Gå til innhold

Barndåp

Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

dere som ikke praktiserer kristendom; ikke går i kirke ellers, ikke ta med barnet på søndagskoler osv....hvorfor tar dere med barnet i kirke for døp der dere lover å oppdra dem med kristen verdig osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av den enkle grunn at få jeg kjenner synes det er morsomt å døpe seg i konfirmasjonsalder, og dette er noe barna selv må velge når de blir eldre om de har en tro eller ikke.

Som spedbarn sier det seg selv at de ikke kan velge enda og derfor valgte jeg å la mine bli døpt, så får de ta standpunkt senere i livet selv.

Skrevet

Enig med gjesten over i forhold til konfirmasjonen når den tid kommer.

I tillegg er dåpen en fin rituell handling og tradisjon som jeg ønsker å ivareta.

Jeg feirer jul også - selv om jeg ikke er praktiserende kristen.

Skrevet

Barnedåp er jo for å la barnet bli født på ny og for å love foran Gud og vitner at en vil la barnet bli oppdratt i den kristne tro.

Hadde jeg trodd at et barn trengte å bli født på ny for å komme til himmelen, så hadde det vært grunnen til at jeg valgte barnedåp.

Men jeg tror ikke på barnedåp og kommer heller til å oppdra barnet mitt i kristen tro, god moral og til å bli et fornuftig og selvstendig menneske som IKKE vil synes det er flaut å faktisk ta et standpunkt for å kunne konfirmere seg. Jeg selv ble døpt rett etter min konfirmasjon i pinsemenigheten vår og det var fordi jeg ønsket og ba om det selv.

Vi skal ha velsignelse av babyen som "velkommen til verden" seremoni sånn som mange bruker dåp og navnefest.

Å stå i kirken og si noe man ikke mener, altså lyve, synes jeg er forkastelig! Hadde like lite gjort dét som jeg hadde løyet i retten. Men jeg respekterer likevel at andre gjør andre valg og har andre meninger enn meg, så jeg gjør ikke dåpen "sur" for de av familien som gjør det for tradisjonens skyld!

Skrevet

Fordi besteforeldrene ønsket det. Ikke fordi de selv er kristne, men for syns skyld. I og med at det ikke betyr noe som helst for oss var det like greit.

Det er uansett hyggelig å markere babyen på en måte. Om jeg arranger dåp, navnefest eller "gratulerer med fødselen" fest har jo ingen ting å si. Jeg svarer da ukentlig ja eller nei på ting jeg følger opp overhodet.

Skrevet

Vi har døpt våre barn av mange grunner.

Vi ønsker å oppdra dem i tråd med kristen tro/verdier, pluss at det er en fin tradisjon og hyggelig med en "velkommen til verden"-fest.

I tillegg selvfølgelig en fordel ift senere komfirmasjon.

Skrevet

Vi gjorde det pga. tradisjon, for det er en fin sermoni, og for svigers og besteforeldrene mine syns at det bør gjøres på denne måten. Tanker jeg sitter igjen med nå, er at jeg skulle ønske flere var åpne til alternative sermonier av feiring av barnets 'ankomst'.. men dåpsdagen var veldig fin, og kirkesermonien var jo veldig fin.

Skrevet

Jeg skjønner ikke argumentet med at det gjør det enklere for ungen hvis h*n ønsker å konfirmere seg. Ønsker man å stå til konfirmasjon og vise for verden at man har en kristen tilknytning, burde ikke det å la seg døpe først være et stort problem. Det går til og med an å ordne egen dåpsgudtjeneste, hvis det å døpes i vanlig høymesse føles uoverkommelig.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg skjønner ikke argumentet med at det gjør det enklere for ungen hvis h*n ønsker å konfirmere seg. Ønsker man å stå til konfirmasjon og vise for verden at man har en kristen tilknytning, burde ikke det å la seg døpe først være et stort problem. Det går til og med an å ordne egen dåpsgudtjeneste, hvis det å døpes i vanlig høymesse føles uoverkommelig.

Enig....Ja, hvorfor skal en konfirmere hvis en ikke er kristen da?

Skrevet
Vi gjorde det pga. tradisjon, for det er en fin sermoni, og for svigers og besteforeldrene mine syns at det bør gjøres på denne måten. Tanker jeg sitter igjen med nå, er at jeg skulle ønske flere var åpne til alternative sermonier av feiring av barnets 'ankomst'.. men dåpsdagen var veldig fin, og kirkesermonien var jo veldig fin.

Reff Trond Viggo: Lære å tenke shæl.

Jeg har hatt to navnfester og er stolt av det. Jeg er ingen satandyrker eller noe og jeg er den eneste i nær slekt og famile som faktisk har gjort det. Den letteste utveien for oss hadde selvfølgelig vært kirka som for alle andre. Jeg er stolt av at jeg tok det valget.

Det at den kristene dåpen starter med syndsforlatelse, den såkalte ARVESYNDEN GJØR MEG KVALM. Hva har en 3mnd gammel baby syndet i mot???.Synes at kirkebesøkene blir værre og værre, uansett om det er dåp, komf eller brylupp. Mulig at det er for at jeg blir mer og mer rasjonell i tankenen i takt med at jeg blir eldre.

Jeg har ingen ønsker om å bidra i kirken eller å forkynne dens budskap.

Skrevet
Reff Trond Viggo: Lære å tenke shæl.

Jeg har hatt to navnfester og er stolt av det. Jeg er ingen satandyrker eller noe og jeg er den eneste i nær slekt og famile som faktisk har gjort det. Den letteste utveien for oss hadde selvfølgelig vært kirka som for alle andre. Jeg er stolt av at jeg tok det valget.

Det at den kristene dåpen starter med syndsforlatelse, den såkalte ARVESYNDEN GJØR MEG KVALM. Hva har en 3mnd gammel baby syndet i mot???.Synes at kirkebesøkene blir værre og værre, uansett om det er dåp, komf eller brylupp. Mulig at det er for at jeg blir mer og mer rasjonell i tankenen i takt med at jeg blir eldre.

Jeg har ingen ønsker om å bidra i kirken eller å forkynne dens budskap.

Jeg har valgt å døpe mitt barn. Jeg vil la barnet få være del av statskirka, og så velge senere selv. Men jeg er enig med denne over her, hvis man ikke mener noe med dåpen, eller syns det er feil, så bør man ikke døpe. Marker heller da med en annen fest. Man skal da ikke døpe for besteforeldres skyld... det må jo handle om barnet, og hvordan man ønsker at barnet skal vokse opp.

Skrevet

Vi är inte kristna och har inte valt att döpa våra barn - just för att det inte stämmer med vår livssyn och tro.

Jag förstår pressen kring dop/dåp. Besteföräldrar, tanter, onkler, sösken som tycker att "alla barn på vår sida har använt oldemors dåpkjole" med bedjande blick. Besteföräldrar som förutsätter att det SKA döpas, något annat alternativ finns inte, klart det måste döpas.

Vänner som har haft alternativ välkomstcermoni eller namngivningsfest har fått kommentarer som "det gör de bara för att få presenter". "Ett dop/dåp liksom fast för att få presenter".

Trist att höra, och en anledning till att vi inte haft någon alternativ babycermoni.

Och enligt samma tankegång; vad är egentligen ett dop/dåp där föräldrana är icke-kristna?

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Nå har det kommet et annet rituale i forhold til syndsforlatelse og arvesynd så da blir valget veldig enkelt. Barnedåp, tradisjon, og en lettere måte for barnet å velge konfirmasjon seinder for da er man jo døpt. Har to jenter som valgte å døpe seg for å konfirmere seg. De syns ikke det var så veldig stas.Gikk greit , men ser i dag at det hadde selvfølgelig mye enklere om de var døpt som liten.

Med hensyn til .. da velger man jo for barnet.. JA det gjør vi med glede. ikke det verste man kan velge for sine barn og vil de ha Humanistisk konfirmasjon når den tid kommer så er dte jo fritt frem for det.

Skrevet
Nå har det kommet et annet rituale i forhold til syndsforlatelse og arvesynd så da blir valget veldig enkelt. Barnedåp, tradisjon, og en lettere måte for barnet å velge konfirmasjon seinder for da er man jo døpt. Har to jenter som valgte å døpe seg for å konfirmere seg. De syns ikke det var så veldig stas.Gikk greit , men ser i dag at det hadde selvfølgelig mye enklere om de var døpt som liten.

Med hensyn til .. da velger man jo for barnet.. JA det gjør vi med glede. ikke det verste man kan velge for sine barn og vil de ha Humanistisk konfirmasjon når den tid kommer så er dte jo fritt frem for det.

Greit for deg, men jeg synes det er hyklersk. Eller rettere sagt så synes jeg eat presten snakker stort sett bare tull, foruten de gangene han trekker inn virkligheten og nåsituasjonen i sin tale.

Uansett: Ett nyfødt barn trenger ikke å vaskes i en døpefontene fordi alle er født med arvesynden.

Skrevet
Greit for deg, men jeg synes det er hyklersk. Eller rettere sagt så synes jeg eat presten snakker stort sett bare tull, foruten de gangene han trekker inn virkligheten og nåsituasjonen i sin tale.

Uansett: Ett nyfødt barn trenger ikke å vaskes i en døpefontene fordi alle er født med arvesynden.

Og en ting til. Som foreldre og fadder lover man på tro og ære at man skal oppdra barnet i kristentro. Eller på godt norsk så lover man presten å hjernevaske ungen til å tro på gud, jesus og fadervår.....

Skrevet

Hvis jeg døper mine barn er det mest pga tradisjon og etter ønske fra besteforeldrene. Vi får ta den diskusjonen i heimen når/hvis den tiden kommer.

Skrevet

Skulle jeg hatt barn så hadde det ikke vært aktuelt å døpe dem.

Skrevet

Vi skal ikke døpe våre. Vi får vel sikkert ikke lov heller, for vi er utmeldt av statskirken begge to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...