Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #21 Skrevet 9. desember 2009 Som Marlo sier, uføretrygdede er mennesker som ikke er arbeidsfør. Man har midlertidig uføretrygd, og varig uføretrygd. De som er varige uføre har ingen mulighet til å komme tilbake i noe som helst arbeid. Har man sykdom/skade som gjør at man ikke kan utføre sitt vanlige arbeid, men annet arbeid, må man på attføring. Det er på ingen måte lett å få innvilget uføretrygd, og man må alltid gjennom periode med rehabilitering først. Lurer på om maksperioden her er 2 år? Det som er forskjellen på tidsbegrenset ufør og varig ufør er ikke hvorvidt du ikke kan jobbe noe. Man kan også få en prosentandel varig ufør f.eks 50% varig ufør og 50% jobb. Attføring betyr som du sier at det ALLTID skal sjekkes ut om man kan jobbe i annet yrke enn det man har hatt og som man ikke kan utføre lenger. Fra mars neste år vil alle trygdeordninger slås sammen slik at man vil få det som da vil bli kalt "avklaringspenger" I dag blir pengene utbetalt etter hvilket system man er underlagt.(Attføring, Trygd, Sosial) Fra mars -10 har ikke dette noen betydning lenger for pengene kommer fra samme pott og tiden i tiltak enten man er på attføring eller rehabilitering/behandling vil være max 4 år. På denne tiden skal det da være avklart hvorvidt personen er arbeidsfør, litt arbeidsfør eller ufør. Med dette håper man å få bukt med problemet at enkelte går i svingdør ut og inn av systemet i årevis. Men det er dessverre en kjensgjerning for oss som jobber med dette at svingdørpersonene ofte er de som egentlig ikke ønsker jobbe. Det vil forhåpentligvis forbedre kvaliteten på den jobben som blir gjort når man får 1 saksbehandler å forholde seg til hele veien. Man vil selvfølgelig likevel ha det menneskelige aspektet i det hele og kan være "uheldig" med saksbehandler. Noen er dyktigere enn andre, sånn er det i alle yrker.
Pjukset Skrevet 9. desember 2009 #22 Skrevet 9. desember 2009 Det som er forskjellen på tidsbegrenset ufør og varig ufør er ikke hvorvidt du ikke kan jobbe noe. Man kan også få en prosentandel varig ufør f.eks 50% varig ufør og 50% jobb. Jeg mente ikke at man ikke kunne jobbe %vis som varig ufør, men jeg trodde varig ufør betød at det ikke var utsikter til å komme tilbake i full jobb i det hele tatt? Hva er egentlig hovedforskjellen mellom disse?
Gjest Emera Skrevet 9. desember 2009 #23 Skrevet 9. desember 2009 Gjest i innlegg nr 20, det er umulig å sitere deg når du gjør det på den måten. Jeg skjønner ikke hvorfor du sier "dere" hele tiden? Mitt poeng er at jeg har sett flere komme gjennom attføringsløp mye dårligere enn da de gikk inn i det. Ting er ikke så enkle som du skisserer dem. Jeg skulle ønske de var det, men sånn er det bare ikke. Fordi dette i bunn og grunn handler om mennesker, og ikke regler. Noen ganger ser det ut som om NAV trekker lodd. Noen får uføretrygd relativt raskt, andre ender opp som den berømmelige stikkprøven, og blir utarmet og sykere enn noen gang før. Og det kan gå både ti og tolv år for enkelte. Hva legene deres sier blir glatt overhørt. Å, det er så mange historier, du aner ikke.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #24 Skrevet 9. desember 2009 Jeg mente ikke at man ikke kunne jobbe %vis som varig ufør, men jeg trodde varig ufør betød at det ikke var utsikter til å komme tilbake i full jobb i det hele tatt? Hva er egentlig hovedforskjellen mellom disse? Hovedforskjellen er egentlig bare at får du en varig ufør, så har du den til du går av med pensjon. Du kan legge den på is senere hvis du tror du kan jobbe og så prøve det. Hvis det viser seg at du likevel ikke klarer å jobbe, får du den tilbake uten å måtte søke på nytt igjen. Tidsbegrenset ufør får du i fra 1 - 3 år som regel. Da skal den gjennomgåes igjen og du må gjennom et attføringsløp for å evt få den omgjort til varig.
Pjukset Skrevet 9. desember 2009 #25 Skrevet 9. desember 2009 Hovedforskjellen er egentlig bare at får du en varig ufør, så har du den til du går av med pensjon. Du kan legge den på is senere hvis du tror du kan jobbe og så prøve det. Hvis det viser seg at du likevel ikke klarer å jobbe, får du den tilbake uten å måtte søke på nytt igjen. Tidsbegrenset ufør får du i fra 1 - 3 år som regel. Da skal den gjennomgåes igjen og du må gjennom et attføringsløp for å evt få den omgjort til varig.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #26 Skrevet 9. desember 2009 Gjest i innlegg nr 20, det er umulig å sitere deg når du gjør det på den måten. Jeg skjønner ikke hvorfor du sier "dere" hele tiden? Mitt poeng er at jeg har sett flere komme gjennom attføringsløp mye dårligere enn da de gikk inn i det. Ting er ikke så enkle som du skisserer dem. Jeg skulle ønske de var det, men sånn er det bare ikke. Fordi dette i bunn og grunn handler om mennesker, og ikke regler. Noen ganger ser det ut som om NAV trekker lodd. Noen får uføretrygd relativt raskt, andre ender opp som den berømmelige stikkprøven, og blir utarmet og sykere enn noen gang før. Og det kan gå både ti og tolv år for enkelte. Hva legene deres sier blir glatt overhørt. Å, det er så mange historier, du aner ikke. Sorry, tenkte ikke på det jeg. Jepp, det er sant at noen kommer dårligere ut i andre enden. Jeg jobber med det hver dag, 5 dager i uka, 8 timer om dagen. Jeg har ikke tid til å skrive alt jeg kan om dette nå, men skal se om jeg rekker innom i morgen. Så jo...jeg vet om mange av historiene jo, fra begge sider, siden jeg ikke jobber i NAV, men i en attføringsbedrift.
Gjest Kruse Skrevet 9. desember 2009 #27 Skrevet 9. desember 2009 Det er mange som sikkert vil prøve å utnytte systemet - spesiellt de som har hatt høye inntekter (for da får man jo mye i uføretrygd også, enn de som har hatt lav inntekt som knapt får så man overlever). Jeg kjenner meg igjen i store deler av historien din, Marlo, men dette fikk meg til å undres litt. Har du belegg for det du sier her, eller er det ren synsing? Jeg tror at dersom man har vært vant til høy inntekt (og tilsvarende levestandard) så må livet på uføretrygd være mye verre enn for en som alltid har levd på lite? Man tilpasser jo livet sitt etter den inntekten man har, så de fleste med høy inntekt har vel en forventning om å kunne bo i et stort hus, ha flott bil, reise på ferie to ganger i året osv. Det lar seg vanskelig forene med uføretrygd. Husk at det finnes en grense for hvor høy lønn som blir tatt med i betraktningen. Er det 6G eller?
Gjest Marlo Skrevet 9. desember 2009 #28 Skrevet 9. desember 2009 Eneste grunnlaget jeg har er personer som har fortalt meg dette. De forteller at de kunne jobbe opp til 3 jobber årene opp mot søknad av uføretrygd, for da fikk de også utbetalt mer i trygd. Da mener jeg at man like gjerne kunne fortsatt å jobbet... Selv har jeg aldri klart å jobbe fulltidsjobb, og det blir jeg straffet for med en utbetaling pr mnd på ca 8000kr... mens ei venninne som jobbet veldig mye for å opparbeide seg god trygd når hun søkte, får utbetalt 15 000 kr pr mnd. Urettferdig ja - men slike ting foregår.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #29 Skrevet 9. desember 2009 Har det ikke nå i det siste vært en del utsagn om gruppen "uføretrygdede"? http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=320453 Hvem er de egentlig? Hva betyr det å være uføretrygdet - kan diagnosen være hva som helst: men at de ikke kan jobbe i arbeidslivet? Om en person jobber som face to face-selger, får så diagnosen "mistet stemmen", så kan NAV sørge for at personen får støtte til å omskolere seg til et yrker der den ikke behøver stemmen, for eksempel ta en helt annen utdanning? Da slipper de å ta opp studielån, NAV dekker husleie, strøm, mat, bøker og alt? Er det hva som er å være uføretrygdet? En skulle jo tro at denne gruppen er ganske mangfoldig, og består av folk innen alle yrker, med mange diagnoser? Hva tror dere, er gruppen uføretrygdede et problem for det norske samfunnet, slik enkelte hevder gjennom media i disse tider, eller er de flott at Norge fanger de opp i eksisterende velferdssystem? Det er attføring, hvor man må være aktiv for å motta penger. Målet skal være å komme tilbake i jobb. Uføretrygede er ikke i jobb eller i deltidsjobb. Er du midlertidig uføre, så tar man en "pause" i fra arbeidslivet. Er man fast ufør, så skal man ikke tilbake i arb.livet.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #30 Skrevet 10. desember 2009 Jeg synes systemet kan virke litt rotete jeg da. Jeg trodde før at man måtte ha vært sykemeldt 1 år, for å få attføring. Men det kan man visst søke om når som helst. Kanskje det bare er jeg som ikke følger med. Men jeg har prøvd å lese litt på Nav sine sider, og blir ikke helt klok. Jeg forstår heller ikke helt hvordan attføring fungerer? En i min familie var sykemeldt 100 % i et år. Når personen gikk over til attføring måtte personen brått gå på kurs hver dag i flere timer. Men det måtte jo til for at personen skulle motta attføringspenger. Hvis man ikke har jobbet i det hele tatt på et år, så stiller jeg spørsmålstegn med å brått skulle være "aktiv" hver dag? Noen som har litt peiling på attføring her, som kan forklare litt om hvordan det fungerer? Jeg synes også det er spesielt at man gir fast 100 % uføretrygd til unge mennesker. Burde de ikke arbeidsevnen testes ut med noen års mellomrom?
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #31 Skrevet 10. desember 2009 Eneste grunnlaget jeg har er personer som har fortalt meg dette. De forteller at de kunne jobbe opp til 3 jobber årene opp mot søknad av uføretrygd, for da fikk de også utbetalt mer i trygd. Da mener jeg at man like gjerne kunne fortsatt å jobbet... Selv har jeg aldri klart å jobbe fulltidsjobb, og det blir jeg straffet for med en utbetaling pr mnd på ca 8000kr... mens ei venninne som jobbet veldig mye for å opparbeide seg god trygd når hun søkte, får utbetalt 15 000 kr pr mnd. Urettferdig ja - men slike ting foregår. Nå har jeg ikke helt greie på det jeg snakker om, så ta det med en klype salt. Det at folk får mer trygd hvis de har hatt gode inntekter fra før tror jeg har å gjøre med at folk som har god inntekt ofte har ting de betaler på fast (f.eks. høyt studielån, huslån, osv.), og da må de få mer penger for å klare å betale disse. Tar deg som eksempel: du som ikke har hatt så høy inntekt har da sannsynligvis funnet deg en boplass som ikke er så dyr. Venninna di som har hatt høyere inntekt har kanskje en mye dyrere husleie å betale, siden hun har hatt råd til det. Da må hun få nok penger til å beholde boplassen sin, ergo får hun mer penger. Nei, jeg sier ikke at det er slik i deres tilfelle, men jeg bare brukte deres eksempel som en tenkt situasjon Er klar over at det her hørtes ut som tull og tøys, men jeg tror at det har noe med det å gjøre altså. Det er jo tydeligvis noen som utnytter det da, hvis man klarer å ha 3 jobber før man "trygder seg" er det vel ikke så sikkert at man faktisk trenger trygd. Mener nå jeg!
Gjest Mysticgirl Skrevet 10. desember 2009 #32 Skrevet 10. desember 2009 Har ei venninne som er uføretrygdet, hun sier det er på grunn av nakken og at hun sliter psykisk, men hun har aldri jobbet i hele sitt liv.Hvordan går det seg til? Må du ikke bevise at du ikke fungerer i arbeidslivet før du får uføretrygd? Kan du få uføretrygd uten å ha forsøkt deg i arbeidslivet?? Og hva er forskjell på rehabiliteringspenger, som man bare kan få i 2 år og attføring?
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #33 Skrevet 10. desember 2009 Nå har jeg ikke helt greie på det jeg snakker om, så ta det med en klype salt. Det at folk får mer trygd hvis de har hatt gode inntekter fra før tror jeg har å gjøre med at folk som har god inntekt ofte har ting de betaler på fast (f.eks. høyt studielån, huslån, osv.), og da må de få mer penger for å klare å betale disse. Tar deg som eksempel: du som ikke har hatt så høy inntekt har da sannsynligvis funnet deg en boplass som ikke er så dyr. Venninna di som har hatt høyere inntekt har kanskje en mye dyrere husleie å betale, siden hun har hatt råd til det. Da må hun få nok penger til å beholde boplassen sin, ergo får hun mer penger. Nei, jeg sier ikke at det er slik i deres tilfelle, men jeg bare brukte deres eksempel som en tenkt situasjon Er klar over at det her hørtes ut som tull og tøys, men jeg tror at det har noe med det å gjøre altså. Det er jo tydeligvis noen som utnytter det da, hvis man klarer å ha 3 jobber før man "trygder seg" er det vel ikke så sikkert at man faktisk trenger trygd. Mener nå jeg! Nei du har ikke greie på det du snakker om. Ufør/rehab og attføringspenger blir beregnet utfra de siste tre års inntekt. Hvis du det siste året før du ble syk, hadde en mye høyere inntekt enn de forgående årene, kan det bli tatt hensyn til. Hva du får utbetalt har overhodet ingenting med gjeld og huslån/husleie å gjøre. Har du liten inntekt og mye gjeld, så synd for deg. Du får ikke mer utbetalt fra nav for det. Er det helt krise kan du få hjelp på sosialkontoret, men da vil du måtte selge unna bil og hus først. Det Marlo forteller om skjer, men forhåpentligvis blir de "oppdaget" av systemet, for slike mennesker skal ikke ha ufør. Nå er det et tak på 6G for utbetaling av disse stønadene, så har du tjent en million i året, får du ikke utbetalt mer enn 437000.
Gjest 1 Skrevet 10. desember 2009 #34 Skrevet 10. desember 2009 Har ei venninne som er uføretrygdet, hun sier det er på grunn av nakken og at hun sliter psykisk, men hun har aldri jobbet i hele sitt liv.Hvordan går det seg til? Må du ikke bevise at du ikke fungerer i arbeidslivet før du får uføretrygd? Kan du få uføretrygd uten å ha forsøkt deg i arbeidslivet?? Og hva er forskjell på rehabiliteringspenger, som man bare kan få i 2 år og attføring? Rehabiliteringspenger Formålet med rehabiliteringspenger er å gi ytelse til livsopphold hvis du på grunn av sykdom, skade eller lyte ikke kan utføre arbeid. Ytelsen er en korttidsytelse som gis i den perioden du er under aktiv behandling med utsikt til bedring av arbeidsevnen. Yrkesrettet attføring Hensikten med yrkesrettet attføring er at du skal skaffe deg arbeid, eller beholde ditt nåværende arbeid gjennom bistand fra NAV. Det finnes særregler som gjør at enkelte slipper attføring og går rett over på ufør som helt unge. Broren min ble ufør som 18 åring da han er lettere psykisk utviklingshemmet. Og jeg kjenner flere som har gått over på ufør som veldig unge pga psykiske lidelser. Kanskje venninden din fikk ufør mange år tilbake. Da var det mye lettere å komme fort igjennom systemet, og mange slapp attføring. Pga av myndigehetenes slapphet på dette området noen tiår tilbake i tid, har vi idag mengder av uføre som ikke skulle ha vært det. Nå prøver de samme myndighetene å bedre tallene, med det resultat at man i mange tilfeller blir helt knegått før man blir tilkjent ufør. Jeg kjenner til tilfeller av syke som helt opplagt burde slippe attføring, og gå rett på ufør, men som blir kjørt igjennom systemet i flere år, før de tilslutt får den ytelsen de har krav på.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #35 Skrevet 10. desember 2009 Jeg synes systemet kan virke litt rotete jeg da. Jeg trodde før at man måtte ha vært sykemeldt 1 år, for å få attføring. Men det kan man visst søke om når som helst. Kanskje det bare er jeg som ikke følger med. Men jeg har prøvd å lese litt på Nav sine sider, og blir ikke helt klok. Jeg forstår heller ikke helt hvordan attføring fungerer? En i min familie var sykemeldt 100 % i et år. Når personen gikk over til attføring måtte personen brått gå på kurs hver dag i flere timer. Men det måtte jo til for at personen skulle motta attføringspenger. Hvis man ikke har jobbet i det hele tatt på et år, så stiller jeg spørsmålstegn med å brått skulle være "aktiv" hver dag? Noen som har litt peiling på attføring her, som kan forklare litt om hvordan det fungerer? Jeg synes også det er spesielt at man gir fast 100 % uføretrygd til unge mennesker. Burde de ikke arbeidsevnen testes ut med noen års mellomrom? Attføring får man dersom man regnes som frisk nok til å jobbe, bare ikke i den jobben du hadde før. Derfor skal det ikke være noe problem å være aktiv. Er man fortsatt syk etter ett års sykemelding og ikke klarer å jobbe kan man heller søke rehabiliteringspenger, da forventes det ikke full aktivitet.
Gjest Marlo Skrevet 10. desember 2009 #36 Skrevet 10. desember 2009 Attføring får man dersom man regnes som frisk nok til å jobbe, bare ikke i den jobben du hadde før. Derfor skal det ikke være noe problem å være aktiv. Er man fortsatt syk etter ett års sykemelding og ikke klarer å jobbe kan man heller søke rehabiliteringspenger, da forventes det ikke full aktivitet. I teorien og på papiret så gis attføring til de som kan jobbe. Men desverre så er det slik at veldig mange som ikke kan jobbe blir satt på denne ytelsen, deriblandt meg selv. Og når man først har kommet inn i denne kategorien, så er det vanskelig å komme videre, for da sier dem jo at vi er friske nok til å jobbe siden vi er under YA... men det var jo ikke det vi ville ha i første omgang, men nå er vi i klørne dems og må bruke år på å kjempe oss ut derifra igjen.
Gjest Desember Skrevet 10. desember 2009 #37 Skrevet 10. desember 2009 Har ei venninne som er uføretrygdet, hun sier det er på grunn av nakken og at hun sliter psykisk, men hun har aldri jobbet i hele sitt liv.Hvordan går det seg til? Må du ikke bevise at du ikke fungerer i arbeidslivet før du får uføretrygd? Kan du få uføretrygd uten å ha forsøkt deg i arbeidslivet?? Jeg har aldri jobbet eller vært i attføring, og gikk rett fra rehabiliteringspenger og over til uføretrygd. Men dette var før tidsbegrenset ufør ble innført da, det er mulig det er strengere nå.
julia2 Skrevet 10. desember 2009 #38 Skrevet 10. desember 2009 Jeg fikk en kronisk sykdom for to år siden. Har gått på reab.penger og er nå på attføring. Men jeg kjenner at depresjonen kommer sigende...føler at jeg blir tråkket ned istedet for å bli løftet oppover. Vil selvføgelig jobbe, det er bedre for meg både ift til helse og økonomi.
Gjest Mysticgirl Skrevet 10. desember 2009 #39 Skrevet 10. desember 2009 Jeg har aldri jobbet eller vært i attføring, og gikk rett fra rehabiliteringspenger og over til uføretrygd. Men dette var før tidsbegrenset ufør ble innført da, det er mulig det er strengere nå. Ja da har hun sikkert fått uføretrygd før det nye systemet kom da. Noen som vet når det kom da?
Gjest Mysticgirl Skrevet 10. desember 2009 #40 Skrevet 10. desember 2009 Rehabiliteringspenger Formålet med rehabiliteringspenger er å gi ytelse til livsopphold hvis du på grunn av sykdom, skade eller lyte ikke kan utføre arbeid. Ytelsen er en korttidsytelse som gis i den perioden du er under aktiv behandling med utsikt til bedring av arbeidsevnen. Yrkesrettet attføring Hensikten med yrkesrettet attføring er at du skal skaffe deg arbeid, eller beholde ditt nåværende arbeid gjennom bistand fra NAV. Det finnes særregler som gjør at enkelte slipper attføring og går rett over på ufør som helt unge. Broren min ble ufør som 18 åring da han er lettere psykisk utviklingshemmet. Og jeg kjenner flere som har gått over på ufør som veldig unge pga psykiske lidelser. Kanskje venninden din fikk ufør mange år tilbake. Da var det mye lettere å komme fort igjennom systemet, og mange slapp attføring. Pga av myndigehetenes slapphet på dette området noen tiår tilbake i tid, har vi idag mengder av uføre som ikke skulle ha vært det. Nå prøver de samme myndighetene å bedre tallene, med det resultat at man i mange tilfeller blir helt knegått før man blir tilkjent ufør. Jeg kjenner til tilfeller av syke som helt opplagt burde slippe attføring, og gå rett på ufør, men som blir kjørt igjennom systemet i flere år, før de tilslutt får den ytelsen de har krav på. Takk for oppklaring
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå