Gå til innhold

Barn og dyr


Scorpina

Anbefalte innlegg

Vi har ei jente på snart 6 år og hun har masa nå i snart 2 år på å få en kanin. Forleden dag var vi i dyrebutikken, mest for å SE på de nuuuuuusselige små nøstene...og ikke minst; sjekke pris!!

Jeg lurer her på om noen har erfaringer med kaniner. Hvilke typer (jeg formoder jo at det finnes mange forskjellige type kaniner så....) er "anbefalt". Det skal nevnes at vi bor i 2. etasje i blokk og da ikke har mulighet til noe "kanin-hus" i hagen. Jenta vårs er veldig selvstendig og vet hva hun vil her i livet *ler*.....men jeg har uansett forklart henne at å få dyr, uansett art, krever arbeid, ansvar og respekt overfor dyret. Dette har hun forsått meget godt og er veldig innstilt (som nevnt før :) ) på kanin.

Noen som har tips/råd??

...jeg skal uansett surfe litt på nettet ang kaniner...men hadde lyst å LESE om erfaringer fra andre :)

Scorpina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kaniner er utrolig koselige dyr å ha! Se avataren min; det er grunn for at jeg har den! :)

Men det er jobb med dem som med andre dyr. De må selvsagt ha mat og drikke hver dag. Buret må rengjøres jevnlig, kaniner liker å ha det rent. Minst en gang i uken må hele buret skiftes og vaskes. Vær forberedt på at det kan lukte en del fra buret (derfor bor vår ute...)

Den kan ikke holdes i buret hele tiden, men må ut å røre på seg. Min 1-2 timer hver dag bør kaninen få gå fritt i leiligheten. Men dere kan oxo kjøpe bånd, og ta den med ut på tur.

Vår kanin er en blanding av dvergvedder og hermelin. Hermelinen gjør henne så spretten og vill som hun kan finne på å være, mens innslaget av dvergvedder gjør henne til en fantstisk kosete liten "unge"! Hun elsker å ligge i armkroken som en liten baby! Kan ligge i timesvis og kose, og det hender hun sovner der.

Jeg anbefaler deg å kjøpe kanin av en oppdretter, eller noen du vet har god greie på kaniner. Dyrebutikkene har liten eller ingen kunnskap om dem, og det finnes utallige eksempler på feilinformasjon om kaniner. Dyrebutikker som både selger feil for og selger deg vitaminer som kaninen ikke trenger, for å nevne noe.

Ta deg en tur på kaninpraten på www.dyrenett.no og få mange verdifulle tips.

Når det gjelder kanin og barn, er gevinsten uvurderlig! Barn som vokser opp med dyr i huset får med seg viktig lærdom. Det er mye kos og selskap i et husdyr, men det lærer også barna omsorg og ansvar. Våre barn er 4 og 8 år, og de tar seg fantastisk godt av kaninfrøkenen vår!

Lykke til med avgjørelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempeflott og informativt innlegg tuppelure - og ja jeg skjønner av avataren din at du har kanin-dilla *ler*

Som person er jeg VELDIG nøye med å sjekke fakta etc når jeg skal kjøpe meg noe nytt "og viktig" - det være seg pc, bil, kjøkkeninnredning....og nå dyr!! Intet går meg hus forbi ei heller blir overlatt til tilfeldighetene! Petimeter? Neiiiiida :ler:

(*humrer* bare tenk hvordan det blir for meg når jeg skal gifte meg til neste år :lol: )

- så takk for linken du skrev. Den skal jeg sjekke nøye.

Jeg er derimot usikker på hvem som er kanin-oppdretter her hvor vi bor (Tromsø).....kan vel sjekke gule sider eller no sånt....right?! Nuvel, kanskje det står noe på linken du skrev *s*

Men jeg lurer...du skrev noe om at det blir lukt - kunne jeg evt sette buret (vi har sjekket bur størrelse og jeg så et ganske stort et - vil ikke at kaninen skal ha liten plass nei!! ) ute på verandaen??? Stakkars kaninen kan vel ikke stå der til vinter'n?! Blir jo rååkaldt for det lille dyret. Selv om man bygger et lite "hus" som den kan være i....eller tar jeg feil?!

Hm...katter har jeg masse peil på da jeg har vokst opp med katter fra jeg var en neve stor - men kaniner har jeg NULL peil på - - så råd og dåd mottas med takk :)

...men nå skal jeg surfe videre for å lære litt mer om kanin-verden :)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, scorpina! Bare glad jeg kan hjelpe!

Kaninen kan godt bo på verandaen. Men om den skal være ute i vinter, må den nok ha et hus, ja. Det kan du bygge av to lag sponplater med tykk isopor inni. Foran åpningen kan det være greit å henge et "forheng" så det ikke blåser inn.

Det er spes. viktig at kaninen får det lunt når det bare er en, og ikke flere som kan avgi varme til hverandre. Husk også at den må tilvennes kulden. Den kan ikke bare flytte fra et godt varmt rom og ut i mange minus. En annen ting er at når den er vant til kulden, vil det være alt for varmt for den å være inne, så du kan ikke regne med noe særlig innekos før vinteren er over.

For å begrense lukten i buret kan du bruke Biopellets i bunnen , istedenfor spon. Det er også lurt å kjøpe et dohjørne. Dette er en trekantet plast-sak som du setter i et hjørne, og som kaninen forhåpentligvis lærer seg å bruke :) Da holder det at du rengjør denne ofte, du sparer noen skift på hele buret.

Kaninen lever hovedsaklig på høy og vann. I tillegg kan den få en neve pellets hver dag. Den skal IKKE ha det som dyrebutikkene kaller kaninblanding. Dette er tilsvarende gnagerblanding, og inneholder ofte mais bl.a. Kaninen har et helt annet fordøyelsessystem enn gnagere, og disse blandingene er defor skadelige for dem. At kaniner lever på løvetann og gulrøtter er en myte. Dette, som så mye annet, kan kaninen få en liten smak av en gang i blandt. Grønne urter, paprika, ananas mm, er andre ting kaninen kan få som godis innimellom.

Jeg skal forhøre meg med mine "kaninkontakter" om hvor man trygt kan få kjøpt en kanin i ditt område.

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh.. vil bare nevne en ting.

ALDRI kjøp dyr til et barn og si "du har ansvaret". Det vil ikke fungere. Sier ikke at du har gjort det, men barn vil aldri klare å forstå hvor mye ansvar det er å ha et dyr alene.

Regner vel egentlig med at dere kommer til å hjelpe jenta med daglig stell osv. Bare nevner det. Kjenner mange som kjøper et dyr til barnet sitt og sier.. "DITT DYR, DITT ANSVAR".. :)

MEN! Det er en flott måte å lære barn ansvar på også da :)

Lykke til med kanin-dingsen.

Hilsen jordbær som har kaninspisende dyr hjemme :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med kanin-dingsen.

:sjarmor:

Nei, vet du hva, jordbær!!! Nå hadde frøkna mi blitt skrekkelig fornærmet hadde hun lest dette! Tenk å bli kalt for Dings 'a gitt! :ler::ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler:

Tror frøkna di skal være stolt over jordbær, for hun har reddet mange kanindingser fra å havne i menneskemager! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tuppelure!! :)

Tusen takk for masse fine råd og dåd! Ja, jeg leste på dyrenett siden om at kaniner ikke skal ha det typiske gnager-fòret pga fordøyelsessystemet til de "små" nøstene.

Men, jeg var å så på oppdrettere bl.a og samtlige var KUN sørfor. Det eneste som var å oppdrive var i Sør-Trøndelag eller no slikt. Og jeg spør meg - hvordan transportere det lille dyret - i fly? Stakkar...kommer vel til å dø av sjokk.

Jeg vil ikke virke for skeptisk, men _mange_ av de som oppgav seg som oppdretter av kaniner var veldig unge. Jenter fra 13 år og oppover. Er det jeg som er for "vanskelig"?

Men, jeg har nå sett og lest _masssssse_ ang kaniner etc og funnet ut at en dvergvedder kan være den rasen som vi kunne anskaffe. Prisen er jo særs overkommelig og selve kanin-holdet på en 50-lapp i mnd i fòr etc er jo "billig" :)

Jeg tror jeg må sjekke mer inngående det å ha kaninen på verandaen. Har liksom ikke "hjerte" jeg til å sette den lille tassen der ute - spesielt på vinteren...

Og til deg skrev noe om at barn ikke skal ha hovedansvaret for dyr - så klart IKKE!!!! Jenta vår er vel nok "voksen og ansvarlig" for alderen og slikt ....men JEG skal ha hovedansvaret for den evt kaninen vi kjøper ja :)

Fant en bok på bokkilden.no om kaniner - tenkte jeg skulle kjøpe den....lese litt der for å få mer tips og råd :)

SUPERT tuppelure - det hadde vært fint om du fant en forhandler/oppdretter i nærheten av hvor jeg bor. - - men med det sagt : hvorfor "burde" man ikke kjøpe kanin via dyrebutikk?? De burde no da vel ha MAX peil hæ??????

Scorpina

-snart dyreeier?-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha jordbæret :D Ja, jeg har jo vokst opp med dyr fra jeg var en neve stor (kun katter da) og er vant til å være rundt dyr og ikke minst, HVORDAN man skal være overfor dyr. Med respekt, skape tillit og massssssssssse kjærlighet :D

Har dessverre sett sinnsykt mange ...ja rett og slett - HELT for jævlige dyre-eiere som ikke ha PEIL på dyrehold (katt + hund det jeg vet av)

Og, jeg vil jo at dyret skal ha det godt hos oss. Et dyr som ikke trives vil bli syk muligens og i verste fall dø *uff....for en tanke* :cry:

Som nevnt tidligere har jeg lite og ingenting peil på kaniner - derav min nitidige undersøkelser og ørten spørsmål hehe....maser litt ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

appalus til deg:) som sjekker fakta og setter seg ordentlig inn i det å ha dyr før du skaffer det et:)

spesielt når det er barn som skal ha dyra, har jeg sett mange skrekk ekspempler på at foreldrene driter i det og lar ungene ta seg 100 % av det. ungene synes det er kjempespennende i 1 uke, så driter de i dyret etterpå. og foreldrene mener jo at det er ungenes ansvar så de driter og i det. stakkars dyr. noen skulle hatt vettet banket inn i skallen!!!!

du går iallefall frem som et glimrende eksempel:)

klemmer fra Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det Iset :) Hyggelig å høre!!

Men, i dag fikk jeg høre noe som gjør at jeg nå litt usikker på om det BLIR dyr i huset her. Anna - pia mi - er allergisk mot katter så vi må få tatt en allergitest på henne for å sjekke om hun tåler kaniner. Uff, tenker hun blir skuffet hvis vi IKKE kan gå til innkjøp av kanin (og mamma'n blir jo også skuffet - har også lyst på en nusselig kanin :cry: )

En liten tanke en sen tirsdags kveld - har dere lest om det paret i USA som holdt sine tvillingutter på 5 innelåst hele døgnet?? Er til å gråte blod av når man leser sånt!!! :kjempesinna: Når mennesker kan behandle mennesker sånn...hvordan kan man ikke behandler dyr???? :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psssssst Iset - terminen din den 22. nov er jo ypperlig. Men den 21. hadde vært ENDA bedre :D ;) hehe...hehe.....

Og, jeg må jo si at mennesker født 21. eller 22. november er PREKTIGE mennesker og FLOTTE...*host* hem hem....

Men, til LYKKE med både graviditet OG forestående fødsel :)

Klem

Scorpina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe får be ungen komme en dag tidligere hihi.

gjør iallefall ikke MEG noe :ler:

uff ja, leste om de tvillingene. fikk lyst å bruke de mest ekstreme tortur metodene på foreldrene. at det går an!!!!!

Iset 27+5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...