Gå til innhold

Fjerne kontantstøtten eller ikke..

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hva som skal til, vet en best selv, men jeg kan jo f.eks nevne ...

- kutte bokostnader (vi flyttet til et billigere sted)

- kutte bilkostnader (skaffet oss en billigere bil)

- øvrige utgifter (gav avkall på mange ting de årene)

- levde billigere (husholdning)

Men vi var innstilt på det, og ønsket det.

Der er muligens forskjellen - du ønsker ikke være hjemme, du vil ikke prioritere hardt. Greit nok det Leo - men det er mulig for mange av oss å få det til hvis vi vil.

Jeg kan selvfølgelig også gjøre det hvis jeg vil, men kontantstøtten ville i så fall ikke ha noen som helst betydning for det valget. Jeg forutsetter imidlertid at de aller fleste ønsker å fortsette å ha den levestandarden de hadde før de fikk barn. Prioriteringene som uansett følger med det å få barn er mer enn nok for de fleste. Jeg antar jo at kontantstøtten er ment å være til hjelp for den vanlige norske mann og kvinne og ikke de som ønsker å snu livet sitt totalt på hodet når de får barn.

Du sier i siste innlegg at det bare er ressurssterke mennesker som har anledning til å være hjemme - tidligere sa du ressurssvake ... Bare en skrivefeil?

Etter å ha lest gjennom mine egne innlegg en ekstra gang, forstår jeg ikke helt hva du mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontantstøtten har jo ikek ført til det politikerne håper på, nemlig at folk skulel være mer hjemme... Man velger jo dagmamma i stedet for branehage bare... Så hva er da vitsen med hele ordningen?... Jo, for meg er det bedre med dagmamma med få unger enn stor barnehage første året eller så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi glemmer jo her at kontantstøtten ble innført av samme grunn som skolestart for seksåringer, nemlig at regjeringen hadde et press på seg for å skaffe flere barnehageplasser.

Ingen av disse tiltakene har vel gjort livet så mye bedre, hverken for barnehagebarn, barnehageforeldre eller for seksåringene.

Og fikk vi full barnehagedekning....???

Husk at det er valg snart, da dere!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi glemmer jo her at kontantstøtten ble innført av samme grunn som skolestart for seksåringer' date=' nemlig at regjeringen hadde et press på seg for å skaffe flere barnehageplasser. [/quote']

Hvor du har fått dette fra aner jeg ikke, men jeg tror den uttalelsen får stå for egen regning. Visjonene og tankene rundt det å innføre kontantstøtten har alltid vært å gi småbarnsforeldre større valgfrihet i forhold til omsorgsform for egne barn.

Samtidig var/er det helt rimelig å anta at behovet for barnehageplasser ville påvirkes når kontantstøtten ble innført. Hvor stort behovet ville bli skulle/skal evalueres fortløpende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visjonene og tankene rundt det å innføre kontantstøtten har alltid vært å gi småbarnsforeldre større valgfrihet i forhold til omsorgsform for egne barn.

Når majoriteten av småbarnsforeldre i realiteten ikke gis noen valgmulighetet, bør vel ordningen i det minste vurderes på nytt, siden den da åpenbart ikke fungerer etter hensikten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når majoriteten av småbarnsforeldre i realiteten ikke gis noen valgmulighetet, bør vel ordningen i det minste vurderes på nytt, siden den da åpenbart ikke fungerer etter hensikten?

Det er litt uklart hva du legger i ordene "majoriteten av småbarnsforeldrene". At kontantstøtten bør vurderes på nytt er jeg enig i, vi trenger å justere den nå som vi ser hvordan den fungerer i praksis. Å avskaffe den mener jeg imidlertid er en dårlig løsning.

Fakta er at mange småbarnsforeldre faktisk bruker kontantstøtten (det ser vi ut av tallene) og ser på den som avgjørende i forhold til hvilken omsorgsform de velger til sine barn. At det ikke funker for deg, fordi du ikke vil gå ned i levestandard blir en annen greie, det betyr ikke at ikke kontantstøtten fungerer for mange. Du gjør dine prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernes, helt klart! Hele ordningen er urettferdig! Kun de som har en mann/samboer som tjener tilstrekkelig mye kan se seg istand til å være hjemme for d lille beløpet som den utgjør. Dessuten har ungene mye bedre av å være i barnehage, m utdannet personell, enn hos en dagmamma, som umulig kan gi dem samme tilbudet. Urettferdig for ungene.....og selvfølgelig for de som kanskje bare blir gående hjemme hos mor, kanskje uten å få lære seg samspillet m andre barn på et så tidlig som mulig stadium. D er veldig viktig ikke å bli hengende etter i forhold til alle de som har hatt fordelen av å begynne tidlig i barnehage! Syns hele ordningen lukter Krf, d er jo dessuten ingen tvil om at d er kvinnen som blir gående hjemme, har ALDRI hørt om d motsatte!

Så ordningen er urettferdig både når d gjelder hvem som tjener på den økonomisk, urettferdig i forhold til de ungene som ikke får samme pedagogiske tilbud som flertallet i barnehagene, og selvfølgelig urettferdig rent likestillingsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten har ungene mye bedre av å være i barnehage' date=' m utdannet personell, enn hos en dagmamma, som umulig kan gi dem samme tilbudet. .[/quote']

Ikke enig! Når de er helt små 1-2 år trenger barn omsorg og oppmerksomhet... Det får de bedre hos en dagmamma med ansvar for bare et par-tre barn mener nå jeg... Det pedagogiske tilbudet, samt sosial lærring.. vel, når de er syv merker man lite hvem som har vært i branehage og hvem som ikke har vært der... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig! Har sett undersøkelser som underbygger at jo lenger barna har lært seg d sosiale samspillet i barnehagen, dess bedre stiller de på skolen, både sosialt og faglig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig! Har sett undersøkelser som underbygger at jo lenger barna har lært seg d sosiale samspillet i barnehagen' date=' dess bedre stiller de på skolen, både sosialt og faglig![/quote']

Mener du at foreldrene selv skal få bestemme eller mener du at samfunnet skal presse alle barna i barnehage fordi "det er best".

Jeg lurer bare på hva som er konsekvensen av argumentasjonen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uten videre med på slike undersøkelser som underbygger prestasjonsjeget i veldig tidlig alder jeg... Jeg tror mer på oppmerksomhet og omsorg for å stimulere en trygg personlighet, og at det faglige faller på plass etter hvert; når alt naturlig utjevnes... For det gjør det!... Tror helle rikke at barn som begynner i barnehagen når de er tre stiller sterkere enn de som begynner når de er et sosialt sett... deter da MANGE faktorer som spille rinn der da!... dessuten er man da inne på en instutosjonalisering av barna... til beste for dem?!... Nei, barna har det nå ikke bedre vekke fra foreldrene? Ikke de fleste iallefall.....

*litt engasjert nå ja.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fakta er at mange småbarnsforeldre faktisk bruker kontantstøtten (det ser vi ut av tallene) og ser på den som avgjørende i forhold til hvilken omsorgsform de velger til sine barn.

Selvfølgelig bruker de den! Noe annet ville ha overrasket meg stort! Så dårlig økonomisk sans har ikke den norske mann og kvinne! Spørsmålet er hva de bruker den til.

Jeg kjenner kun til ett par som har brukt den til det den er ment for, nemlig å være mer hjemme sammen med barna. Det er et par hvor hun hadde en dårlig betalt deltidsstillng i helsevesenet og han en høyere stilling i det private næringsliv. For å få det til å gå rundt og dekke de mest grunnleggende behov (Det er svært vanskelig å få kjøpt en familiebolig til under en million i Oslo-området), måtte far jobbe enda mer enn før og være enda mindre hjemme. Barna fikk altså være mer sammen med mor, men så mindre til far.

De andre bruker den til å betale dagmamma (Som jeg anser for å gi et gjennomgående dårligere pedagogisk tilbud til barna enn en offentlig godkjent barnehage. Tilgi meg alle flinke dagmammaer!) eller praktikant.

Må også få gjøre oppmerksom på at jeg ikke har barn selv, men jeg regner med å få, og er derfor svært interessert i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når din tid kommer så skal du stå fritt til å velge det tilbudet du ønsker for dine barn - og da kan du velge barnehage. Du bør imidlertid ikke få velge for andre - det skal de gjøre selv. I denne sammenhengen er det irrelevant hva du mener er best av barnehage og dagmamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Så lenge det ikke er full barnehagedekning, så er det heller ingen valgfrihet! Jeg bor i en kommune i Akershus, og statistikken for høstens opptak til bhg. var at ca. 40% av de som hadde søkt FIKK IKKE PLASS!

hva slags "valgfrihet" har man da????? De som da ender med kontantstøtte som de bruker til å betale dagmamma med - er det nødvendigvis frivillig?

Nei, pengene som går til kontantstøtte kunne heller vært brukt til å bygge ut barnehagetilbudet (inkl. familiebarnehager, enig med Lasse mht. små barns behov for mindre grupper) slik at de som hadde behov for det (de fleste) faktisk kunne få et godt tilbud til barnepass til sine barn.

Jeg synes også du er ganske naiv Zirine (beklager om jeg staver feil) når du hevder at "det bare er å gå ned i levestandard". For meg høres det ut som om dere da levde på så "stor fot" før dere fikk barn, at det faktisk var mulig å gjøre det. Personlig var jeg i den situasjonen da jeg fikk barn (selv om vi var to) at vi bodde så billig vi kunne, vi hadde ikke bil, så det var liksom ikke så mye å ta av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Så lenge det ikke er full barnehagedekning, så er det heller ingen valgfrihet! Jeg bor i en kommune i Akershus, og statistikken for høstens opptak til bhg. var at ca. 40% av de som hadde søkt FIKK IKKE PLASS!

hva slags "valgfrihet" har man da????? De som da ender med kontantstøtte som de bruker til å betale dagmamma med - er det nødvendigvis frivillig?

Enhver ordning krever tid når den skal gå seg til. Det var ikke full barnehagedekning før kontantstøtten, det er det ikke nå heller - men det bygges ut barnehager kontinuerlig og målet er fortsatt full barnehagedekning.

Jeg synes også du er ganske naiv Zirine (beklager om jeg staver feil) når du hevder at "det bare er å gå ned i levestandard". For meg høres det ut som om dere da levde på så "stor fot" før dere fikk barn, at det faktisk var mulig å gjøre det. Personlig var jeg i den situasjonen da jeg fikk barn (selv om vi var to) at vi bodde så billig vi kunne, vi hadde ikke bil, så det var liksom ikke så mye å ta av!

Jeg vil heller si at du er naiv hvis du tror på alle som sier at "de kan ikke unnvære noooooooe som de har eller bruker penger på"

Altså - jeg sier ikke at alle har muligheten, jeg sier at mange har en mulighet til å prioritere anderledes hvis de virkelig ønsker det. Dette handler ikke om å være rik, det handler mange ganger om å tenke anderledes. Men igjen - de som ikke vil det, de vil det ikke ... da er det bare å søke ungen inn i barnehage eller hos dagmamma det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zirine, selvfølgelig tenker jeg på hva som samfunnsmessig er best for barna, ikke nødvendigvis at alle foreldre har rett!

Jeg er ikke uten videre med på slike undersøkelser som underbygger prestasjonsjeget i veldig tidlig alder jeg... Jeg tror mer på oppmerksomhet og omsorg for å stimulere en trygg personlighet, og at det faglige faller på plass etter hvert; når alt naturlig utjevnes... For det gjør det!... Tror helle rikke at barn som begynner i barnehagen når de er tre stiller sterkere enn de som begynner når de er et sosialt sett... deter da MANGE faktorer som spille rinn der da!... dessuten er man da inne på en instutosjonalisering av barna... til beste for dem?!... Nei, barna har det nå ikke bedre vekke fra foreldrene? Ikke de fleste iallefall.....

*litt engasjert nå ja.. :wink:

Lasse! Klart alle undersøkelser skal tas m en klype salt, men akkurat i dette tilfellet syns jeg personlig d hørtes ikke så rent lite logisk ut! Unger tar jo til seg lærdom fra de er nyfødte da. Men egentlig er jeg bare opptatt av at de skal stille mest mulig likt, og dagens samfunn er nå engang sånn at begge foreldre er yrkesaktive, og de fleste kan og vil velge barnehage, av helt innlysende årsaker. Men for meg kan de like gjerne bruke kontantstøtten til å forlenge permisjonstiden; da vil man jo få anledning til å være lenger sammen m barna, siden dere vektlegger d så sterkt! Og da ville d ihvertfall bli likt for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når din tid kommer så skal du stå fritt til å velge det tilbudet du ønsker for dine barn - og da kan du velge barnehage. Du bør imidlertid ikke få velge for andre - det skal de gjøre selv. I denne sammenhengen er det irrelevant hva du mener er best av barnehage og dagmamma.

Jeg bruker meg selv som eksempel kun fordi jeg er en potensiell, vanlig norsk forelder. Jeg kunne like gjerne ha brukt en nabo eller kollega. Det er m.a.o. ikke meg det er snakk om, men hvordan kontantstøtten faktisk fungerer i praksis for den vanlige norske kvinne og mann.

"Valget" m.h.t. omsorgsform er altså å være hjemme, som er uaktuelt for de fleste av økonomiske årsaker, dagmamma og barnehage. Sistnevnte er ofte ikke et alternativ fordi det rett og slett ikke finnes plasser. Valgmulghetene du snakker om er m.a.o. ikke reell for svært mange.

Hvis hensikten med kontantstøtten er å gi foreldre et reellt valg bør kontantstøtten i sin nåværende form fjernes og midlene disponeres på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Altså: ett av kronargumentene for å innføre kontantstøtte var at den subsidiering av barnehager som staten gjør var urettferdig for de som ikke hadde barnehageplass. I tillegg skulle man kunne velge - iflg. propagandaen - enten å være hjemme sammen med barna, eller offentlig finansiert barnepass.

Som jeg sa i mitt første innlegg: Det er ingen RETTIGHET å få barnehageplass i Norge, ergo er det helt søkt at man skal få betalt for IKKE å bruke denne retten! I tillegg er det ikke full barnehagedekning, noe som gjør at en evt. valgfrihet heller ikke er reell! Det har intet å gjøre med at ordningen "må gå seg til". I tillegg er kontantstøtte så lav at den vil ikke kompensere for et bortfall av en inntekt ergo er heller ikke det noen "valgfrihet".

Zirine: jeg kan være enig i at vi i Norge har et svært høyt forbruk, og at det, for en del, helt sikkert kunne vært skrudd ned uten at man led noen nød. Men, jeg vet også at det, for mange, faktisk ikke er mulig å knipe inn så mye at man kan være hjemme med kontantstøtte. Siden du er så positiv til kontantstøtten fordi den gir valgfrihet - så kan du heller ikke kreve at andre skal redusere sin levestandard - det er nemlig deres valg å leve på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...