Gjest Gjest_Monica_* Skrevet 9. desember 2009 #61 Del Skrevet 9. desember 2009 Nå blir det jo litt vanskelig å bytte et klesplagg som er kjøpt i England... Jada, det er hyggelig at folk sender gaver. Men jeg hadde heller villet at de skulle gitt en sum til for eksempel Redd Barna, enn å gi meg en t-skjorte for eksempel. Men det er jo min mening Ser ikke problemet, hvorfor kan ikke du selv gi det til veldedig formål? Det er masse folk som ikke har råd til klær og som hadde blitt veldig glad for de klærne du ikke ønsker å motta lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Tusse_* Skrevet 9. desember 2009 #62 Del Skrevet 9. desember 2009 Jeg demonstrerer min misnøye med dårlige julegaver slik: Alle uønskede gaver plasseres i en pappeske som er godt synlig når de som har kjøpt disse drittpresangene kommer innom på besøk. Så passer jeg på å si at "den esken der skal sendes til loppemarked eller Fretex".Så håper jeg de tar hintet og kjøper bedre gaver neste år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miam Skrevet 9. desember 2009 #63 Del Skrevet 9. desember 2009 Ser ikke problemet, hvorfor kan ikke du selv gi det til veldedig formål? Det er masse folk som ikke har råd til klær og som hadde blitt veldig glad for de klærne du ikke ønsker å motta lenger. Neinei, du får gruble på det da du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stillness Skrevet 10. desember 2009 #64 Del Skrevet 10. desember 2009 Det er jo litt vanskelig å si ifra for man vil jo helst ikke virke utakknemlig,men hvis det var min familie som år etter sendte oss kjipe gaver som man ikke engang kan bruke da ville jeg nok foreslått at de hadde gitt oss noe annet. Klær er jo også noe som er veldig vanskelig,i hvert fall så lenge man ikke kjenner personen veldig godt og vet hva h*n liker,så det er lett å gå på en smell der. Dessuten hva er vitsen med å gi en gave hvis den ikke blir brukt?Jeg får hvert år ting som helt klart ikke er lagt spesielt mye tanke bak,som blir kastet eller lagt bakerst i et skap. Da kan man heller gi noe som alle kan like som mat,penger eller gi pengene til et veldedig formål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 10. desember 2009 #65 Del Skrevet 10. desember 2009 Det er jo litt vanskelig å si ifra for man vil jo helst ikke virke utakknemlig,men hvis det var min familie som år etter sendte oss kjipe gaver som man ikke engang kan bruke da ville jeg nok foreslått at de hadde gitt oss noe annet. Klær er jo også noe som er veldig vanskelig,i hvert fall så lenge man ikke kjenner personen veldig godt og vet hva h*n liker,så det er lett å gå på en smell der. Dessuten hva er vitsen med å gi en gave hvis den ikke blir brukt?Jeg får hvert år ting som helt klart ikke er lagt spesielt mye tanke bak,som blir kastet eller lagt bakerst i et skap. Da kan man heller gi noe som alle kan like som mat,penger eller gi pengene til et veldedig formål. Vitsen med å gi gaver er ikke kun det at mottager skal få fylt opp klesskapet sitt. Noe av vitsen med å gi gave henger sammen med det konvensjonelle, sosiale aspektet rundt det symbolske i det å gi noen en gave. Og det at å ikke gi gave også er et veldig tydelig symbol. Det kan da ikke være slik at hvis man er fattig eller gjerrig eller generelt har dårlig smak så skal man "få høre det" og at man da like gjerne kunne latt være å gi noe? Kanskje disse håpløse slektningene syns de har vært kjempeflinke som har funnet så fine gaver til en billig penge? Er det virkelig verdt det å såre noen ved å fortelle at gavene deres ikke er bra nok? TS kan du ikke bare kaste tingene i søpla og tenke at det er tanken som teller? Eller hvis du er så opptatt av miljøet: levere det til gjenbruk. Så får du heller kjøpe rimelige gaver tilbake og heller kjøpe de tingene du liker/trenger selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maria_lena Skrevet 10. desember 2009 #66 Del Skrevet 10. desember 2009 TS, jeg synes at du burde si ifra. eller la samboeren din gjøre det. Jeg skjønner godt at det er vanskelig og du ikke vil være uhøflig men: - hvis de ikke har god råd og/ eller generelt ikke vil bruke mye penger på julegaver så er det dumt at de år etter år kaster bort penger på noe som aldri blir brukt? Da kan de jo like gjerne sende en pengegave til Fretex isteden? - hvis de rett og slett ikke vet hva dere øsnker så er det bedre å sende en konkret ønskeliste - sparer tid og alle blir fornøyde fordi man fikk noe man hadde ønsket seg. Igjen, er det penger det går på så kan dere jo ønske noe som ikke koster skjorta men som likevel er brukanes. - hvis de bare "gir for å gi" så blir det mye "søppel" til slutt og er dere opptatt av miljø så er slike gaver direkte uhøflig fra giverens side. Det er nesten som å invitere en vegetarianer på middag og servere biff. så gi dem en ide å støtte en organisajon istedenfor (som mange før meg her har sagt) - "tar" de ikke hintet så har dere gjort det dere kan. Dessuten som jeg husker å ha lest her at din svigermor klagde på gavene hun fikk fra deg? endå enn grunn til å ta opp det med ønskeliste! si at du ikke vil gjøre den samme "feilen" igjen og gi noe som hun ikke kan bruke og om dere kan utveksle ønskelister slik at man kan gi noe som gleder. Det er mange som sier her at det er tanken som teller. Greit nok men da må man faktisk tenke på den personen man gir gave til, ikke bare få det unnagjort. Gave skal være noe som gleder både giveren og mottakeren. og for å si det fra en annen vinkel : hvis du virkelig vil såre noen, gi dem en gave du vet at de kommer til å hate. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stillness Skrevet 10. desember 2009 #67 Del Skrevet 10. desember 2009 Vitsen med å gi gaver er ikke kun det at mottager skal få fylt opp klesskapet sitt. Noe av vitsen med å gi gave henger sammen med det konvensjonelle, sosiale aspektet rundt det symbolske i det å gi noen en gave. Og det at å ikke gi gave også er et veldig tydelig symbol. Det kan da ikke være slik at hvis man er fattig eller gjerrig eller generelt har dårlig smak så skal man "få høre det" og at man da like gjerne kunne latt være å gi noe? Kanskje disse håpløse slektningene syns de har vært kjempeflinke som har funnet så fine gaver til en billig penge? Er det virkelig verdt det å såre noen ved å fortelle at gavene deres ikke er bra nok? TS kan du ikke bare kaste tingene i søpla og tenke at det er tanken som teller? Eller hvis du er så opptatt av miljøet: levere det til gjenbruk. Så får du heller kjøpe rimelige gaver tilbake og heller kjøpe de tingene du liker/trenger selv. Var ikke akkurat sånn jeg mente det,og man kan si ting på en pen måte også.Det er ikke slik at de skal "få høre det" på den måten,men jeg syns at hvis folk spør om du likte gaven(noe de ofte gjør) så må man få lov til å være ærlig uten at det skal være sårende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #68 Del Skrevet 10. desember 2009 Ville foreslått at dere f.eks kun skal gi til barna, eller kun sende kort eller noe sånt. Det har vi gjort med flere av våre slektninger -selv om de ikke gav dårlige gaver. Bare for å få redusert både antall gaver og mengden penger som går til gaver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 11. desember 2009 #69 Del Skrevet 11. desember 2009 svar med action, gi dem av samme dårlige kvalitet neste gang. Du går langt under din standar, det er tøfft, ejg vet, men de fortjener ikke noe annet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2009 #70 Del Skrevet 12. desember 2009 Jeg stemmer for å kjøpe noe ubrukelig dritt tilbake. Nille har mye rart og billig. Irriterte meg jeg også før over ubrukelige, billige gaver fra en bestemt person. Tok tilbake med samme mynt og storkoste meg når jeg fant noe billig og fælt på Nille, hoho. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2009 #71 Del Skrevet 12. desember 2009 Jeg er enig med de som sier at man skal ikke klage over gaver man får, og takke og takke pent. Men samtidig har jeg også sett meg så lei på at hyllene mine skal fylles med ting jeg selv ikke syns er videre fine, og der skal stå og samle støv og ta plass. Hadde en opprydningssjau i våres hvor jeg kastet absolutt alt jeg hadde stablet bort, fått eller ikke fått, og det ble en god del søplesekker. Jeg har tatt mot til meg og spurt de som stort sett gir en billig nips til jul, om vi bare skal avslutte julegavebyttingen, og forslaget er blitt tatt godt i mot. Kanskje litt vanskelig å få foreldre til å kutte ut barna sine da.... Men jeg kan ikke se at det skal være uhøflig å si til dem hva dere spesifikt ønsker dere til jul selv om de ikke spør.... i hvert fall ikke når de sier rett ut hva de mener om deres gaver... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jan Banan Skrevet 15. desember 2010 #72 Del Skrevet 15. desember 2010 Spar på det og gje det tilbake året etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lebewesen93 Skrevet 15. desember 2010 #73 Del Skrevet 15. desember 2010 Hva skjedde med "tanken som teller"? Helt ærlig, om noen hadde kommet til meg å sagt at de ikke likte gavene jeg gav og at de bare var i veien osv hadde jeg ikke blitt blid...jeg hadde blitt litt lei meg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 15. desember 2010 #74 Del Skrevet 15. desember 2010 Av frykt (eller ikke..?) for å bli gjenkjent; noen i familien (familie - ikke slekt engang!) til samboeren min har hvert år gitt oss noen poser godteri i julegave! Ærlig talt; vi er alle sammen voksne og joda - de har god råd. Dessuten bruker vi faktisk en del tid og penger på gave til dem. Jeg har hvert år tenkt at de skjerper seg sikkert når de ser at vi fortsetter å gi "ordentlige" gaver til dem, men neida - like skuffet i fjor også! Så får vi se i år, da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #75 Del Skrevet 17. desember 2010 Av frykt (eller ikke..?) for å bli gjenkjent; noen i familien (familie - ikke slekt engang!) til samboeren min har hvert år gitt oss noen poser godteri i julegave! Ærlig talt; vi er alle sammen voksne og joda - de har god råd. Dessuten bruker vi faktisk en del tid og penger på gave til dem. Jeg har hvert år tenkt at de skjerper seg sikkert når de ser at vi fortsetter å gi "ordentlige" gaver til dem, men neida - like skuffet i fjor også! Så får vi se i år, da.. Personlig foretrekker jeg poser med godteri fremfor nips som absolutt ikke er i min smak, men som likevel må stå framme fordi det blir for dumt å kaste julegaver. Kanskje dere har forskjellig smak, og de velger godteri for å kjøre safe? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #76 Del Skrevet 17. desember 2010 For å være het ærlig vet jeg ikke helt hvordan økonomien der er. Men de er pensjonister da 65 og 62 år. Utrolig tdlig pensjonsalder der synes jeg. Men jeg vet at de har et stort nedbetalt hus. De kjøper nok ikke alt for mye ting og tang til seg selv. Tror nok at faren er ganske gjerrig. Men de er snille. Sender over lokalaviser og utklipp av interesse til samboeren min hver uke. Og de kan ikke gjøre nok for meg når jeg er der. Og jeg vet at de synes godt om meg. Jeg synes at smaken til moren til samboeren min er dårlig i det meste. Hun kler seg ikke spesielt pent. Også føler jeg at de er i genrasjonen til min bestemor (selv om hun er 86) og ikke mine foreldres. De har lite peiling på hva som er in og sånn. Jeg ser dem stortsett en gang i året, så jeg kjenner dem jo ikke så godt. samboer har et godt forhold til sine foreldre, men det er nok mer en generasjonskløft der enn det er i mitt forhold til mine foreldre. Men da viser de jo at de setter pris på dere i hverdagen i hvert fall! Hvis du synes stilen til din svigermor er like håpløs som gavene du får, så antar jeg at gavene er kjøpt i god tro. Støtter forslaget om at du heller kan ønske deg noe spiselig, gjerne i samme prisklasse. Men å sende over avisutklipp og slikt ukentlig viser at det faktisk ligger litt omtanke i det de gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Serena Skrevet 22. desember 2010 #77 Del Skrevet 22. desember 2010 Hva skjedde med "tanken som teller"? Helt ærlig, om noen hadde kommet til meg å sagt at de ikke likte gavene jeg gav og at de bare var i veien osv hadde jeg ikke blitt blid...jeg hadde blitt litt lei meg også. Men så kanskje du ikke gir størrelse 44 i klær til noen du VET bruker 38. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 24. desember 2010 #78 Del Skrevet 24. desember 2010 Nei, man sier ikke i fra. Hvis det er veldig nøye å få fine gaver til jul, så får man sende ut kravliste i god tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå