Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det plager ikke meg at modeller er høye og tynne sånn sett. Men det som plager meg er at det er et fåtall av de som slik fra naturens side. jeg vil tørre å påstå at det er ikke mange som er født slik. Dessuten har de en arbeidshverdag ingen skulle fått lov til å oppleve.

De velger jo selv om de vil bli modeller eller ikke. Det er ingen som tvinges inn i modellyrket. Er de misfornøyd med arbeidsvilkårene sine så får de kjempe for å endre dem, enten de går sammen i en fagforening eller velger å kjempe hver for seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nei, det ligger i oss, tror jeg. Ikke at ikke en liten kvinne kan være like flott som en høy, men la meg ta et eksempel: En svane er er elegant enn en and. Det har med form og lengde å gjøre. EN viss biologisk forklaring finnes også, høyere kvinner og menn får friskere og sunnere barn enn korte personer, i gjennomsnitt.

Klesmessig faller klærne finere når det er litt avstand mellom de ulike partiene av kroppen.

Hvis dette hadde vært noe som lå "i oss" ville det være rimelig å anta skjønnhetsidealet for kvinner hadde vært konstant opp igjennom historien. Dette er midlertidig ikke tilfellet. I middelalderen skulle kvinner ha stor mage, tynne armer og bein, små bryster og være pæreformede. I barokken skulle de være småfeite og bleke. Osv, osv.

Hva som anses som vakkert er innlært, ikke medfødt. Hvorfor det er høye, tynne kvinner som i våre dager anses som det peneste aner ikke jeg, men det som er helt sikkert er at skjønnhetsidealet en eller annen gang i fremtiden vil forandre seg, nok en gang.

Skrevet
Hvis dette hadde vært noe som lå "i oss" ville det være rimelig å anta skjønnhetsidealet for kvinner hadde vært konstant opp igjennom historien. Dette er midlertidig ikke tilfellet. I middelalderen skulle kvinner ha stor mage, tynne armer og bein, små bryster og være pæreformede. I barokken skulle de være småfeite og bleke. Osv, osv.

Hva som anses som vakkert er innlært, ikke medfødt. Hvorfor det er høye, tynne kvinner som i våre dager anses som det peneste aner ikke jeg, men det som er helt sikkert er at skjønnhetsidealet en eller annen gang i fremtiden vil forandre seg, nok en gang.

Ikke alle følger moter til enhver tid, og hva liker de?
Skrevet
Ikke alle følger moter til enhver tid, og hva liker de?

Alle liker forskjellig. Mange som er interessert i mote synes at formfulle damer er deilige. Mange som ikke er interessert i mote synes at tynne damer er finere. Jeg tror media/filmer/tv-serier og slankepropaganda/helsehysteri i aviser og blader har mere å si for at mange jenter ønsker at de var høyere (og tynnere).

Skrevet

ALLE er forskjellige, synes ikke man skal hakke ned på noen om de enten er høye og tynne eller lavere med former.

Heldigvis er det forskjell på hva folk liker også! Kjedelig om alle skulle hatt samme smak eller samme utseende!

Skrevet
Hehe, ja.. Hvorfor er det egentlig slik at man må være høy for å kunne være modell?

Man må ikke være høy for å bli modell. Catwalkmodel, ja, men det finnes mange typer modeller. Har sett mange nakenmodeller og undertøysmodeller som er langt under 170. Selv synes jeg dem oftest er de peneste.

Skrevet
Hehe, ja.. Hvorfor er det egentlig slik at man må være høy for å kunne være modell?

Og for en syk verden vi lever i, her får tynne og da mener jeg TYNNE jenter beskjed om å slanke seg for å kunne bli modell :kjefte:

Nei dette må det bli en slutt på snart!!!

Når jenter som allerede er tynne får beskjed om å slanke seg, så er det fordi de er akkurat litt for store for de klærne de skal vise, som alltid er i ganske små størrelser.

At de er høye skyldes vel som andre har påpekt, at plaggene henger penere på dem da.

Ikke at jeg er veldig høy med mine knapt 170, men det hender stadig at jeg må overta enkelte plagg fra min mor, som hun føler hun ser butt ut i med sine 160.

Jeg er liten (164) og kan fortelle at høye modeller gir best visninger fordi det blir mer elegant med langt og slankt, enn med kort. Nesten ingen klær ser like bra ut på meg som på en høy, slank kvinne, selv om jeg har en ganske fin figur og er slank.

Det plager ikke meg, har ikke behov for å bli modell. Men kunne tenkt meg at det fantes noen moteskapere som rettet seg mot oss mindre damer også, så vi fikk flere snitt som var tilpasset vår høyde, og ikke bare var kortere utgaver av snitt som er sydd for de lengste bena.

Dette gjelder store kvinner også. Klærne endres ikke i snitt, de bare oppskaleres. Helt høl i hue og lite gjennomtenkt.

De aller færreste klær blir sydd til modellen. Dersom man bruker en modell med former så kan man risikere at klærne ikke sitter helt riktig. Alt ser bedre ut på en som er formet som en kleshenger.

I de tilfellene der man har mulighet til å tilpasse klærne til modellen skjønner jeg ikke at man ikke bruker flere modeller med kurver. Det aller fleste synes jo at det er penere med en kvinne med former enn en kleshenger. Også skjønner jeg ikke hvorfor modellene på catwalken alltid ser så missfornøyd ut. Jeg vil mye heller ha klær som får folk til å stråle enn som får dem til å se ut som om de ønsker å være alle andre steder enn akkurat der.

De skal ikke stråle, de skal ikke ta oppmerksomheten vekk fra klærne.

Det plager ikke meg at modeller er høye og tynne sånn sett. Men det som plager meg er at det er et fåtall av de som slik fra naturens side. jeg vil tørre å påstå at det er ikke mange som er født slik. Dessuten har de en arbeidshverdag ingen skulle fått lov til å oppleve.

Det ER ganske normalt å være veldig tynn i tenårene og tidlig i tjueårene, selv om det de senere år har blitt veldig mye mer normalt og være lubben pga dårlig kosthold og lite bevegelse.

Jeg husker det fra min egen ungdom. Folk flest var faktisk slanke, og veldig tynne jenter var ikke unormalt i det hele tatt. De som var overvektige var i klart mindretall og ble lagt veldig mye mer merke til enn i dag, hvor de florerer.

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet
Jeg er liten (164) og kan fortelle at høye modeller gir best visninger fordi det blir mer elegant med langt og slankt, enn med kort. Nesten ingen klær ser like bra ut på meg som på en høy, slank kvinne, selv om jeg har en ganske fin figur og er slank.

Det plager ikke meg, har ikke behov for å bli modell. Men kunne tenkt meg at det fantes noen moteskapere som rettet seg mot oss mindre damer også, så vi fikk flere snitt som var tilpasset vår høyde, og ikke bare var kortere utgaver av snitt som er sydd for de lengste bena.

Helt enig - selvsagt vil klærne ta seg langt bedre ut på en lang, slank modell enn en liten lubben.

Skrevet
Helt enig - selvsagt vil klærne ta seg langt bedre ut på en lang, slank modell enn en liten lubben.

Finnes en del søte og sexy klær som hadde sett bedre ut hvis modellene hadde hatt litt større bryster og rumpe. Jeg er selv liten og litt lubben, og jeg innrømmer at visse sære og upraktiske/kunstneriske plagg ser mye bedre ut på høye og tynne folk. Men søren heller om de har bedre kropper enn oss formfulle. Lange og tynne er mer elegante og ser bedre ut med klær på, mens formfulle damer er mer sexy, erotiske, sensuelle, myke og ser bedre ut nakne. Rett og slett.

• 2 uker senere...
Skrevet
mens formfulle damer er mer sexy, erotiske, sensuelle, myke og ser bedre ut nakne. Rett og slett.

Det er vel en smakssak?

Personlig synes jeg en trent, forholdsvis muskuløs kropp med små faste bryster og en fast mage er langt mer sexy enn som er rund, myk og marsipanaktig. Men selvfølgelig - jeg er en heterofil kvinne så det er kanskje ikke så rart :ler:

Selv ville jeg foretrukket å se ut som Elle McPherson eller Kate Moss fremfor Marilyn Monroe.

Skrevet
Det er vel en smakssak?

Personlig synes jeg en trent, forholdsvis muskuløs kropp med små faste bryster og en fast mage er langt mer sexy enn som er rund, myk og marsipanaktig. Men selvfølgelig - jeg er en heterofil kvinne så det er kanskje ikke så rart :ler:

Selv ville jeg foretrukket å se ut som Elle McPherson eller Kate Moss fremfor Marilyn Monroe.

Du vil se ut som Kate Moss? Selv om Marilyn Monroe er at av tidenes største sexsymboler? Ja vel... :fnise: Heller du enn meg. Selv ville jeg aldri trent vekk de myke formene mine for alt i verden. Synes trente og veldig slanke kvinner ser så maskuline og slitne ut. Men det er min mening...

Skrevet
Du vil se ut som Kate Moss? Selv om Marilyn Monroe er at av tidenes største sexsymboler? Ja vel... :fnise: Heller du enn meg. Selv ville jeg aldri trent vekk de myke formene mine for alt i verden. Synes trente og veldig slanke kvinner ser så maskuline og slitne ut. Men det er min mening...

Forresten, jeg er også en heterofil kvinne. Ikke alle heterokvinner synes at "tynn og trent" er det ultimate. :)

Skrevet
Forresten, jeg er også en heterofil kvinne. Ikke alle heterokvinner synes at "tynn og trent" er det ultimate. :)

Det er "forbudt" for kvinner å foretrekke "tynn og trent", for da blir man sett ned på av andre kvinner.

Smaken er heldigvis forskjellig!

Jeg personlig synes tynn og trent er MYE finere enn å ha for mange kilo. At man ser sliten ut av å være tynn og trent synes jeg er helt feil, en kvinne som er tynn og trent er nok MYE sunnere enn kvinner som er overvektige ;)

Skrevet
Det er vel en smakssak?

Helt enig med deg!

Det kan være veldig uoppnåelig for mange kvinner, og mange av disse kvinnene synes da det er penest å ha noen kilo for mye ;)

Skrevet
Helt enig med deg!

Det kan være veldig uoppnåelig for mange kvinner, og mange av disse kvinnene synes da det er penest å ha noen kilo for mye ;)

Men så ønsker kanskje noen kvinner tiltrekke seg menn, ikke heterofile kvinner? ;) Hvorfor er det så vanskelig å tro at noen foretrekker former og mykhet? Du sa selv at smaken er forskjellig, men du motsier deg selv når du etterpå hevder at formfulle damer askepterer sinne former KUN fordi de ikke klarer å bli tynne/trente. Makan til tull. :)

Skrevet
Det er "forbudt" for kvinner å foretrekke "tynn og trent", for da blir man sett ned på av andre kvinner.

Smaken er heldigvis forskjellig!

Jeg personlig synes tynn og trent er MYE finere enn å ha for mange kilo. At man ser sliten ut av å være tynn og trent synes jeg er helt feil, en kvinne som er tynn og trent er nok MYE sunnere enn kvinner som er overvektige ;)

Noen bevis på det? Lubne mennesker lever faktisk lengre enn både slanke/supertrente og sterkt overvektige mennesker. Ikke bland sunnhet sammen med de oppkunstruerte idealene.

Skrevet (endret)
Noen bevis på det? Lubne mennesker lever faktisk lengre enn både slanke/supertrente og sterkt overvektige mennesker. Ikke bland sunnhet sammen med de oppkunstruerte idealene.

Beviser? Alle vet vel at mennesker som trener og har et sunt kosthold generellt er friskere enn mennesker som er overvektige?

Endret av isse
Skrevet
Men så ønsker kanskje noen kvinner tiltrekke seg menn, ikke heterofile kvinner? ;) Hvorfor er det så vanskelig å tro at noen foretrekker former og mykhet? Du sa selv at smaken er forskjellig, men du motsier deg selv når du etterpå hevder at formfulle damer askepterer sinne former KUN fordi de ikke klarer å bli tynne/trente. Makan til tull. :)

Hevder ikke at alle mener det, men idealet er uoppnåelig for mange, og misunnelsen er ofte stor. Hvis man ikke gidder/orker å gjøre det som trengs, har jeg den oppfatningen av at mange av disse kvinnene slakter menn eller kvinner som har den meningen om at det er pent å være tynn og veltrent!

Skrevet
Beviser? Alle vet vel at mennesker som trener og har et sunt kosthold generellt er friskere enn mennesker som er overvektige?

Ja, men bare til en viss grad. En lubben person, som lever sunt, vil leve lengre enn en tynn person, en treningsnarkoman eller en sterkt overvektig person.

Hevder ikke at alle mener det, men idealet er uoppnåelig for mange, og misunnelsen er ofte stor. Hvis man ikke gidder/orker å gjøre det som trengs, har jeg den oppfatningen av at mange av disse kvinnene slakter menn eller kvinner som har den meningen om at det er pent å være tynn og veltrent!

Ja, men det finnes tynne og slanke kvinner og menn som ønsker at de hadde litt mer fett på kroppen sin også. Selv har jeg vært både slank og formfull. Jeg kunne lett ha gått ned i vekt, men jeg vil ikke. Selvsagt er det mange damer som ønsker at de var tynnere, men ikke alle. Dine idealer er ikke mine, men det er ikke på grunn av at jeg ikke kan oppnå dem. Tro meg, jeg kunne ha gjort det hvis jeg ville, men sånne kropper tiltaler meg rett og slett ikke. Beklager. Men jeg vet så klart at du aldri vil tro meg. Men det får så være. ;)

Skrevet (endret)

Ja, og det bryr ikke meg om hun var tidenes største sexsymbol. JEG ville verken sett ut som eller hatt hennes image.

Er dette å se maskulin og sliten ut?

Hehe... mitt ønske for livet er ikke å tiltrekke meg menn. Skal jeg ut å finne en ny mann så skal han forøvrig ikke tiltrekkes meg på grunn av pupper og lår, for å si det sånn. ;) (Det har forøvrig aldri vært et problem og være tynn og langbeint i så måte. Ikke å ha guttekort sveis heller for den saks skyld. Du skal se det er andre ting de går etter når alt kommer til alt.)

Noen bevis på det? Jeg har lest at forskere har funnet ut at man lever lenger og holder seg friskere på et minimum av kalorier.

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=280362

Jada, jeg fant det du skriver om også, så da kan man jo bare velge hva man liker best selv. Og jeg vil helst være tynn ;)

Endret av mysan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...