Gå til innhold

Kjeks/småkaker til diabetiker


Gjest Huffsa

Anbefalte innlegg

Svigefar har diabetes. Han ville ikke ha noe til jul av meg, men jeg tenkte å bake en kake/kjeks til han så han også kan spise noe godt på julaften :) Så blir det bare en liten oppmerksomhet til han :)

Hadde egentlig tenkt til å bake kake. Men siden jeg må bake den på den 22, for å så gi den til kjæresten min den 23 så svigefar får den til den 24, så blir jo kaka tørr innen da.. Så tenkte å bake noen coockies eller lignende som holder seg et par dager, og som han ikke MÅ spise opp på julaften så den ikke blir dårlig..

Noen som har forslag? Sider på nettet, familie-oppskrifter e.l, så blir jeg veldig takknemmelig! :)

( Han har diabetes type 2, om det har noe å si :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Idnar på jobb

Pastellkaker (kjeks som skal være like tynne som pepperkaker):

6 1/2 dl hvetemel

1 ts bakepulver

1/4 ts salt

2 dl suketter / Fruktose

2 dl margarin

2 eggeplommer

5 ss ekstra lett melk

Noen dråper essens, for eksempel vanilje, sitron, appelsin eller rom

Konditorfarge

Bland mel, bakepulver og salt i en bolle. Bland sammen suketter, myk margarin og eggeplommer i en annen bolle. Rør sammen blandingene og tilsett melk til du har en passelig fast deig. Sett deigen kaldt i 2 timer.

Forvarm ovnen til 175 grader. Tilsett essens og farge. Du kan også lage for eksempel små kranser med farget og ufarget deig. Da deler du deigen i to og tilsetter du bare essens i den ene delen og essens og farge i den andre. Kjevle ut deigen og trykk ut figurer med pepperkakeformer. Legg kakene på stekeplaten og stek midt i ovnen i 7 - 10 minutter. Pass på at de ikke brenner seg.

Tips:

Når jeg bruker fruktose blir det best smak på disse!

De blir aller best hvis du tar vaniljeessens (en god del) i! Og ha farge og smak i før melet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...