Gå til innhold

Lov å si, men ikke skrive..?

pantera

Anbefalte innlegg

Kusinen min sa at det er lov å si "den gang når" (f.eks. Jeg ble glad når jeg fikk gaven"), men ikke skrive det? Stemmer dette? Syntes det hørtes veldig merkelig ut, uten at jeg er en reser på rettskriving og riktig tale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får da virkelig håpe det er lov, for i min dialekt så eksisterer ikke ordet "da". Der heter det "når" uansett betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Kusinen min sa at det er lov å si "den gang når" (f.eks. Jeg ble glad når jeg fikk gaven"), men ikke skrive det? Stemmer dette? Syntes det hørtes veldig merkelig ut, uten at jeg er en reser på rettskriving og riktig tale.

Man kan selvfølgelig snakke som man vil, men det er jo merkelig at kusinen din ikke hører at det blir feil å si "når jeg fikk gaven". Derimot kan man si "jeg blir glad når jeg får en gave".

Det er mange av oss som har lært "den gang da (dvs. fortid, avsluttet), hver gang når".

Det er mange som bruker "når" feil, for eksempel "når jeg var liten". Det er et avsluttet kapittel, altså fortid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo egentlig ikke regler for talespråket, så alt er jo "lov" sånn sett. Men jeg kan love deg at enkelte av oss ergrer oss grønn over da/når-feil da også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om de som blander da/når gjør det begge veier. Altså om de sier "når jeg fikk en gave" og "da jeg får en gave." :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på om de som blander da/når gjør det begge veier. Altså om de sier "når jeg fikk en gave" og "da jeg får en gave." :klø:

Jeg synes ikke jeg har hørt sistnevnte noe særlig ofte. Jeg har vel hør det, men å bruke når feil er nok vanligere. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Når det gjelder fremtid, heter det uten unntak "når".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet utmerket godt når det er gramatisk riktig å bruke da og når, men dialekta mi er nå en gang sånn at man stort sett bruker når (som i f.eks. når jeg var liten). Så jeg må si meg enig med kusina di, og driter langt i om det ergrer andre. Det er dialekta mi, lev med det!

Endret av stortsettglad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...