Gå til innhold

Å la bilen stå i to uker

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg reiser fra bilen min nå i jula, så den blir stående alene (ute, har ikke garasje) i to uker. Bor relativt øde, så er ikke redd for innbrudd eller noe, men er det noe spesielt jeg bør tenke på når den ikke skal kjøres på så lenge?

Er det f.eks lurt å fylle litt på tanken? hvor mye i såfall? Er kanskje dumt å fylle kjempemye, noen kunne jo finne på å stjele bensinen... Men tanken bør kanskje ikke være tom?

Ellers har jeg et sånt dekke jeg pleier å legge over frontruta, det kan kanskje være smart? Er det noe annet da? Er litt redd for å komme tilbake til en bil som er ødelagt av vinterkulda - blir ganske så kaldt her jeg bor!! (20 minus, hvertfall!)

Har forresten sjekka frostvæska, den skal være helt i orden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bør skaffe deg en Tophatt for bilen hvertfall, etter 14dager i 20-grader er nok isen på ruta rimelig vond å skrape av.

Hvis du har gammal bil med ståltank bør du ha nesten full tank, ellers er sjangsen stor for at du får kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noe spesielt jeg bør tenke på når den ikke skal kjøres på så lenge?

Nei... Du trenger ikke å gjøre noe spesielt med bilen for at den skal tåle å stå så lenge. Det eneste som skjer er at det blir litt tykk is på vinduene og at startmotoren er litt seig i det første sekundet du vrir om tenningen. I 2008 lot jeg en da 11 år gammel bil, med 7 år gammelt originalt Hondabatteri, stå i ro i 2 1/2 uke i vinterkulden på Rena. Det gikk helt fint...

Du kan måle spenningen på batteriet ditt en morgen før du starter bilen. Så lenge batteriet er ok skjer ingen ting etter 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to!

Hvordan vet jeg om jeg har ståltank eller ikke? Har en Renault.

Hva skjer om jeg får kondens? Blir det da en skade som er dyr å fikse? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll full tank med bensin og ha i en dose kondensfjerner så unngår du iallefall det problemet.

Ellers ville jeg sjekket spylervæsken. Disse tåler som regel ikke mer enn -16 grader. Det du bør gjøre er å kjøpe en liter med spylerkonsentrat og fylle på slik at den tåler mer. Tar jeg ikke helt feil kan spylervæsken måles med samme instrument som frostvæsken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...