Gå til innhold

Hva slags forhold har dere til Barbie?

cubbyhouse

Anbefalte innlegg

Hva slags forhold har dere til Barbie? Jeg har sett mange sterke meninger rundt disse dukkene, bl.a. at dem kan være et grunnlag til anoreksi hos barn.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lekte da m Barbie-dukker selv i oppveksten, uten å få anorexi. Detter er jo bare leketøy! Er nok helt andre faktorer som spiller inn her, tror jeg! Mødre som stadig er på slanker'n og signaliserer overfor døtrene sine mishøye m kroppen sin til enhver tid, tror jeg faktisk KAN være en faktor til å skape et sykelig spisemønster:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Jeg hadde kanskje 20 ulike Barbie-dukker da jeg var liten, samt Barbie-bil og hus og hest, - og har ikke fått noe mer usunt forhold til kropp av den grunn.

Da jeg var liten tror jeg ikke at jeg tenkte over om dukkene hadde store pupper og smal midje - eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en drøss med Barbiedukker.

Men da jeg ble litt eldre hatet jeg dem. Klipte av dem håret, tegnet på dem og tok på dem fillete klær :lol:

Tror ikke at jeg tenkte på at de var tynne og brystfagre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke Barbie dokker.

Dokker interesserte meg ikke særlig da jeg var liten, likte bedre kosedyr, å være ute, ha politi og røver,kose med kaninen,klatre i trær,lese bøker osv., men det kan også være at mor eller far ikke ville gi meg sånne. Husker at jeg var på besøk hos jenter som hadde Barbie,og jeg syntes klærne var kjempefine,men dokkene syntes jeg var unaturlig lange og rare,men hadde fint hår. Når jeg var hos andre kunne jeg kle av og på dem litt,flette håret,men forstod ikke helt at de kunne synest det var så veldig gøy i lengden....

I dag bryr jeg meg ikke heller så mye om Barbie.Men jeg synes ikke akkuratt at dokka sender positive signaler for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekte da m Barbie-dukker selv i oppveksten' date=' uten å få anorexi. Detter er jo bare leketøy! Er nok helt andre faktorer som spiller inn her, tror jeg! Mødre som stadig er på slanker'n og signaliserer overfor døtrene sine mishøye m kroppen sin til enhver tid, tror jeg faktisk KAN være en faktor til å skape et sykelig spisemønster:[/quote']

Veldig enig med chimp!

Og jentene mine får oxo leke med Barbie så mye de lyster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe.....Ryddet faktisk i lekene mine fra jeg var barn i dag. Jeg hadde 24 Barbie-dukker i diverse former og utførelser, jeg da :briller: Det var det morsomste jeg visste.

Tror ikke min spiseforstyrrelse kommer av at jeg lekte med Barbie for å si det sånn... Det ville bli for dumt å skylde på dem, jeg var ikke opptatt av kroppen da jeg var i den leke-alderen :wink:

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OI, så mange Barbie-dukker dere hadde da. Jeg hadde noen jeg også, husker ikke hvor mange, men ikke så mange som 20 stykker. Ønska meg sårt en Ken, og lykken var stor da han kom i hus.

Jeg lekte en del med Barbie alene og sammen med venner. Hadde stort Barbie-basseng, hest, kopper, tallerkener og bestikk og andre småting pluss masse masse klær. Moren min strikka også klær til dukkene mine.

Jeg fikk en gang en Barbie av naboen, men jeg klipte av håret hennes av en eller annen grunn, så hun ble den freaka dukken min med pigg.

Jeg tenkte heller aldri på kroppen da jeg var i den alderen, eller at hadde kvinner hatt en slik fasong kunne de ikke klart å stå oppreist, føde barn osv. Bryr meg ikke så mye om det i dag heller, det er en dukke. Om jeg får barn er det nok helt greit for meg at de leker med Barbie. Enig med chimp i det hun skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lekte masse med barbie da jeg var lita og har ikke tatt skade eller no. men jeg syntes barbie hadde dritstygg kropp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jeg er faktisk positivt innstilt til Barbie, jeg. Tror ikke jeg tenkte på/brydde meg noe særlig om kroppen til Barbie, da jeg lekte med dem.

Derimot, tror jeg at å leke med Barbie virker stimulerende for et barns fantasi og utforskningstrang.

Dessuten siden det er "voksne" dukker, kan barn gjennom rollespll/lek med dukkene lettere forstå de voksens verden. Tror nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Har ikke noe forhold til Barbie. Har ikke eid en Barbie dukke i hele mitt liv, som jeg kan huske, mener jeg syntes hun var stygg.

Har ikke hatt så mange dukker forøvrig heller.... lekte mer med Lego.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er en barbie hater! Syns det er ILLE at barna våre får slike forbiler, der man helst skal være slank vakker blond storbrystet moteslave. Jeg hørte noe om at barbie har kommet ut med en dukke i en mer naturlig kvinne form, tror jeg heller ville kjøpt den jeg.

Jeg hadde et par barbie dukker som liten, men synes det igrunnen ble kjedelig i lengden... da var det mye morsommere å ta og skifte ut barbiehode med my little ponny hode ol. Og leke lesbebarbie (siden jeg ikke hadde noe Ken) eller barbie wars... :ler:

Jeg kommer aldri til å kjøpe barbie til min datter, men om hun får en som gave så skal hun få beholde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gangs skyld sier jeg meg enig med flesteparten her inne. ;p

Jeg er også i den oppfatning at ikke noen barn behøver å ta skade av akkurat disse dukkene så lenge ikke foreldrene fokuserer på dem som visuelle idealer. Det er jo opp til oss foreldre å oppdra barna med lærdommen; alle mennesker er forskjellige og unike individer på hver sin måte – samtidig lære barna våre integritet nok til at dem tror på seg selv og får en sunn selvfølelse. Dersom et barn ikke har samme formen som en Barbiedukke, så er det nettopp fordi dukken og barnet er forskjellig, og det er dette barnet skal lære. Dersom man skjermer barnet fra barbiedukker, så tror jeg barnet kan føle at det ikke er bra nok til å leke med dukkene, og da tør jeg ikke å tenke på hva barnet kan tenke ut fra det på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en gangs skyld sier jeg meg enig med flesteparten her inne. ;p

Jeg er også i den oppfatning at ikke noen barn behøver å ta skade av akkurat disse dukkene så lenge ikke foreldrene fokuserer på dem som visuelle idealer. Det er jo opp til oss foreldre å oppdra barna med lærdommen; alle mennesker er forskjellige og unike individer på hver sin måte – samtidig lære barna våre integritet nok til at dem tror på seg selv og får en sunn selvfølelse. Dersom et barn ikke har samme formen som en Barbiedukke, så er det nettopp fordi dukken og barnet er forskjellig, og det er dette barnet skal lære. Dersom man skjermer barnet fra barbiedukker, så tror jeg barnet kan føle at det ikke er bra nok til å leke med dukkene, og da tør jeg ikke å tenke på hva barnet kan tenke ut fra det på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også noen (3-4) Barbie-dukker.

Var mer opptatt av at det måtte være "the real thing", ikke noe fake her i gården, enn av kroppsfasong.

Også er de veldig dyre da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hadde vel et 3-4 barbiedukker da jeg var yngre. Lekte en gang i blandt med de, men det var ikke den store lidenskapen nei.

Tenkte heller ikke på hvordan kroppen på dukkene var så dette har absolutt ikke preget meg. (Syntes heller det var morsommere at det fantes babydokker med guttetiss...)

Det sies jo at hvis en person hadde hatt kroppsproposjonene til en barbiedukke hadde den personen ikke klart å stå oppreist... :wink:

Tror nok heller det er vi voksne og eldre barn som tenker over denne problemstillingen til kropp og hvordan vi selv må ses ut.

Tror også at opplysningen og infoen omkring dette problemet med kropp og fasong heller kommer fra andre hold, og at barbiedukken kun er en liten prosentdel av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...