Gå til innhold

Ungdomstøtte = kontantstøtte

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Atacand

Jeg ser har at små barnsfamilier har fått penger i Hue og ræva av regjeringen.Jeg mener ikke at det koster å ha små barni huset,men jeg mener også at det koster mer å ha ungdom i huset.

Hva med å gi familier med ungdom ca 3000 pr. måned slik som små barnsfamilier har fått.

En må jo dele litt på godene her i samfunnet,de får jo barnetrygd til de er 18 år det hjelp litt.Men hvart år begynner ungdom på vidregående og de må tigge foreldrene om penger til bøker.Det ka bli ca 4000 i bare bøker og alle skoler har ikke en utlåns ordning.

Jeg synes at vi skal legge press på politikerene om å få dette i gjennom så livet kan bli litt lettere for familer med store barn i huset.

Jeg har vært mor til ungdom så jeg veit hva det koster og er nå bestemor og blir informert om bleie priser og slikt av min datter i Sverige.

Dette var noen tanker fra meg på morgenkvisten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, det koster og ha ungdommer i huset. Men når barna er blitt så store har kanskje mor og far bedre inntekt enn da de hadde små barn?

Dessuten er det bare tull at barna må tigge penger til bøker på vgs. De som søker kan nemlig få stipend, iallefall hvis de er borteboerer. Ellers er det ingen ting i veien med at ungdommene får seg en liten jobb ved siden av skolen, det går fint det.

Hilsen Padmee,

som gikk ut av vgs for bare noen få år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha barn koster, uansett alder. Jeg synes det blir litt dumt at samfunnet skal betale for de barna vi velger å sette til verden. Nå har vi barnetrygd, til barnet er 18, og det synes jeg burde holde. At småbarnsforeldre får kontantstøtte, er jo en sannhet med modifikasjoner. Det er jo kun dem som ikke har barna i barnehage som får dette, og det gjelder jo bare til barnet er 3 år.

Når våre små blir ungdommer koster de selvfølgelig, men de har da som Padmee påpeker, muligheten til å tjene litt selv til eget forbruk. Det er nok flere grunner til at staten går inn med støtte til småbarnsfamilier.

Småbarnsforeldre er ofte i etableringsfasen, dette innebærer lavere lønn pga ansinitet, ofte høye studielån og boliglån, og utgifter til barnepass. Etter 10-15 år er lånebyrden ofte mindre, utgifter til barnepass er 0 og lønna ofte høyere. Altså inntektene til ungdomsfamilier er ofte høyere, mens utgiftene lavere enn hos småbarnsfamilier.

Utgifter til bøker og utstyr på vgs på 4000,- ble nevnt. Dette er en utgift som kommer engang i året, og ligger omtrent på samme nivå som en barnehageplass koster, hver måned. I tillegg finnes det jo stipendordninger, som blir beregnet utfra husstandens inntekt.

Med bakgrunn i dette Atacand, synes jeg ikke forskjellen i støtte er så veldig urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atacand

Det finnes jo folk som har barn i ungdomskole og vidregående som sitter hardt i det og det er jo ikke bare de unge og ny etablerte.

Det kan være de som har vært igjenom en livskrise og må starte på nytt som har måttet ta opp høye lån.

Det er ikke alle som får hjelp fra lånekassa og det baserer seg etter foreldrenes inntekt.Det jeg mener er at det går an å dele godene vettu.

Vi lever i et samfunn der det er vil og skal ha system uten å gi noe igjen.

Bare jeg får mitt så gir jeg fanden i andre selv om rompa henger ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såvidt jeg vet behovsprøvd stipendordning i Norge, det vil si at de som har foreldre med lav inntekt, får stipend. Da jeg gikk på skolen, holdt dette beløpet til både bøker og litt ekstra.. (fikk i overkant av 7000 og betalte rundt 2500 for brukte bøker)

Ellers lurer jeg på hva det er småbarnsforeldre får som foreldre med tenåringsbarn ikke får? Altså: hvilken pott er det som skal deles?

De får barnetrygd, men det gjør også tenåringsforeldre...

Kontantstøtte er kun for enkelte heldig utvalgte som har råd til å la være å jobbe. I tillegg får småbarnsforeldre store utgifter til barnehage HVER måned, noe tenåringsforeldre ikke har.. (Betaler selv nærmere 60% av nettoinntekten til barnehagen) Ikke kan man ta seg en ekstra kveldsjobb heller, for barna klarer seg jo ikke uten tilsyn.

Trenger litt forklaring her, Atacand.. Hvis vi småbarnsforeldre får "i hue og r...", er det jammen noe jeg har gått glipp av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såvidt jeg vet behovsprøvd stipendordning i Norge, det vil si at de som har foreldre med lav inntekt, får stipend. Da jeg gikk på skolen, holdt dette beløpet til både bøker og litt ekstra.. (fikk i overkant av 7000 og betalte rundt 2500 for brukte bøker)

Ellers lurer jeg på hva det er småbarnsforeldre får som foreldre med tenåringsbarn ikke får? Altså: hvilken pott er det som skal deles?

De får barnetrygd, men det gjør også tenåringsforeldre...

Kontantstøtte er kun for enkelte heldig utvalgte som har råd til å la være å jobbe. I tillegg får småbarnsforeldre store utgifter til barnehage HVER måned, noe tenåringsforeldre ikke har.. (Betaler selv nærmere 60% av nettoinntekten til barnehagen) Ikke kan man ta seg en ekstra kveldsjobb heller, for barna klarer seg jo ikke uten tilsyn.

Trenger litt forklaring her, Atacand.. Hvis vi småbarnsforeldre får "i hue og r...", er det jammen noe jeg har gått glipp av

Bare vent til dine små nusselige blir tenåringer du, så skjønner du kanskje hva veldig mange tenåringsforeldre sliter med. Er selv mor til 2 tenåringer, og kan skrive under på at DET ER NÅ ØKONOMIEN FALLER SAMMEN. Det er så utrolig mye utgifter(mye mye mer) nå enn det det var da de var små.Alt er dyrere jo eldre de blir, mat, klær, skoleturer til f.ex. Polen, leirskoler, konfirmasjon, nye møbler, oppussing..mm...ikke alle er så heldig å ha barnefedre som stiller opp, annet enn minstebidrag. Nå i oktober skrumper forresten det inn oxo. Nei, kontantstøtten burde vært fordelt på riktig måte: til tenåringsforeldre, ikke småbarnsforeldre(mm det er behov).Kjenner tre her jeg som har bestemødre som passer barna mens de er på jobb, og mottar kontantstøtten. De betaler selvfølgelig ikke bestemødrene. De er gratis barnepassere. Det er sikkert mange av dem ., Selv om det sistnevnte ikke var det jeg ville si her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

Jeg er helt enig med de som mener at kontantstøtten er en uting. Er allikevel ikke sikker på om jeg mener den skulle så til tenåringsforeldre sånn helt uten videre...

Jeg tenker - for jeg ser også at det er dyrt med tenåring i hus - at kontantstøtten kunne vært brukt annerledes. Jeg tenker en form for behovsprøvd ekstra barnetrygd for de som har barn mellom 13 og 18 år. Hvis så prisene i barnehage og SFO kunne settes til max 1500,- pr måned mener jeg alle vil få en del av den store "oljekaka". Det syns jeg ville være bra.

Jo, det er hva jeg tenker - ikke sikkert det er det smarteste eller det riktigste, men det er mine tanker, og det er ikke å kimse av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atacand

Siba mener de som får kontantstøtte kommer godt med til å betale studie gjeld,jeg synes det er nok at Staten gir studielån om ikke de skal finasiere lånet etter på også.Mange veit at kontantstøtten ikke blir brukt riktig av enkelte.Mange unge skal ha alt med en gang og og setter seg i stor gjeld og dette synes jeg ikke er riktig atvi andre skattebetalere skal betale over vår lønnseddel.En trenger ikke å gape over mer enn en klarer å svelge,hva med å spare opp til ting istedet for å sette jeg i gjeld.

Unge mennesker i dag som skal ha alt med engang fr betale det selv.

Hus koster og det koster like mye for gammel og ung og alle må ha et sted å bo.Det er jo ikke riktig at kontantstøtten skal være med å finansiere dette.En burde dele kaka med oss andre også har ungdommer i huset og dere vil merke det når deres håpefulle blir store.

Men jeg har ikke ungdom lenger jeg nå da men jeg husker hvor hardt det var for oss økonomisk,men jeg tenker på de som har ungdom nå og kommer etter meg i dette slitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siba mener de som får kontantstøtte kommer godt med til å betale studie gjeld

Hvor skrev jeg det? Jeg nevnte studielån som endel av gjeldsbyrden småbarnforeldre ofte bærer. Har ikke nevnt et ord om at kontantstøtten skal brukes til å betale studiegjeld.

For å ha det sagt, er jeg ikke for kontantstøtten slik den er i dag, men slik jeg så det var ikke det endel av diskusjonen. Den diskusjonen har jeg deltatt i, i en annen tråd.

Det jeg ville ha frem i mitt innlegg, var at jeg forstår hvorfor en i en etableringsfase kan ha mer behov for støtte, enn senere i livet. Livskriser kan oppstå i alle faser i livet, og en kan ikke innføre en ungdomsstøtte til alle, i tilfelle de har vært gjennom en livskrise?

Dessuten visste jeg ikke at dette dreide seg kun om mødre som hadde fedre som kun betaler minstebidrag. Trodde heller ikke det dreide seg om hvordan enkelt bruker kontantstøtten, trodde det dreide seg om det var større behov for familier med tenåringer eller småbarnsforeldre som trengte mest støtte.

Og jeg mener fremdeles at den jevne småbarnsfamilie har det trangere økonomisk, enn den jevne tenåringsfamilie. Og jeg bruker de samme argumentene som tidligere for å underbygge dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent til dine små nusselige blir tenåringer du' date=' så skjønner du kanskje hva veldig mange tenåringsforeldre sliter med. Er selv mor til 2 tenåringer, og kan skrive under på at DET ER NÅ ØKONOMIEN FALLER SAMMEN. Det er så utrolig mye utgifter(mye mye mer) nå enn det det var da de var små.Alt er dyrere jo eldre de blir, mat, klær, skoleturer til f.ex. Polen, leirskoler, konfirmasjon, nye møbler, oppussing..mm...ikke alle er så heldig å ha barnefedre som stiller opp, annet enn minstebidrag. Nå i oktober skrumper forresten det inn oxo. Nei, kontantstøtten burde vært fordelt på riktig måte: til tenåringsforeldre, ikke småbarnsforeldre(mm det er behov).Kjenner tre her jeg som har bestemødre som passer barna mens de er på jobb, og mottar kontantstøtten. De betaler selvfølgelig ikke bestemødrene. De er gratis barnepassere. Det er sikkert mange av dem ., Selv om det sistnevnte ikke var det jeg ville si her.[/quote']

Jeg er helt enig at kontantstøtten er noe herk!! :evil:

Har selv, som de fleste småbarnsforeldre, ikke kontantstøtte. Jeg har rett og slett ikke råd til å motta denne støtten.. Stønaden man i de flestes tilfelle får, begrenser seg til barnetrygd. (som man også får med tenåringsbarn i huset..)

I tillegg betaler jeg rundt 6000 kr per måned til barnehage, pluss nevnte utgifter som mat etc..

Jeg betviler ikke at det koster å ha tenåringer i huset (man har jo tross alt selv vært en..). Kan bare ikke helt skjønne at det koster så fryktelig mer enn dette å ha barn i tenårene..... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la ungdommene jobbe for penga!!! har aldri tigget om penger til noe hjemme jeg, betalte skolebøkene selv med penger jeg hadde tjent, og har betalt nesten alt selv fra jeg var 13 år og begynte å gå med aviser.

Iset 28+0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg allerede har redegjort for mitt syn på kontantstøtte her, men jeg er i tillegg av den oppfatning av at videregående utdanning, som etter hver nærmest må oppfattes som obligatorisk, skal være gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nesten tro du var politiker sånn som du snor deg unna virkeligheten. Hallo!! Alt er ikke bare svart/hvitt!! Fargene r oppfunnet for lenge siden. Ble skikkelig hissig av innlegget ditt. Dessuten mener JEG at ungdomsforeldre trenger kontantstøtte i laaaaaangt større grad enn småbarnsforeldre. Sistnevnte får hue & ræva full av støtte både her og der. Veldig mange grafser urettmessig til seg trygder osv. de ikke har krav på. Tenk deg de som har 3/4/5 unger. De større passer på de mindre mens mor går på (vaske)jobb. Eller besteforeldre stiller opp.Selvfølgelig uten vederlag. Dessuten jobber faren skift, og de mottar sevfølgelig kontantstøtte. Koser seg dønn dem. Og.....når ungene blir tenåringer er de fleste av foreldrene skilt. Så jeg mener at man sitter mer dynget ned i gjeld og økonomiske problemer når barna er store enn når de er små. Kan holde på i det uendelige her, men arbeidsledigheten øker, psykiske problemer(både hos mor & barn).Alt baller seg på når man sliter fra før, og det er det jævla mange her som gjør. De problemene bare vokser med tiden og ungene. Derfor kom jeg innpå dette. Idyllen man føler med småbarna er blitt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, kanskje jeg er politiker, hva vet du, bippbipp? :wink:

Men hva snor jeg meg unna? Gi meg noe konkret så skal jeg svare deg.

Virkligheten er den at livskriser, kan oppstå i alle faser i livet. Småbarnsforeldre, tenåringsforeldre, pensjonister osv. Men du kan da ikke mene at samfunnet skal gi støtte til alle, i tilfelle de har opplevd en livskrise? Noen av argumentene dine om 345 unger, de eldste passer de yngste osv synes jeg er litt dryge. Gjelder dette flertallet av småbarnsforeldre? Har alle vaskejobb, og menn med skiftarbeid? Er det flertallet? Hvis dette gjelder det store flertallet, hvorfor mangler vi da så mange barnehageplasser?

Hvorfor er det da mange som har sine barn hos dagmamma? Tror nok at dine eksempler er mindretallet, og vi kan ikke straffe flertallet, for at det finnes folk som utnytter systemet? Da ville jo dette også gjelde andre typer støtte samfunnet gir.

Mener du videre at det er samfunnets oppgave å betale, fordi at foreldrene skiller seg? Skal alle som skiller seg også motta kontantstøtte? Jeg forstår selvfølgelig at visse grupper tenåringsforeldre har det tøft. Men det gjelder så mange, og det er her min argumentasjon kommer inn. Dagens skole skal være gratis. Bøker på vgs er fremdeles ikke det, noe jeg er svært uenig i. Men likevel, det finnes stipendordinger. Og de som er så dårlig stelt som du skisserer vil faktisk få stipend som dekker bøker og litt til.

Et siste spørsmål bippbipp; hvilke støtteordninger er det du egentlig snakker om? Det eneste jeg kjenner til som blir tildelt småbarnsfamilier, er denne kontanstøtten. Det er en støtte som blir utbetalt fra barnet er 1 år til det er 3. Dette er en veldig liten del av småbarnstiden, så jeg forstår ikke helt hvor de får hue & r### full av støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atacand

Siba skrev:Mener du videre at det er samfunnets oppgave å betale, fordi at foreldrene skiller seg? Skal alle som skiller seg også motta kontantstøtte?

Men du synes det er ok å gi kontantstøtte til småbarnsforeldre,den kunne bli brukt til de fattige i Norge som går på fattighuset som har blitt debatert flere ganger i tv og Bondevik &co lovet hjelp og ingenting har skjedd.

VGS er gratis men bøkerne koster flesk i lag med alle turer.Klart ungdom kan jobbe,men det går utover skole arbeid og de må konte i mange eksamener.Det er slik først meg selv meg selv og blir det noe igjen så er det meg selv da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å argumentere med at "siden de får, vil vi og ha" syns ikke jeg noe om...

Å ha barn er dyrt. Om man virkelig sliter med økonomi går det an å sette foten ned ang merkeklær og aktiviteter. Ungdommer kan få jobber til egne klær (avisbud, avissalg o.l før de blir store nok til andre jobber).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ja, kanskje jeg er politiker, hva vet du, bippbipp? :wink:

Men hva snor jeg meg unna? Gi meg noe konkret så skal jeg svare deg.

Virkligheten er den at livskriser, kan oppstå i alle faser i livet. Småbarnsforeldre, tenåringsforeldre, pensjonister osv. Men du kan da ikke mene at samfunnet skal gi støtte til alle, i tilfelle de har opplevd en livskrise? Noen av argumentene dine om 345 unger, de eldste passer de yngste osv synes jeg er litt dryge. Gjelder dette flertallet av småbarnsforeldre? Har alle vaskejobb, og menn med skiftarbeid? Er det flertallet? Hvis dette gjelder det store flertallet, hvorfor mangler vi da så mange barnehageplasser?

Hvorfor er det da mange som har sine barn hos dagmamma? Tror nok at dine eksempler er mindretallet, og vi kan ikke straffe flertallet, for at det finnes folk som utnytter systemet? Da ville jo dette også gjelde andre typer støtte samfunnet gir.

Mener du videre at det er samfunnets oppgave å betale, fordi at foreldrene skiller seg? Skal alle som skiller seg også motta kontantstøtte? Jeg forstår selvfølgelig at visse grupper tenåringsforeldre har det tøft. Men det gjelder så mange, og det er her min argumentasjon kommer inn. Dagens skole skal være gratis. Bøker på vgs er fremdeles ikke det, noe jeg er svært uenig i. Men likevel, det finnes stipendordinger. Og de som er så dårlig stelt som du skisserer vil faktisk få stipend som dekker bøker og litt til.

Et siste spørsmål bippbipp; hvilke støtteordninger er det du egentlig snakker om? Det eneste jeg kjenner til som blir tildelt småbarnsfamilier, er denne kontanstøtten. Det er en støtte som blir utbetalt fra barnet er 1 år til det er 3. Dette er en veldig liten del av småbarnstiden, så jeg forstår ikke helt hvor de får hue & r### full av støtte.

KJenner til mange som får kontantstøtten mens de jobber(gratis barnepass), mange av disse jobber svart, sosialhjelp hver mnd.(supplerende), Overgangsstønad, dobbel barnetrygd, bb..Offisielt er de alenemødre mens de i virkeligheten bor sammen med barnefaren. I mange av disse tilfellene jobber han skift så moren kan jobbe. Og de lever meget bra. Klandrer overhodet ikke dem(de utnytter jo bare det uoversiktelige systemet her i Norge).KOm kanskje litt på villveier her når d gjalt kontantstøtten, men det er uheldig å utbetale den kun til småbarnsforeldre når det i virkeligheten er tenåringsforeldre som trenger den aller mest. Sikkert mange her i landet som trenger kontantstøtter både til det ene og det andre. Eldrestøtte kunne vært nødvendig. Men uansett: alle burde ha krav på behovsprøvd kontantstøtte. Og til de her som sier: la de unge jobbe ved siden av skolen. Tjene penger selv. For det første, ikke alle klarer det i tillegg til skolen. Slett ikke alle. Dessuten kontantstøtten(bb, bt for den sakens skyld) går vel til familiens ved og vel, og ikke rett i lomma på de unge, eller småbarna.Jeg har aldri hatt så god økonomi at barnetrygd, barnebidrag osv. går rett inn på konto eller i lomma til ungene mine. Nei, de pengene går til fellesutgifter.Halleluja.. :engel: en ting til: DAGENS SKOLE ER IKKE GRATIS.Så mye utgifter som jeg har hatt i forbindelse med den. Haha..siste Polentur i mai skylder jeg avdrag på ennå. Neste år har jeg en på vdg. hører utgifter til bøker er på 4000 osv. det tar rotta på meg, med alt det andre. Strømmen f.ex. sist var den på 9000 kr. Kjenner mange i samme situasjon, og de som har det mye verre enn meg. Alt skolen finner på av turer, kinobesøk, tester o.l.(det er ganske ofte)må vi foreldre betale selv, tom. tilbehør som blyanter, viskelær, linjaler, kladdebøker(hvis de har brukt opp det første de fikk)...småplukk, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maranna

Det ER fullt mulig å IKKE sende barna sine på skoleturer om man har dårlig råd... Har meldt meg av flere slike turer selv fordi foreldrene mine ikke hadde råd til dem jeg, og ikke har jeg følelsen av at jeg gikk glipp av stort heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hjemme med mine barn helt til eldstemann var seksten. Barnas far døde fire år før dette.

Vi levde på hans lønn, som den gangen var ca tjue brutto i måneden. (Han døde for ti år siden). Vi hadde et lån på huset på ca 300' og dette utgjorde 12' i måneden bare i låneutgifter, renten var ikke på fem prosent den gangen, men på fjorten.

Vi hadde ikke bil, vi kjøpte barnevogn brukt hver gang, og arvet endel og kjøpte rimelig klær og utstyr av venner med barn som lå hakket foran våre egne i alder.

Derfor trengte vi ikke to inntekter. Vi måtte ikke ha stor fin TV, den gangen var det heller ikke vanlig med data i privathjem, vi måtte ikke reise på dyre ferier. Vi satte ikke inn nytt og flott kjøkken da vi flyttet inn her, vi pusset ikke opp badet for hundre tusen, men kjøpte nye baderomsmøbler til ca fire'. Vi kjøpte ikke dyr salong... osv osv..

Mitt inntrykk er at de som er unge og nyetablerte i dag, skal ha alt med en gang. De skal ha bil, og gjerne to. Et must fordi de skal kjøre og hente unger i barnehagen. De skal gjerne pusse opp til egen smak før de flytter inn i nykjøpt leilighet, i stedet for å ta dette gradvis over tid og i forhold til lommebok. De skal ha en skikkelig ferietur minst en gang i året. Ungene skal ha topp utstyr og være med på alt av aktiviteter. Barnehagen koster skjorta, det forstår jeg, men prioriterer man litt annerledes er det langt fler som kan tillate seg å være hjemme mens ungene er små. (En annen ting er at det ikke er noen menneskerett å få barn, men det er pokker meg en rettighet for barna og ha foreldre som har tid og rå til å ta seg av dem).

Da mannen min døde ble jeg gjeldfri. Så det fungerte fint for meg å fortsette å være hjemme til eldstemann var seksten. Da skar alt seg.

Etter det har han blitt både atten, tjue og tjueto. Nestemann er også atten, de spiser som voksne menn begge to, men har ingen inntekt.

Selvfølgelig kan de jobbe ved siden av skolen for å ha egne penger til personlig forbruk, men det forhindrer ikke at de spiser som to voksne menn. Arbeid ved siden av skolen skal heller ikke gå utover skolegangen, og det er en kjennsgjerning i dag at mange studenter faktisk bruker flere år på sin utdanning fordi arbeidet ved siden av studiene tar for mye av kapasiteten deres.

Fra å være gjeldfri for ti år siden, sitter jeg i dag med en gjeld på åtte hundre tusen som jeg er alene om å betjene, på min lave sekretærinntekt. Ikke en krone mottar jeg for gutta, men har en ekstra barnetrygd for jentungen i et par år til. Da forsvinner også barnepensjonen hennes. Min egen pensjon går ned hver gang jeg går opp i lønn.

Nå høres dette ut som en klagesang, men det er ikke sånn det er ment - det er mer en pekepinn til unge foreldre med små barn i dag. Små barn koster ikke mer enn man gjør det til, og det at man MÅ ha to inntekter for å klare seg er ofte en sannhet med modifikasjoner. Det er som regel selvpålagt.

Til informasjon kan jeg tillegge at mitt matbudsjett alene er på åtte tusen pr måned, og ofte over. Og vi fråtser ikke i verken pålegg eller middag hver dag.

Når mine faste utgifter i tillegg er på over ti' i måneden, og jeg tilsammen har utbetalt ca tjuetre', så sier det seg selv at det kan være ganske hardt.

At ungene får stipend hjelper meg veldig lite. De skal ha reisepenger hver dag, de skal ha lunsj hver dag, bøkene må de betale - (jeg må legge ut ved skolestart fordi det tar en måned eller mer før stipendet er i boks), i tillegg til bøker skal de ha utstyr, begge mine og til neste år også den tredje, går på formgivning, og der kommer tegneutstyr i tillegg til bøkene.

Jentunge skal til Polen i høst, den turen har jeg betalt, og i det hele tatt.

Jeg syntes ungene mine var gratis da de var små. Folk spurte meg om jeg synes det var dyrt og ha barn, for det skulle jeg visst synes, men det var de aldri. NÅ derimot...... det ble et langt innlegg dette her, men jeg tror jeg har fått frem det jeg hadde på hjertet. Det er ikke noe som irriterer meg mer enn de unge som klager - nettopp fordi jeg har vært der selv, så jeg vet hva det gjelder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...