Gjest siadatra i.i Skrevet 6. desember 2009 #1 Del Skrevet 6. desember 2009 Jeg skal kjøpe ny bil, men sliter med å lande på en bil og vil gjerne ha noen som kan tenke med meg her. Sikkerheten står høyest! Jeg skal kjøre 1,5 t hver dag til og fra jobb på veier hvor sannsynligheten for å møte elg er overhengende. I tilegg ser jeg mye uvettig kjøring på strekningen (forbikjøringer, ekstrem fart++) Pris. Håper å slippe unna med en prisklasse på mellom 100' og 200'. Det skal være 5 seter eller mulighet for å sette inn baksete for en rimelig penge om 1-2 år. Gjerne diesel, men ikke et krav, men den burde være relativt gjerrig på forbruket. Skjønner at jeg ikke kan få både tyngde og sparsommelighet, men håper å finne en balansegang. Jeg vil gjerne at den skal være komfortabel å kjøre og reagere raskt. Finnes det en slik bil? Har et par forslag selv, men er redd jeg ser meg blind på utseendet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 6. desember 2009 #2 Del Skrevet 6. desember 2009 Ford Mondeo etter 2004. Har selv hatt en slik bil fra den var ny til den hadde gått 130 000 km. Knallbil som faktisk er utrolig komfortabel, men som likevel har gode kjøreegenskaper, kanskje de beste i klassen. Titanium eller Ghia er å foretrekke. Disse har mye mer utstyr og ser en del penere ut. I tillegg er det lettere å selge senere... http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19628458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 6. desember 2009 #3 Del Skrevet 6. desember 2009 Du er ikke på jakt etter tyngde, du er på jakt etter lengde, nærmere bestemt avstand fra fronten av panseret til kupé. Tyngde gir deg lengre bremsestrekning og utgjør forskjellen på å stoppe en halvmeter fra elgen/lastebilen eller å fortsatt ha god fart når det smeller. Tilsvarende for muligheten til å beholde kontroll når du prøver å svinge unna noe. Lengde gir deg deformasjonssone og kroppen får en mykere nedbremsing når det først smeller. Under 200,000 får du: BMW 5-serie, forrige modell. Såvidt jeg vet gode dieselmotorer Audi A6, forrige modell. Unngå 2.5TDI, unngå eldre enn 2002, bare 3 stjerner hos NCAP. MB E-klasse, nettopp utgått modell. Noe frynsete kvalitet frem til 2002 (?) MB C-klasse, forrige modell. Tror det er feil på de samme årene som E-klasse. Volvo V70, forrige modell. Varierende kvalitet. SAAB 9-5, "dagens" modell, den samme har vært i produksjon lenge. Skummelt hvis firmaet går dukken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest siadatra i.i Skrevet 6. desember 2009 #4 Del Skrevet 6. desember 2009 Tusen takk for svar det setter jeg veldig stor pris på feuerstein: Du har nok rett i at det er lengde på "snuta" jeg burde se etter. Det har vel også noe med hvor godt disse deformasjonssonene er designet også eller gjelder det uansett? Dette blir familiens bil nr 2 og jeg har lyst til å prøve noe annet enn en tradisjonell stv. Hovedbilen vår er en Mazda 5 touring, som vi er veldig fornøyd med som familiebil, men som jeg synes er lite responsiv å kjøre. Derfor er jeg litt obs på at jeg vil ha noe som reagerer kjapt. Bilen jeg skal bytte ut er en -94 Opel Astra stv, som jeg liker kjøreegenskapene til men som er blitt gammel og er klar for utskifting. Jeg har forelska meg litt i Dodge Caliber 1,8 SXT. Denne synes jeg ser tøff ut (vet at mange ikke liker hvordan den ser ut), og den kan jeg få en ganske ny utgave av med mitt budsjett. Bremsene skal visst være gode på disse. Men er det noen som vet noe om sikkerheten til den? Eller vet om den har noen kjente "barnesykdommer"? Den er mindre enn jeg i utgangspunktet så for meg, men bortsett fra at jeg ville ha en tyngre bil så har jeg ikke noe spesifikt krav til plass innvendig. Så den trenger kanskje ikke være så stor? Litt gøy å se etter ny bil er det, men det er så mye å velge i at jeg føler meg litt "lost". Ford Mondeo var det vi hadde før Mazdaen, og føler meg ferdig med den. Volvo V70 er det flere som har anbefalt men den er vel bare i stv. BMW, MB og SAAB, hmm kanskje... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 7. desember 2009 #5 Del Skrevet 7. desember 2009 feuerstein: Du har nok rett i at det er lengde på "snuta" jeg burde se etter. Det har vel også noe med hvor godt disse deformasjonssonene er designet også eller gjelder det uansett? ... Jeg har forelska meg litt i Dodge Caliber 1,8 SXT. Denne synes jeg ser tøff ut (vet at mange ikke liker hvordan den ser ut), og den kan jeg få en ganske ny utgave av med mitt budsjett. Bremsene skal visst være gode på disse. Men er det noen som vet noe om sikkerheten til den? Eller vet om den har noen kjente "barnesykdommer"? ... Ford Mondeo var det vi hadde før Mazdaen, og føler meg ferdig med den. Volvo V70 er det flere som har anbefalt men den er vel bare i stv. BMW, MB og SAAB, hmm kanskje... Lengde på snute er kun relevant innenfor samme tekniske generasjon. Volvo 940 og Audi 100 har veldig lang front, men er mindre trygge enn de nyere og mindre S40/A4. Se antall stjerner i NCAP-test for teoretisk sikkerhet, samt Folksams statistikk fra ekte ulykker for å få et bilde av sikkerheten. Merk at NCAPs stjerner kun er sammenlignbare innenfor samme størrelsesklasse, en mikrobil med 5 stjerner kan være mindre trygg i virkeligheten enn en storbil med 3-4 stjerner. Tilsvarende kompenseres det ikke for kjørestil i Folksams statistikk, dermed får teknisk trygge biler som favoriseres av grisekjørere (man kjøper ikke BMW M3 for å kjøre pent!) dårlig score. Mitt inntrykk av Dodge generelt og Caliber spesielt har stort sett vært "løp!", men jeg ser testere finner litt som er positivt ved den. Uvisst om den tilfredsstiller ditt ønske om kjøreglad bil. Dinside.no: "Dodge har imidlertid prioritert komfort fremfor sportslighet, og Caliber er derfor ikke bilen for den som først og fremst er på jakt etter kjøreglede. Blant annet er bilen en utpreget understyrer ved brå manøvre." Honestjohn.co.uk: "Now there’s an idea. A car that drives like a truck. Stepping out of the Honda Civic IMA and into the Dodge Caliber was like climbing into a 4x4 pick-up. You sit high. And the huge steering wheel is right in your face. There’s no reach adjustment, so you have to keep the thing close to your chest. Just like driving a Navara or an L200 or a Rodeo." dn.no: "Men det er en klar fordel for Caliber at den kan mistenkes for å være nettopp en slags kompakt-suv, da de som vil ha en slik bil åpenbart er helt likegyldig til kjørekomfort og -egenskaper. Med Caliber bør man nemlig ikke ha altfor høye krav. Styreresponsen er livløs og bilen gir under middels kjøreglede." Alternativ til V70 hvis du vil ha sedan er den litt mindre S60 og den litt større S80. Begge er veldig sikre biler. Nyere og sannsynligvis tryggere enn 9-5 er 9-3, det eneste av betydning man ofrer i forhold til 9-5 er plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 7. desember 2009 #6 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Sikkerheten står høyest! Pris. Håper å slippe unna med en prisklasse på mellom 100' og 200'. Jeg vil gjerne at den skal være komfortabel å kjøre og reagere raskt. Dette blir familiens bil nr 2 og jeg har lyst til å prøve noe annet enn en tradisjonell stv. Hovedbilen vår er en Mazda 5 touring, som vi er veldig fornøyd med som familiebil, men som jeg synes er lite responsiv å kjøre. Derfor er jeg litt obs på at jeg vil ha noe som reagerer kjapt. Det lyser Ford Mondeo lang vei. Bilen er billig, svært sikker, rask nok for vanlige mennesker og jeg tør påstå at det ikke eksisterer artikler som er negative til kjøreegenskapene Mondeo har. Kjøp en modell som er relativt ny, gjerne Ghia/Titanium og som har gått kort. Kilometerstand er viktigere enn om den er 2006 eller 2005. BMW har utrolig gode biler, men de koster for mye hvis budsjettet er 100-200.000. Det samme gjelder Volvo. Saab kan brenne i helvete. Aldri kjøp bil fra et selskap som sliter økonomisk! Trygge og solide kjøreegenskaper gir høy grad av sikkerhet. Hadde testen bare dreid seg om kjøreegenskaper, ville Ford ha vunnet. Sedanutgaven har fått fem av fem mulige stjerner i Euro NCAP. Resultatet kan ikke direkte overføres til stasjonsvogn, men indikerer høy sikkerhet. Knekollisjonspute er standard. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=197585 Vi har tidligere kommentert Mondeos kjøreegenskaper utførlig, og det er bare å bekrefte at de fortsatt er av de beste i kategorien etter fem år, hvilket er beundringsverdig. Styringen er direkte og presis, understellet er fortsatt av de aller beste. http://www.dinside.no/277019/motor-og-kjoreegenskaper Endret 7. desember 2009 av Max Magnus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 7. desember 2009 #7 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Styr unna BMW, Mercedes og Audi. Slike biler til 200k er fine om du ikke er avhengig av bilen hver dag, hele tiden. De kommer til å måtte stå på verksted, og de kommer til å bli dyre. Det er bare slik det er. Det er veldig gode biler, make no mistake, jeg kommer selv til å kjøpe meg en slik en. Jeg ville likevel ikke anbefalt dem til en som skal pendle langt og ha mange kilometer i dem. Disse bilene har som regel gått ganske langt også når du skal ha dem så langt ned i pris. Amerikansk? Jeg ville ikke vurdert det heller, med mindre du er glad i å kaste bort penger. Verdien kommer til å synke som en stein, og de har jalla-kvalitet i interiør osv. Når vi er inne på ukurante biler, så må Citroën C5 nevnes. Vanvittig mye bil for pengene, komfortabel som få og faktisk ganske feilfrie. Facelift-versjonen som jeg har funnet er også ganske pen. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20018491 Som MaxMagnus sier, så er nok Mondeo det fornuftige valget, som jeg også har vært inne på før. En Mondeo stv. med diesel i Ghia eller Titanium er umulig å gjøre feil med. De er knallbra, holder prisen relativt godt og ligger på topp på feilstatistikkene. Det er få biler som går mindre i stykker... Endret 7. desember 2009 av aluminium Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #8 Del Skrevet 7. desember 2009 Styr unna BMW, Mercedes og Audi. Slike biler til 200k er fine om du ikke er avhengig av bilen hver dag, hele tiden. Dette må jeg si meg uenig i. Disse merkene er jo gennerelt meget bra, passer kanskje ikke helt for trådstarter, men å si styr unna, det er vel litt drøyt! Hvis man vet hva man skal se etter, er nøye med historie osv. burde det ikke være noen grunn til å styre unna disse. Ford mondeo er forøvrig ett meget fornuftig valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 8. desember 2009 #9 Del Skrevet 8. desember 2009 Nei, klart man kan gjøre gode kjøp. BMW og Audi skal jeg ikke uttale meg om, Mercedes kan jeg en del mer om. Det som er problemet med Mercedes er at skal man ha den nest nyeste, altså det som kalles W211, så må man ha en som er etter 2004. Før 2004 hadde disse store problemer med både elektronikk og rust. Disse er dessverre dyre, med mindre man vil ha en som har gått langt, og mister man igjen den tryggheten man får ved å ha en nesten ny bil som ikke har gått stort mer enn 50-60 000 km, og gjerne fortsatt har nybilgaranti. Man kan selvsagt gå for den modellrekken som var før W211, nemlig W210. Problemet da er at de fleste har gått langt igjen, og at de er så gamle at ting kan begynne å gå i stykker på grunn av alder, noe som er helt umulig å forutsi når man kikker på den og prøvekjører. Som sagt, jeg kjenner ikke Audi og BMW så godt, men jeg vet at de har problemer de også. Når det gjelder Mondeo bør du få sjekket ut når de fikk orden på rusten. De tidlige modellene hadde store problemer med rust i dørene. Faderen fikk byttet ut så og si alle sine på garanti, noe som vanligvis ikke skal være noe problem, men det kan være greit å unngå det likevel. Et godt tips når det gjelder de fleste biler, gå for en faceliftversjon. Ikke kjøp det første modellåret av en bil. De har som regel litt småfeil som er rettet i faceliften. Faceliftversjonene er som regel også penere å se på, og de er enklere å selge... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 8. desember 2009 #10 Del Skrevet 8. desember 2009 Ser at ingen har nevnt Range Rover sport/vouge. Trodde da disse ville passe det ts er ute etter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 8. desember 2009 #11 Del Skrevet 8. desember 2009 Til maks 200 000? Det er iallefall trøbbel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 8. desember 2009 #12 Del Skrevet 8. desember 2009 Ser at ingen har nevnt Range Rover sport/vouge. Trodde da disse ville passe det ts er ute etter? Bortsett fra at de aller billigste RRS på bruktmarkedet koster 3 ganger det TS hadde satt som maks, at forbruket avhengig av motoralternativ er et sted mellom høyt og grusomt og at den med sine 2500 kg og store høyde på ingen måte kan sies å reagere kjapt, så joda, fin bil det. Komforten er det ikke noe i veien med, og byggekvaliteten skal endelig være god. Vanlig Range Rover av eldre modell kan fås innenfor prisrammen, men igjen et grusomt forbruk og på ingen måte kjapp i vendingen. Jeg støtter meg på en britisk bruktbilside når det gjelder P38A, den nyeste som er å få under 200k: "Apalling catalogue of build problems. BMW-powered diesel version is ridiculously slow on the road - especially in automatic form." For all del, jeg har masse gode minner fra første generasjon Range Rover 3.5, men det ville ikke falt meg inn å kjøpe noe sånt hvis jeg trenger noe som virker flere dager på rad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2009 #13 Del Skrevet 20. desember 2009 Toyota avensis stasjonsvogn av litt nyere type, altså 2004 og nyere. Får dem til ca 150 000 brukt. Veldig kollisjonssikre biler, og driftsikkert. Og lavt forbruk. Jeg har selv nylig kommet helskinnet fra en alvorlig møteulykke, takket være en slik bil. Anbefaler den sterkt. Jeg skal kjøpe ny bil, men sliter med å lande på en bil og vil gjerne ha noen som kan tenke med meg her. Sikkerheten står høyest! Jeg skal kjøre 1,5 t hver dag til og fra jobb på veier hvor sannsynligheten for å møte elg er overhengende. I tilegg ser jeg mye uvettig kjøring på strekningen (forbikjøringer, ekstrem fart++) Pris. Håper å slippe unna med en prisklasse på mellom 100' og 200'. Det skal være 5 seter eller mulighet for å sette inn baksete for en rimelig penge om 1-2 år. Gjerne diesel, men ikke et krav, men den burde være relativt gjerrig på forbruket. Skjønner at jeg ikke kan få både tyngde og sparsommelighet, men håper å finne en balansegang. Jeg vil gjerne at den skal være komfortabel å kjøre og reagere raskt. Finnes det en slik bil? Har et par forslag selv, men er redd jeg ser meg blind på utseendet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 21. desember 2009 #14 Del Skrevet 21. desember 2009 Toyota avensis stasjonsvogn av litt nyere type, altså 2004 og nyere. Får dem til ca 150 000 brukt. Veldig kollisjonssikre biler, og driftsikkert. Og lavt forbruk. Jeg har selv nylig kommet helskinnet fra en alvorlig møteulykke, takket være en slik bil. Anbefaler den sterkt. Jeg ville ikke anbefalt Avensis til en som skal tilbakelegge lange distanser i bilen. Jeg har selv kjørt Avensis ganske langt, og jeg ble rett og slett dårlig i ryggen. Bortsett fra dårlige seter er det en ok bil, veldig lettkjørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 21. desember 2009 #15 Del Skrevet 21. desember 2009 Jeg drister meg til å kmme med et tips om en vinterbil som tilfredsstiller kravene TS har (snakker av erfaring nå) er SAAB. Både 9-3 og 9-5 er vinterbiler (med snute). For 200" så ville jeg vurdert en 9-3 av nyere modell. Summen tilsier at man får nyere 9-3 enn 9-5. Verksteder for SAAB ville jeg ikke bekymret meg så mye for, selv om eierskapet til produksjonslinjen per dato er en meget uviss affære. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fyttikatta Skrevet 21. desember 2009 #16 Del Skrevet 21. desember 2009 Vil anbefale subaru!de er driftsikre biler,har permanent firehjulsdrift og er kanon å kjøre. har selv hatt/disponert div.subaru, både subaru Legacy stasjonsvogn -05 mod,eldre legacy st.vogn,subaru forrester (eldre mod samt -09 mod.09 mod.er vesentlig større enn de eldre typene,og er virkelig OVERLEGEN på vanskelig føre.disse kommer seg frem stort sett OVER alt,kan fint bakkestartes fra stillestående i en veldig bratt bakke på snø uten antydning til hjulspinn.) De er også veldig romslige og har en god kjørekomfort. Du får de både i bensin og diesel,og er forholdsvis billige å kjøre. Men de ligger nok godt over prisantydningen din,hvis du skal ha helt ny bil..den nyeste forresteren ligger vel på 400 ++ tusen,spørs hvilken mod.og hvilket ekstrautstyr man vil ha. Men man kan jo være heldig å få tak i en bra bruktbil også. Vil ellers si at det er lurt å ligge unna tyske biler slik som bmw,mercedes o.l. her betaler man mye for selve merket,og bilene har jevnt over DÅRLIG kvalitet.Det er hvertfall det jeg har erfart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ostepop_* Skrevet 21. desember 2009 #17 Del Skrevet 21. desember 2009 Som sagt, jeg kjenner ikke Audi og BMW så godt, men jeg vet at de har problemer de også. Hvordan i helsike kan du lengre oppe i tråden si at vedkommende bør styre unna BMW/Audi, når du lengre nede sier at du ikke kjenner de så godt??? Kan man ikke bare svare på ting man har greie på her da. Det gjør hele forumet mer troverdig. Til trådstarter: Kan du ikke se etter en nyere Passat stv 105 tdi? Den får du greit til under 200 000. Velg heller en med lav kilometer fremfor nyere med høy kilometer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 22. desember 2009 #18 Del Skrevet 22. desember 2009 Hvordan i helsike kan du lengre oppe i tråden si at vedkommende bør styre unna BMW/Audi, når du lengre nede sier at du ikke kjenner de så godt??? Kan man ikke bare svare på ting man har greie på her da. Det gjør hele forumet mer troverdig. Til trådstarter: Kan du ikke se etter en nyere Passat stv 105 tdi? Den får du greit til under 200 000. Velg heller en med lav kilometer fremfor nyere med høy kilometer Jeg sier at jeg ikke kjenner til de spesifikke typiske problemene, slik som hos Mercedes, men jeg vet det er en hel del gjengangsproblemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fyttikatta Skrevet 22. desember 2009 #19 Del Skrevet 22. desember 2009 Jeg sier at jeg ikke kjenner til de spesifikke typiske problemene, slik som hos Mercedes, men jeg vet det er en hel del gjengangsproblemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest siadatra i.i Skrevet 27. desember 2009 #20 Del Skrevet 27. desember 2009 Takker for svar alle sammen:) Jeg har fortsatt ikke kjøpt meg bil, og holder fortsatt på med letingen. Likte Mitsubitshi Outlander veldig godt, men da med det nye karroseriet og de er desverre utenfor mitt budsjett. Har vurdert å tenke mer kortsiktig på bil slik at jeg kan gå for en to seter, men klarer ikke helt å finne den riktige allikevel. Akkurat nå er det Nissan Qashqai som frister. Den har fått god kritikk på dinside, har gjort det bra på ncap, er diesel og bruker lite på mila. Den er vel også egentlig utenfor mitt budsjett, men ser at noen av dem går for rundt 200' men da med høy km. Har dere noen meninger om denne? Ellers hadde jeg tenkt å få levert skiltene på opelen min innen utgangen av året, noe som betyr at jeg har kort tid på å bestemme meg for bil må jeg ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå