Gå til innhold

Lakselus

Gjest Gjest_Akvaristen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Akvaristen

Er det noen som vet om det er blitt forsøkt å gi laksen hvitløk i dieten? Det blandes vanligvis inn i foret til saltvannsakvariefisk og dette kan gies til all typer akvariefisk som lider av parasitter, de slipper vanligvis taket.

Parasittene må alikevel behandles vekk fra karret etter at de slipper taket

på fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Akvaristen

Det er en altfor tynn ide for meg å begynne å kontakte forskere, dette er jo allmen kunnskap i akvariemiljøet. Når forskere er istand til å finne ut at den eneste forskjellem mellom en normal katt og en katt uten normal REM-syklus er at den sistnevnte vil spise av en matskål med et påtent stjerneskudd i,,, vel, jeg antar at de har forsåkt et kjent middel mot blodsugere på en blodsugende parasitt. Jeg ønsket bare å høre resultatet.

Jeg har også lyst til å vite om dette kanskje er en løsning de har ungått å vurdere siden det høyst sansynelig vil smakssette kjøttet.

- Men det håper jeg bare er min kyniske væremåte som påvirker mitt syn på verden, og ikke verden som gjør meg kynisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte ikke på å kontakte som forskningsidé, men for å høre om det faktisk foregår forskning på området :) Vil tro at noen på Nofima kan ha peiling på det, akvakulturmiljøet er ikke SÅ stort. Eller hør med UMB eller høyskolen i Ålesund eller andre steder hvor det er akvakulturstudier om det er skrevet master- eller doktorgrader om emnet.

Jeg tror også det er riktig som du sier at det vil sette smak på kjøttet, men man fôrer jo ofte ned dyr før slakting og det er kanskje ikke slaktemoden fisk som er mest utsatt for lakselus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Akvaristen
jeg tenkte ikke på å kontakte som forskningsidé, men for å høre om det faktisk foregår forskning på området :) Vil tro at noen på Nofima kan ha peiling på det, akvakulturmiljøet er ikke SÅ stort. Eller hør med UMB eller høyskolen i Ålesund eller andre steder hvor det er akvakulturstudier om det er skrevet master- eller doktorgrader om emnet.

Jeg tror også det er riktig som du sier at det vil sette smak på kjøttet, men man fôrer jo ofte ned dyr før slakting og det er kanskje ikke slaktemoden fisk som er mest utsatt for lakselus?

Jeg er redd vi ikke har et konkret overblikk over lakselus problemet fordi laksen som rømmer fra anlegg blir funnet med langt større antall lus enn oppdretterne melder at de har. Det skal vist ha hjulpet på problemet å lage anlegg med god gjennomstrømning av oksygenrikt friskt vann hvor fisken får konstant trim, men disse er ikke vanlige ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet kunne vært løst ved å oppdrette laksen i lukkede anlegg. Det var en del forsøk for noen år siden med sk "lengdestrømsrenner", som var landbaserte kunstige elver der vann ble pumpet inn fra sjøen og kunne renses før det ble ført tilbake. Det ville ha sørget for at alle de miljøproblemene som oppdrettet forårsaker nå, ville opphørt. Man ville sluppet både smittsomme sykdommer, forurensning med for, avføring og medikamentrester, og problemet med rømming ville vært en saga blott. Dessuten ville anleggene kunne legges praktisk talt hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri skjønt hvorfor ikke lakseoppdretten foregår i lukkede anlegg? Noen som vet hvorfor dette prosjektet ble skrinlagt?

Når man driver med andre dyr, industri osv så må man ha kontroll på avrenning, utslipp og man må selvfølgelig ha fasiliteter for å sørge for dette. Når man driver med lakseoppdrett, som er såpass skadelig og faktisk holder på å utrydde en hel art nesten alene, så kan man bare slenge ut ett nett. :klø:

Nei, det blir for dyrt å bygge ett anlegg på land, my as. Lønner det seg ikke å bygge ett anlegg på land får man drive med noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt hvorfor ikke lakseoppdretten foregår i lukkede anlegg? Noen som vet hvorfor dette prosjektet ble skrinlagt?

Når man driver med andre dyr, industri osv så må man ha kontroll på avrenning, utslipp og man må selvfølgelig ha fasiliteter for å sørge for dette. Når man driver med lakseoppdrett, som er såpass skadelig og faktisk holder på å utrydde en hel art nesten alene, så kan man bare slenge ut ett nett. :klø:

Nei, det blir for dyrt å bygge ett anlegg på land, my as. Lønner det seg ikke å bygge ett anlegg på land får man drive med noe annet.

Jeg vet ikke, men jeg antar at det var et økonomisk spørsmål. Det krever litt mer ressurser å starte et lengdestrømsanlegg på land. Man må ha pumper og filter og så videre. Men på plussiden ville man jo kunne anføre mindre problemer med rømming, mindre sårbarhet for miljøfaktorer som stormer, algeoppblomstringer, etc, og mulighet til å konsentrere produksjonsanleggene der det er praktisk, kun begrenset av tilgang på rent vann. Og i og med at anleggene ville kunne være miljømessig nøytrale, ville man kunne ha flere av dem.

Endelig gir lengdestrømsrenner mye bedre kvalitet på fisken, siden den tvinges til å svømme hele tiden. Akkurat som i vill tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Man har prøvd hvitløk i foret til fisk for en tid tilbake. Husker ikke hva som gikk galt, men hvitløken ble i alle fall gitt opp relativt raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...