Gå til innhold

Tror dere det går?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er alene med en liten jente på 1 1/2 år. Faren har henne annenhver helg og en ettermiddag i uka. Jeg er dagmamma for en jente, full tid. Jeg skal ta kveldsundervisning over 2 år for å skaffe meg studiekompetanse. Tror dere jeg klarer 3 fag (norsk, engelsk og samfunnslære) denne vinteren, ved å lese om kveldene og når jeg ellers ikke har jenta mi hjemme? NOen som har erfaring med noe lignende? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Erfaring har jeg ikke, men ejg kan svare så godt jeg kan.

Du KAN klare det. Det handler om motivasjon, stå-på-vilje. Det handler om energi (noe jeg frykter du kanskje kan få litt lite av med så mye ungemas) til å orke og sette seg ned med bøkene når du har lagt jenta.

Men, VIL du, så KAN du.

Det finnes alenemødre som er fulltids-studenter (selvsagt har de da ungen til barnehage/dagmamma mens de er på skolen, så jeg mener ikke å direkte sammenligne dette med din situasjon) og de klarer det, enda "vanlige studenter" synes de ikke har nok til til å lese, UTEN den tidkrevende ungen (mener ikke å si noe negativt om unger, men de krever jo en del av foreldrenene, var det jeg ville frem til). Rett og slett fordi de som har barn blir flinkere til å strukturere seg og jobbe effektivt. Fordi de må. Så, vil du, så kan du. du må nok VILLE DET, men da klarer du det nok.

Kanskje du kunne få noen til å passe ungen en ettermiddag eller to (la henne besøke besteforeldre?) i de mest travle periodene?

Lykke til i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det året min samboer bodde i utlandet

var jeg alene med to barn på 6 mnd og 18mnd, og

gikk på skole hver eneste ettermiddag/kveld..

Jeg syns det var deilig å komme seg ut å treffe folk,

og gjorde det bra på skolen..

Tror du klarer deg kjempe bra..

Bare ikke undervurder norsken, for der er det mye..

Men et fag det går fint å lese på sengekanten..

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ååå, tusen takk for svar!

Jeg er ganske optimistisk, vet at jeg lett får gode karakterer hvis jeg bare vil. Måtte liksom bare ha noen innspill fra andre.

Klem fra en glad Gjest! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man klarer d man vil, MEN jeg har allikevel lyst til å fortelle om da jeg hadde permisjon m jenta vår, og samtidig gikk på markedsføringsskolen og hadde lekser og prosjektoppgave å jobbe m samtidig. Sambis jobbet og ungen tok stort sett all min tid på dagen. Hun var vel nok en urolig skapning, og når hun endelig hadde sovnet var omtrent all luften gått ut av meg. Hadde ikke tanke for hverken husarbeid el skolearbeid. På den tiden så d 'bomba ut' hos oss ja...d skal jeg love! Fikk ikke gjort noe skolearbeid før på kvelden etter at sambis var kommet hjem og kunne ta seg av ungen. I tillegg ammet jeg og hadde undervisning på skolen to kvelder i uka. Måtte dra hjemmefra før han var kommet hjem og plassere ungen hos svigers som heldigvis bor i nærheten. Syns d var tøfft! Fikk liksom ikke kost meg ordentlig m ungen i den permisjonstiden i d hele tatt.

Smårollinger på ett og to er jo ganske krevende, og så er d TO av dem, og de skal jo tross alt følges opp og stimuleres! Var jo flott å høre om Jinx sin erfaring. Hvis man planlegger hverdagen sin bedre enn i vårt tilfelle og er positiv og motivert, går d sikkert, men jeg hadde nok ikke gjort d igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå har jeg akkurat fått vite hvordan timeplanen min blir. Undervisning 3 kvelder i uka. To kvelder har barnefaren jenta (en av dem henter jeg henne hos ham før jeg kjører hjem, andre kvelden er han hjemme hos meg og legger lillejenta vår). Og en kveld i uka må lillejenta ha barnevakt, som også legger henne. Lesingen må jeg ta når ungen sover, i helgene når hun har samvær med faren, og ellers ved behov, ved at jeg da hyrer inn ekstra barnevakt. Jeg er sammen med henne på dagtid hver dag, så jeg har ingen dårlig samvittighet for at hun ikke får så mye tid sammen med meg om kveldene. Jeg TROR dette skal gå bra. Skal gå opp til eksamen i Samfunnslære til jul, og engelsk og norsk neste vår. Heldigvis er jeg av dem som har "klisterhjerne". Så det går bra hvis jeg bestemmer meg for det. :)

Tusen takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kommer du til å klare veldig bra! Kjempesmart å ta en eksamen til jul - da får du spredning på presset, og en kjempemotivasjon når du er nesten halvferdig.

Jeg studerte på kvelden i to år fra jeg var høygravid. Var dagmamma på dagtid, full tid ca ett år. Bodde riktignok sammen med pappaen, så jeg slapp barnevakt. Men det var en helt ideell situasjon for meg - tid med ungen, og mulighet til å komme ut og "oppleve verden".

Ønsker deg et flott år. Når du er voksen og har klisterhjerne, så fikser du studiekompetansen helt greit! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...