Gjest ts Skrevet 17. desember 2009 #1 Del Skrevet 17. desember 2009 Noen ganger lurer jeg på om jeg er den eneste nordmann som ikke har noe til overs for sport. For det virker som om Ola og Kari er et sportselskende folk, et folk som sitter klistert til tv-skjermen hver bidige gang det går et eller annet løp eller en kamp på tv'n. Det er mulig at jeg tilhører den sære delen av befolkningen, men jeg har faktisk aldri latt meg fascinere av andre folks idrettslige prestasjoner, hverken før eller nå. Det virker som om jeg er ganske alene om dette, for jeg kjenner ikke så mange som ikke har noen som helst interesse av sport overhodet. For meg er det fullstendig likegldig hvem somm vinner eller taper. Der andre sitter og heier når det går et løp eller en fotballkamp, sitter jeg der og fnyser av disse svettende, pustende og pesende egoistene som dyrker sin egen kropp og sitt ego, og som til og med tjener millioner på det. Når trenere eller utøvere blir intervjuet på tv, står de der med alvorlig mine og snakker som om idretten er blodig alvor. Dette er voksne mennesker, som omtaler et tap som om det var snakk om at en 3. verdenskrig var like om hjørnet! Jeg fatter ikke at en lek med ball, eller det å tråkke rundt på et par pinner av glassfiber, kan være så alvorlig, eller få så mye oppmerksomhet. Mange idrettsutøvere tyr til og med til doping for å nå sine mål. Så alvorlig er det for noen. Det er nesten latterlig. Det er ikke det at jeg ikke unner noen å glede seg på andres vegne. Jeg kan forstå at det kan være en viss spenning i å følge med. Men jeg forstår ikke alvoret, og denne kollektive interessen for sport som nordmenn har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaarin Skrevet 17. desember 2009 #2 Del Skrevet 17. desember 2009 Enig med deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leirbål Skrevet 17. desember 2009 #3 Del Skrevet 17. desember 2009 Noen typer sport er morsomt da. Selv liker jeg ganske sære idretter, så nrk og tv2 vurderer jeg ikke å kikke på hvis jeg vil se sport. Fotball tror jeg må være verdens kjedeligste oppfinnelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernardette Skrevet 17. desember 2009 #4 Del Skrevet 17. desember 2009 Det eneste jeg liker er fotball EM og VM, da laget mitt spiller bra og vi vant sist EM! Gleder meg til vi (krysser fingre) vinner VM i Sør Afrika og Annen sport bryr jeg meg ikke om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 17. desember 2009 #5 Del Skrevet 17. desember 2009 eneste sporten jeg bryr meg om er hestesport men det er det jo minimalt av på tv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 17. desember 2009 #6 Del Skrevet 17. desember 2009 Jeg synes ikke sport er spennende og klarer ikke å bli engasjert av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #7 Del Skrevet 17. desember 2009 Den eneste sport jeg liker å se på tv er curlig, som av en eller annen grunn har fenget meg. Heldigvis er mannen min ikke sportsinteressert heller, så jeg slipper å sitte i stua med denne evinnelige fotballen på tv-en Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #8 Del Skrevet 17. desember 2009 Noen ganger lurer jeg på om jeg er den eneste nordmann som ikke har noe til overs for sport. Selvfølgelig finnes det mange i dette landet som ikke liker sport. Litt merkelig å tro at du er alene om noe så normalt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 17. desember 2009 #9 Del Skrevet 17. desember 2009 Selvfølgelig finnes det mange i dette landet som ikke liker sport. Litt merkelig å tro at du er alene om noe så normalt? Vel, jeg tror jo ikke at jeg er HELT alene om det. Men noen ganger føles det nesten slik. Satte det bare litt på spissen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 17. desember 2009 #10 Del Skrevet 17. desember 2009 Må legge til at jeg hatet gymmen den gangen jeg gikk på skolen. To ganger i uka måtte vi gjennom dette marerittet. Og hver gang det skulle velges lag, var jeg selvfølgelig den siste som ble valgt. Og hver gang det skjedde, ble det en bekreftelse på at jeg ikke strakk til. Jeg forstår den dag i dag ikke hvorfor lærerne alltid satte de mest populære elevene (som selvsagt var razere i all slags sport), til å velge lag. Dette strider jo imot all pedagogikk, etter min mening. Det er riktignok en del år siden jeg gikk på skolen, men jeg går ut i fra at gårsdagens lærere også hadde pedagogikk som en del av lærerutdannelsen sin. Det de hadde lært onm det, fungerte tydeligvis ikke i praksis. Jeg mener skolens gymtimer, er med å skape dårlig selvbilde hos mange barn og unge. Fysisk aktivitet er jo vel og bra i utgangspunktet, men måten skolen, og idretten forøvrig fokuserer på dette, er med på å skape en følelse av mislykkethet hos mange barn. Da jeg gikk på skolen, MÅTTE jeg jo være med på disse gymtimene og aktivitetsdagene, selv om jeg hatet det, og det gjorde meg nedbrutt. For gymtimene den gangen handlet jo om å PRESTERE, om å være best! For var man flink i sport, ble man populær. Og når dette manglende talentet for sport var nesten helt fraværende, så måtte det jo bli helt galt! Jeg ble dessuten tvunget av mine foreldre til å gå på ski hver bidige påske. For et pes! Hvorfor kunne de ikke heller hatt et annet tilbud til de elevene som hatet gym? Jeg ville heller hatt en ekstra time med et annet fag om jeg hadde kunnet velge. Jeg har helt fra jeg var barn, har jeg hatet dette idrettsshysteriet. Det har vært der siden jeg ble født, og er der fremdeles. Men kanskje hadde jeg vært mer glad i sport, om ikke vettløse gymlærere og overivrige foreldre hadde vært der og ødelagt med sine halvmilitære holdninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twinkle* Skrevet 17. desember 2009 #11 Del Skrevet 17. desember 2009 HATER sport! Så selvfølgelig har jeg klart å finne meg en samboer som ser fotball heletiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 17. desember 2009 #12 Del Skrevet 17. desember 2009 Finnes ikke interessert i å se på andre menneskers sport. Men jeg liker å trene og være aktiv. Det er forresten et unntak: Curling er litt artid. Men det er jo stort sett bare under vinterOL at det er curling på TV, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lykketroll:) Skrevet 17. desember 2009 #13 Del Skrevet 17. desember 2009 Noen ganger lurer jeg på om jeg er den eneste nordmann som ikke har noe til overs for sport. For det virker som om Ola og Kari er et sportselskende folk, et folk som sitter klistert til tv-skjermen hver bidige gang det går et eller annet løp eller en kamp på tv'n. Det er mulig at jeg tilhører den sære delen av befolkningen, men jeg har faktisk aldri latt meg fascinere av andre folks idrettslige prestasjoner, hverken før eller nå. Det virker som om jeg er ganske alene om dette, for jeg kjenner ikke så mange som ikke har noen som helst interesse av sport overhodet. For meg er det fullstendig likegldig hvem somm vinner eller taper. Der andre sitter og heier når det går et løp eller en fotballkamp, sitter jeg der og fnyser av disse svettende, pustende og pesende egoistene som dyrker sin egen kropp og sitt ego, og som til og med tjener millioner på det. Når trenere eller utøvere blir intervjuet på tv, står de der med alvorlig mine og snakker som om idretten er blodig alvor. Dette er voksne mennesker, som omtaler et tap som om det var snakk om at en 3. verdenskrig var like om hjørnet! Jeg fatter ikke at en lek med ball, eller det å tråkke rundt på et par pinner av glassfiber, kan være så alvorlig, eller få så mye oppmerksomhet. Mange idrettsutøvere tyr til og med til doping for å nå sine mål. Så alvorlig er det for noen. Det er nesten latterlig. Det er ikke det at jeg ikke unner noen å glede seg på andres vegne. Jeg kan forstå at det kan være en viss spenning i å følge med. Men jeg forstår ikke alvoret, og denne kollektive interessen for sport som nordmenn har. Jeg elsker sport jeg:D Er ikke all sport jeg følger like mye med på da. Enig i at noen ganger kan det nesten bli latterlig. MEN, sport betyr utrolig mye for de som driver med det. Mange lever rett og slett for den sporten de driver med. Konkurranseinstinktet, den herlige føleslsen av og vinne og samholdet er noe av det. Må heller ikke glemme den gode følelsen i kroppen etter en tung økt, og alt det positive det gjør med kroppen. At de da doper seg skjønner jeg ikke helt, men penger spiller jo rolle for mennesker som ikke har vært så heldige og få vokse opp i Norge for eksempel. Eller så blir rett og lett ønske om å vinne eller være best for stort. Men har vi ikke alle ett ønkse om å være best? Trenger ikke nødvendigvis dreie seg om idrett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 17. desember 2009 #14 Del Skrevet 17. desember 2009 HATER sport! Så selvfølgelig har jeg klart å finne meg en samboer som ser fotball heletiden Hvordan fungerer det hos dere? Blir det ikke mange diskusjoner ut av det? Hadde jeg hatt en sportsgal mann, hadde det garantert blitt en evig kilde til diskusjon. Nærmest en krigssone. Eksen min elsket fotball og rally, og jeg holdt på å dø av vemmelse og irritasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 17. desember 2009 #15 Del Skrevet 17. desember 2009 Jeg er ikke noe glad i å se på sport. Dvs. jeg kan bli engasjert hvis jeg først bestemmer meg for å sette meg ned og se, men jeg ville sjelden finne på å se frivillig. Det eneste unntaket måtte være sprangridning, som jeg selv drev med i ungdomsårene. Et annet unntak var forresten forrige sommer-ol. Det var første gangen jeg syns det var morsomt, men da bare enkelte grener, som stuping, vektløfting (av alle ting ) og et par til. Og så tok jeg meg i å bli litt rørt av både gode og dårlige prestasjoner. Men det verste jeg vet er håndballkamplyder i bakgrunnen, og det samme med skisportlyder (spesielt bjellene). Syns det er irriterende å høre sportslyder når jeg ikke skal se, noe jeg sjelden skal. Jeg har en mann som er fotballgal, men heldigvis bare etter sitt eget lag. Fordelen for meg er at han er på alle hjemmekamper og ser de fleste bortekamper på pub, så jeg slipper å ha oppstyret hjemme. Ellers ser han en og annen landskamp, men det overlever jeg. Jeg syns generelt flere nordmenn burde skru av søndagssporten og komme seg ut og bedrive sport selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holar Skrevet 21. desember 2009 #16 Del Skrevet 21. desember 2009 Liker ikke sport. Har fjernet alle sportskanalene fra parabolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 21. desember 2009 #17 Del Skrevet 21. desember 2009 Liker ikke sport. Har fjernet alle sportskanalene fra parabolen. Flink gutt. Det skal jammen jeg gjøre også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest megvel Skrevet 21. desember 2009 #18 Del Skrevet 21. desember 2009 HATER sport! Så selvfølgelig har jeg klart å finne meg en samboer som ser fotball heletiden Meg også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Question Skrevet 21. desember 2009 #19 Del Skrevet 21. desember 2009 Jeg lar meg fascinere av "samholdet" so msport medbringer, og kan bli imponert over de ferdighetene noen er i stand til å tilegne seg. Men å faktisk se på og følge med på sport? Heie på et lag? Kunne ikke falle meg inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2009 #20 Del Skrevet 21. desember 2009 Noen ganger lurer jeg på om jeg er den eneste nordmann som ikke har noe til overs for sport. For det virker som om Ola og Kari er et sportselskende folk, et folk som sitter klistert til tv-skjermen hver bidige gang det går et eller annet løp eller en kamp på tv'n.Jeg forstår at den Ola og den Kari som selv er aktive idrettsfolk liker å følge med på skjermen, men Ola og Kari som bare kjenner en sport fra sofaen - det fatter jeg rett og slett ikke. Jeg kjenner flere som er nesten sykelig opptatt av sport på tv-en, men som egentlig ikke kunne drømme om å røre på seg. I mitt hode må de nesten ha en feilkobling en eller annen plass. Vi har vunnet den og den kamp! Hvem er "vi"? Ikke Ola og Kari i alle fall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå