Gjest Zirine Skrevet 26. august 2003 #41 Del Skrevet 26. august 2003 Zirine' date=' selvfølgelig tenker jeg på hva som samfunnsmessig er best for barna, ikke nødvendigvis at alle foreldre har rett![/quote'] Jeg tror nok du skal la det være opp til meg (og andre foreldre) å bedømme hva jeg mener er best for våre barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 26. august 2003 #42 Del Skrevet 26. august 2003 Jeg tror nok du skal la det være opp til meg (og andre foreldre) å bedømme hva jeg mener er best for våre barn. Hvis du m d utsagnet mener at d er ensbetydende m at jeg må godta kontantstøtten, så syns jeg nok ikke d. Hvis dere derimot ønsker å være hjemme m barna UTEN kontantstøtte, stiller d seg selvfølgelig litt annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 26. august 2003 #43 Del Skrevet 26. august 2003 Zirine, tolker jeg deg riktig når jeg oppfatter det slik at du mener at kontantstøtten bidrar til å gi norske småbarnsforeldre et reellt valg m.h.p. hvilken omsorgsform de ønsker å gi barna sine? For å oppsummere, mener jeg at kontantstøtten kun bidrar til: At flere barn går hos dagmamma i stedet for i barnehage. Dette er selvfølgelig behagelig for politikerne og byråkratene fordi det, på papiret, oppnås bedre barnehagedekning. En økt svart/grå økonomi fordi det, så vidt meg bekjent, finnes få dagmammaer som betaler skatt. (Av helt forståelige årsaker). Et økt press om å være hjemme på kvinner som kanskje virkelig hadde hatt bruk for den stimuleringen og mellommenneskelige kontakten man får gjennom å være i jobb. (Tenker da kanskje spesielt på innvandrerkvinner). Redusert likestilling fordi det i de fleste tilfeller vil være mors jobb som velges bort til fordel for å være hjemmeværende med kontantstøtte. Jeg er selvfølgelig for at småbarnsforeldre selv må få velge hva slags oppvekst og omsorgsform de ønsker for sine barn, men da må de gis reelle valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 26. august 2003 #44 Del Skrevet 26. august 2003 Leo Hvis hensikten med kontantstøtten er å gi foreldre et reellt valg bør kontantstøtten i sin nåværende form fjernes og midlene disponeres på en annen måte. Jeg er uenig i forutsetningen du legger til grunn, og jeg er uenig i konklusjonen. Sissi Som jeg sa i mitt første innlegg: Det er ingen RETTIGHET å få barnehageplass i Norge, ergo er det helt søkt at man skal få betalt for IKKE å bruke denne retten! I tillegg er det ikke full barnehagedekning, noe som gjør at en evt. valgfrihet heller ikke er reell! Det har intet å gjøre med at ordningen "må gå seg til". I tillegg er kontantstøtte så lav at den vil ikke kompensere for et bortfall av en inntekt ergo er heller ikke det noen "valgfrihet". Alle barn i Norge har rett til omsorg, dette er hevet over enhver tvil. I all vår tid har omsorgsarbeid vært undervurdert, spesielt det ulønnede arbeid som foregår i hjemmet. Kontantstøtten ble ikke innført for å erstatte tapt arbeidsfortjeneste, men fordi man ønsker å sette en verdi på det ulønnede arbeidet som utføres i hjemmet i forhold til omsorg for egne barn (dette bør utvides slik at omsorgsarbeid i sin helhet verdsettes) og som alltid har eksistert. Jeg er enig i at dette verdien er satt for lavt, men i første omgang har det vært viktig å få frem et prinsipp, senere må kontanstøtten justeres opp. Alle har rett til barnehageplass, men det er riktig at det pr. i dag ikke finnes barnehageplasser nok til å dekke alle behov. Det bygges ut barnehageplasser kontinuerlig, men når behovet er dekket er vanskelig å si. Staten betaler ut penger til alle barn som får barnehageplass. De barna som IKKE får plass i barnehage blir snytt for disse midlene, men behovet er like stort som alle andre barn. Når de ikke får plass i barnehagen så må de ut på markedet - enten barnehage eller andre private løsninger. Det er helt innlysende at disse barna skal tilgodeses med akkurat like mye subsidier som de barna som har fått plass. Hvis staten IKKE betaler ut subsidier til disse barna, så sier dem indirekte at det KUN er barnehager som duger som omsorgsform, og det er ikke bra. Vi må ikke komme dithen at vi indirekte sier at det å være hjemme sammen med familien ikke er like god omsorgsform som barnehager. Det er direkte feil - for er det noe vi virkelig har tapt i dette samfunnet så er det tid til hverandre - tid til barna våre. Jeg er overbevist om at dette ikke bare vil være en verdi for den enkelte familie, men at samfunnet også vil se en verdi av dette på lang sikt. Kontantstøtten har aldri ment å skulle kompensere for tapt arbeidsinntekt. Det skal ikke lønne seg å være hjemme med egne barn kontra å være ute i lønnet arbeid - samfunnet trenger både kvinner og menn ute i arbeidslivet. Kontantstøtten har ment å være et tilbud til de som ønsker mer tid hjemme sammen med sine - over en periode på 2 år. Ønsker du ikke dette - greit, søk barnet ditt inn i en barnehage eller en dagmamma. Føler du at kontantstøtten (pluss det du sparer i barnehage) er akkurat det man trenger for å kunne være hjemme et år til - så flott. Siden du er så positiv til kontantstøtten fordi den gir valgfrihet - så kan du heller ikke kreve at andre skal redusere sin levestandard - det er nemlig deres valg å leve på den måten. Jeg kan ikke kreve at andre skal redusere sin levestandard? Kjære deg, jeg krever da ingenting - jeg sier at man KAN gjøre noen grep hvis man ønsker mer tid til barna. Man kan f.eks vurdere de materielle ting man frem til nå har sett på som en "nødvendighet" Hvis du ikke ønsker å være hjemme med egne barn og nedprioritere andre ting i denne perioden, så er det ditt/deres valg. Det er dere som taper på dette i form av liten eller ingen tid sammen med barna, ikke jeg ... For uansett - når alt kommer til alt - det vi mangler i dette samfunnet er ikke penger - det er TID. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 26. august 2003 #45 Del Skrevet 26. august 2003 Hvis du ikke ønsker å være hjemme med egne barn og nedprioritere andre ting i denne perioden, så er det ditt/deres valg. Det er dere som taper på dette i form av liten eller ingen tid sammen med barna, ikke jeg ... For uansett - når alt kommer til alt - det vi mangler i dette samfunnet er ikke penger - det er TID. For de fleste småbarnsfamilier vil det nok være snakk om nedprioritere luksusgoder som mat, klær og tak over hodet... Det er f.eks. ikke mange steder i landet hvor en familiebolig koster vesentlig under en million kroner. De fleste må låne disse pengene. Du fremstiller det jo som om folk ikke VIL være hjemme med barna sine. Det oppfater jeg som en HÅN mot landets hardtarbeidende småbarnsforeldre som allerede sliter med å få endene til møtes! Du høres faktisk ut som en kjent KrF politiker, som så vidt meg bekjent, aldri har vært i arbeid utenfor politikken. Hvis systemet på noen måte skal virke rettferdig og gi reelle valgmuligheter, må det tilbys gratis barnehageplass til alle som ønsker det og de som velger å ikke benytte seg av tilbudet, må få utbetalt det en barnehageplass faktisk koster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 26. august 2003 #46 Del Skrevet 26. august 2003 Sissi: Er så enig med deg! Kontantstøtte gir valgfrihet ? Da jeg gikk gravid, regnet vi en del på det. Mest for å se hva som lønte seg for oss. Konklusjonen var enkel. 2 barn tett eller tvillinger, ville tvunget en av oss til å være hjemme og motta kontantstøtte, pga av økonomi. Min lønn er lavest og da ville dette blitt meg. Er dette valgfrihet ? Zirine, du har rett i hva de sa intensjonen var, men det er også et faktum at man i Sverige tidligere hadde kontantstøtte, og at denne ble fjernet ikke lenge før diskusjonen om kontantstøtte ble aktuell i Norge. Grunnen var at den ikke fungerte i henhold til intensjon. Dette visste politikerene når kontantstøtten ble innført. Videre er det et faktum at jeg i valgkampen det året spurte partiene om deres holdning til barnehager. Svaret fra bla KRF var da, at man ville vente med videre utbygging til man så effekten av kontantstøtten ! Man visste allerede da at selv høy bruk av kontantstøtte ikke ville hjelpe nevneverdig på barnehagekøene! Og ja, midten av 90-tallet er ikke preget av en enorm barnehageutbygging. Utbyggingen har tatt seg opp, men den er fortsatt ikke et aktivt offentlig satsningsområde over det ganske land. Valgfrihet blir det først når foreldrene kan få det tilbudet de vil, og om de gjør det, vet man ikke før man har full barnehagedekning, påbud om off. godkjente dagmammaer og kontantstøtte. Jeg vil ha off.godkjente dagmammaer fordi: -enkelte foretrekker dagmamma, ikke vet jeg hvorfor når det finnes familiebhg, men de vil.. -da kan man luke vekk de som er helt uegnet (de verste) -antall barn kan være på et akseptabelt nivå (ikke rent få har 5-7stk. er dette små grupper ?) -Man vet hvem som ikke bruker kontantstøtten etter intensjonen. Er det mulig å få til dette? Jeg mener JA. Flere stater i USA, feks New York har denne regelen. De som driver uten bevilgning får bøter, også foreldrene, siden de har benyttet seg av et illegalt tilbud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 27. august 2003 #47 Del Skrevet 27. august 2003 Ære være de som vil være hjemme med barna sine!! Men jeg er heller ikke enig i at kontantstøtten er et reellt alternativ. Jeg kjenner tre par som har hatt glede av denne: * hun var hjemme på dagtid og jobbet skift deltid i helsetjenesten kveldstid. * begge sluttet å jobbe/jobbet kun litt etter de fikk barn da de hadde inntekter fra en del utleieleiligheter i Oslo og tjente BRA!! * de fikk trillinger, noe som selvfølgelig da fører til at alternativet som er å betale tre x barnehageplass ikke var mulig i tillegg til det fjerde barnehagebarnet de hadde. Dagmamma var ikke aktuellt pga. barnas sykdom. Denne familien hadde nok hatt det SVÆRT vanskelig hvis ikke kontantstøtten var innført. Så kontantstøtten kan være til hjelp! Men det tror jeg er i mer ekstreme tilfeller. Jeg tror dessuten ikke kontantstøtten tvinger foreldrene (moren) "tilbake på kjøkkenet", da jeg tror de som velger å være hjemme når barna er små ville valgt dette uansett. Kontantstøtten er da en kjærkommen ekstrainntekt. Da jeg fikk min yngste var kontantstøtten innført. Det fikk jeg ikke mye glede av. Til tross for at jeg bare jobbet tre dager i uken i begynnelsen for å være mer hjemme hos barna, fikk jeg ikke utbetalt en del av kontantstøtten (40%) noe jeg synes ville være naturlig. Dagmamma er for meg helt uaktuelt. Jeg tror det finnes mange flinke dagmammer, men har også hørt så mange skrekkhistorier fra venner og tør faktisk ikke plassere barnet mitt hos en dagmamma. Jeg tror kontantstøtten i hovedsak går til lønn til svarte dagmamma'er!!! Jeg synes det er positivt at man på den ene eller andre måten prøver å hjelpe foreldrene til å være hjemme med barna sine. Men jeg mener kontantstøtten slik den fungerer i dag ikke blir brukt slik den var ment. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 27. august 2003 #48 Del Skrevet 27. august 2003 Zirine - du har misfostått totalt! For å ta det med teskje: Barnehageplass er ingen lovfestet RETTIGHET i Norge i dag. Dvs. du kan ikke kreve at kommunen/fylket/staten skal stille en plass til disposisjon i bhg. til ditt/dine barn. Dermed kan du heller ikke kreve kompensasjon for ikke å få denne retten!!! Det at staten subsidierer barenhager kan kun brukes som argument for kontantstøtte DEN DAGEN DET BLIR EN RETTIGHET Å HA BGHGPLASS I NORGE! Den dagen du kan gå til sak fordi du ikke får bhg.plass - DA kan man også kreve kompensasjon for ikke å ha fått slik plass. Det er også kun mht. kontantstøtte at staten går inn og gir folk penger for å IKKE BENYTTE SEG AV ET TILBUD! som da ikke engang er en rettighet.... For å sette det på spissen: Det blir det samme som at alle de i Oslo som av forskjellige grunner ikke reiser offentlig, skulle krevd kompensasjon fra Oslo Sporveier for IKKE Å BRUKE t-bane. Hvis du mener Zirine at TID er det vi mangler, så skjønner jeg overhode ikke hvordan du kan forsvare kontantstøtten! Alle undersøkelser viser jo at den IKKE fører til at foreldre tilbringer mer tid med sine barn. Dessuten - er det kun med barn i alderen 1-3 man skal tilbringe mere tid? Hva med de som er eldre? Hva med de som er alene om forsørgelsen av barn - har ikke de krav på "tid med sine nærmeste"? Nei - den argumentasjonen der er arrogant til tusen, og bærer preg (som det med at man kan prioritere annerledes) av at du ikke evner å se at folk faktisk lever i forskjellige situasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 27. august 2003 #49 Del Skrevet 27. august 2003 Godt sagt Sissi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 27. august 2003 #50 Del Skrevet 27. august 2003 For de fleste småbarnsfamilier vil det nok være snakk om nedprioritere luksusgoder som mat, klær og tak over hodet... Hva baserer du denne kunnskapen på? Det er f.eks. ikke mange steder i landet hvor en familiebolig koster vesentlig under en million kroner. De fleste må låne disse pengene. Du fremstiller det jo som om folk ikke VIL være hjemme med barna sine. Jeg registrerer at endel foreldre ikke vil være hjemme med barna sine, og det er noe de selv må få lov til å bedømme. Jeg ser ikke ned på dem av den grunn, det er mange grunner til at foreldre vil ut i jobb etter svangerskapsperioden. Det oppfater jeg som en HÅN mot landets hardtarbeidende småbarnsforeldre som allerede sliter med å få endene til møtes! Du syns mye og du mener mye - og du generaliserer over en lav sko. Jeg har sagt, gjentatte ganger, at det finnes sikkert de familier som lever på så loite at det ikke finnes noenting å kutte bort - samtidig sier jeg at det også finnes mange av oss som har muligheter til å prioritere hvis vi vil. Jeg og min mann var et eksempel på det. Vi hadde leilighet i Oslo, men klarte likevel å leve på en lønn, fordi vi revurderte våre utgifter og våre kostnader i husholdningen. Mange har gjort det samme som oss, så ditt forsøk på å fremstille oss som veldig spesielle, og "alle andre" småbarnsfamilier som veldig fattige - uten muligheter for å kutte utgifter - det blir bare for dumt. Vi var på det tidspunktet en helt ordinær familie når det kom til inntektsgrunnlag. Men så er det jo de som ikke ønsker å se på utgiftene sine. Du er jo et godt eksempel på det - du sier jo selv at du ikke ønsker å prioritere, hvis du skal være hjemme med barna dine så ønsker du AKKURAT den samme levestandarden som om du skulle være ute i jobb. Du høres faktisk ut som en kjent KrF politiker, som så vidt meg bekjent, aldri har vært i arbeid utenfor politikken. Du må gjerne trekke dine slutninger, men det kan være greit for deg å vite at atter en gang tar du feil i dine antagelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 27. august 2003 #51 Del Skrevet 27. august 2003 Sissi: Er så enig med deg! Kontantstøtte gir valgfrihet ? Da jeg gikk gravid, regnet vi en del på det. Mest for å se hva som lønte seg for oss. Konklusjonen var enkel. 2 barn tett eller tvillinger, ville tvunget en av oss til å være hjemme og motta kontantstøtte, pga av økonomi. Min lønn er lavest og da ville dette blitt meg. Er dette valgfrihet ? Så du mener dere ville klart dere bedre uten kontanstøtten altså? Zirine, du har rett i hva de sa intensjonen var, men det er også et faktum at man i Sverige tidligere hadde kontantstøtte, og at denne ble fjernet ikke lenge før diskusjonen om kontantstøtte ble aktuell i Norge. Grunnen var at den ikke fungerte i henhold til intensjon. Dette visste politikerene når kontantstøtten ble innført. Sammenligningsgrunnlaget blir feil. Norge har helt andre ordninger når det kommer til svangerskapspermisjoner, barnehagepolitikk etc. enn både Sverige og Danmark - ergo virker kontantstøtten anderledes hos de berørte. Videre er det et faktum at jeg i valgkampen det året spurte partiene om deres holdning til barnehager. Svaret fra bla KRF var da, at man ville vente med videre utbygging til man så effekten av kontantstøtten ! Man visste allerede da at selv høy bruk av kontantstøtte ikke ville hjelpe nevneverdig på barnehagekøene! Kontantstøtten ble ikke innført som et ledd i å redusere barnehagekøene. At det kunne bli en konsekvens er en annen ting. Og ja, midten av 90-tallet er ikke preget av en enorm barnehageutbygging. Utbyggingen har tatt seg opp, men den er fortsatt ikke et aktivt offentlig satsningsområde over det ganske land. Barnehageutbyggingen går i samme takt som FØR kontantstøtten ble innført. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 27. august 2003 #52 Del Skrevet 27. august 2003 Kontantstøtten er ikke innført FORDI ikke alle barn pr. i dag ikke får barnehageplass, den er innført for å gi de som ønsker å være hjemme 1-2 år ekstra sammen med sine barn, anledning til nettopp det. Du snakker også om at man ikke kan få kompensasjon fordi man ikke får barnehageplass. Kontantstøtten er ingen kompensasjon. Staten utbetaler millioner i subsidierte barnehageplasser i året. Kommer du inn i barnehage, får barnet nyte godt av dette tilskuddet, hvis ikke får det ingenting. Det er urettferdig da alle barn har et omsorgsbehov - alle barn må bli passet. Det er bare rett og rimelig at dette tilskuddet går til ALLE barn - fordi alle barn har dette behovet Hvis du mener Zirine at TID er det vi mangler, så skjønner jeg overhode ikke hvordan du kan forsvare kontantstøtten! Alle undersøkelser viser jo at den IKKE fører til at foreldre tilbringer mer tid med sine barn. Den undersøkelsen har jeg ikke sett - den kan du kanskje vise meg (og da mener jeg ikke en artikkel i VG) Hvis det viser seg at det norske folk ikke ønsker kontantstøtten, så er jeg ikke for at det skal tvinges igjennom en ordning. Men jeg mener at ordningen må få virke en stund til - før det trekkes endelige konklusjoner. Dessuten - er det kun med barn i alderen 1-3 man skal tilbringe mere tid? Hva med de som er eldre? Hva med de som er alene om forsørgelsen av barn - har ikke de krav på "tid med sine nærmeste"? I første omgang er ordningen satt i gang for barn i alderen 1-3. Hvis ordningen fungerer ligger det flere forslag på trappene som også vil omfatte større barn. Men man kan ikke fjerne en ordning og bruke argumentasjonen "jammen, det er jo så mange andre som også trenger tid med sine nærmeste". Man begynner et sted også ser man om det fungerer for de som ønsker en annen omsorgsløsning enn barnehage for småbarna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 27. august 2003 #53 Del Skrevet 27. august 2003 Kontantstøtte gir valgfrihet ? Da jeg gikk gravid, regnet vi en del på det. Mest for å se hva som lønte seg for oss. Konklusjonen var enkel. 2 barn tett eller tvillinger, ville tvunget en av oss til å være hjemme og motta kontantstøtte, pga av økonomi. Min lønn er lavest og da ville dette blitt meg. Er dette valgfrihet ? Hvis dette hadde vært situasjonen, ville Vimsevips ha vært en av dem som følte seg "tvunget" til å være hjemme, kanskje etter press fra sin bedre halvdel, selv om hun ønsket å starte å arbeide rett etter endt svangerskapspermisjon. Når det gjelder småbarnsforeldres økonomi, så tør det være allment kjent at svært mange sliter økonomisk fordi de samtidig er i en etableringsfase. Selv om min bekjenskapskrets for en stor del består av universitets- og høyskoleutdannede mennesker med inntekter over gjennomsnittet, ser jeg intet luksusforbruk i form av flotte hus, nye biler, dyre biler, dyre ferier, turer på byen etc. Strømregningene i vår kom som et sjokk på mange og jeg vet om flere som betaler på dem ennå. Si meg, vet du egentlig hva et boliglån på en million kroner (Svært nøktern boligstandard i temmelig vid radius rundt Oslo, f.eks.) og to studielån og/eller et billån koster i måneden? Det er vel ikke helt uvanlig at hele den enes lønn går med til å dekke helt nødvendige, faste kostnader. Dersom du tjente bra på begynnelsen av 90-tallet og kjøpte leilighet da, har jeg imidlertid forståelse for at det var mulig å prioritere som du sier. Som tidligere nevnt, har jeg kun brukt meg selv som eksempel på en potensiell småbarnsmor i dagens Norge. Det ligger andre forutsetninger til grunn i mitt virkelige liv, enn det gjør i eksemplene for å si det slik. Hvordan vet du hvilken KrF politiker jeg tenker på? Jeg har ikke nevnt navn og det finnes flere å velge i! Hva jeg skal synes, er det heller ikke opp til deg å avgjøre. Og, jeg kan ikke se at dette spørsmålet er besvart: Zirine, tolker jeg deg riktig når jeg oppfatter det slik at du mener at kontantstøtten bidrar til å gi norske småbarnsforeldre et reellt valg m.h.p. hvilken omsorgsform de ønsker å gi barna sine? Ut fra det du har skrevet her, vil jeg vel anta at svaret er "ja" og da kan jeg bare konstatere at langt de fleste som har skrevet her og de jeg snakker med daglig, er uenig med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 27. august 2003 #54 Del Skrevet 27. august 2003 Det du kaller generalisering er basert på og støttet av diverse instanser som må kunne antas å vite hva de snakker om: http://www.likestilling.no/tekster/kontantstotte.shtml http://www.likestillingsombudet.no/horings...tantstotte.html http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/9905/3.shtml http://www.ssb.no/vis/emner/03/04/30/konta...totte/main.html ...osv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 27. august 2003 #55 Del Skrevet 27. august 2003 Hvis dette hadde vært situasjonen, ville Vimsevips ha vært en av dem som følte seg "tvunget" til å være hjemme, kanskje etter press fra sin bedre halvdel, selv om hun ønsket å starte å arbeide rett etter endt svangerskapspermisjon. Hvem er det som tvinger henne til å være hjemme?? Hun må gjerne gå ut i jobb. Zirine, tolker jeg deg riktig når jeg oppfatter det slik at du mener at kontantstøtten bidrar til å gi norske småbarnsforeldre et reellt valg m.h.p. hvilken omsorgsform de ønsker å gi barna sine? Jeg mener at ja, vi har en større valgfrihet enn vi hadde før kontantstøtten. Bedre blir det når kontantstøtten justeres opp. Ut fra det du har skrevet her, vil jeg vel anta at svaret er "ja" og da kan jeg bare konstatere at langt de fleste som har skrevet her og de jeg snakker med daglig, er uenig med deg. Trekker du konklusjoner ut fra 10 debattanter på KG? Ok :D Vel, vel Leo. Du må gjerne ha dine meninger basert på egne erfaringer. Jeg konstaterer derimot at kontantstøtten blir brukt og den blir verdsatt av mange. Jeg har også diskutert dette spørsmålet i andre fora, hvor folk var klart FOR kontantstøtten - uten at det betyr noe som helst i den store helheten. Om den fungerer optimalt eller ikke får evalueres for fullt når den har fått virket en stund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 27. august 2003 #56 Del Skrevet 27. august 2003 Det du kaller generalisering er basert på og støttet av diverse instanser som må kunne antas å vite hva de snakker om: http://www.likestilling.no/tekster/kontantstotte.shtml http://www.likestillingsombudet.no/horings...tantstotte.html http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/9905/3.shtml http://www.ssb.no/vis/emner/03/04/30/konta...totte/main.html ...osv... Hvis vi ser på uttalelsene fra SSB, hvor er det du mener jeg tar feil? Hva mener du støtter dine uttalelser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 27. august 2003 #57 Del Skrevet 27. august 2003 Hvem er det som tvinger henne til å være hjemme?? Hun må gjerne gå ut i jobb. Vel, økonomiske forhold kan oppleves som en form for tvang for mange. Hva i all verden er det du vil frem til? At jeg er en KrF politiker? Du verden :D I min verden er det stor forskjell på høres ut som og å være, men meg om det... Trekker du konklusjoner ut fra 10 debattanter på KG? Ok :D Ikke bare... I en undersøkelse foretatt av SSB våren 2002 oppgir 96% av mødrene og 95% av småbarnsfedrene at de mener at "barnehageplass til alle som ønsker det" er det beste tiltaket for å gi småbarnsforeldre mer tid sammen med barna sine og en mindre stressende hverdag. Kontantstøtte var det tiltaket som fikk lavest oppslutning... Denne undersøkelsen tar naturligvis også feil... Hvilket forhold folk har til kontantstøtten vil variere sterkt med m.h.p. inntekt og utdanning. Deltidsarbeidende kvinner med kun grunnskole/videregående skole er de som har redusert sin arbeidstid mest som en følge av kontantstøtten. (Jfr. den samme undersøkelsen foretatt våren 2002). Det støtter opp under min påstand om at det er de minst ressurssterke kvinnene som havner "tilbake ved kjøkkenbenken" som en følge av kontantstøtten. Undersøkelsen konkluderer også med at fedrenes arbeidstid overhodet ikke er endret som en følge av kontantstøtten. Dette underbygger min påstand om at kontantstøtten bidrar til å gi likestillingen dårligere kår, akkurat slik Likestillingsenteret og Likestillingsombudet forutså i sine høringsuttalelser i 1998. Vel, da får vi være enige om at barnefamiliene gjennomgående har god råd og lett kan spare inn 10 - 15.000 i måneden, hvis de bare vil. *sukk* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 27. august 2003 #58 Del Skrevet 27. august 2003 herregud *oppgitt*. jeg forstår ikke hvorfor dere vil FJERNE kontantsøtten, la de som bruker den riktig og kan være hjemme, få ha den. er det så feil da?? det som helelr burde gjøres, er å kutte ut det at man kan bruke dagmamma mens man har kontantstøtte. da MÅ den jo brukes riktig. blir litt irritert på mange, jeg er kjempeglad for kontantstøtten, for den gir iallefall MEG mulighet til å være hjemme til barna mine er 3 år. Iset 27+5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 27. august 2003 #59 Del Skrevet 27. august 2003 Kontantstøtte ja... Kontantstøtte til enslige foreldre med tenåringsbarn hadde vært en atskillig glupere idé spør dere meg. Småbarn koster ikke mye, men det kan jeg love at tenåringer gjør..... hjææælp.. Va'kke no kontanstøtte da mine var små, og her i nabolaget var det innmari mange hjemmeværende, og dem har det ikke blitt verken ferre eller fler av tror jeg. Nei - mer støtte til aleneforsørgere med barn som bor hjemme, selv om de er over atten!!! De går jo på skole, for pokker, og bidrar ikke til annet enn et kjempematbudsjett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 27. august 2003 #60 Del Skrevet 27. august 2003 Kontantstøtte ja... Kontantstøtte til enslige foreldre med tenåringsbarn hadde vært en atskillig glupere idé spør dere meg. Småbarn koster ikke mye, men det kan jeg love at tenåringer gjør..... hjææælp.. Va'kke no kontanstøtte da mine var små, og her i nabolaget var det innmari mange hjemmeværende, og dem har det ikke blitt verken ferre eller fler av tror jeg. Nei - mer støtte til aleneforsørgere med barn som bor hjemme, selv om de er over atten!!! De går jo på skole, for pokker, og bidrar ikke til annet enn et kjempematbudsjett! ja men de FÅR allikevel støtte, da synes jeg vi som vil være hjemme med småbarna også bør få litt. jeg forstår ikke helt hvorfor folk vil FJERNE kontantstøtten, det virker veldig egoistisk. det er tross alt folk som bruker den riktig og nytter godt av den. *sint* Zirine: applaus til deg, du skriver så himla bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå