Gå til innhold

Kan du spansk,

Gjest Gjest_merete_*

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice
Hehe, tror jeg trenger det ja :ler:

Har du fått deg en spansktalende kjæreste? Koselig det, da. :)

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du fått deg en spansktalende kjæreste? Koselig det, da. :)

Vet ikke om vi kan kalle oss kjærester riktig enda, men det er nok ikke langt unna. En utrolig nydelig kar :) Og ja han snakker spansk, ikke lett å kommunisere bestandig, jeg prøver å oversette på TriTrans, men ikke så lett med mange småord.

Har du gått på spanskkurs kanskje? eller er du spankstalende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Vet ikke om vi kan kalle oss kjærester riktig enda, men det er nok ikke langt unna. En utrolig nydelig kar :) Og ja han snakker spansk, ikke lett å kommunisere bestandig, jeg prøver å oversette på TriTrans, men ikke så lett med mange småord.

Har du gått på spanskkurs kanskje? eller er du spankstalende?

Så koselig og romantisk, da :). Fin måte å lære et annet språk på, også. Du kan kjøpe en sånn liten norsk/spansk-spansk/norsk ordbok, vet du, den er grei å slå opp i, selvom ordforrådet er noe begrenset.

Jeg er norsk, har deltatt på flere spanskkurs. Jeg er generelt svært interessert i språk og har tatt kurs i en del språk, men så er det det å få praktisert dem muntlig, da :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig og romantisk, da :). Fin måte å lære et annet språk på, også. Du kan kjøpe en sånn liten norsk/spansk-spansk/norsk ordbok, vet du, den er grei å slå opp i, selvom ordforrådet er noe begrenset.

Jeg er norsk, har deltatt på flere spanskkurs. Jeg er generelt svært interessert i språk og har tatt kurs i en del språk, men så er det det å få praktisert dem muntlig, da :-).

Må nok kjøpe en sånn ordbok ja. Jeg har igrunn ikke vært så interessert i språk, før nå hihi, er no med at jeg ikke har fått bruk for det så mye, men nå ser jeg virkelig nytten av å kunne et annet språk da. Skjønner veldig det du sier med å få brukt det muntlig, blir jo riktig så moro å kunne gjøre seg forstått og å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Må nok kjøpe en sånn ordbok ja. Jeg har igrunn ikke vært så interessert i språk, før nå hihi, er no med at jeg ikke har fått bruk for det så mye, men nå ser jeg virkelig nytten av å kunne et annet språk da. Skjønner veldig det du sier med å få brukt det muntlig, blir jo riktig så moro å kunne gjøre seg forstått og å forstå.

Spansk til enkel bruk er ikke så vanskelig å lære seg på egen hånd. Det som kan være litt vanskelig til å begynne med, er nok verb. Hvis du har noe kjennskap til tysk eller fransk for eksempel, vet du at verb har forskjellig ending i 1. person, 2. person osv. Slik er det med spansk, også. Et eksempel er setningen fra ditt forrige innlegg, "Pienso mucho en ti", "jeg tenker mye på deg". "Tenke" heter i infinitiv "pensar".

I entall 1. person (yo-jeg) pienso

2. " (tú-du) piensas

3. " (él/ella/usted-han/hun/De)piensa

I flertall 1. " (nosotros-vi) pensamos

2. " (vosotros-dere) pensáis

3. " (ellos/ellas/ustedes-de/De) piensan

De fleste spanske verb er regelmessige, uten omlyd. (Hva sier du, Bernardette? :))

Bare fortsett å spørre, gøy dette her :) . Lykke til med kjærligheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice
Buenos días. :goodbye:

Med omlyd mener du da pensar - pienso?

Buenos días, Bernardette! Cómo estás hoy?

Med omlyd mente jeg det du skriver, men ved nærmere ettertanke tar jeg feil der, tror jeg. Det kalles diftongering, omlyd er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buenos días, Bernardette! Cómo estás hoy?

Pues bien bien, y tu?

Med omlyd mente jeg det du skriver, men ved nærmere ettertanke tar jeg feil der, tror jeg. Det kalles diftongering, omlyd er noe annet.

Det er ganske vanlig med diftonger..her er noen jeg kommer på i farten:

pensar - pienso

rogar - ruego

apretar - aprieto

volar - vuelo

soñar - sueño

morder - muerdo

morir - muero

caber - quepo

sentarse - me siento

En fin, un sin fin de ejemplos :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_trådstarter_*

Trådstarter her.

En liten oppdatering...det går riktig så bra med kjærligheten, men jeg trenger litt hjelp til mer oversetting. Er noen av dere interessert??

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Trådstarter her.

En liten oppdatering...det går riktig så bra med kjærligheten, men jeg trenger litt hjelp til mer oversetting. Er noen av dere interessert??

:)

Hei igjen, en stund siden du har vært her. Den kjærligheten, den kjærligheten :yvonne:. Blir nesten misunnelig, jeg. Kos deg!

Jeg kan gjerne forsøke å være behjelpelig med oversettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarer
Hei igjen, en stund siden du har vært her. Den kjærligheten, den kjærligheten :yvonne:. Blir nesten misunnelig, jeg. Kos deg!

Jeg kan gjerne forsøke å være behjelpelig med oversettelse.

Jeg koser meg ja :)

Så fint at du vil hjelpe meg. Bare lurer på om jeg skal registrere meg så kan jeg sende det på PM hvis det er ok for deg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Jeg koser meg ja :)

Så fint at du vil hjelpe meg. Bare lurer på om jeg skal registrere meg så kan jeg sende det på PM hvis det er ok for deg??

Det kan du gjøre, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sí. Hablo un poco español.

Tok spansk, men så droppa jeg ut fordi læreren var slem. Jeg kunne ha en drit god dag og så bli døds deprimert etter en time med henne. Hun var skikkelig kald. Tilslutt droppa jeg ut og tok et privatist fag i stede. Angrer ikke noe særlig. Skal lære meg mer spansk når jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...