Gå til innhold

Vidvandre vandrer videre


vidvandre

Anbefalte innlegg

Vandre-gryte

750g - 1 kg entrecote

2 løk

2 små gulerøtter

1 (eller to hvis liten) hvitløk

1 paprika

1 purreløk (du kan sløyfe noe av løken om du ikke liker så mye)

7-8 store sjampinjonger, eller 10-12 små

1/2 - 1 appelsin

1 buljongterning

1 ts oregano

1/2 ts rosmarin

1/2 ts vanlig norsk karri

1 ts paprikapulver (hot)

1 ts hot chilipulver

Salt og pepper til steking

Mel til saus

ca. 1 liter vann

Varm opp panne og gryte, ha en smørklatt i hver.

Gryte:

Smelt smør og la stå til det er blitt lett brunet. Spe med mel og visp som faen. Ha i vann, ca. halvparten. Visp mer. Ha så i buljongterning og krydder. Skru platen på svak varme og skvis appelsinsaften i gryta. Ha i et par dråper sukkerkulør for å gi fin farge.

Panne:

Kutt gulerøtter og purreløk i skiver. Hakk løk og hvitløk, og skjær paprikaen i små biter. Skjær sjampinjongene i fire deler om de er store, i to om de er små. Skjær kjøttet i strimler og brun det i pannen. Ha i alt bortsett fra gulerøtter etter at det er brunet litt, stek i to porsjoner da blir resultatet bedre. Salt og pepre etterhvert, men vær forsiktig med saltet da dette setter mye smak på gryta (salt ferdig når alt er i gryta og koker)

Når sjampinjongene er stekt greit har du i vann og koker ut pannen. Ha så alt i gryta sammen med gulerøttene og kok i hvertfall til gulerøttene er møre, jeg sier ca. en time så er man sikker på at kjøttet er mørt og. Smak til underveis med salt og evt. pepper.

Serveres med ris og tomat/ruccola-salat (eller din favorittsalat)

Endret av vidvandre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjærlighet og politikk har flere ting til felles.

Først og fremst når det gjelder kommunikasjon.

"Hva mente h*n med det?" Om en kommentar kan tolkes blir den tolket, om den kan vris fra førsteinntrykket (som er positivt) til noe tvilende, usikkert, så gjør man det. Det er viktig å få bildet klart for seg fordi dette er viktige saker, for den det gjelder.

Å slippe løs sine følelser er en kostbar affære derfor vil man ha sikkerhet for at det ikke ligger andre motiver bak enn det som er likefrem.

Kommunikasjon blir derfor uhyre viktig og hver minste detalj utsettes for nitid granskning.

I politikk er det også slik at potten er deg selv, din støtte. Commitment. Det ser tilforlatelig og enkelt ut, men når man går ned i problematikken kommer flere nyanser til syne. Først og fremst risiko, hva risikerer jeg ved å støtte dette? Man blir ikke forelsket i en politisk sak, men betingelsene for å la det stå til er de samme: Du skal investere så og så mye tid på å gjennomføre målet, og da vil du at det skal være verdt det. Politisk arbeid er som regel ikke-betalt og da er den ideologiske dimensjonen det eneste som gjelder.

Det kan også være faremomenter involvert, selv om det ikke oppfattes slik vanligvis i Norge. Jeg mener, seriøst.

Så kommunikasjon er viktig, og miskommunikasjon/uklare meldinger kan føre til akkurat samme tankerekke som ved forelskelse: tvil, tolkninger og usikkerhet.

"Hva mente h*n med det?" I et internett-scenario der man ofte ikke kjenner personene man jobber med der dette spørsmålet helt naturlig.

Det er interessant å sammenligne måten man tenker på i dette scenariet hva angår kommunikasjonsnivå. I et forelskelses-scenario vil man ikke presse seg på og holder sin egen kommunikasjon på et minimum. Det er en skjør flamme og man vil ikke blåse den ut ved en feiltagelse.

"Vil h*n bare ligge med meg?"

Følelsene er der fra din side, men du vet ikke om h*n bare er ute etter sex eller et fling.

Det er selvtortur. Kombinasjonen av å konstant underspille sin egen verdi ved å trekke alle meldinger i tvil og samtidig ikke få kommunisert nok til å berolige seg selv fordi man kan slukke den svake flammen, kan beskrives med et uttrykk: Fear, uncertainty and doubt, forkortet FUD. På norsk kan man kalle det FUT, frykt, usikkerhet og tvil.

Hvor mye er skapt inni hodet ditt og hvor mye er realistiske tanker hva angår forventninger? Tross alt, det er mye rart der ute.

I politikk er FUD et velkjent begrep innen markedsføring, propaganda og psyops. Det er en metode, beskrevet og akseptert. Det er ikke direkte sammenlignbart med forelskelse, det måtte i tilfelle være total players som seriesjekker med tanke på sex. Og de er nok lettere å kjenne igjen, og forårsaker derfor ikke samme grad av FUD.

I et politisk nettscenario derimot, der man ofte ikke kjenner de involverte på forhånd, vil FUD vært selvpåført i mye større grad ettersom man er i en prosess med å 'selge' seg selv til noen man ikke kjenner godt, som ved en forelskelse. Man vil gjøre et godt inntrykk, skape tillit, gjerne vekke følelser/empati. Man vil forsøke å balansere egen person og interesse for den andre part i sin kommunikasjon, for ikke å virke helt ego.

Man har ingen klar formening om sin egen verdi, sett med den andres øyne, og er formet av stereotyper fra mediene for hva man kan forvente selv og hva man har å tilby. Dette er et trekk som også tilstede for en første fase i forelskelse: er man bra nok?

Mistenksomhet og tidligere erfaringer vil være med å farge den sfæren man kommuniserer i både i politikk og kjærlighet.

Det kan oppsummeres i at kommunikasjon under disse to omstendighetene blir så viktig at feil, misforståelser og små løgner forstørres til et nivå som tilsvarer alvoret i situasjonen. Det er det som skjer når man forelsker seg, plutselig blir den ene sms'en viktigere enn alle de andre du har i innboksen, og det å vente på svar kan være helt forferdelig.

Man kler av seg (på flere enn en måte :ler: ) helt inn til huden og viser frem det man har. For bedømmelse.

For i politikk og kjærlighet er alt tillatt, og da er fallhøyden stor om ting slår feil ut.

Endret av vidvandre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Hehe, morsom dagbok, denne må jeg følge ;)

Hei, ja jeg er ikke sikker på hvor regelmessig den blir oppdatert men :ler:

Hyggelig å se folk i dgbken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:vinke:

Mannedagbøker er morsomme. Titter innom i blant, jeg ;)

Heisann! Og velkommen :blomst:

Næmmen Dagbok! Så flink! Du får titte innom vår også!

Hai KateW! Har vi dagbok, altså? :ler:

Jeg skal følge opp og dra på besøk, helt klart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger lurer jeg, altså :ler:

En tenkt situasjon der man ønsker mer friksjon, og begge er villig til å yte max:

Han: Jeg tok med pumpa *dra fram penispumpekofferten*

Hun: Jeg har vaginakulene klare

Han: *pumpe-pumpe-pumpe*

Hun: *hoppe rundt på gulvet med vaginakuler*

Han: Skal vi prøve snart, den er helt blå?

Hun: Åååh, nå fikk du meg til å miste konsentrasjonen *klinkekulelyder*

Han: Fort deg, den er på max nå!

Hun (fra under senga): Vent, skal bare få tak i den &%%¤%¤ kula

OK, kanskje det blir mer romantisk og slikt men :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...