Gå til innhold

Lille A, store/lille ii og meg

iingvild

Anbefalte innlegg

Det kommer vel også an på hvor ofte babyen bæsjer ;). Vi har et sånt bæsjenurk, som gjerne bæsjer litt til like etter bleieskift :fnise:. Hun bruker helt ekstreeeemt mange bleier, og akkurat nå skulle jeg ønske at vi hadde gått til innkjøp av tøybleier - forbruket og avfallet er så enormt...

Ja, lille ii er også flink til å komme med mer rett etter skift. Så antall bleier vil variere.

:)

Vi kommer nok til å ha noen engangsbleier liggende, men jeg håper det blir mindre og mindre bruk av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God å høre at det er flere som har små bæsjefrøkner i huset :fnise:

Ja, jeg har ihvertfall en tendens til å sette små gulpe- og bæsjebabyer til verden :ler:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lett å vite hva man kan forvente seg av forbruk. Jeg tror antall pr døgn har gått litt ned nå, fra 15 til rundt 10 kanskje. Hun synes det er ille at bleia blir borte, og hylskriker under hele skiftingen, men blir rolig med en gang hun får litt mer mat igjen.

I dag har hun gulpet masse og fått rapet en del. Hun er super glupsk når hun spiser og sovner gjerne etter 15-20 minutter med spising.

Nå har mamma dratt, og badet ser ut som et bad skal gjøre. Ikke alt for mye støv og annet som ikke skulle være der. Godt å være ferdig med det for en liten stund.

Lille ii sover søtt i senga her på stua, så akkurat nå er det såpas fredelig at jeg skal titte på fødselshistorien igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Milla~

Har ikke noe hengende over stellebordet hun kan se på mens skiftingen pågår..... En veninne av meg hadde en liten jente som gråt store tårer hver gang bleien måtte skiftes, men så kjøpte hun en skikkelig fargerik ranglegreie og hang over, hun var jo så fasinert av den at det var ikke måte på :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fødselshistorie del 1:

Fredag 13. Februar 2009

Vi la oss til å sove ca kl 23 og kl 23:45 våknet jeg av det som skulle vise seg å være første rie.

Lørdag 14. Februar 2009

Riene kom resten av natten med omtrent 10 minutters mellomrom, og vi trodde dette bare ville øke på i løpet av natta. Kl 2 sto vi opp og spiste litt mat, det er jo viktig å ha energi til den store oppgaven. Vi la oss etter hvert på sofaen, hvor S sovnet og jeg så en tvserie episode. (Fra ca kl 3). Jeg sov ikke mye den natta, men tror jeg sov fra rundt kl 7.30 til kl 11. Vi var første gang i kontakt med føden på Ahus i 8 tiden. Da var ikke riene regelmessige, og de var ikke så lange.

Jeg prøvde å slappe av litt mer, men det var ikke lett. Det var stort sett 10 minutter mellom riene. S tok tiden, hentet drikke og mat. Kl 12 ringte vi til sykehuset igjen. Da fikk vi beskjed om at det var fult på føden pga folk som ventet på å komme på barsel, så om vi måtte reise på sykehuset innen en time, måtte vi henvises til et annet sykehus.

Vi følte ikke at det var hast, så vi bestemte oss for å prøve å slappe av videre hjemme. Kl 14 ringte vi på nytt, da var det plass til oss og S sa vi kom til å være der om ca 45 minutter. Vi spiste litt og satte oss i bilen. Den var heldigvis ikke snødd ned den dagen! Det var litt ekkelt med riene underveis i bilen, men jeg synes bilturen gikk veldig fort.

Da vi hadde parkert gikk vi rolig sammen inn hovedinngangen og fant veien fram til føden. Greit å ha vært der på omvisning, ellers hadde vi sikkert ikke funnet fram. ;) Jordmor nr 1 sjekket hvor langt i åpningsprosessen jeg var kommet, og det var 3 cm.

Jordmor spurte om jeg ville bruke badekaret, og det ville jeg. Jeg ble sikker på det da jeg kjente hvor behagelig det var å stå i dusjen under en rie. Jeg kom meg opp i badekaret og S var god støtte med litt mat og drikke.

S var delvis oppi karet sammen med meg, og dusjet magen når jeg ikke klarte å holde dusjen lengre. Han masserte også et punkt nede på ryggen på høyre side. Det tok litt tid før jeg klarte å formidle at det var kun det punktet og ikke hele ryggen som trengte massasje under riene. S ble bare mer og mer våt på buksa, han hadde nok ikke helt planlagt at han skulle oppi der.

Den første jordmoren sjekket åpningen ca kl 20, og da tror jeg den var på 5 cm. Hun sa da at dette kom til å bli en valentines baby. Og at hvis det ikke gikk framover med ca 1 cm pr time, skulle vannet taes.

Badet tok ca 8 timer ( ifølge S), jeg husker det ikke som så lenge. Fra ca kl 16.30 til 00.30. Det var vaktskifte underveis og vi fikk en ny jordmor og en jordmorstudent hvor det var studenten som gjorde det meste. De var ikke enige om at vannet burde bli tatt, da dette kunne gå hardere utover babyens hode. Før jeg gikk ut av badekaret sjekket jordmorstudenten åpningen og den var på 9 cm.

Endret av iingvild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselshistorie del 2:

Søndag 15. Februar 2009

På en av de første skikkelige pressriene fikk jeg to bølgeliknende bevegelser igjennom kroppen. Disse gjorde at jeg fikk utrolig vondt nede i ryggen på venstre side. Jeg kastet opp, ikke særlig behagelig, men det var første gang jeg kastet opp i svangerskapet. Etter dette bestemte jeg meg for at det var best å komme seg opp av vannet. Vi hadde snakket om at jeg kunne føde i vannet, men nå følte jeg dette ble uaktuelt.

Etter tørking kom jeg meg opp i fødesenga og følte jeg kunne slappe av litt. Bort sett fra at jeg hadde vondt i ryggen og lungene mine surklet. Jeg kastet nemlig opp midt under en rie, noe som gjorde at jeg pustet inn noe oppkast. Det var ekkelt og ikke kunne puste dypt under de neste riene, men det gikk seg litt til. (Eller jeg hadde tid til å tenke på det) Jeg spurte om jeg kunne få noe for smertene i ryggen, og de foreslo serilvannspapler. Det ville jeg absolutt ikke. Jeg mente å huske at de virket der sprøytene ble satt, og smertene mine var jo i ryggen, ikke nedi der. Riene stoppet også opp da jeg kom meg ut av vannet, så jeg måtte få riestimulerende. Jeg kjente ikke noe til pressriene i det hele tatt. Jeg kjente bare lyst til å presse. Jeg prøvde å si dette til jordmødrene, som kommenterte at jeg presset fortidlig. Men de hørte ikke på meg. Veldig kjedelig. Jeg hørte de sa at press nr 2 og 3 pr rie var mest effektive. (Men det var jo ikke så lett når jeg ikke kjente noe!)

Da jeg hadde presset i en time (?) ble det tilkalt flere folk til fødestua. Tror det var 8 personer der etter hvert. Nurket hadde kommet lengre ut, men det gikk smått. Jeg begynte også å bli veldig sliten. På de tre siste pressriene fikk hun vakum på hodet og de trakk henne ut. Det var godt å vite at det snart var over, men aj aj… Den siste ria lot også vente litt på seg, husker jeg sa at ”kommer den ikke snart da?” eller noe sånt.

Da de løftet opp lille ii så jeg en lang baby, og jeg tenkte at oj, det var en baby der jo. Det hadde jeg glemt underveis på slutten. Jeg ble nesten overrasket. Hun skrek litt med en gang, og de viklet ut to runder med navelstreng rundt halsen hennes. Hun lå noen sekunder på magen min før de tok henne noen minutter. Så lå hun hos meg og hodeenden på senga ble lagt litt ned slik at fostervannet skulle renne ut av lungene hennes. Jeg prøvde så godt jeg kunne og titte på henne der jeg lå med henne nære haka.

Jeg måtte sy to grunne rift, men det var vist lite i forhold til bruk av vakum. På denne tiden begynte jeg å hoste litt mer igjen pga oppkastet i lungene. Og det fortsatte helt til vi hadde vært ca en uke hjemme fra sykehuset.

Vi fikk være på fødestua i nesten 4 timer, og ble deretter flyttet til en annen fødestue hvor det var flere som ventet på barselplass. Kl 15 samme dag fikk vi komme til barsel. Jeg sov kanskje 4 timer den første natta, mens lille ii var ute hos jordmødrene. Hun var tett i nesa og satt bla på armen til ei jordmor som skrev rapport.

Neste natta ble det ennå mindre søvn, så vi bestemte oss for å reise hjem tirsdagen. Blodprøven som skal taes etter en viss tid ble tatt ca kl 17 tirsdag ettermiddag, og deretter dro vi hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe hengende over stellebordet hun kan se på mens skiftingen pågår..... En veninne av meg hadde en liten jente som gråt store tårer hver gang bleien måtte skiftes, men så kjøpte hun en skikkelig fargerik ranglegreie og hang over, hun var jo så fasinert av den at det var ikke måte på :fnise:

Vi har en snor med klær til tørk hengende over der. Men det henger kanskje litt høyt oppe. Jeg tror også kanskje at det kan være hun har vondt i magen og at hun ikke liker at vi tar på magen hennes ved stramming av bleia.

Hun har noen svart/hvit figurer hengende i senga på stua, og de liker hun veldig godt å se på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Milla~

For en flott fødselshistorie. Skjønner godt du var sliten på slutten, men godt du har en snill mann som støttet deg.

Og for en nydelig baby dere endelig har fått :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å få høre om fødselen din :) Hørtes slitsomt ut, men så regner jeg med at resultatet ble flott!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flott fødselshistorie. Skjønner godt du var sliten på slutten, men godt du har en snill mann som støttet deg.

Og for en nydelig baby dere endelig har fått :hjerte:

Ja, han var utrolig god støtte. Han gjorde så jeg holdt ut. Og han har skrytt av meg etterpå! ;)

Moro å få høre om fødselen din :) Hørtes slitsomt ut, men så regner jeg med at resultatet ble flott!!!

Ja, resultatet er flott og suger på smokken her! :) Hun har stort sugebehov på kvelden, og har hittill hengt i puppen. Håper smokken duger litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bra, fortjener skryt etter en slik prestasjon :biggrin:

:Nikke:

Takk for det begge to!

Dagen i dag har gått fort, og jeg har ikke gjort noe annet enn babyting, titte på tv og styra litt på datan. :) Jeg synes dagene går utrolig fort, men jeg sover jo til kl 10, og S kommer hjem rundt 17, og så er det plutselig kveld. ;) Dagene hvor mamma er her går litt saktere, men det er nok bare fordi jeg ikke titter like mye på tv. ;)

I morgen er det endelig fredag, så da blir det godt med en ny helg. Håper på litt bra vær, slik at S og jeg kan gå ut en tur og trille. Jeg har fundert litt på hvordan jeg skal få vogn og lille ii ned tre etasjer når jeg skal ut og trille alene. Understellet til vogna står nede i kjelleren, så det må opp en halv etasje. Da blir det nok litt.... :kgbaby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blir deilig med helg ja, så får S litt ekstra tid med lille ii. :)

Ja, det skal bli godt å være alle tre hjemme. :) Han skulle nok gjerne vært hjemme litt mer. Men vi får glede oss til påskeferien.

Takk for en kjempeflott fødselshistorie! :klem:

God helg til dere!

Takk for det, god helg! :)

God helg vennen :nigo:

Takk, god helg! :)

----

Mamma har vært her i dag fra 10 til 15. Jeg fikk gjort masse mens hun var her, og jeg sov i 1,5 time. Utrolig godt. Nå er det ikke lenge til S er ferdig på jobb, så skal han handle litt og så er det helg. Tenkte vi skulle lage makaronigrateng til middag i dag, så det blir godt.

Det jeg fikk gjort mens mamma var her:

*60graders vask + hengt opp

*støvsugd hele leiligheten + under senga på soverommet

*dusjet

*ryddet litt i matskapet

*ikke byttet noen bleier i hele dag ;)

Nå ligger lille ii mett og fornøyd (håper jeg) i senga her på stua. Hun har spist masse og gulpet litt. De to-tre siste dagene har vi hatt noen rene tissebleier, så det er fremgang på den fronten også. Men hun synes fremdeles det er bra å bæsje uten bleie på stellebordet.

De to siste nettene har S sovet ute på stua igjen, slik at han sover litt bedre. I går kveld hadde lille ii en skikkelig skrikeperiode, sannsynligvis pga luft i magen. Hun er veldig glupsk når hun spiser, så hun får nok med seg ganske masse luft.

*smokkedytting*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...