Gå til innhold

Forelsket i fysioterapeut

Gjest Håpløs

Anbefalte innlegg

Gjest Håpløs

Jess, det måtte skje. Har gått i fysioterapi en stund nå, og har verdens herligste mann som terapeut (selvfølgelig). Hvis vi fortsetter å ha den fantastiske kjemien og jeg kan være sikker på at det er mer enn slik han er mot alle pasienter - vurderer jeg å be han ut når jeg en vakker dag er ferdigbehandlet ..

Vet dere om det er noen slags regler for å date (tidligere) pasienter for fysioterapeuter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Meg_*
Jess, det måtte skje. Har gått i fysioterapi en stund nå, og har verdens herligste mann som terapeut (selvfølgelig). Hvis vi fortsetter å ha den fantastiske kjemien og jeg kan være sikker på at det er mer enn slik han er mot alle pasienter - vurderer jeg å be han ut når jeg en vakker dag er ferdigbehandlet ..

Vet dere om det er noen slags regler for å date (tidligere) pasienter for fysioterapeuter?

Nei, jeg veit ikke om noen sånne regler. Men kan du ikke be ham med på date uansett? Hvis det er noen regler imot det kan han jo bare si det. Ikke ulovelig å spørre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig, og han kan risikere å miste lisensen sin. Det er en lov som eksisterer for å beskytte deg. Det er veldig vanlig å falle for terapeuten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig, og han kan risikere å miste lisensen sin. Det er en lov som eksisterer for å beskytte deg. Det er veldig vanlig å falle for terapeuten sin.

Det knuste jo håpet mitt da.. :tristbla:

Skjønner det jo hvis det er sånn, men kunne tenke meg at det stilte seg anderledes når jeg er ferdigbehandlet. Om jeg treffer han utenom blir det jo bare som om vi skulle møttes på byen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det knuste jo håpet mitt da.. :tristbla:

Skjønner det jo hvis det er sånn, men kunne tenke meg at det stilte seg anderledes når jeg er ferdigbehandlet. Om jeg treffer han utenom blir det jo bare som om vi skulle møttes på byen..

Jeg er ikke jurist, og jeg kan absolutt ingenting om lover som regulerer forholdet mellom helsepersonell og pasienter, men jeg vil tro at det er noen lover som sier at helsepersonell skal forholde seg profesjonelt overfor pasienter. Ikke alle pasienter setter pris på det hvis terapøyten eller legen begynner å komme med tilnærmelser, det kan jeg godt skjønne.

Hos en fysioterapøyt forholder det seg litt annerledes. Du blir jo forhåpentligvis bra av det som var grunnen til at du oppsøkte fysioterapøyt, og når det er bra skal du i utgangspunktet ikke ha noe pasientforhold til ham mer. Du regner vel ikke med å pådra deg nye skader :gjeiper: . Da kan jeg ikke se noe i veien for at dere treffes som to vanlige voksne mennesker, og jeg kan ikke skjønne at det skal finnes noen paragrafer som regulerer det. Om det skulle skjære seg og det blir et litt anstrengt forhold mellom dere etter en stund, kan du jo bare oppsøke en annen fysioterapøyt hvis du skulle trenge det en annen gang. Vi har jo fastlege her i Norge, men ikke fast fysioterapøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Og du og jeg tenker i ganske like baner. Jeg er veldig glad for at det finnes lover som beskytter pasienter, er mange leger/terapeuter osv. jeg har vært hos jeg absolutt vil ha noen "tilnærminger" fra... :P Men er litt anderledes med han her da :hjerte:. (Om han i det hele tatt er interessert i meg) har han vært 100% profesjonell, og sånn skal det være.

Så "planen" er å bli bra igjen og se om det kan skje noe etter det. Aner ikke hvordan jeg skal legge det fram eller om jeg i det hele tatt fortsatt er interessert/tør når jeg er ferdigbehandlet. Men om han ikke vil/kan er jo det en ærlig sak og han kan si nei til hele greia.. :)

Uansett gjør det ikke noe å glede seg til fysioterapi når man må dit et par ganger i uka likevel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke jurist, og jeg kan absolutt ingenting om lover som regulerer forholdet mellom helsepersonell og pasienter, men jeg vil tro at det er noen lover som sier at helsepersonell skal forholde seg profesjonelt overfor pasienter. Ikke alle pasienter setter pris på det hvis terapøyten eller legen begynner å komme med tilnærmelser, det kan jeg godt skjønne.

Hos en fysioterapøyt forholder det seg litt annerledes. Du blir jo forhåpentligvis bra av det som var grunnen til at du oppsøkte fysioterapøyt, og når det er bra skal du i utgangspunktet ikke ha noe pasientforhold til ham mer. Du regner vel ikke med å pådra deg nye skader :gjeiper: . Da kan jeg ikke se noe i veien for at dere treffes som to vanlige voksne mennesker, og jeg kan ikke skjønne at det skal finnes noen paragrafer som regulerer det. Om det skulle skjære seg og det blir et litt anstrengt forhold mellom dere etter en stund, kan du jo bare oppsøke en annen fysioterapøyt hvis du skulle trenge det en annen gang. Vi har jo fastlege her i Norge, men ikke fast fysioterapøyt.

Nei, denne loven gjelder alt autorisert helsepersonell, og en fysioterapeut er autorisert helsepersonell.

Det finnes etiske komiteer som tar stilling til disse avgjørelsene, dersom et forhold likevel skulle oppstå. Mest sannsynlig mister han autorisasjonen sin, og kan ikke lenger praktisere som fysioterapeut.

At du ikke kan se at det er noe i veien for det, er irrelevant.

TS: Gled deg over det så lenge det varer, og bare la det være det det er. Dersom det skulle være aktuelt for dere å ta forholdet et steg videre, må han ta kontakt med etisk komite og presentere problemstillingen. Deres avgjørelse vil være endelig. Og du må selvfølgelig slutte hos ham. Utallige mennesker har vært der hvor du er nå, og når alt kommer til alt vil de aller fleste være takknemlige for at det finnes et lovverk som beskytter dem. Dere er ikke likeverdige.

Bruk litt tid på å tenke over hvorfor denne loven eksisterer. Selv om han mister jobben sin, eksisterer den av hensyn til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar. :)

Forstår jo at det er sånn. Men er fint å vite at det ikke er helt låst heller. Er jo synd om en som jobber innen helse faktisk finner drømmepartneren gjennom jobben og det er totalt umulig å utvikle det. Det er jo selvfølgelig forskjell på en lege/psykolog ect. og en fysioterapeut/kiropraktor ect. mener jeg, men det har jo litt med hvor personlig tjenesten blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar. :)

Forstår jo at det er sånn. Men er fint å vite at det ikke er helt låst heller. Er jo synd om en som jobber innen helse faktisk finner drømmepartneren gjennom jobben og det er totalt umulig å utvikle det. Det er jo selvfølgelig forskjell på en lege/psykolog ect. og en fysioterapeut/kiropraktor ect. mener jeg, men det har jo litt med hvor personlig tjenesten blir.

Jeg sikler litt på en fysioterapistudent, så dette var jo positiv lesing. Må innrømme at jeg synes det er litt ekkelt at han driver og berører andre mennesker (kvinner). Men, jeg er voksen nok til å ikke vise det, om det skulle bli oss. Når det er sagt, synes jeg det er bra at denne loven finnes.

Som stjernekyss sier; i et pasientforhold, er man aldri likeverdig. Det finnes nok ukompliserte forhold som dessverre blir rammet av dette, men... sånn er det bare. Et lovverk er generelt, og kan ikke ta hensyn til alt og alle. Så lenge det er positivt for flertallet, er det det som gjelder.

Personlig synes jeg det er godt å vite at det finnes sånne lover, det seg være at jeg oppsøker fysioterapeut, psykolog eller lege. At det finnes et slikt lovverk, begrenser nok uønskede seksuelle tilnærmelser etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, denne loven gjelder alt autorisert helsepersonell, og en fysioterapeut er autorisert helsepersonell.

Det finnes etiske komiteer som tar stilling til disse avgjørelsene, dersom et forhold likevel skulle oppstå. Mest sannsynlig mister han autorisasjonen sin, og kan ikke lenger praktisere som fysioterapeut.

At du ikke kan se at det er noe i veien for det, er irrelevant.

TS: Gled deg over det så lenge det varer, og bare la det være det det er. Dersom det skulle være aktuelt for dere å ta forholdet et steg videre, må han ta kontakt med etisk komite og presentere problemstillingen. Deres avgjørelse vil være endelig. Og du må selvfølgelig slutte hos ham. Utallige mennesker har vært der hvor du er nå, og når alt kommer til alt vil de aller fleste være takknemlige for at det finnes et lovverk som beskytter dem. Dere er ikke likeverdige.

Bruk litt tid på å tenke over hvorfor denne loven eksisterer. Selv om han mister jobben sin, eksisterer den av hensyn til deg.

Ja, det var dette med liv og lære...

Ikke en sjel vil kunne si noe på det om de to møtes "tilfeldig" på byen når ts er ferdig med sine behandlinger. Når de ikke lenger har et pasient/behandler-forhold til hverandre, kan ingen hindre det om de ønsker å bli kjærester. Det skulle også bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var dette med liv og lære...

Ikke en sjel vil kunne si noe på det om de to møtes "tilfeldig" på byen når ts er ferdig med sine behandlinger. Når de ikke lenger har et pasient/behandler-forhold til hverandre, kan ingen hindre det om de ønsker å bli kjærester. Det skulle også bare mangle.

Takk! Er jo sånn jeg har sett på det også. Så lenge han ikke gjør noen tilnærmelser mot meg når han er på jobb, og jeg har avsluttet min behandling ser jeg ikke problemet. Det eneste reelle problemet meg kan tenke meg er om man vil ha meg eller ikke.. ;) Tror jeg bare skal kjenne på det til jeg er ferdig der, og så se om jeg tør noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...