Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #41 Skrevet 1. januar 2010 Det at den kristene dåpen starter med syndsforlatelse, den såkalte ARVESYNDEN GJØR MEG KVALM. Hva har en 3mnd gammel baby syndet i mot???.Synes at kirkebesøkene blir værre og værre, uansett om det er dåp, komf eller brylupp. Mulig at det er for at jeg blir mer og mer rasjonell i tankenen i takt med at jeg blir eldre. Jeg har ingen ønsker om å bidra i kirken eller å forkynne dens budskap. Arvesynden er et begrep innen katolismen, IKKE i den norske statskirken. Synes det er litt underlig at du reagerer så sterk på noe du tydeligvis ikke har satt deg inn i.....
Gjest Heidi Heidi Skrevet 1. januar 2010 #42 Skrevet 1. januar 2010 Angående hva det vil si å være kristen, og når en er kristen "nok" til å benytte seg av ritualene: I min definisjon (ja min) er man kristen når man kan stå inne for kristendommens trosbekjennelse. Dersom man ikke tror at Jesus var Guds sønn, ikke på gjenoppstandelse, ikke på evig liv eller andre sentrale begreper innen kristendommen er man rett og slett ikke kristen. Å synes at budet om nestekjærlighet er fint, og at Jesus sikkert var et godt menneske er noe ganske annet. Det er greit å finne gode ting i den kristne tradisjonen, men fra der til å benytte de mest meningsbærende og tunge religiøse ritualene uten å kunne stå inne for innholdet psyns jeg er et langt steg. De fleste vet at man ikke lyver i kirken.
helenaa Skrevet 2. januar 2010 #43 Skrevet 2. januar 2010 (...) men fra der til å benytte de mest meningsbærende og tunge religiøse ritualene uten å kunne stå inne for innholdet psyns jeg er et langt steg. De fleste vet at man ikke lyver i kirken. Man lover jo ikke at man selv er troende når man døper barnet sitt. Men man svarer på om man vil oppdra barnet i den kristne tro.
Snop Skrevet 2. januar 2010 #44 Skrevet 2. januar 2010 Man lover jo ikke at man selv er troende når man døper barnet sitt. Men man svarer på om man vil oppdra barnet i den kristne tro. Og hvor mange som ikke tror oppdrar barna til det?
starligt Skrevet 2. januar 2010 #45 Skrevet 2. januar 2010 (endret) jeg har døpt min datter og skal åsså døpe neste. men må jeg få være ærlig og si at det er ikke no bedre for de som gifter seg.de står åsså og lover.men holder mange det da???nei!! litt annet tema men går likevel under det samme.det og love. Endret 2. januar 2010 av starligt
Snop Skrevet 2. januar 2010 #46 Skrevet 2. januar 2010 jeg har døpt min datter og skal åsså døpe neste. men må jeg få være ærlig og si at det er ikke no bedre for de som gifter seg.de står åsså og lover.men holder mange det da???nei!! litt annet tema men går likevel under det samme.det og love. Nei det er gjerne ikke noe bedre det Så jeg synes det er rart at det også er så vanlig. Men sett fra mitt eget ståsted (dette er bare min personlige mening, det betyr ikke at det er rett) hadde jeg hatt større problemer med å døpe barnet mitt enn å gifte meg i kirka om jeg ikke var kristen. To voksne bestemmer selv om de skal stå og "lyve" i kirka, babyen bestemmer ikke at den skal bli døpt. Dessuten handler giftemål om mannen og kvinnen seg imellom, mens dåpen handler om noe så "kristent" som Gud og mennesket seg imellom. Ja, det blir faktisk nesten som en bryllupsseremoni mellom en person og Gud. Derfor er det helt ufattelig for meg hvorfor noen vil fake et slikt forhold. At jeg har det synspunktet kan ha noe med at jeg er imot barnedåp generelt og mener at det er et valg man skal få ta helt selv.
starligt Skrevet 3. januar 2010 #47 Skrevet 3. januar 2010 Nei det er gjerne ikke noe bedre det Så jeg synes det er rart at det også er så vanlig. Men sett fra mitt eget ståsted (dette er bare min personlige mening, det betyr ikke at det er rett) hadde jeg hatt større problemer med å døpe barnet mitt enn å gifte meg i kirka om jeg ikke var kristen. To voksne bestemmer selv om de skal stå og "lyve" i kirka, babyen bestemmer ikke at den skal bli døpt. Dessuten handler giftemål om mannen og kvinnen seg imellom, mens dåpen handler om noe så "kristent" som Gud og mennesket seg imellom. Ja, det blir faktisk nesten som en bryllupsseremoni mellom en person og Gud. Derfor er det helt ufattelig for meg hvorfor noen vil fake et slikt forhold. At jeg har det synspunktet kan ha noe med at jeg er imot barnedåp generelt og mener at det er et valg man skal få ta helt selv. jo greit vi er voksneog bestemmer det selv.men likevel.barn som blir døpt kan melde seg ut av stats kirka når de blir voksne.så der ser jeg heller ikke noe problem.men dåp begynner liksom og bli en tradisjon det. men klart,hver våres meninger:)
Cayenne Skrevet 3. januar 2010 #48 Skrevet 3. januar 2010 Om vi skulle hatt barn, ville vi ikke døpt. Jeg er selv hverken døpt eller konfirmert, min kjære er døpt og konfirmert pga press fra familie, men har i voksen alder valgt å melde seg ut av statskirken. Det er derfor heller ikke aktuelt med kirkelig bryllup for oss. Min bror valgte å døpe seg ifm konfirmasjonen, mens jeg da valgte å ikke konfirmere meg. Jeg har liten respekt for folk som ikke tar noe standpunkt til dette, men som er med i statskirken fordi det aldri har falt de inn å melde seg ut eller de rett og slett ikke orker 'ta seg bryet', som gifter seg kirkelig og døper ungene sine samtidig som de fint kan innrømme at de ikke er kristne, aldri går i kirken osv..
Gjest gjest31 Skrevet 7. januar 2010 #49 Skrevet 7. januar 2010 Arvesynden er et begrep innen katolismen, IKKE i den norske statskirken. Synes det er litt underlig at du reagerer så sterk på noe du tydeligvis ikke har satt deg inn i..... Skal innrømme at jeg ikke har lest biblen. Da kan kanskje du fortelle hva som faktisk skjer i en barnedåp. Meningen med dåpen og døpefontenen. Arvesynd og Trosbeskjennelsen går sikkert litt i ball for meg, men det er fint om du forklarer dette.
Gjest wahaj Skrevet 7. januar 2010 #50 Skrevet 7. januar 2010 Av den enkle grunn at få jeg kjenner synes det er morsomt å døpe seg i konfirmasjonsalder, og dette er noe barna selv må velge når de blir eldre om de har en tro eller ikke. Som spedbarn sier det seg selv at de ikke kan velge enda og derfor valgte jeg å la mine bli døpt, så får de ta standpunkt senere i livet selv. Enig i denne. Vi skal døpe vår unge når den tid kommer. Så får han heller ta et valg ved konfirmasjonstider hva han vil gjøre. Også er det vel noe pga tradisjoner også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå