Pupsilure Skrevet 17. desember 2009 #1 Skrevet 17. desember 2009 Jeg prøver å finne ut av litt ting her Hva er forskjellen på: -Svangerskapspermisjon -Foreldrepermisjon -Fødselspermisjon -Mammapermisjon Eller er det akkurat det samme?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 18. desember 2009 #2 Skrevet 18. desember 2009 Slik jeg har forstått det er svangerskapspermisjon permisjon som man tar ut i svangerskapet feks hvor yrket ikke kan utøves uten at det er fare for fosteret. Mammapermisjon og pappapermisjon er en del av foreldrepermisjonen på 46 eventuelt 56 uker. Mor må ta ut permisjon 3 uker før termin og 6 uker etter fødsel. Pappa har rett på 10 uker permisjon (forutsatt at han oppfyller vilkårene for å få permisjon). De øvrige ukene kan foreldrene dele slik de ønsker. Far har rett til å ta ut 2 uker fødselspermisjon i forbindelse med fødselen, men han har ikke krav på å få lønn i disse to ukene. Om permisjonen er lønnet er opp til arbeidsgiver å bestemme.
Yummy_Mummy Skrevet 18. desember 2009 #3 Skrevet 18. desember 2009 Tror det er mest gamle begreper som henger igjen. Det riktige begrepet er foreldrepermisjon. Det heter nå bare foreldrepenger. Tror gjest over tenker på svangerskapspenger, men tidligere ble permisjon etter fødsel omtalt som svangerskapspermisjon.
Hedda-78 Skrevet 18. desember 2009 #4 Skrevet 18. desember 2009 Jeg prøver å finne ut av litt ting her Hva er forskjellen på: -Svangerskapspermisjon -Foreldrepermisjon -Fødselspermisjon -Mammapermisjon Eller er det akkurat det samme? Det er det samme. Det riktige begrepet er foreldrepermisjon. Men jeg sier mammaperm når det er jeg som har permsisjon, og pappaperm når det er pappaen som har permisjon.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 18. desember 2009 #5 Skrevet 18. desember 2009 Tror det er mest gamle begreper som henger igjen. Det riktige begrepet er foreldrepermisjon. Det heter nå bare foreldrepenger. Tror gjest over tenker på svangerskapspenger, men tidligere ble permisjon etter fødsel omtalt som svangerskapspermisjon. Men foreldrepermisjon og foreldrepenger er jo ikke det samme... Foreldrepenger får man når man er i foreldrepermisjon. Altså er fraværet fra jobb permisjon, mens "lønnsutbetalingen" heter foreldrepenger. Gjelder ikke det samme når man får svangerskapspenger da, er man ikke da i svangerskapspermisjon... du har jo et kortere fravær fra jobb, og dette fraværet må jo være permisjon, siden man ikke er sykmeldt?! Altså; heter ikke fraværet fra jobb pga faren for barnet svangerskapspermisjon?
Hedda-78 Skrevet 19. desember 2009 #6 Skrevet 19. desember 2009 Men foreldrepermisjon og foreldrepenger er jo ikke det samme... Foreldrepenger får man når man er i foreldrepermisjon. Altså er fraværet fra jobb permisjon, mens "lønnsutbetalingen" heter foreldrepenger. Gjelder ikke det samme når man får svangerskapspenger da, er man ikke da i svangerskapspermisjon... du har jo et kortere fravær fra jobb, og dette fraværet må jo være permisjon, siden man ikke er sykmeldt?! Altså; heter ikke fraværet fra jobb pga faren for barnet svangerskapspermisjon? Nei, ser ikke sånn ut på NAV sine sider i allefall. På den siden det står om svangerskapspenger, er ikke ordet "svangerskapspermisjon" brukt i det hele tatt. I stedet står det "den perioden du har rett til svangerskapspenger" og andre omskrivinger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå