helt ut, og at moderatorene må jobbe seg halvt ihjel for å slette innlegg, og evnt. låse tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, homofili er vel omtrent like sykt og unaturlig som religion, frimerkesamling eller revmatisme. Jeg er litt mistroisk til frimerkesamlere, ateistisk overfor de religiøse, og håper at jeg aldri får revmatisme. Det er bare meninger, alt samma.

Men den som på ramme alvoret mener at homoseksualitet er unaturlig fordi det står i en gammel bok, bør ta en titt ut i den egentlige naturen, og hvis han fortsatt, etter å ha sett dokumenterte eksempler på homoseksuell aktivitet blant praktisk talt alle høyere dyrearter, inkludert fugler, at det er UNATURLIG, så syns jeg han skal få undersøkt hodet sitt. For da er det noe alvorlig galt med vedkommendes evne til observasjon og logikk.

De kristne får finne seg en annen merkelapp å klistre på homsene. "Unaturlig" er iallfall utgått på dato. De kan selvsagt fortsatt si at "Boken vår forbyr det, og du kan ikke være med i vår forening hvis du gjør det, selv om det betyr at du skal gå ensom gjennom livet, og aldri får oppleve den nærheten som alle andre tar for gitt og ser på som den høyeste verdien i sine liv." Men det er jo en helt annen skål.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om homofili er unaturlig? Ja, selvsagt. Hvis man tenker på naturens gang er det jo ment at kvinner og menn skal parre seg for å få barn og videreføre menneskerasen.

Om det er galt? Nei, selvsagt ikke! Noen er født slik og slik er det. Vi er alle forskjellig - og takk for det! Jeg har ingenting i mot homofili og synes det er flott at alle finner kjærlighet uansett kjønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som forekommer naturlig er selvsagt ikke unaturlig, Vivil. Rent instinkmessig galt, det er det, men ikke unaturlig. Det er ikke kjemisk fremkalt.

Jeg synes religion er mye verre enn homofili, noe som passer helt fint iom. at det stort sett er religiøse dogmer som har ført til at homofili blir sett på som galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om homofili er unaturlig? Ja, selvsagt. Hvis man tenker på naturens gang er det jo ment at kvinner og menn skal parre seg for å få barn og videreføre menneskerasen.

Om det er galt? Nei, selvsagt ikke! Noen er født slik og slik er det. Vi er alle forskjellig - og takk for det! Jeg har ingenting i mot homofili og synes det er flott at alle finner kjærlighet uansett kjønn!

Well, mate, you got that bass awkwards!

Det ER naturlig, i og med at det forekommer i like stor grad blant alle naturens andre dyr. Det "naturlige" som du refererer til, er din egen FORESTILLING om hva som er naturlig. DET er noe helt annet.

Om det er GALT? Det er en rent sosial merkelapp. Dere kan, som sagt, gjerne mene at det er galt, og henvise til boken deres.

JEG mener at religion er galt, og henviser til at det har så mange negative effekter, blant annet i form av marginalisering og ekskludering av mennesker som aldri har gjort noe annet galt enn å ikke passe inn i den dogmatiske virkelighetsoppfatningen til religiøst indoktrinerte individer, som kanskje ikke ville vært riktig så smålige om de hadde vendt seg til å tenke selv.

Religion er også unaturlig, i den forstand at det ikke finnes et annet dyr på planeten som legger for dagen religiøse tilbøyeligheter, enn akkurat mennesket. Helt perverst fra et natursynspunkt, altså.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen og sitter dermed ikke med bibelen, så dersom TS kunne finne og sitere (ordrett, ikke tolkningen av det som står altså, men skrive ned ordrett) bibelen der den skriver at homofili er unaturlig og styggedom. Det bør vel ikke være en stor ting å be om, for noen som kan bibelen sin og vet at det står der.

Jeg er religiøs og troende, det jeg tror på kan kanskje kalles Gud, men jeg tar avstand fra organisert religion, nettop pga syn som ts viser. MIN gud, er ikke en fordømmende far som sitter med pekefingeren og truer de som ikke følger hans bok (som jeg tror er menneskeskapt, ikke fra gud).

Min Gud, om man vil kalle det det, har skapt oss! Og det er ikke helt uten mål og mening, vi har alle fått våre egenskaper og evner som vi er ment til å bruke, og vi har alle vår sjebne som gjør at vi møter både medgang og motgang, og lærer på forskjellige måter, det vi trenger å lære underveis i livet.

Om man er homofil eller heterofil er ikke av betydning, det som er av betydning er hvordan man lever livet sitt, at man lever det på en god måte og sørger for å leve det slik at man skaper seg selv det beste livet man kan, for kun slik kan man gi andre det man skal gi andre. Hvem man har sex med eller ikke, så lenge det ikke er snakk om tvang, voldtekt, mishandel, barn eller dyr, er ikke avgjørende.

Gud har skapt oss og vi har hver vår sjebne, en homofil har sin sjebne, og er skapt slik han/hun er, med sine evner og meninger for livet, akkurat som alle andre.

Gud er ikke så overfladisk og hensynsløs som jeg får inntrykk av at mange gjør ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg siterer noe jeg fant i en lignende diskusjon:

Da sa Gud: La oss gjøre mennesker i vårt bilde, etter vår liknelse. De skal råde over havets fisker og over himmelens fugler, over feet og over all jorden, og over hvert kryp som rører seg på jorden. Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. Og Gud velsignet dem og sa til dem: Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden, legg den under dere og råd over havets fisker og himmelens fugler og over alt levende som rører seg på jorden. (1 Mos 1,26-28). Så enkelt er det !Gud elsker de homofile,men han elsker ikke homofili. Men skaperen selv var ikke fornøyd. "Så sa Gud Herren: Det er ikke godt for mennesket å være alene." (2,18a). Det betyr ikke først og fremst at Adam følte seg ensom. Det betyr at Gud ville noe mer – det vi hørte i første beretning om skapelsen – "til mann og kvinne skapte han dem". Guds plan blir ikke fullført uten begge kjønn. Gud vil fellesskap. Gud vil familie. Han ser på mannen og sier: "Jeg vil gjøre ham en medhjelp som er hans like." (2,18b).

Det er selvsagt et ufattelig tynt grunnlag å dømme homofili på, men whatever. Logikk har alltid falt tungt for religiøse.

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer noe jeg fant i en lignende diskusjon:

Da sa Gud: La oss gjøre mennesker i vårt bilde, etter vår liknelse. De skal råde over havets fisker og over himmelens fugler, over feet og over all jorden, og over hvert kryp som rører seg på jorden. Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. Og Gud velsignet dem og sa til dem: Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden, legg den under dere og råd over havets fisker og himmelens fugler og over alt levende som rører seg på jorden. (1 Mos 1,26-28). Så enkelt er det !Gud elsker de homofile,men han elsker ikke homofili. Men skaperen selv var ikke fornøyd. "Så sa Gud Herren: Det er ikke godt for mennesket å være alene." (2,18a). Det betyr ikke først og fremst at Adam følte seg ensom. Det betyr at Gud ville noe mer – det vi hørte i første beretning om skapelsen – "til mann og kvinne skapte han dem". Guds plan blir ikke fullført uten begge kjønn. Gud vil fellesskap. Gud vil familie. Han ser på mannen og sier: "Jeg vil gjøre ham en medhjelp som er hans like." (2,18b).

Det er selvsagt et ufattelig tynt grunnlag å dømme homofili på, men whatever. Logikk har alltid falt tungt for religiøse.

Jeg klarer ikke å se hvor i dette det står at Gud ikke aksepterer homofili jeg... at han skapte oss fruktbare ja, at vi er skapt for å befolke jorden, jepp! At alle er nødt til å ha sex med det annet kjønn og bære frem barn så vi kan fylle jorden, evner jeg ikke å lese der. Og vi har jo befolket jorden, fylt den og hersker over fiskene og andre.

Tolkningen av skrevne ord, spesiellt bibelen, er utrolig forskjellig. For noen står det i det du har skrevet, klart og tydelig at gud er imot homofili (om jeg skjønner deg rett), for meg ser jeg ikke det. Ordene du viser til, sier ikke noe om at homofili er galt. Eller er det ord der jeg ikke ser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig funnet noe fra bibelen som tilsier at bl.a homofili er galt:

"1 Kor 6,9-11;

Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Ta ikke feil! Verken de som lever i hor, avgudsdyrkere, ekteskapsbrytere eller menn som ligger med menn (arsenokoitai) eller lar seg bruke til dette (malakoi) verken tyver, pengegriske, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike."

Men da må vi også innse at alle som har inngått skilsmisse, lever i hor (som vel i bibelsk sammenheng stort sett er alt seksuellt utenfor ekteskapet?) homofile og flere andre, også rammes av dette.

I følge andre tekster, som viser til at man skal leve som kone og mann, familie, viser bare at alle de som idag velger å leve uten å gifte seg, single, samboere, kjærester etc, også er like syndige som homofile.

Så i dagens samfunn, 2009(veldig snart 2010), er det spesiellt passende?

Det er ganske mange skilte kristne, disse stilles jo i samme boks i 1 Kor 6,9-11.

Nei, det lille jeg kan se etter søk om homofili og bibelen, viser til tekster som ikke lenger passer i dagens samfunn. Ting har forandret seg, og min tro sier at Gud skapte oss til å forandre oss, vi trenger å utvikle oss, noe som også tilsier at ting som kanskje stemte for mange herrens år siden, ikke lenger står like stødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, kan man ikke forsvare at man kaller homoseksualitet "unaturlig". Som Mann påpeker, finnes homoseksualitet hos mange flere dyrearter enn mennesket, og jeg vil jo helt ærlig påstå at finner man det i naturen, gjerne hos mer enn en enkelt art, er det naturlig. Hvordan ellers kan man klassifisere noe som "naturlig"? Det holder ikke å si at "det var tenkt annerledes fra naturens side, naturen skapte hankjønn og hunkjønn for at de to skulle reprodusere seg". Av den enkle grunn at det finnes mange varianter av reprodusering, ut over hankjønn/hunkjønn-varianten. Blant annet finnes det en øgle som reproduserer seg ved hjelp av kloning. Det finnes fisk som skifter kjønn dersom det er behov for det, det finnes homofile fugler som mer enn gjerne adopterer andres kyllinger. Alt sammen er en del av naturen, ergo bør det klassifiseres som "naturlig". Uvanlig er vel et mer passende ord. Forøvrig kaller man da ikke ufrivillig barnløse for unaturlige, bare fordi en eller begge har valgt en partner de ikke kan få barn sammen med?

Å kalle det sykt, er en personlig preferanse, og kan derfor vanskelig argumenteres mot, siden man da argumenterer mot en følelse, på sett og vis. Om noen synes det er ubehagelig å tenke på at to av samme kjønn har sex, og at dette er en, for dem, syk ting, er det ikke så lett å argumentere mot deres syn. Jeg kan for eksempel synes at de som liker å slikke øye-epler er syke (ikke helt sammenlignbart, siden dette tvilsom finnes andre steder i naturen, og dermed kan klassifiseres som unaturlig, uten at jeg skal si det for sikkert), og det skal godt gjøres at noen kan finne argumenter som kan fastslå med sikkerhet at min oppfatning er feil (for meg). MEN, selv om man personlig måtte mene at homofili er sykt, blir det veldig feil å avkreve at samfunnet skal mene det samme, all den tid det her er snakk om voksne mennesker, som er i stand til å gjøre et reflektert valg av livspartner. Kjønnskvotering i forhold bør aldri forekomme.

Om homofili er galt? Nei. Så lenge individene i et homofilt forhold er enige, likestilte i den grad de foretrekker det (tar her høyde for at noen liker å leve i forhold med skjev maktfordeling), og ellers er glade og fornøyde i sitt forhold, er det slett ikke galt. Man forventer jo uansett det samme når det er snakk om heterofile forhold. Man har en aldersgrense, for å beskytte de yngste av oss, og den gjelder for homofile så vel som heterofile. Og da har man vel tatt de grep man som samfunn har rett til å ta, i forhold til begrensninger av hvem man kan være sammen med og ikke. Om to voksne menn eller kvinner finner hverandre, og begge velger å leve sammen, er ikke det noe vi andre har noe med. Like lite som om en voksen mann og en voksen kvinne velger hverandre. Så lenge det er frivillig fra begges side, er det vel alt man kan kreve.

Og ja, jeg mener at man kritiserer homofile om man sier at deres legning er unaturlig. Man kritiserer dem ved å kalle legningen deres noe som helst i negative ordelag. På samme måte som når man for eksempel kritiserer godt voksne menn som finner seg langt yngre kvinner, ved å kalle dem gamle griser. Eller når man ellers bruker negativt ladede ord for å beskrive hva man mener om noe.

I enkelte tilfeller er kritikken berettiget, som når man kaller foreldre som får sin datter kjønnslemlestet for barnemishandlere. Fordi disse foreldrene begår et overgrep mot sin datter. Kritikken mot homofiles legning er derimot ikke berettiget, da den ikke er et overgrep mot de involverte parter. Og nei, en utenforstående har ikke rett til å påberope seg at de blir utsatt for et overgrep fordi de snubler over to homofile menn som holder hender, eller kysser i offentlighet. Like lite som en rasist blir utsatt for et overgrep fordi han treffer en farget kvinne ute på byen. Man blir ikke utsatt for overgrep fordi samfunnet man lever i, ikke skåner en fra å se ting man ikke liker.

Man kan mene hva man man vil, men selv om man er uenig i andres levesett, er det ikke alltid riktig å kritisere dem. Like lite som det er riktig av meg å kritisere kristne fordi de er kristne, og lever etter kristne verdier, er det riktig av kristne å kritisere homofile fordi de deler sitt liv med en av samme kjønn. Så lenge jeg ikke blir en ufrivillig part i en kristens livssyn, ved å bli stalket i et forsøk på å omvende meg, har jeg ingen reelle grunner til å kritisere dem, utover at det ikke passer meg. Derfor kritiserer jeg heller ikke Frelsesarmeen som prøver å selge Krigsropet fra et eller annet gathjørne. For selv om de ikke passer inn i mitt ultimate bybilde, er jeg klar over at ikke alle er som meg, og at jeg fint må dele verden med andre.

Jehovas vitner som kommer på døra mi, derimot... DE får høre det! Min dør, mitt hjem, og de har ingenting med å komme hjem til meg for å plage meg med sine vrangforestillinger. Treffer de på meg på gata, derimot, og spør meg pent om jeg vil snakke med dem, respekterer jeg da at de er der, så lenge de respekterer mitt nei.

Poenget mitt er at vi er alle forskjellige. Men vi har alle iallefall èn ting til felles. Vi lever i det samme samfunnet. Og vi må tåle at det finnes noen der ute med et annet levesett enn oss selv. Det eneste jeg synes vi kan avkreve andre, er at de ikke skader noen (som ikke vil bli skadet, for å lage plass til de mer ekstreme SM'erne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke hets
Jeg ser at den forrige homofilitråden ble stengt, kanskje ikke så rart da en del ikke klarte å holde hetsen for seg selv, og tråden skle totalt ut. .............. Skal man ikke ha lov til å synes at det er galt? Er det ulovlig å mene at homofili er unaturlig?

Den andre tråden baserte seg i stor grad på det som står i Bibelen, .........."Styggedom" og "unaturlig" er ord som blir brukt i vers/tekster om homofilie parforhold (sex). Skal det til slutt bli lagt ned restriksjoner på hva som kan stå i Bibelen - på lik linje med Astrid Lindgren sin "Negerkonge" som måtte sensureres?

Jeg håper at man i denne tråden kan diskutere dette temaet, uten at det sklir helt ut, ............

VEL, den forrige tråden var heller mere preget av måten du startet den på, og du startet med hets og stygge ord.

Det var IKKE alle andres feil når du selv startet hetsingen. Det synest jeg du fint kan inrømme her også. Jeg vil heller beskrive tråden som preget av hets fra din side spesielt, som resulterte i hets fra andre, deretter noe preget av hva som står i bibelen.

Du sier du selv ikke har lest bibelen, så hvordan har du fullstendig oversikt over hva den sier om homofili? Du har kansje lest et par sider, og tenker at det var nok?

Så til dine spørsmål. Noen mennesker mener at homofili er galt.

Det er greit for meg at de mener dette, kansje de føler de har et kall til å mene dette. Men når de begynner å ta det ut over andre mennesker, peker på dem som syndebukker og prøver å såre dem fordi de ikke liker deres livssyn, så er det en styggedom i seg selv. Selv om bibelen sier at homofili er en synd, så skal man ikke gå ut å trenge sine meninger nedover hodet på på mennesker, og såre dem med stygge ord. Bibelen sier også at man skal elske sin neste.

Og ja Kristen, vær så snill å ikke såre flere med evt hetsing og stygge ord. Jeg ber dere andre også om å ikke hetse, så har han ingen å styggepeke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen og sitter dermed ikke med bibelen, så dersom TS kunne finne og sitere (ordrett, ikke tolkningen av det som står altså, men skrive ned ordrett) bibelen der den skriver at homofili er unaturlig og styggedom. Det bør vel ikke være en stor ting å be om, for noen som kan bibelen sin og vet at det står der.

Dette er nettopp et av aspektene som gjør diskusjoner om homofili så artig - for det står jo aldeles ikke ordrett i bibelen at homofili er galt - dette er noe fanatikere har tolket det til!

Og OM det hadde stått ordrett - hva i all verden er det som skulle tilsi at man skulle levd etter dette i dag, 2 000 år etter den ble diktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at homofili er like galt som å være mørkhudet/hvithudet/whatever. Altså, ikke i det hele tatt.

Man blir født som homofil, og man blir født som mørkhudet/hvithudet. Det er lite og ingenting man kan gjøre med det.

For å svare på spørsmålet ditt: det burde være ulovlig å synes at homofili er galt og unormalt, på samme linje som det er galt å være rasist.

Endret av ~Maja~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bifil agnostiker
Jeg mener at homofili er like galt som å være mørkhudet/hvithudet/whatever. Altså, ikke i det hele tatt.

Man blir født som homofil, og man blir født som mørkhudet/hvithudet. Det er lite og ingenting man kan gjøre med det.

For å svare på spørsmålet ditt: det burde være ulovlig å synes at homofili er galt og unormalt, på samme linje som det er galt å være rasist.

Jeg synes eksklusiv homoseksualitet er ganske merkelig, men jeg synes ikke at det er galt for det. Det virker som om det er ulovlig å mene noe annet enn at homofili er flott og at man er født sånn, men det er ikke så enkelt. Jeg tror at både biologi og miljø/oppvekst/erfaringer har ganske mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller ikke spørsmålet om homofili er unaturlig eller galt, jeg spør om det er ulovlig at noen mener/tror at homofili er unaturlig eller galt.

Jeg har heller ingenting i mot homofili, og det er heller ikke det debatten handler om.

Vil påpeke at jeg selv mener at homofili er naturlig, men dog ikke like vanlig som heterofili.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til å skrive ned det som står i Bibelen, da tråden ikke handler om det. Jeg spør om det er ulovlig for folk å mene at homofili er unaturlig/galt osv. Om de som mener det er kristne, humanister, ateister, muslimer, jøder eller noe annet har ikke noe med saken å gjøre.

Vil legge til at jeg ikke er kristen, men heter Kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg stiller ikke spørsmålet om homofili er unaturlig eller galt, jeg spør om det er ulovlig at noen mener/tror at homofili er unaturlig eller galt.

Nei, det er ingen lov mot å mene at homofili er unaturlig eller galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen lov mot å mene at homofili er unaturlig eller galt.

Det er ingen lov nei. Men her på forumet virker det som om det er utenkelig at folk faktisk føler det slik. Jeg synes det er trist at man ikke kan ha større takhøyde for at andre har andre meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen lov nei. Men her på forumet virker det som om det er utenkelig at folk faktisk føler det slik. Jeg synes det er trist at man ikke kan ha større takhøyde for at andre har andre meninger.

Vel, du spurte nå bare om det var ulovlig. Det er det som sagt ikke. Men spesielt sosialt akseptabelt er det vel ikke. At man har lov til å ha meninger betyr ikke at det å uttrykke enkelte meninger ikke vil få konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
Jeg ser at den forrige homofilitråden ble stengt, kanskje ikke så rart da en del ikke klarte å holde hetsen for seg selv, og tråden skle totalt ut. Men jeg synes at tråden ble viktig, fordi det kommer fram en del poenger. Det jeg merker meg er at en stor del av dem som har svart er kritiske til at noen mener at homofili er galt. Skal man ikke ha lov til å synes at det er galt? Er det ulovlig å mene at homofili er unaturlig?

Den andre tråden baserte seg i stor grad på det som står i Bibelen, og de som har litt kjennskap til Bibelen vet at det står noe om homofili. "Styggedom" og "unaturlig" er ord som blir brukt i vers/tekster om homofilie parforhold (sex). Skal det til slutt bli lagt ned restriksjoner på hva som kan stå i Bibelen - på lik linje med Astrid Lindgren sin "Negerkonge" som måtte sensureres?

Jeg håper at man i denne tråden kan diskutere dette temaet, uten at det sklir helt ut, og at moderatorene må jobbe seg halvt ihjel for å slette innlegg, og evnt. låse tråden.

Du tar feil, homofili er helt naturlig,både blant mennesker og dyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...