Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2009 #1 Skrevet 12. desember 2009 Så en annen trå der at noen sa de var i mot frelsesarmeen. Hvorfor det? Jeg trodde det kun var en organisasjon som hjalp trengende folk. Noen sa de er kristen, men hvorfor skulle det være galt? Gjør de et stort nummer ut av det, som nekte å hjelpe ikke-kristne f.eks? Og noen sa de diskriminerer homofile, men hvorfor gjør de det og på hvilken måte gjør de det? Hva er det frelsesarmeen egentlig står for?
Marblecake Skrevet 12. desember 2009 #2 Skrevet 12. desember 2009 Jeg støtter aldri religiøse organisasjoner av prinsipp, Frelsesarmèen er ikke de verste når det kommer til akkurat det, men de diskriminerer homofile og lesbiske med at de ikke kan kan bli offiserer der hvis jeg husker korrekt. Blir generelt sett litt provosert når religiøse organisasjoner gir hjelp, men samtidig har religionsundervisning for de trengende. Nå støtter jeg forsåvidt ingen foreninger heller da, spesielt ikke private foreninger som "Hjerte/lunge" etc, spesielt med tanke på hvor mye som går til administrative kostnader, betaler skatt og det får være nok, hvis det er en org. jeg vil støtte så støtter jeg den, og skulle gjerne hatt meg frabedt alle de tullingene som ringer og skal ha penger.
Anglofil Skrevet 13. desember 2009 #3 Skrevet 13. desember 2009 Jeg er helt enig i Marblecake på dette området. Eller: jeg har litt delt syn. På en side er jeg ikke spesielt glad i religiøse organisasjoner jeg heller, som krever at man tar i mot Gud, Allah eller hvem det er nå skal være for å få hjelp. Jeg er derfor ikke noen stor tilhenger av misjonsarbeid. Et annen punkt er det som blir nevnt, dette med at Frelsesarméen ikke akspeterer at homofile kan bli offiserer. Samtidig, på en annen side, så innser jeg at Frelsesarméen gjør veldig mye bra for mange. I motsetning til veldig mange religiøse organisasjoner så er det ikke noe krav å være eller bli kristen (ta i mot Gud og alt det der) for å få hjelp, men de har det som et alternativ. Og det synes jeg er bra, at man ikke må ta til seg noe religion. Personlig synes jeg de gjør mye bra, selv om jeg ikke er helt enig med alle deres synspunkter og ståsted. Faktisk har jeg vært med å levere slik matpakker til trengende i Oslo, og må si at det var et svært givende arbeid. Kudos til de som stiller opp for samfunnets svakeste på den måten, det skal de. Ofte er det kanskje også eneste alternativ, og jeg har sånn sett veldig respekt for hva de driver med. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #4 Skrevet 13. desember 2009 Jeg tror de fleste i frelsesarmeen gjør veldedighet med en genuin interesse for å hjelpe andre. Desverre mener mange av dem at det er veldedighet å spre Guds budskap. De mener selvsagt at mennesker har godt av å bli kristen. Dermed resulterer det i at de går til mennesker i nød, mennesker som kanskje er desperate, såkalt "lett bytte". Dette er mennesker som kanskje er mest mottagelige for kristendom, og jeg synes kristne misjonærer utnytter denne muligheten. Å bli kristen synes jeg i bunn og grunn ikke burde bli gjort når du har nådd bunnen, og ikke ser noe mening i livet. Utnytting i mine øyne.
Gjest Emera Skrevet 13. desember 2009 #5 Skrevet 13. desember 2009 På en side er jeg ikke spesielt glad i religiøse organisasjoner jeg heller, som krever at man tar i mot Gud, Allah eller hvem det er nå skal være for å få hjelp. Jeg er derfor ikke noen stor tilhenger av misjonsarbeid. Mvh Yvonne Finnes det religiøse organisasjoner som ikke vil hjelpe mennesker i nød med mindre de bekjenner seg til troen deres? Jeg bare spør nå altså, for det har jeg aldri hørt om. Heller ikke misjonærer stiller slike krav, så vidt jeg vet har de fleste misjonsorganisasjoner erklæringer som setter primærbehov før budskapet. Men det er mulig det finnes noen der ute jeg ikke vet om.
Tante Skrevet 13. desember 2009 #6 Skrevet 13. desember 2009 Frelsesarméen gjør mye godt. Desverre drukner det i merkelige handlinger og holdninger. Frelsesarméen skal jo i utgangspunktet være et kristent trossamfunn, men svært få vet hvordan de praktiserer, og forbinder dem stort sett med veldedighet. Personlig synes jeg ikke man bør skjule hensiktene sine. (Jehovas Vitner er ihvertfall ærlig om evangeliseringen sin) Det at en kvinnelig offiser ikke kan være sammen med en mann av lavere rang, altså kjønns- og legningsdiskrimineringen. Fretex får inn MASSE varer som folk donerer til dem. Mye av det er rett og slett gammelt ræl. Likevel er Fretex snart like dyrt, om ikke dyrere enn kjedebutikkene. I går fikk jeg sjokk da jeg så at Frelsesarmeen bruker slike unge markedsførere som ellers går rundt og deler ut flyers og vareprøver til å stå ved julegrytene i år.
Serenity88 Skrevet 13. desember 2009 #7 Skrevet 13. desember 2009 Jeg støtter ikke Frelsesarmeen med penger av den grunn at de ikke likestiller homofile og heterofile, derimot gir jeg ofte bøker/klær/"loppemarked"-ting, kan også kjøpe ting på Fretex. Jeg synes heller ikke noe om kjendiser som stiller opp på deres arrangementer og mener hvis man hadde boikottet julekonserten deres et år, så hadde de faktisk endret på dette! Som regel støtter jeg Fattighuset som finnes her i Oslo og ikke Frelsesarmeen, men har bodd andre steder i landet hvor det kun er de som er til stede.
Gjest Emera Skrevet 13. desember 2009 #8 Skrevet 13. desember 2009 Det at en kvinnelig offiser ikke kan være sammen med en mann av lavere rang, Jøss, kan de ikke? Fretex får inn MASSE varer som folk donerer til dem. Mye av det er rett og slett gammelt ræl. Likevel er Fretex snart like dyrt, om ikke dyrere enn kjedebutikkene. Her i byen har vi to Fretex-butikker. Den ene er vel en sånn tradisjonell Fretex der det er billig. Tror jeg, da. Den andre er en "Unika-" butikk med redesign og der er det rådyrt.
Gjest Blondie65 Skrevet 13. desember 2009 #9 Skrevet 13. desember 2009 Jeg handler på Fretex en gang i blant. Men det blir sjeldnere og sjeldnere fordi prisene deres rett og slett blir for stive i forhold til det de faktisk leverer. På annen måte støtter jeg ikke frelsesarmeen. Jeg innser at de gjør en mengde godt arbeid for de som er fattige og på annen måte kommet skjeivt ut. Ære være dem for det. Men jeg klarer ikke deres holdning til homofile. Kirkens bymisjon har jeg litt større sympati for, selv om de også er og har vært svært fordømmende overfor de som de ikke er enige med (skilt prest måtte gå fra stillingen fordi han fant seg ny kjæreste). På generelt grunnlag liker jeg ikke når veldedighet blir blandet med religion og har større sans for å støtte tiltak der det ikke står en religion bak og der ikke en uforholdsmessig stor andel går til administrasjon. Av denne grunn kjøper jeg megafon regelmessig. Ellers synes jeg det er forsvinnende dårlig med ikke-religiøse organisasjoner som gjør et skikkelig tiltak for de vanskeligstilte i Norge, de få jeg finner støtter jeg helhjertet når jeg kan.
Étaín Skrevet 13. desember 2009 #10 Skrevet 13. desember 2009 Jeg tror de fleste i frelsesarmeen gjør veldedighet med en genuin interesse for å hjelpe andre. Desverre mener mange av dem at det er veldedighet å spre Guds budskap. De mener selvsagt at mennesker har godt av å bli kristen. Dermed resulterer det i at de går til mennesker i nød, mennesker som kanskje er desperate, såkalt "lett bytte". Dette er mennesker som kanskje er mest mottagelige for kristendom, og jeg synes kristne misjonærer utnytter denne muligheten. Å bli kristen synes jeg i bunn og grunn ikke burde bli gjort når du har nådd bunnen, og ikke ser noe mening i livet. Utnytting i mine øyne. Det å bli kristen når bunnen er nådd har faktisk hjulpet en del mennesker opp igjen, jeg ser ikke helt hva problemet med det skulle være. Kan du utdype hva du mener her?
Gjest Blondie65 Skrevet 13. desember 2009 #11 Skrevet 13. desember 2009 Det å bli kristen når bunnen er nådd har faktisk hjulpet en del mennesker opp igjen, jeg ser ikke helt hva problemet med det skulle være. Kan du utdype hva du mener her? Hvis du er langt nede og finner Jesus og blir f.eks. rusfri. Hva skjer da hvis du skulle få problemer med Jesus? Hvis den hjelpen du får er avhengig av at du blir medlem av religionen for resten av livet, ser du ikke betenkeligheter med dette? Hvis du ser bort i fra at ikke alle tror på Bibelen og Jesus og alt det der, hva var det Jesus selv prekte? Kom til meg, ta i mot meg som din frelser, gi kollekt minst kr x i uken og se ned på alle som ikke har funnet meg så skal jeg kanskje hjelpe deg med din spedalskhet? Eller helbredet Jesus uten slike betingelser nettopp fordi han - i følge Bibelen - utførte det av kjærlighet og ikke på jakt etter klubbmedlemmer? Husk at de som driver en religiøs organisasjon i Norge og spesielt de som driver med rusavvenningstiltak eller lignende ofte får statstøtte. Motivasjonen er derfor ikke nødvendigvis kristen nestekjærlighet men noen ganger økonomisk støtte. Er det fortsatt like uproblematisk? Er det rett at noen skal bli hjulpet dersom de tror mens en som ikke tror blir liggende igjen i rennesteinen? Hva med en homofil, skal ikke han bli hjulpet med mindre han "sier fra seg" sin homofile legning/praksis fordi homofili er uforenelig med hjelpeorganisasjonens bibelsyn?
Anglofil Skrevet 13. desember 2009 #12 Skrevet 13. desember 2009 Finnes det religiøse organisasjoner som ikke vil hjelpe mennesker i nød med mindre de bekjenner seg til troen deres? Jeg bare spør nå altså, for det har jeg aldri hørt om. Heller ikke misjonærer stiller slike krav, så vidt jeg vet har de fleste misjonsorganisasjoner erklæringer som setter primærbehov før budskapet. Men det er mulig det finnes noen der ute jeg ikke vet om. Vel, de sier jo de skal hjelpe, men de blir jo mer eller mindre ofte dyttet inn ufrivillig inn i troen. Hvordan jeg vet det? Fordi en stor del av familien min har drevet med misjonsarbeid, og jeg har det mildt sagt langt oppi halsen. Uansett, de som driver misjonsarbeid har ofte et annet motiv for å hjelpe utover det å bare hjelpe, de vil selvsagt rekruttere flest mulig til sin tro. For meg er det å utnytte mennesker i en vanskelig situasjon, som er så takknemlige at de ikke føler de har noe annet valg enn å vende seg om til en tro de kanskje ikke ønsker ta en del i. Mvh Yvonne
Gjest strykebrett Skrevet 13. desember 2009 #13 Skrevet 13. desember 2009 Jeg er sterk motstander av Frelsesarmeen og måten de driver på. Den første grunnen er at de diskriminerer homofile. Mange forsvarer dem med at "de gjør så mye godt", men samma hvor mange gode gjerninger man gjør er det fortsatt ikke greit å diskriminere folk på grunn av seksuell legning etter min mening. De gjemmer seg bak argumentet med religion, men jeg ser ikke hvorfor religion liksom skal være en godkjent grunn til å utøve praksis som faktisk er forbudt i hele resten av samfunnet. Vi har lover mot diskriminering her i landet, men de gjelder liksom ikke hvis "religion" er unnskyldningen til å diskriminere. Hårreisende etter min mening. En annen ting jeg har imot frelsesarmeen er at eg tror ikke deres måte å hjelpe på faktisk hjelper noen i det lange løp. De betaler for eksempel strømregninga til folk som har pissa vekk alle pengene sine på spill og rus. Det hjelper dem sikkert der og da, men de er jo fortsatt like rusavhengige. Så pisser de på nytt bort pengene de egentlig burde brukt til husleie eller strøm, og det gjør jo ikke noe fpr de går jo bare med regninga til frelsesarmeen og får den betalt. Jeg syns ikke det er en spesielt konstruktiv måte å hjelpe på så da vil jeg heller støtte andre tiltak, der pengene ikke indirekte går til å støtte rus, spill og andre uvaner folk har.
Tante Skrevet 13. desember 2009 #14 Skrevet 13. desember 2009 Jøss, kan de ikke? Her i byen har vi to Fretex-butikker. Den ene er vel en sånn tradisjonell Fretex der det er billig. Tror jeg, da. Den andre er en "Unika-" butikk med redesign og der er det rådyrt. Nei, ikke såvidt jeg vet. Var store diskusjoner om det i avisene for et par år sia ihvertfall. Jeg mener at mange vanlige Fretex-butikker tar for høye priser. Joda, mye er billig nok, men jeg mener at Fretex, som får såpass mye kunne fått mye mer gjennomstrømning av varene hvis prisene var enda lavere. Synes også det er feil å ta mer enn halv pris av ny pris for en tydelig brukt genser og å ta flere tusen for sofaer som gikk av moten for 20 år siden. Har faktisk sett mange ganger at Fretex tar MER enn nypris også, singletter fra H&M som koster 50 ny der, og 70 på fretex, liksom. Og jeg går en del og kikker i en spesiell butikk fordi de får inn en del hobbymateriell. Der tar de 40,- for en liten pose garn konsekvent, selv om man kan ende opp med å betale mer for garnet på Fretex enn på garnbutikken. Jeg har jo greie på det, men synes det er synd for folk som tror de kjøper billig garn.
Gjest Iah Skrevet 13. desember 2009 #15 Skrevet 13. desember 2009 Jeg er sterk motstander av Frelsesarmeen og måten de driver på. Den første grunnen er at de diskriminerer homofile. Mange forsvarer dem med at "de gjør så mye godt", men samma hvor mange gode gjerninger man gjør er det fortsatt ikke greit å diskriminere folk på grunn av seksuell legning etter min mening. De gjemmer seg bak argumentet med religion, men jeg ser ikke hvorfor religion liksom skal være en godkjent grunn til å utøve praksis som faktisk er forbudt i hele resten av samfunnet. Vi har lover mot diskriminering her i landet, men de gjelder liksom ikke hvis "religion" er unnskyldningen til å diskriminere. Hårreisende etter min mening. Signerer. Dessuten synes jeg misjonsarbeid er direkte kvalmende.
Gjest Gjest_Gabrielle_* Skrevet 13. desember 2009 #16 Skrevet 13. desember 2009 Det å bli kristen når bunnen er nådd har faktisk hjulpet en del mennesker opp igjen, jeg ser ikke helt hva problemet med det skulle være. Kan du utdype hva du mener her? Helt enig med deg. Jeg kjenner personlig mennesker som har vært langt nede pga psykiske problemer - blandet med periodevise rusproblemer. Det de har fortalt meg er at de endelig ble godtatt og skikkelig mottatt et sted. Den ene er en ung nydelig jente som har hatt en litt vanskelig oppvekst og ikke har klart å finne seg helt til rette i samfunnet. Hun sa at endelig møtte hun elskelige mennesker som klemte henne, var åpne og tok seg av henne ... Hun er nå glad, kristen og rusfri. Klar til å ta fatt på skole igjen og har funnet seg til rette i samfunnet med hjelp fra sine nye kristne venner. Jeg forstår godt at man trykker kristendommen til sitt bryst når man endelig møter kjærlighet og medmenneskelighet. Vi kan sitte her og fordømme kristne organisasjoner, men de gjør ihvertfall noe for de vanskeligstilte, de lar dem føle kjærlighet og godhet - noe som stort sett er fraværende i vårt kalde samfunn hvor alle har nok med sitt eget. Om vi sitter bak PC`en vår og fordømmer Frelsesarmeen, Kirkens Bymisjon, Evangeliesenteret, osv ... så er det faktisk litt latterlig. Jeg er IKKE personlig kristen, men jeg støtter alle som hjelper de vanskeligstilte. Blant annet har jeg kjøpt endel julegaver iår fra Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #17 Skrevet 13. desember 2009 Ellers synes jeg det er forsvinnende dårlig med ikke-religiøse organisasjoner som gjør et skikkelig tiltak for de vanskeligstilte i Norge, de få jeg finner støtter jeg helhjertet når jeg kan. Samme her. Jeg har et ønske om å engasjere meg i hjelpearbeid for de som sliter i Norge i dag. Men her jeg bor vet jeg kun om religiøse organisasjoner som driver med direkte arbeid (levere ut mat, klær osv), så jeg ender med å heller bare gi penger til Redd Barna. Det er jo en bra ting det, selvsagt. Men jeg skulle gjerne i tillegg deltatt mer aktivt selv, og det viser seg å være vanskelig. Skulle ønske det fantes et "fattighus" her. Det trengs i hvertfall.
Gjest strykebrett Skrevet 13. desember 2009 #18 Skrevet 13. desember 2009 Samme her. Jeg har et ønske om å engasjere meg i hjelpearbeid for de som sliter i Norge i dag. Men her jeg bor vet jeg kun om religiøse organisasjoner som driver med direkte arbeid (levere ut mat, klær osv), så jeg ender med å heller bare gi penger til Redd Barna. Det er jo en bra ting det, selvsagt. Men jeg skulle gjerne i tillegg deltatt mer aktivt selv, og det viser seg å være vanskelig. Skulle ønske det fantes et "fattighus" her. Det trengs i hvertfall. Blåkors og krisesentrene trenger ofte hjelp, det går an å kontakte dem hvis en vil hjelpe til uten å støtte religøse organisasjoner. Røde kors trenger også penger, og selv om de ikke retter seg mot de fattige er det også et verdig formål etter min mening som gjør mye i Norge.
Gjest Blondie65 Skrevet 13. desember 2009 #19 Skrevet 13. desember 2009 En annen ting jeg har imot frelsesarmeen er at eg tror ikke deres måte å hjelpe på faktisk hjelper noen i det lange løp. De betaler for eksempel strømregninga til folk som har pissa vekk alle pengene sine på spill og rus. Det hjelper dem sikkert der og da, men de er jo fortsatt like rusavhengige. Så pisser de på nytt bort pengene de egentlig burde brukt til husleie eller strøm, og det gjør jo ikke noe fpr de går jo bare med regninga til frelsesarmeen og får den betalt. Jeg syns ikke det er en spesielt konstruktiv måte å hjelpe på så da vil jeg heller støtte andre tiltak, der pengene ikke indirekte går til å støtte rus, spill og andre uvaner folk har. Dette var lite nyansert. Du vet hvordan de driver Fretex-organisasjonen - bla. butikkene, ikke sant? Det er arbeidstrening for mennesker som har kjempet seg gjennom rusavhengighet og trenger et sted å arbeide for å trene seg på det normale rusfrie samfunnet. Når det gjelder nødhjelp, suppestasjon, matpakker og julegranen - dette er nødhjelp. Jepp noen har spilt bort pengene, og noen har drukket dem opp. Bak dem står det kanskje kone og ikke minst barn. Skal de ikke få hjelp da? Dessuten er det ikke alltid slik at pengene er sløst bort på lite høyverdige formål. Enkelte er bare så fattig at kun nødhjelp duger. Dessverre! Men jeg er enig i det paradoksale i denne typen hjelp: Hva med de som bare sløser bort pengene og blir avhengige av nødhjelp? Det er et spørsmål som rekker langt utenfor Frelsesarmeens hjelpende hender.
Gjest Emera Skrevet 13. desember 2009 #20 Skrevet 13. desember 2009 Vel, de sier jo de skal hjelpe, men de blir jo mer eller mindre ofte dyttet inn ufrivillig inn i troen. Hvordan jeg vet det? Fordi en stor del av familien min har drevet med misjonsarbeid, og jeg har det mildt sagt langt oppi halsen. Uansett, de som driver misjonsarbeid har ofte et annet motiv for å hjelpe utover det å bare hjelpe, de vil selvsagt rekruttere flest mulig til sin tro. For meg er det å utnytte mennesker i en vanskelig situasjon, som er så takknemlige at de ikke føler de har noe annet valg enn å vende seg om til en tro de kanskje ikke ønsker ta en del i. Mvh Yvonne Jeg skjønner hva du mener, vokste opp med konservativ kristendom selv, men hører ikke til der lenger. Det som er problemet er vel at de ikke ser det hele utenfra, tror jeg. For dem er det ofte tro eller fortapelse, og da gjør de nok det de kan for å få folk med seg. Oppriktig fra deres side. Jeg var sånn selv jeg, da jeg stod midt oppi det. Hvem vil til helvete, liksom..? Nå ser jeg det hele fra en annen synsvinkel, og jeg har hatt mine sinte år jeg også. Men selv om jeg er førti år, så kan jeg ennå kjenne en anelse av den gamle redselen av og til. Det sitter bra godt, det man har lært fra man var liten. Og det er vel dette som driver mange av dem også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå