Gå til innhold

Jeg prøvde å lage karameller ...

Gjest julia N.

Anbefalte innlegg

Gjest julia N.

Jeg lagde myke fløtekarameller her forleden, for første gang.

Smaken ble nyydelig, karameller er jo utrolig godt!

Men de ble altfor flytende/seig, så det går ikke an å skjære massen opp i biter, den bare klistrer seg.

Er det noen karamell-eksperter her inne som vet hva jeg kan ha gjort feil?

Blir veldig glad for svar, har nemlig tenkt å prøve meg på nytt, men da må jeg vite om det er noe jeg kan gjøre annerledes! :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Du har nok kokt de for kort tid vil jeg tro. De blir seige og løse om de ikke får koke lenge nok. Prøv å koke lengre neste gang så går det nok bedre, minimum en time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok dem lengre. Og når du tror det nærmer seg ferdig så tar du karamellprøven. Dvs at du drypper noen dråper karamellmasse i et glass iskaldt vann, hvis du kan forme dråpene til kuler er de klare. Er de for myke må de koke litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok kokt de for kort tid vil jeg tro. De blir seige og løse om de ikke får koke lenge nok. Prøv å koke lengre neste gang så går det nok bedre, minimum en time :)

Jeg koker mine i 20-30 minutter, koker jeg dem noe særlig lengre blir de steinharde. Så det kommer kanskje litt an på hvilken oppskrift man bruker, eller på hvor høy varme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett
Jeg koker mine i 20-30 minutter, koker jeg dem noe særlig lengre blir de steinharde. Så det kommer kanskje litt an på hvilken oppskrift man bruker, eller på hvor høy varme?

Ja, det kan hende. I den oppskriften jeg bruker står det minst en time, og det stemmer for den, men du har nok rett i at det kan sikkert være forskjell så jeg burde kanskje ikke vært så bombastisk her.

God jul allesammen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_kine_*

sist gang jeg prøvde meg på karameller måtte massen koke i over 5 timer!! enda oppskriften sa ca 1t. men de ble kjempegode da. det jeg mener er ikke stil helt på oppskriften, men ta den karamellprøven, (i kaldt vann, som beskrevet ovenfor) for å avgjøre koketid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kokte karameller i går. De måtte visst koke omtrent to timer, men de ble kjempegode og er fortsatt ganske myke. Jeg tror det kommer en del ann på hvor mye fløte, sirup og sukker man har, men alltid viktig å teste masse først, for ofte må den koke veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_marthe_*

har du termometer kokes karamellene til massen er ca 125 grader.

jeg bruker termometeret som er til dropskoking.

som ei skriver her har koketiden med hvor mye sirup og fløte som er i massen. blir karamellene myke, må de koke lenger. ta vanntesten som blir beskrevet i et av innleggene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...