Gå til innhold

Dere med 7 eller flere barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på hvor mye dere har utbetalt i måneden, og hvordan dere får det til å gå rundt :sukk:

Mannen min har en relativt god lønn, vi har lån på hus, bil og studielån. Jeg er selvstendig næringsdrivende, men kan ikke ta ut noe lønn der. Å gå ut i en annen jobb blir vanskelig, for her er eldstemann 13 og yngstemann 1 år. Så da mister vi kontaktstøtte + at vi må ha de tre yngste i barnehage. Det er et evig slit å få ting til å gå rundt. Har vært inne og sjekket statestikken, og vi ligger under vanlig forbruk fr en så stor familie på alle postene, så det er ikke overforbruk som gjør at vi sliter heller.

Noen som har noen gode råd? Jada, jeg vet at jeg burde visst at det koster masse penger å få mange barn, men akkurat hvor dyrt det er, vet man ikke før man har vært der. :sjenert: Og jeg hadde regnet med at jeg etterhvert skulle kunen ta ut lønn i firmaet mitt, men der har det skjedd en del uforutsette ting, kan man si.

Gode råd mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg bare lurer på hvor mye dere har utbetalt i måneden, og hvordan dere får det til å gå rundt :sukk:

Mannen min har en relativt god lønn, vi har lån på hus, bil og studielån. Jeg er selvstendig næringsdrivende, men kan ikke ta ut noe lønn der. Å gå ut i en annen jobb blir vanskelig, for her er eldstemann 13 og yngstemann 1 år. Så da mister vi kontaktstøtte + at vi må ha de tre yngste i barnehage. Det er et evig slit å få ting til å gå rundt. Har vært inne og sjekket statestikken, og vi ligger under vanlig forbruk fr en så stor familie på alle postene, så det er ikke overforbruk som gjør at vi sliter heller.

Noen som har noen gode råd? Jada, jeg vet at jeg burde visst at det koster masse penger å få mange barn, men akkurat hvor dyrt det er, vet man ikke før man har vært der. :sjenert: Og jeg hadde regnet med at jeg etterhvert skulle kunen ta ut lønn i firmaet mitt, men der har det skjedd en del uforutsette ting, kan man si.

Gode råd mottas med takk :)

Det koster å ha mange barn, men dem er også en stor glede. :-)

Vi er en familie med mine , dine og våre barn. Og vi har 8 barn til sammen.

Min mann har en netto inntekt på 320 000,- i året og betaler barnebidrag for 2 barn + at barna er hos oss 12-13 dager i måneden.

Jeg har utbetalt barnepensjoner for mine barn som har mistet sin far + barnepensjoner som er ekstra pga en forsikring som barnas far hadde igjennom jobben. Så etter skatt har jeg 160 000 i barnepensjoner og så kommer barnetrygden i tillegg hver måned 5800,-.

Jeg er hjemmeværende noe som jeg ikke hadde hatt anledning til om vi ikke hadde hatt barnepensjonene.

Om 1,5 år blir den eldste 18 år og da mister vi pensjonene etterhvert som barna blir 18.

Da må jeg ut for å finne meg en jobb for om barna blir 18 så har dem jo et vist behov for økonomisk støtte etter følte 18 også.

Vi har god nok råd til å la barna få delta på aktiviter og turer, men helst ikke alle på en gang :-).

Skrevet

Glemte å skrive at vi har kun huslån. Ingen bil eller studielån.

Skrevet

Bare noen sparetips på matbudsjettet:

Hvis dere ikke liker REMAs nesten gratis kneipp, kan dere spare mye på å bake brød selv når dere er så mange. Bruk en kjøkkenmaskin for å redusere eltejobben, og kjøp inn tørrvarene i stort og lag dine egne tørrblandingspakker av mel osv i tomme isbokser, så tilsetter du bare gjær og væske når du baker. Da sparer du tid og oppvask, og terskelen for å bake blir mindre. 4 går i ovnen i slengen. Finn en frysevennlig oppskrift. Pitabrød er lette å lage selv, og tortillalefser kan også lages, veldig overpriset vare. Begge kan fryses.

Blander du kikerter, bønner eller linser i gryter og supper (billigst å koke i store porsjoner og fryse, lettvint fra hermetikk), reduserer du kjøttbehovet per person i maten. Veldig sunt. Påleggsbudsjettet kan kuttes ved å lage noe av pålegget selv. F.eks kan steke svinestek/røykt skinke, og skjære i påleggskiver selv og fryse i passe porsjoner, men det krever at du eller en snill slektning/venninne har oppskjærsmaskin som skjærer tynt. Påleggssalat kan lages ved å blande rester av ferdig kylling eller skinke med majones og creme fraiche, tilsmakt med karri eller annet krydder, og finstrimlete grønnsaker som gulrot, hvitkål, purre, eple, mais mm. Hummus på brød er godt og billig. Havregrynsgrøt er et sunt og billig alternativ til brødmåltid, hvis dere liker det kan dere spare på å koke til frokost noen dager i uken.

Skrevet (endret)

Hvert eneste barn har vært veldig planlagt og velkomment, så det hadde nok ikke vært noen løsning.

Endret av MissStiles
Skrevet

Nå har jeg ikke så mange barn selv, men må si det står respekt av det å oppfostre så mange :)

Jeg har vært gjennom en økonomisk krise og måtte spare inn der det kunne spares. Det meste har jeg faktisk spart i transportutgifter og mat.

Når det gjelder mat så tar jeg meg en harrytur annenhver måned og hamstrer kjøttpålegg og kjøtt. På den måten over halverte jeg middagsbudsjettet. Siden jeg også er opptatt av at vi skal spise sundt og godt, så lager jeg all mat fra bunnen. Vi har tre frysere som er fulle av kjøtt og fisk (kjøpt på tilbud og pakket i porsjoner). Bakevarer i en og ferdige middager i en annen. Jeg kaster sjelden mat. Nå bruker jeg 1/3 av det sifo påstår vi skal bruke som familie på mat i måneden.

Er avhengig av bil i området her jeg bor for at ungene skal komme seg på skolen og for at jeg skal få handlet. Men resten av tiden bruker jeg kollektivt. Der sparer jeg også 2-3000 i måneden.

Skrevet
Bare noen sparetips på matbudsjettet:

Hvis dere ikke liker REMAs nesten gratis kneipp, kan dere spare mye på å bake brød selv når dere er så mange. Bruk en kjøkkenmaskin for å redusere eltejobben, og kjøp inn tørrvarene i stort og lag dine egne tørrblandingspakker av mel osv i tomme isbokser, så tilsetter du bare gjær og væske når du baker. Da sparer du tid og oppvask, og terskelen for å bake blir mindre. 4 går i ovnen i slengen. Finn en frysevennlig oppskrift. Pitabrød er lette å lage selv, og tortillalefser kan også lages, veldig overpriset vare. Begge kan fryses.

Blander du kikerter, bønner eller linser i gryter og supper (billigst å koke i store porsjoner og fryse, lettvint fra hermetikk), reduserer du kjøttbehovet per person i maten. Veldig sunt. Påleggsbudsjettet kan kuttes ved å lage noe av pålegget selv. F.eks kan steke svinestek/røykt skinke, og skjære i påleggskiver selv og fryse i passe porsjoner, men det krever at du eller en snill slektning/venninne har oppskjærsmaskin som skjærer tynt. Påleggssalat kan lages ved å blande rester av ferdig kylling eller skinke med majones og creme fraiche, tilsmakt med karri eller annet krydder, og finstrimlete grønnsaker som gulrot, hvitkål, purre, eple, mais mm. Hummus på brød er godt og billig. Havregrynsgrøt er et sunt og billig alternativ til brødmåltid, hvis dere liker det kan dere spare på å koke til frokost noen dager i uken.

De tipsene tar jeg også :lur:

Skrevet
Men resten av tiden bruker jeg kollektivt. Der sparer jeg også 2-3000 i måneden.

Er det virkelig mulig å spare på å bruke kollektivt? Når man likevel har bil, mener jeg. Synes prisene på kollektivt er litt for høy (skulle gjerne sett en priskrig på kollektivt, ikke bare på bensin!)

Skrevet
Er det virkelig mulig å spare på å bruke kollektivt? Når man likevel har bil, mener jeg. Synes prisene på kollektivt er litt for høy (skulle gjerne sett en priskrig på kollektivt, ikke bare på bensin!)

Ja faktisk. Her betaler jeg 550 for månedskort, kjører til bygrensa. Sparer da 2 bompasseringer hver dag og bensin (går mye i kø). I tillegg bruker jeg bare 5 minutter mer til jobb. Bare bompenger koster meg jo 1500 i måneden egentlig.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet (endret)
Hvert eneste barn har vært veldig planlagt og velkomment, så det hadde nok ikke vært noen løsning.

:ler:

Syv barn!!!

Men fra spøk til alvor: Alle må da vite sånn cirka hva det vil koste med så mange barn. Dessuten kammer dere vel inn masse i barnetrygd?

Endret av MissStiles
Skrevet

Kanskje greit å ta en ny debatt på dette med antall unger.

Det var jo det økonomiske trådstarter ønsker tips og råd om ;)

Skrevet (endret)
Syv barn!!!

Men fra spøk til alvor: Alle må da vite sånn cirka hva det vil koste med så mange barn. Dessuten kammer dere vel inn masse i barnetrygd?

Vi får utbetalt litt over 6800 kr i mnd i barnetrygd.

Og nei, alle må ikke vite sånn cirka hva det vil koste med så mange barn... Ifølge Sifo koster det 35 000 kr i mnd.... Så kommer hus og bil itillegg. Men det er basert på et snitt, vi bruker langt mindre enn det....

Poenget her er som jeg sier lenger oppe i tråden, så kan jeg ikke ta ut lønn slik som vi hadde planlagt. Derfor spurte jeg etter råd fra andre som har mange barn, til måter å få pengene til å strekke til på.

Endret av MissStiles
Skrevet

Tråden er ryddet iht KGs regler.

MissStiles, mod

Skrevet

Jobber du fullt uten mulighet til å ta ut lønn?? Da er mitt første tips til deg å skaffe deg en vanlig jobb slik at dere kan ha to inntekter, ihvertfall til barna blir eldre. Så får heller du ha selvrealiseringsprosjektet på hylla i noen år.

Eventuelt kunne du ha blitt hjemmeværende og hatt noen ekstra unger som dagmamma.

Skrevet
Jobber du fullt uten mulighet til å ta ut lønn?? Da er mitt første tips til deg å skaffe deg en vanlig jobb slik at dere kan ha to inntekter, ihvertfall til barna blir eldre. Så får heller du ha selvrealiseringsprosjektet på hylla i noen år.

Eventuelt kunne du ha blitt hjemmeværende og hatt noen ekstra unger som dagmamma.

Som nevnt er jeg hjemmeværende nå. Men reiser nedover og gjør småting for jobben innimellom mens ungene er med. Har to av dem i barnehage tre ganger i uken, mens minstemann er hjemme

Kan ikke kvitte meg med mitt firma, det har ingenting med selvrealisering å gjøre, men det er et enkeltmannsforetak som jeg har en del gjeld på, og som ikke er helt enkelt å få solgt heller i disse tider

Hvis jeg skal ut i "vanlig jobb" så mister vi kontantstøtte, og må ha tre stk i barnehage. Så det er litt låst der.

Skrevet

Både jeg og mannen min jobber 100% og vi tenker økonomi i hverdagen og synes vi har det bra økonomisk.

Alle våre er godt planlagte og vi har også planlagt resten av livet etter hvert slik at vi skal greie oss godt både økonomisk og ellers.

Skrevet

Det er MYE å spare på å reise kollektivt, selv om man har bil! Jeg betaler 630 kr for månedskort på bussen, da kan jeg reise så mye jeg vil i hele kommunen. Jeg tar alltid bussen til jobb.

Du sparer:

- bompenger

- drivstoff

- kolometerstand på bilen - noe som fører til billigere forsikring, mindre slitasje på bil og dekk, og bilen mister ikke verdi like fort (høy kilometerstand = du får ikke like mye for den når du selger den)

Om jeg skulle kjørt til jobb hadde det kostet meg 10 kr i bompenger hver dag, det blir 400 kr i måneden, det! Jeg ville brukt veldig mye mer drivstoff, så jeg sparer helt klart veldig mye på å ta buss framfor bil til jobb. Bilen bruker jeg til fritidsaktiviteter, når jeg skal steder det er dårlig busstilbud og jeg skal ha med meg haugevis av sportsutstyr.

Skrevet
Det er MYE å spare på å reise kollektivt, selv om man har bil! Jeg betaler 630 kr for månedskort på bussen, da kan jeg reise så mye jeg vil i hele kommunen. Jeg tar alltid bussen til jobb.

Du sparer:

- bompenger

- drivstoff

- kolometerstand på bilen - noe som fører til billigere forsikring, mindre slitasje på bil og dekk, og bilen mister ikke verdi like fort (høy kilometerstand = du får ikke like mye for den når du selger den)

Om jeg skulle kjørt til jobb hadde det kostet meg 10 kr i bompenger hver dag, det blir 400 kr i måneden, det! Jeg ville brukt veldig mye mer drivstoff, så jeg sparer helt klart veldig mye på å ta buss framfor bil til jobb. Bilen bruker jeg til fritidsaktiviteter, når jeg skal steder det er dårlig busstilbud og jeg skal ha med meg haugevis av sportsutstyr.

Jeg har som regel med meg en del unger når jeg tar bussen, og da er det ikke så rimelig lenger.

Slipper å betale for babyen, mens de 6 andre går på barnebillett. Det er ikke alltid jeg tar alle med da, selvsagt, he he

Skrevet

Du sparer:

- bompenger

- drivstoff

Når man reiser alene lønner det seg å reise kollektivt der det er mulig ja, men når man må ut med 3 voksenbilletter og 7 barnebilletter for å få med hele familien så er det ikke akkurat billig å reise kollektiv...

Skrevet

Du kan jo spare noen kroner på å ta ut ungene av barnehagen. De har nok godt av å være der, men siden du er hjemmeværende er det ikke strengt nødvendig for dere å ha dem der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...