Leo Skrevet 28. august 2003 #81 Del Skrevet 28. august 2003 Fint om du tar deg tid til å lese alt jeg skriver, før du kaller meg kjære... - SLUTT - Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 28. august 2003 #82 Del Skrevet 28. august 2003 Du vil så gjerne ha rett Leo, men i denne diskusjonen kan du ikke få rett. Det er ikke riktig å frata 52% av familiene den valgfriheten de ønsker (og retten til å få velge en annen omsorgsform enn barnehage), fordi DU mener altfor mange kvinner kommer til bli tvunget til å bli hjemme. Beklager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 28. august 2003 #83 Del Skrevet 28. august 2003 Så du mener dere ville klart dere bedre uten kontanstøtten altså? Nei, det mener jeg ikke. Det jeg spør om, er om man har en reel valgmulighet når det ene eller det andre alternativet er så mye bedre økonomisk? Leo: Sambo er vel sistemann til å tvinge meg til å være hjemme, men økonomi, på det tidspunktet hadde gjort det. Hvem er det som tvinger henne til å være hjemme?? Hun må gjerne gå ut i jobb. Igjen, poenget er at man kan gjerne gjøre både det ene og det andre, men for mange er det økonomi som avgjør hvorfor de velger som de gjør. Er det da egentlig en reel valgfrihet? Kontantstøtten ble ikke innført som et ledd i å redusere barnehagekøene. At det kunne bli en konsekvens er en annen ting. Jeg har heller aldri ment at det var derfor den ble innført. Det jeg misliker er at den allikevel ble brukt som en begrunnelse for å utsette videre offentlig barnehageutbygging noe. Takten på barnehage utbyggellsen er den samme takket være et stort initiativ fra det private.. det som helelr burde gjøres, er å kutte ut det at man kan bruke dagmamma mens man har kontantstøtte. da MÅ den jo brukes riktig. Er enig med deg i dette. Og derfor vil jeg ha forby svarte dagmammer, bla fordi man da kan få reelle tall på hvor mange som faktisk er hjemme med barna sine. Og kontantstøtten vil da også bli brukt til de som faktisk bruker den etter intensjonen. Hvis du leser i de artiklene du linket opp til her i et tidligere innlegg, så kan du lese at 48% av foreldrene bruker kontantstøtten til barnehage - resterende 52% bruker de til andre løsninger. Derfor må det fortsatt være mulighet for folk til å velge - ikke tvinges inn i barnehageordninger. Men slik kontantstøtten fungerer i dag og den tildels lave bhg dekningen, vet vi ikke om de 52%, ville valgt anderledes om kontantstøtten kun ble gitt om de selv var hjemme med barna. Vi vet heller ikke hvor mange av dem som i realiteten er hjemme med barna. Ja, det må finnes muligheter til annet enn tradisjonell bhg, men kontantstøtten slik den er i dag, er ikke et slikt alternativ. Leo: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 28. august 2003 #84 Del Skrevet 28. august 2003 Her er fler som tar feil: Ingunn Yssen, tidligere direktør for Likestillingssenteret Anne Lise Ryel, tidligere likestillingsombud Nordisk Ministerråd Norsk Kommuneforbund JURK v/Universitetet i Oslo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 28. august 2003 #85 Del Skrevet 28. august 2003 Nei, det mener jeg ikke. Det jeg spør om, er om man har en reel valgmulighet når det ene eller det andre alternativet er så mye bedre økonomisk? Ja, jeg mener vi har større valgfrihet enn vi hadde FØR kontantstøtten, fordi nå han større andel foreldre mulighet og råd til å være hjemme sammen med barna et år ekstra om de ønsker det. Jeg synes det er viktigere enn å avskaffe ordningen fordi ikke "den rette foreldren" er hjemme. Igjen, poenget er at man kan gjerne gjøre både det ene og det andre, men for mange er det økonomi som avgjør hvorfor de velger som de gjør. Er det da egentlig en reel valgfrihet? Ikke full valgfrihet, kontantstøtten må utvikles videre - men igjen, jeg mener det er større valgfrihet nå enn uten kontanstøtten. Jeg har heller aldri ment at det var derfor den ble innført. Det jeg misliker er at den allikevel ble brukt som en begrunnelse for å utsette videre offentlig barnehageutbygging noe. Takten på barnehage utbyggellsen er den samme takket være et stort initiativ fra det private.. Og støtte fra det offentlige .... Men slik kontantstøtten fungerer i dag og den tildels lave bhg dekningen, vet vi ikke om de 52%, ville valgt anderledes om kontantstøtten kun ble gitt om de selv var hjemme med barna. Vi vet heller ikke hvor mange av dem som i realiteten er hjemme med barna. Ja, det må finnes muligheter til annet enn tradisjonell bhg, men kontantstøtten slik den er i dag, er ikke et slikt alternativ. Utdag fra SSB: "En stor del av barna (62 prosent) som det mottas kontantstøtte for, blir i hovedsak passet av foreldrene. En betydelig andel av barna det mottas kontantstøtte for har likevel andre hovedtilsynsordninger. Dagmamma/praktikant og kombinasjonsløsninger/andre løsninger er de viktigste. En liten andel på 5 prosent blir i hovedsak passet av slekt. En annen liten andel, 5 prosent, har barnehage som hovedtilsynsordning, noe som vanligvis vil bety at de mottar kontantstøtte i redusert form. " Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 28. august 2003 #86 Del Skrevet 28. august 2003 Leo Du refererer til 2 høringsnotat som peker på de likestillingsaspekter som ligger i dette. For det første er det et høringsnotat, og må leses med det for øye, for det andre argumenterer disse ut fra et likestillingshensyn. Det samme har du også kommet til å gjøre etterhvert som diskusjonen har forløpt. Det samme gjelder for Nordisk Ministerråd. Hva JURK sier skal jeg lese senere ... Jeg har ingen problemer med å se saken fra et likestillingsaspekt, men nå setter jeg dette altså ikke høyest. Det jeg mener er viktig er fleksibilitet, barns behov samt større valgfrihet høyest. Jeg trodde du hadde forstått det pr. nå Leo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 28. august 2003 #87 Del Skrevet 28. august 2003 Jeg synes ikke det ene skal utelukke det andre og mener at det er viktig å se fleksibilitet, barns behov for omsorg fra far og mor, valgfrihet og likestilling i en sammenheng for å kunne finne frem til en ordning som fungerer for flest mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 28. august 2003 #88 Del Skrevet 28. august 2003 Jeg synes ikke det ene skal utelukke det andre og mener at det er viktig å se fleksibilitet, barns behov for omsorg fra far og mor, valgfrihet og likestilling i en sammenheng for å kunne finne frem til en ordning som fungerer for flest mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atacand Skrevet 29. august 2003 #89 Del Skrevet 29. august 2003 Fjern kontantstøtten og gi den til de som er "fattige" i Norge som er på fattighuset.De trenger det virkelig her i landet og ikke småbarnsfamilier.Det er ikke blitt gjort noe for de som er fattige i Norge som Bondevik lovet,da blir kantantstøtten brukt på en fin måte den gikk til de fattige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena / ikke innlogget Skrevet 29. august 2003 #90 Del Skrevet 29. august 2003 Synes Zirine får fram det jeg brenner for selv - at det faktisk går an å prioritere barna for en periode i livet - dersom det er det man ønsker. Og det er ikke snakk om å gi slipp på likestillingen - hos oss har vi i barnas oppvekst delt på å være hjemme med dem. Glimrende for oss - men klart vi ikke kunne ha dyr bolig, 3 TV`er, 3 PC`er, Playstation og dyre ferier - slike ting har vi fått de senere år. Men det går an ... Likevel så vil jeg berømme Leo for sin glimrende, saklige måte å argumentere på :D Jeg mener at alle burde fått utdelt den "summen" som staten subsidierer hver barnehageplass og så valgt å anvende disse pengene på sin egen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 29. august 2003 #91 Del Skrevet 29. august 2003 Fjern kontantstøtten og gi den til de som er "fattige" i Norge som er på fattighuset.De trenger det virkelig her i landet og ikke småbarnsfamilier.Det er ikke blitt gjort noe for de som er fattige i Norge som Bondevik lovet' date=da blir kantantstøtten brukt på en fin måte den gikk til de fattige. herregud. nå blir jeg provosert. selvfølgelig TRENGER vi ikke kontantstøtten i den forstand, men den gir oss mulighet (iallefall meg) til å være hjemme med barna, er det virkelig såå ille? og hvorfor skal kontantstøtten gis til de fattige? staten har nok penger til begge deler. slutt å være så j... egoistiske og la kontantstøtten være i fred. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheba Skrevet 29. august 2003 #92 Del Skrevet 29. august 2003 [ slutt å være så j... egoistiske og la kontantstøtten være i fred. Er det ikke du som er j...egoistisk nå??? *klapper stille for Leo* , stå på! Du har mange meningsfeller der ute.. Og takk og lov for det. *liste seg stille ut av tråden igjen* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 29. august 2003 #93 Del Skrevet 29. august 2003 Er det ikke du som er j...egoistisk nå??? *klapper stille for Leo* , stå på! Du har mange meningsfeller der ute.. Og takk og lov for det. *liste seg stille ut av tråden igjen* nei det synes jeg overhodet ikke. de fleste her er jo imot kontantstøtten fordi noen bruker den feil eller fordi de ikke selv kan bruke den pga at de da ikke har nok penger til å klare seg. dette er politikerne sitt problem, og dette må rettes oppi. men å mene at den bør vekk, mener jeg er sinnsykt egoistisk for det er tross alt familier som har stor glede av den, og kan være hjemme med barna sine. og jeg synes iallefall ikke at å få sjansen til å være hjemme er negativt. Iset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 29. august 2003 #94 Del Skrevet 29. august 2003 Iset - mange av oss er motstandere av kontantstøtten på prinsipielt grunnlag, og ikke fordi "vi ikke tjener på den". Det er faktisk ganske ufint å påstå noe sånt. At DU har glede av kontantstøtten, vel, deg om det. Jeg mener, som jeg har redegjort for tidligere (i tillegg til at jeg også slitter meg til Leos glimrende innlegg), at kontantstøtten prinsipielt sett er misbruk av statens penger! Mener man virkelig at det er behov for tilrettelegging for at foreldre kan tilbringe mer tid med sine barn, er kontantstøtten helt feilslått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheba Skrevet 29. august 2003 #95 Del Skrevet 29. august 2003 Iset - mange av oss er motstandere av kontantstøtten på prinsipielt grunnlag, og ikke fordi "vi ikke tjener på den". Det er faktisk ganske ufint å påstå noe sånt. :enig_animasjon: ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atacand Skrevet 29. august 2003 #96 Del Skrevet 29. august 2003 Iset skrev:slutt å være så j... egoistiske og la kontantstøtten være i fred. Lurer på hvem som er egoistisk jeg nå som ikke vil dele med andre.Et ordtak sier at mye vil ha mer og fanden vil ha fler. Vi kunne dele kaka så andre fikk noe og ikke bare de som lager barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 29. august 2003 #97 Del Skrevet 29. august 2003 ikke vil dele med andre? hvor mange ganger må jeg si at det ike trnegs å ta av kontantstøtten eller noe annet for å gi midler til andre ting. staten har nok av penger, det er de som ikke klarer å fordele det riktig. er det greit å gi med den ene hånden og ta med den andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atacand Skrevet 29. august 2003 #98 Del Skrevet 29. august 2003 ikke vil dele med andre? hvor mange ganger må jeg si at det ike trnegs å ta av kontantstøtten eller noe annet for å gi midler til andre ting. staten har nok av penger' date=' det er de som ikke klarer å fordele det riktig. er det greit å gi med den ene hånden og ta med den andre?[/quote'] Du veit du må ofre litt av kontantstøtten fordi Staten ter at penegen i Oljefondet skal gå til fremtidens oppvoksende slekt.Det kommer en tid da olje ikke er mer fordi den ikke er fornybar,når det er tomt så er det tomt.Det gjelder både fisk og olje og da må vi fordele alt på en anen måte vettu.Litt tas fra kontantstøtten og litt fra de rike 0 skatteytere. Det er jo slik politikerene gjør med alle gi med den ene og ta med den andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 29. august 2003 #99 Del Skrevet 29. august 2003 jeg håper iallefall aldri de fjerner kontantstøtten, for den gir meg og mange andre muligheten til å være hjemme med barna våre. vet ikke hva jeg skulle gjort uten den. Iset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atacand Skrevet 29. august 2003 #100 Del Skrevet 29. august 2003 jeg håper iallefall aldri de fjerner kontantstøtten, for den gir meg og mange andre muligheten til å være hjemme med barna våre. vet ikke hva jeg skulle gjort uten den. Iset Hva med at du får halv kontantstøtte og deler litt andre som ikke har noe i det hele tatt.Jeg tenker på meg selv men på de som kommer etter meg som har ungdommer og de på fattighuset.Hvi undomsfamiler fikk noe så ville det også komme deg tilgode 13 år fram i tid.Tenk over det unge dame.Ha en fin dag :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå