Gå til innhold

Heving

Fremhevede innlegg

Skrevet

I alle oppskrifter står det at deigen først skal heve til dobbel størrelse. Deretter knar man den flat igjen, former rundstykkene (eller hva man nå baker), og lar dem etterheve.

Kan noen fortelle hva som er fordelen med denne første hevingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forheving gjør visstnok bakverket mer aromatisk. Nødvendig er det ikke, men gammel vane er vond å vende - jeg lar alltid deigen forheve.

Skrevet

Det er aromaen/smaken på brødet som er vitsen. Baksten blir luftig med bare en heving. Aller best er langtidsheving, men det gjør jeg aldri.

Skrevet

Har noen av dere merket forskjell, eller er det noe dere har hørt? Jeg har nå prøvd å lage rundstykker med bare én heving, og synes de er like gode som ellers.

Skrevet

Jeg bakte rundstykker her om dagen hvor jeg knadde ned deigen og lot dem heve to ganger før de etterhevet på plata. Jeg synes smaken ble litt bedre (mer smak, liksom) og det var ikke noe gjærsmak heller. Så jeg tror nok det kan ha noe for seg.

Skrevet (endret)
Jeg bakte rundstykker her om dagen hvor jeg knadde ned deigen og lot dem heve to ganger før de etterhevet på plata. Jeg synes smaken ble litt bedre (mer smak, liksom) og det var ikke noe gjærsmak heller. Så jeg tror nok det kan ha noe for seg.

Det beste brødet jeg lager heves og knas ned fem ganger. Det tar omtrent ett døgn og man bruker lite gjær, men etterhvert hever deigen noe utrolig.

Endret av skrue

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...