Gjest Simbelmynë Skrevet 6. desember 2009 #41 Skrevet 6. desember 2009 Dette er det dummeste jeg har hørt. Det har jo vært naturlig å spise kjøtt i generasjoner. Det har ikke noe med tvang og vold å gjøre i det hele tatt, det kalles næringskjeden. Den er sannsynligvis også grunnen til at både du og jeg er her idag! Uten den hadde det nok antagelig bare vært noen få bladspisende individer her på jorden. Forteller du barna dine dette vrøvlet ditt, så kommer de nok til å bli veggiser ja. Ikke fordi de har valgt det selv, men fordi du har fylt hodene deres med sludder! Og du kommer til å fylle dine barns hoder med dette, noe jeg anser som sludder. Har dine barn da valgt det selv? Ja, jeg er klar over at vi alltid har brukt andre dyr som ressurser og ting, men det betyr ikke at det er rett. For tohundre år siden var det at kvinner skulle få stemme og ta utdannelse det reneste sludder. Menn var sterkest og smartest og var familiens overhode. Slik hadde det alltid vært. Oppfattelser om hva som er rett forandrer seg.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #42 Skrevet 6. desember 2009 Beskrivelsen er jo satt en en smule på spissen føler jeg.. Tror ikke jeg hadde beskrevet for mine barn at kjøttdeigen som ligger i kjøleskapet kommer fra et myrdet dyr. At du er vegiterianer synes jeg er helt ok, og respekterer at vi er forskjellige. Tror heller vegiterianere har mere problem med at andre velger å spise kjøtt. De skal ofte beskrive kjøttet med død, kadaver og forråttnelse.
Gjest Simbelmynë Skrevet 6. desember 2009 #43 Skrevet 6. desember 2009 Beskrivelsen er jo satt en en smule på spissen føler jeg.. Tror ikke jeg hadde beskrevet for mine barn at kjøttdeigen som ligger i kjøleskapet kommer fra et myrdet dyr. Hvorfor ikke? Tror du ikke de tåler å høre at dyret er drept for at de skal kunne spise det? Hvis man glatter over dette, er de da gitt et reellt valg?
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #44 Skrevet 6. desember 2009 Hva er vitsen..? forteller du dine barn at fyllet i dundynene blir revet av gåsa levende du da? eller at et barn har slavet i 12 timer hver dag for luselønn, med alle klærne de har på seg? eller at små barn blir forgiftet når de henter ut mineralene de bruker i produksjonen av mobiltelefonen og mange andre elektroniske dippe dutter? eller..... har kunnet remset opp 10 sider med skrekk og gru hvis jeg hadde orket det.
Tabris Skrevet 6. desember 2009 #45 Skrevet 6. desember 2009 (endret) Hva er vitsen..? forteller du dine barn at fyllet i dundynene blir revet av gåsa levende du da? eller at et barn har slavet i 12 timer hver dag for luselønn, med alle klærne de har på seg? eller at små barn blir forgiftet når de henter ut mineralene de bruker i produksjonen av mobiltelefonen og mange andre elektroniske dippe dutter? eller..... har kunnet remset opp 10 sider med skrekk og gru hvis jeg hadde orket det. Nei, det er bedre å bare lære skylappene videre til barna - og å stemple de som ikke ønsker disse skylappene for ekstremister og fanatikere. Det er det enkleste. Endret 6. desember 2009 av Tabris
Gjest Simbelmynë Skrevet 6. desember 2009 #46 Skrevet 6. desember 2009 Hva er vitsen..? forteller du dine barn at fyllet i dundynene blir revet av gåsa levende du da? eller at et barn har slavet i 12 timer hver dag for luselønn, med alle klærne de har på seg? eller at små barn blir forgiftet når de henter ut mineralene de bruker i produksjonen av mobiltelefonen og mange andre elektroniske dippe dutter? eller..... har kunnet remset opp 10 sider med skrekk og gru hvis jeg hadde orket det. Nei, hvis du ikke ser vitsen med å prøve å leve et liv som stemmer overens med ens etiske overbevisninger så tror ikke jeg at jeg kan få deg til å forstå. Jeg synes det er en god og viktig verdi å strekke seg etter å ikke skade der man kan, så derfor velger jeg å leve slik.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #47 Skrevet 6. desember 2009 Og du kommer til å fylle dine barns hoder med dette, noe jeg anser som sludder. Har dine barn da valgt det selv? Ja, jeg er klar over at vi alltid har brukt andre dyr som ressurser og ting, men det betyr ikke at det er rett. For tohundre år siden var det at kvinner skulle få stemme og ta utdannelse det reneste sludder. Menn var sterkest og smartest og var familiens overhode. Slik hadde det alltid vært. Oppfattelser om hva som er rett forandrer seg. Eksemplene dine går ikke an å sammenligne, og det skjønner nok du også. Det handler ikke om hva vi mener er riktig, men hva som er (og har vært) nødvendig for å overleve. Hvis vi går langt tilbake i tid, så ville de fleste ikke ha overlevd om det ikke var for at de fant ut at det gikk an å spise kjøtt og fisk. Og hva med at dyr spiser hverandre? Burde vi lært dem å bli vegetarianere? Men du må gjerne fore ungene dine med hva du vil, både når det gjelder mat og ekstreme meninger, det angår faktisk ikke meg, så jeg kaster heller ikke bort mere tid på å diskutere med hjernevaskede mennesker.
Gjest Simbelmynë Skrevet 6. desember 2009 #48 Skrevet 6. desember 2009 Eksemplene dine går ikke an å sammenligne, og det skjønner nok du også. Det handler ikke om hva vi mener er riktig, men hva som er (og har vært) nødvendig for å overleve. Hvis vi går langt tilbake i tid, så ville de fleste ikke ha overlevd om det ikke var for at de fant ut at det gikk an å spise kjøtt og fisk. Og hva med at dyr spiser hverandre? Burde vi lært dem å bli vegetarianere? Men du må gjerne fore ungene dine med hva du vil, både når det gjelder mat og ekstreme meninger, det angår faktisk ikke meg, så jeg kaster heller ikke bort mere tid på å diskutere med hjernevaskede mennesker. Nei, det skjønner jeg ikke. Jeg sier ikke at det er det samme, men det er høyst relevant når mitt poeng er at hva som er ansett som etisk rett forandrer seg med tiden. Hvorvidt vi var avhengig av å drepe og bruke for å spise før i tiden er egentlig ikke så relevant for hva vi skal velge å gjøre nå. Nå er det ikke nødvendig å gjøre dette for å overleve - faktisk langt ifra. Vi kan si mye av verdens mest imponerende arkitektur og grunnleggende infrastruktur er bygget fordi noen mennesker benyttet seg av brutalt slavearbeid. Slavedrivere i USA mente selv at de var helt avhengige av å holde slaver for å holde produksjon av mat og bomull oppe på et nødvendig nivå. Det legimtimerer ikke slavearbeid i dag. Ja, noen dyr spiser andre dyr. Det kan vi ikke gjøre så mye med. De fleste av dem har verken et fordøyelsessystem som kan klare seg på utelukkende vegetarkost, eller en hjerne kapabel til å gjøre seg kompliserte etiske refleksjoner. Det har derimot vi. Og det er jo ikke slik at alt som gjøres av andre dyr er ting vi anser som riktig, som f.eks. drap av artsfeller, voldtekt og incest.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #49 Skrevet 7. desember 2009 Mitt barn har fra 2-årsalderen blitt fortalt at han spiser sauen/ grisen/ kua. Jeg synes det ikke er noe å skjule, og er enig i at om man skal leve som kjøtteter så må man faktisk innse at det er døde dyr vi spiser- og ikke minst akseptere det. Kjøttetere som synes det er ekkelt at kjøtt er muskler eller ikke kan se på et flådd dyr synes jeg bør revurdere sin holdning.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #50 Skrevet 10. desember 2009 Forbud i oppveksten fører som regel med seg et stort opprør i ungdomstiden. En venninne av meg vokste opp med vegetarisk kosthold, hadde med seg tofu-pølser i barnebursdag osv. En dag begynte søsteren hennes å spise vanlige pølser og begge jentene ble helt hekta. Jeg kjenner ingen som er så glad i pølser som henne (jeg tenker "grisepølser", for jeg har sluttet å spise det selv og synes det lukter helt forferdelig). Dette er på lik linje som med alkohol og sex - dem som opplever de strengeste forbudene er dem som gjør størst opprør når de blir 18 år og kan bestemme selv. Det er ihvertfall min erfaring.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå