Gå til innhold

Valg -03: Skjerp dere!

SuperNova

Anbefalte innlegg

Kan dere ikke slutte å rakke ned på politikerne? Nå er det lokalvalg, og de aller fleste politikerne som sitter i kommunestyrer rundt om i landet er idealister som bruker fritiden sin på å lese kjedelige saksdokumenter for å forsøke å forbedre samfunnet. Det er så mange som kritiserer politikere, men de gjør da i det minste noe - i stedet for å sitte foran pc-en og klage. Ikke får man noe særlig igjen for det rent økonomisk heller. (Unntaket er noen av fylkespolitikerne - de kan faktisk tjene litt.)

Jeg har selv vært aktiv i lokalpolitikken, og jeg blir fremdeles forbanna når jeg hører utsagn som - "politikere bare lover og lover" eller "politikerne bare juger". Da jeg var politisk aktiv lovet jeg ikke en eneste ting jeg ikke kunne holde, tror faktisk ikke jeg lovet så mye i det hele tatt. Og var det én ting jeg ikke gjorde, så var det å lyve. Og jeg var på ingen måte unik på disse punktene.

I stedet for å klage kan dere kanskje gjøre ting bedre selv? Det er ikke så fryktelig vanskelig å få innpass i et parti og bli nominert på en "sikker" plass. Spørsmålet er vel heller om dere GIDDER! For det er så mye lettere å bare klage og skylde på politikerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om DU holdt det du lovte, betyr ikke at alle andre gjør det!

Og ja, jeg syns enkelte politikere er idioter uten like slik de holder på.

Og den meningen har jeg, siden vi har ytringsfrihet, lov til å uttrykke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein politiker e nå ein politiker uansett syns no æ.

Greit nok det, at æ beundre dæm som bruke fritida si på d der, men kjedelige saksdokument har dæm sjøl valgt. De e itj nåkka synn på dæm av den grunn.

Men mang lokalpolitikera e alt for lite synli i lokalmiljøet. Dæm lar jo liksom dæm store guttan ord'n opp for sæ nedi Oslo, og d syns itj æ nåkka om da.

Dæm må stå for sine egene handlinga dæm også. Og vi har da sjett nok av eksæmpla på den type handlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Jeg er helt enig - de fleste som sutrer, er de som ikke gjør en pøkk selv.

De som klager mest, er vanligvis de som sitter og venter på at andre skal ordne opp - for så å klage enda litt mer.

Ingenting er lettere enn å klage - uten å prøve selv.

Samtidig så må også lokalpolitikere tåle (konstruktiv) kritikk.

Selv om de gjør det frivillig, må det kunne stilles krav til dem, og det finnes også her de som lover mye, og ikke innfrir det de har lovet.

Det er kritikkverdig, selv om de bruker fritiden sin på det.

Du bør ikke ta på deg mer enn det du makter å fullføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva grunnen kan være til at så mange partier på lokalplanet har vansker med å få folk til å stille som kandidater??????????

Kan det ha noen sammenheng med tilnærmet hets å gjøre tro?????

Dersom ingen kompetente og engasjerte folk vil stille som kanditater, da har vi et større problem enn jeg liker å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Politikerforakt!?....Tjah! Man får de politikerne man fortjener.....Men d er vel litt for lett å generalisere og skjære alle over en kam....selv om man blir fristet etter politiske debatter på TV, hvor alle skylder på alle, ikke én eneste av dem så mye som er i nærheten av en aldri så liten innrømmelse på at ting ikke gikk helt som planlagt! Ærlig talt, jeg hadde fått støre respekt for dem hadde de vært ærlige istedet for å sitte og kaste skylda på hverandre som andre drittunger....Vi vet jo at i den politiske hverdagen er d ikke som på TV; da er d snakk om å samarbeide og kompromisse og å gi og ta for å få til ting! Så TV-debattene blir et 'Spill for galleriet'! Fordi folk flest elsker krangel og diskusjoner? For å understreke den tross alt lille forskjellen for velgere som ikke har bestemt seg? Men klokere syns jeg aldri jeg blir etter et debattprogram. Informativt er d langt fra, snarere forvirrende. Diskusjoner mellom voksne folk burde uansett foregå på et annet nivå enn dette....d bare irriterer meg.....og skaper, ja; Politikerforakt! Men d er noen hederlige unntak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om DU holdt det du lovte, betyr ikke at alle andre gjør det!

Og ja, jeg syns enkelte politikere er idioter uten like slik de holder på.  

Og den meningen har jeg, siden vi har ytringsfrihet, lov til å uttrykke!

Enig med Stjernefisken!

Ja, jeg har lov til å ha en mening.

TRO meg! Jeg ville også gjerne engasjert meg,- men hvilket parti skulle man engasjert seg i ? Isåfall måtte jeg startet mitt eget,- og DET skal faktisk svært mye til før man klarer det.

Man må vel ha 3000 stemmer eller så for å kunne bli kalt et parti. Og videre rundt 6000 stemmer for å kunne stille til valg.

Vær snill å korrigere meg om jeg tar feil.

Jeg er en person som bryr meg om hva som skjer i samfunnet,- jeg bryr meg om folk som har det vondt og jeg HATER urettferdighet. Jeg ser meg så gørr lei på at ressurser ikke blir utnyttet og at samfunnets svake og syke ikke får det de trenger.

Kan SuperNova, eller noen annen bare - for ordens skyld, gi meg eksempler på gyldne løfter og om politikerene faktisk har HOLDT det de har lovet ?

Greit at du SuperNova har vært engasjert i lokalpolitikk, og at du ikke lover noe du ikke kan holde. Og at du i det hele tatt har engasjert deg og gitt av deg selv, all respekt! Men alle er ikke som deg! Etterhvert,- bare de kommer langt nok, er det mange som KUN meler sin egen kake. DET ville jeg hatt slutt på.

Forresten,- tror du det er så enkelt for alle å komme seg inn i et parti,- på en sikker plass ? Hvordan gjør man så det ?

Vi ser politiske partier i media nå, på en gigantisk stemmesanking,- og avisene er jo fulle av leserinnlegg som roser Høyre, Arbeiderpartiet m.fl opp i skyene. Og lover at de skal gjøre noe! Men jeg lurer på hvor mye av dette som faktisk BLIR holdt.

Rett til å si hva jeg mener, har jeg i allefall uansett, og politikerne får mene hva de vil om det. De setter seg selv i en situasjon der man lett kan bli kritisert og gjør de noen store fadeser, så vil det helt klart bli lagt merke til. Er det noen politikere som slår et slag for rettferdighet og menneskelighet og prøver å ikke se på hva man kan spare inn på og legge ned, så blir det også selvfølgelig lagt merke til - og satt pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Hei Diva!

Etter en laang pause i alt politisk engasjement, har jeg nå tenkt å "melde meg inn" igjen.

Det betyr ikke at jeg er enig i enhver sak partiet mitt står for, men det er jo ikke lekeball-partiet, det er et parti som jeg velger å være medlem av, fordi jeg kan gå god for deres verdier.

Alle enkelt-saker tar jeg stilling til selv, og er jeg ikke enig, tar jeg også avstand fra denne enkeltsaken - og prøver heller å argumentere for mine meninger.

Du trenger vel ikke å "få alt i fanget" for å engasjere deg?

Hva med å være litt ambisiøs, og ta det som en utfordring å sette seg inn i "trege" systemer, og prøve å friske opp litt?

Min første ambisjon er riktig nok å lese partiprogrammet (som sagt; lang pause), men delmål er en fin ting. :blunke:

TRO meg! Jeg ville også gjerne engasjert meg,- men hvilket parti skulle man engasjert seg i ? Isåfall måtte jeg startet mitt eget,- og DET skal faktisk svært mye til før man klarer det.

Jeg er en person som bryr meg om hva som skjer i samfunnet,- jeg bryr meg om folk som har det vondt og jeg HATER urettferdighet. Jeg ser meg så gørr lei på at ressurser ikke blir utnyttet og at samfunnets svake og syke ikke får det de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære lekeball.

Det er ikke snakk om å få alt i fanget for å engasjere seg.

Men jeg kan ikke bygge noe lutfslott heller ? Det hjelper ikke så mye.

Tror ikke du helt skjønte hva jeg mente,- jeg finner - foreløpig - ikke noe parti jeg kunne tenke meg å slå et slag for. Kall meg gjerne kresen, men jeg synes de fleste partiene representerer et lavmål.

Godt at du vil engasjere deg! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Men har du gått inn for å finne ut hva hvert enkelt parti står for, da?

Altså, ikke bare fulgt med i noen TV-debatter, men lest programmer, om verdier - du skjønner hva jeg mener.

Det er jo også en mulighet å rett og slett velge ut et parti med èn eller to "fanesaker" som du brenner for - og jobbe for, om ikke annet, å få gjennomført akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har alle rett til å syte og klage. Men konstruktivt er det ikke.

Diva, du har rett i at det er vanskelig å starte sitt eget parti. Men med mindre du har meget spesielle meninger, er det mulig å finne et parti der du er enig i hovedsakene og ideologi. Blir du medlem der, har du i tillegg anledning til å påvirke hva partiet skal mene i de ulike sakene. Så har du et reelt ønske om å påvirke, burde det ikke være noe problem. Og husk at av og til må man svelge noen kameler for å få gjennom hjertesakene sine. Er du normalt oppegående og engasjert, samtidig som du viser deg å være pålitelig, er det store muligheter for å bli nominert på "sikre" plasser.

Diva, du ber om eksempler på løfter som politikerne har holdt. Vel - jeg kjenner ikke til så mange løftebrudd, som sagt. Det er kanskje fordi jeg hører etter hva politikerne faktisk sier. Når en Høyre-politiker sier at han går inn for lavere skatter, betyr ikke det at han lover lavere skatter. Han lover å stemme for at skattene settes ned. Hvorvidt det faktisk blir lavere skatter, vil jo alltid avhenge av den politiske sammensetningen. Hvis Ap og SV har flertall, kan jo ikke Høyrepolitikeren alene sørge for lavere skatter, når flertallet mener noe annet. Så i stedet for å anklage politikere for løftebrudd, kan man kanskje høre etter hva de sier. Det hjelper imidlertid å ha et snev av forståelse for hvordan det politiske system fungerer i realiteten.

Når det gjelder politikere som "meler sin egen kake", som Diva skriver, skjønner jeg ikke hva det siktes til. Derfor kan jeg ikke kommentere det.

For øvrig synes jeg Chimp har et par gode poenger.

Jeg må understreke at jeg ikke er noen "politiker-elsker", det finnes nok av idiotiske politikere også. Men at de er større løgnhalser enn andre, er jeg ikke enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, Lekeball! Du er jammen flink som orker å engasjere deg igen. Jeg tor jeg venter noen år til, jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lekebøll

SuperNova,

nå skal det nevnes at jeg aldri har vært/lekt politiker.

Har kun vært medlem i et politisk parti, og visst endel (i forhold til nå) om den aktuelle politikken osv.

Men kanskje etterhvert..? :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har stemt ved alle valg siden jeg var 18 år. Men nå er det stopp. Kommer aldri til å legge min seddel i noen urne igjen. Ikke etter at jeg her på KG har sett hvordan enkelte "forhenværende politikerspirer" har oppført seg..Maken til føleseskaldt og falskt menneske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Husker da jeg var ung og man vill verve meg inn i AUF og argumentet var at Jens Stoltenberg var SÅÅÅÅ pen. Æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Min tillit til polikere generelt er ganske svekket..Det er IKKE overraskende at man der finner overgripere bl.a. Jeg kjenner selv til dette. De er jo noen"falske jævler" så det er kanskje ikke så rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva man mener om politikere - så er vårt samfunn basert på demokrati. Det betyr at hver og en av oss har en rett til å stemme annet hvert år - på den politiske sammensetningen i kommunene og Stortinget.

Argumenter som at en på KG tidligere har vært politiker og nå oppfattes som et kaldt menneske er argumenter jeg ikke fatter hva har med å fjerne seg fra all bestemmelsesrett i et samfunn vi alle lever i.

Å ha stemmerett er en ting - men jeg synes vi faktisk hr et ansvar og stemmeplikt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stemt ved alle valg siden jeg var 18 år. Men nå er det stopp. Kommer aldri til å legge min seddel i noen urne igjen. Ikke etter at jeg her på KG har sett hvordan enkelte "forhenværende politikerspirer" har oppført seg..Maken til føleseskaldt og falskt menneske!

Kjære Gjest, jeg skulle gjerne sendt deg en PM, men det går jo ikke når du ikke er registrert.

Jeg vet ikke hvilke "forhenværende politikerspirer" du sikter til, men siden jeg nevnte at jeg har drevet med politikk - og du svarer i denne tråden - ser jeg ikke bort i fra at jeg kan være en av dem du sikter til. Har jeg rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei, du er ikke den jeg sikter til. Det var ikke meningen å henge ut noen her(selv om det nok kunne virke slik), men jeg må jo si at jeg har lagt merke til denne persones opptreden. Og vedkommende har da selv lagt ut om sin politiske fortid. Jeg mener faktisk at en da også bør være seg bevisst hvordan man opptrer og hvilke signaler man sender ut. Som politiker generelt mener jeg. Kanskje er jeg dum..hvorfor da bruke min stemmerett?

Å fjerne seg fra all bestemmelsesrett..Min plikt...?Hmm, hvorfor skal jeg bruke min stemme ved et lokalvalg på et sted der jeg ikke liker meg engang. Hvilke partier er det som støtter nedlegging av industri og sykehus...

Nei, jeg tror det er best jeg holder meg hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...