pantera Skrevet 14. desember 2009 #1 Del Skrevet 14. desember 2009 Kusinen min sa at det er lov å si "den gang når" (f.eks. Jeg ble glad når jeg fikk gaven"), men ikke skrive det? Stemmer dette? Syntes det hørtes veldig merkelig ut, uten at jeg er en reser på rettskriving og riktig tale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 14. desember 2009 #2 Del Skrevet 14. desember 2009 Får da virkelig håpe det er lov, for i min dialekt så eksisterer ikke ordet "da". Der heter det "når" uansett betydning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 14. desember 2009 #3 Del Skrevet 14. desember 2009 Hun har rett. Poenget er at det ikke finnes klare regler for talespråket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 14. desember 2009 #4 Del Skrevet 14. desember 2009 Kusinen min sa at det er lov å si "den gang når" (f.eks. Jeg ble glad når jeg fikk gaven"), men ikke skrive det? Stemmer dette? Syntes det hørtes veldig merkelig ut, uten at jeg er en reser på rettskriving og riktig tale. Man kan selvfølgelig snakke som man vil, men det er jo merkelig at kusinen din ikke hører at det blir feil å si "når jeg fikk gaven". Derimot kan man si "jeg blir glad når jeg får en gave". Det er mange av oss som har lært "den gang da (dvs. fortid, avsluttet), hver gang når". Det er mange som bruker "når" feil, for eksempel "når jeg var liten". Det er et avsluttet kapittel, altså fortid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 14. desember 2009 #5 Del Skrevet 14. desember 2009 Det finnes jo egentlig ikke regler for talespråket, så alt er jo "lov" sånn sett. Men jeg kan love deg at enkelte av oss ergrer oss grønn over da/når-feil da også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 14. desember 2009 #6 Del Skrevet 14. desember 2009 Jeg lurer på om de som blander da/når gjør det begge veier. Altså om de sier "når jeg fikk en gave" og "da jeg får en gave." :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 14. desember 2009 #7 Del Skrevet 14. desember 2009 Jeg lurer på om de som blander da/når gjør det begge veier. Altså om de sier "når jeg fikk en gave" og "da jeg får en gave." :klø: Jeg synes ikke jeg har hørt sistnevnte noe særlig ofte. Jeg har vel hør det, men å bruke når feil er nok vanligere. Tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 14. desember 2009 #8 Del Skrevet 14. desember 2009 Jeg lurer på om de som blander da/når gjør det begge veier. Altså om de sier "når jeg fikk en gave" og "da jeg får en gave." :klø: Når det gjelder fremtid, heter det uten unntak "når". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 14. desember 2009 #9 Del Skrevet 14. desember 2009 Når det gjelder fremtid, heter det uten unntak "når". Det vet jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 14. desember 2009 #10 Del Skrevet 14. desember 2009 Det vet jeg. Det var ikke myntet på deg da, bare generelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stortsettglad Skrevet 14. desember 2009 #11 Del Skrevet 14. desember 2009 (endret) Jeg vet utmerket godt når det er gramatisk riktig å bruke da og når, men dialekta mi er nå en gang sånn at man stort sett bruker når (som i f.eks. når jeg var liten). Så jeg må si meg enig med kusina di, og driter langt i om det ergrer andre. Det er dialekta mi, lev med det! Endret 14. desember 2009 av stortsettglad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Borghild Skrevet 28. desember 2009 #12 Del Skrevet 28. desember 2009 Den gang da, hver gang når, fremtid når lærte min norsklærer meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå