Gå til innhold

dobbeltmoralsk?

Fremhevede innlegg

Gjest gammel veganer
Skrevet
Jeg vet i alle fall at man IKKE skal fostre opp barna på vegansk kosthold. De må i alle fall få melkeprodukter og egg for å få i seg de nødvendige næringsstoffene.

Det er jo opp til enhver hva man vil servere ungene sine. Men unger har et annet kostholdsbehov enn voksne. De skal tross alt vokse veldig mye i sine første leveår. Man kan jo spørre seg hvor "naturlig" det er å være veganer/vegetarianer hvis man må ta masse kosttilskudd for at kroppen skal få det den trenger.

Jeg synes i alle fall ikke vegetarianere skal nekte ungene sine å spise kjøtt, selv om de ikke serverer dem kjøtt hjemme.

Uten at dette ender opp som et milelangt foredrag om vegan kosthold, dette er feil. Det krever en god del å fostre opp et barn på vegan kosthold, men med tilskudd av b12 og D-vitamin (eneste tilskudd som er tilnærmet nødvendig i et vestlig vegan kosthold. I India hadde det vært en annen sak, men med lite sol, og alt for "ren" mat er det ikke tilrådelig her.) og et våkent øye på balansen mellom fett, protein og fiber er det fullt mulig.

TS: Personlig vil jeg si det kommer an på alderen til barnet. Er det lite nok til at du uansett ville ha styrt kostholdet sterkt, så blir dette mye det samme. En tenåring blir en helt annen sak. Men vær forberedt på bursdager ol, og lær deg oppskrifter på pizza/lazange og en kake eller 2 som du sender med.

Litt ymse linker, vær litt obs her og der, men sidene er gode som utgangspunkt:

http://vegetarforum.net/forum/YaBB.pl

http://www.vegetar.com/

http://www.veganforum.com/forums/index.php (jeg har ikke vært der på flere år pga "tonen" som var der, men det er en svært god informasjonskilde)

http://www.vegansociety.com/

http://www.vegsoc.org/

http://kinsarvik.no/ (norsk butikk)

Videoannonse
Annonse
Gjest Simbelmynë
Skrevet
Jeg vet i alle fall at man IKKE skal fostre opp barna på vegansk kosthold. De må i alle fall få melkeprodukter og egg for å få i seg de nødvendige næringsstoffene.

Det er jo opp til enhver hva man vil servere ungene sine. Men unger har et annet kostholdsbehov enn voksne. De skal tross alt vokse veldig mye i sine første leveår. Man kan jo spørre seg hvor "naturlig" det er å være veganer/vegetarianer hvis man må ta masse kosttilskudd for at kroppen skal få det den trenger.

Jeg synes i alle fall ikke vegetarianere skal nekte ungene sine å spise kjøtt, selv om de ikke serverer dem kjøtt hjemme.

Oioi, jeg er fæl jeg da, som planlegger å oppdra mine fremtidige barn som veganere, noe min samboer forøvrig er helt enig i. Kort oppsummert: man må ikke spise melk og egg for å få i seg alle nødvendige næringsstoffer, og man må heller ikke ha "masse kosttilskudd".

Her er noen artikler på en veldig fin og seriøs side, som støtter å gi barn et vegansk kosthold:

http://pcrm.org/health/veginfo/vegetarian_kids.html

http://pcrm.org/health/veginfo/veg_diets_for_children.html

Jeg ville aldri finne på å la mine barn spise og kose seg med produktene av andres lidelse, og jeg vil lære dem verdier som empati, nestekjærlighet og omtanke for de svake. Veganisme er en naturlig følge av det for meg. Selvfølgelig vil jeg lære dem det jeg mener er rett og galt, noe annet ville jo vært helt merkelig. At barn tar så stor skade av å være annerledes tror jeg neppe. Tvert i mot tror jeg det er sunt å lære dem å stå opp for verdier vår familie anser som gode og at det å passe inn til enhver tid ikke er viktigere enn å ta hensyn til andre som lider og dør pga menneskets egoisme.

Skrevet

Om man velger å ikke gi barna kjøtt så bør man i hvertfall være svært bevisst kostholdet slik at barna får i seg det de trenger.

Personlig mener jeg at man bør la barna selv velge hvilket kosthold de ønsker å ha.

Gjest Simbelmynë
Skrevet
Personlig mener jeg at man bør la barna selv velge hvilket kosthold de ønsker å ha.

Skal man spørre små babyer om de har lyst til å spise døde dyr eller ikke? Man er nødt til å ta et valg for dem, og uansett hva det blir til så blir det et valg man tar for dem ikke noe de bestemmer selv. Det finnes ingen nøytrale valg.

Skrevet
Skal man spørre små babyer om de har lyst til å spise døde dyr eller ikke? Man er nødt til å ta et valg for dem, og uansett hva det blir til så blir det et valg man tar for dem ikke noe de bestemmer selv. Det finnes ingen nøytrale valg.

Det er selvfølgelig ikke snakk om å la en baby velge selv. Men når barnet er stort nok til å ha lyst på kjøtt så skjønner jeg ikke hvorfor foreldre skal nekte dem det.

Skrevet
Burde jeg som vegetarianer "forby" mine barn å spise kjøtt?

Noen synspunkter?

Nei, jeg var selv vegitarianer i flere år ved tvang (da jeg var barn) og det førte ikke til noe som helst godt i det hele tatt! Kjenner flere andre som har vert i samme situasjon, tvang er ikke bra.

Gjest Simbelmynë
Skrevet
Nei, jeg var selv vegitarianer i flere år ved tvang (da jeg var barn) og det førte ikke til noe som helst godt i det hele tatt! Kjenner flere andre som har vert i samme situasjon, tvang er ikke bra.

Dere ser ut til å glemme at det å spise kjøtt ikke kan gjøres uten tvang. Tvang, overgrep og vold mot individer som tilhører de artene vi dreper og spiser. Så jeg er enig med din konklusjon; tvang er ikke bra. Så la uskyldige andre være i fred.

Skrevet
Dere ser ut til å glemme at det å spise kjøtt ikke kan gjøres uten tvang. Tvang, overgrep og vold mot individer som tilhører de artene vi dreper og spiser. Så jeg er enig med din konklusjon; tvang er ikke bra. Så la uskyldige andre være i fred.

:fnise:

Litt merkelig at mesteparten spiser kjøtt. Dere er i ett veldig mindretall, ikke uten grunn.

Hjelper ikke med slike utsagn som det der, det blir bare latterligt.

Tror ikke det er noen fordel for en unge, å ikke spise kjøtt når han/hun ikke er stor nok til å velge selv, og begrunne det selv. Men en haug med dumme påstander fra foreldre.

Skrevet
Jeg ville aldri finne på å la mine barn spise og kose seg med produktene av andres lidelse, og jeg vil lære dem verdier som empati, nestekjærlighet og omtanke for de svake. Veganisme er en naturlig følge av det for meg. Selvfølgelig vil jeg lære dem det jeg mener er rett og galt, noe annet ville jo vært helt merkelig. At barn tar så stor skade av å være annerledes tror jeg neppe. Tvert i mot tror jeg det er sunt å lære dem å stå opp for verdier vår familie anser som gode og at det å passe inn til enhver tid ikke er viktigere enn å ta hensyn til andre som lider og dør pga menneskets egoisme.

Så du vil lære ungene dine at de som spiser kjøtt (som jo er de fleste) er mordere, har ingen empati, nestekjærighet eller omtanke for andre....stakkers unger sier jeg bare

Skrevet

De aller fleste foreldre ønsker å påvirke barna etter hvilke verdier de anser som mest riktige for dem selv. Det er ikke mer rett eller galt at en vegetarianer ønsker å oppdra sine barn som vegetariane enn det er for en kjøttspiser å oppdra sine barn til å være kjøttspisere.

Gjest Simbelmynë
Skrevet
:fnise:

Litt merkelig at mesteparten spiser kjøtt. Dere er i ett veldig mindretall, ikke uten grunn.

Hjelper ikke med slike utsagn som det der, det blir bare latterligt.

Tror ikke det er noen fordel for en unge, å ikke spise kjøtt når han/hun ikke er stor nok til å velge selv, og begrunne det selv. Men en haug med dumme påstander fra foreldre.

Jeg synes ikke dette er morsomt i det hele tatt. Jeg tror ikke det er en fordel for et menneske, å vokse opp med det syn at makt gir rett og at andre arter er mindreverdige. Jeg synes det er like logisk å lære dem at det ikke er greit å utøve vold mot andre dyr som at det ikke er greit å stjele fra, slå og skade andre mennesker. Dette er også restriksjoner jeg vil legge på dem helt fra de er små. Jeg tror barn ikke barn ønsker å skade de dyrene de er glade i og fascineres av hvis de kan velge. Kjøttetende foreldre gir dem ikke akkurat valget de heller.

Så du vil lære ungene dine at de som spiser kjøtt (som jo er de fleste) er mordere, har ingen empati, nestekjærighet eller omtanke for andre....stakkers unger sier jeg bare

Jeg vil forklare at å spise kjøtt, egg og melk er noe de fleste har vokst opp med og ikke tenker så mye over, og at det ikke betyr at de er dårlige mennesker. Det går an å være nyansert her. Jeg er veganer i en klart ikke-vegansk verden og har for lengst lært meg å takle mine omgivelser uten å dømme dem nord og ned. Det vil jeg også lære mine barn.

Skrevet
Jeg vil forklare at å spise kjøtt, egg og melk er noe de fleste har vokst opp med og ikke tenker så mye over, og at det ikke betyr at de er dårlige mennesker. Det går an å være nyansert her. Jeg er veganer i en klart ikke-vegansk verden og har for lengst lært meg å takle mine omgivelser uten å dømme dem nord og ned. Det vil jeg også lære mine barn.

Du framstiller jo indirekte de fleste mennesker som dumme, siden de ikke tenker over at de myrder og piner dyr for sin egen nytelses skyld.

Jeg synes det er mer redelig overfor barna å si at "jeg velger å ikke spise kjøtt, men du velger selv hva du vil gjøre". Når barna er gamle nok til å velge selv, naturligvis. Når de er helt små så spiser de jo det de får servert av foreldrene. Men det blir litt dumt i mine øyne å nekte barnet å spise pizza med skinke og ost når de er på besøk hos venner.

Gjest Simbelmynë
Skrevet
Du framstiller jo indirekte de fleste mennesker som dumme, siden de ikke tenker over at de myrder og piner dyr for sin egen nytelses skyld.

Jeg synes det er mer redelig overfor barna å si at "jeg velger å ikke spise kjøtt, men du velger selv hva du vil gjøre". Når barna er gamle nok til å velge selv, naturligvis. Når de er helt små så spiser de jo det de får servert av foreldrene. Men det blir litt dumt i mine øyne å nekte barnet å spise pizza med skinke og ost når de er på besøk hos venner.

Jeg og min samboer har jo spist kjøtt og andre animalske produkter i årevis selv, så jeg vet jo at man ikke trenger å være dum eller ufølsom for å gjøre det.

Jeg synes ikke det er redelig å ta liv for å kose seg, selv om du synes det. Dette dreier seg ikke om et kostholdsvalg, men om en grunnleggende holdning til de som er annerledes fra oss. Så det handler ikke om at jeg vil kontrollere matvaner, men at jeg vil at mine barn skal lære at andre arter ikke er mindreverdige og kan drepes og brukes som vi lyster, og at de er individer med egenverdi som fortjener vår respekt om omtanke. Hadde dette vært en helsegreie er jeg enig at det hadde vært en smule ekstremt, men dette er faktisk en sak som dreier seg om liv og død.

Når barna blir store skjønner jeg jo at jeg ikke kan bestemme over dem mer. Da får jeg jo bare håpe at min oppdragelse gjør at de tar gode valg selv.

At andre umiddelbart ikke forstår min holdninger til dette kan jeg forstå. Men at dere krever at jeg skal lære opp mine egne barn til å gjøre handlinger jeg ser på som dypt uetisk synes jeg er uforståelig.

Skrevet

Hallelula... Høres ut som en nyvervet jehovas vitne.. Plutselig så er at man gjorde før helt horribelt og alle andre SKAL følge din tro.

Skrevet
Hallelula... Høres ut som en nyvervet jehovas vitne.. Plutselig så er at man gjorde før helt horribelt og alle andre SKAL følge din tro.

Hvor har noen skrevet at alle SKAL følge ens egen overbevisning?

Gjest Simbelmynë
Skrevet

Akkurat ja. Det var et saklig argument. Nei, det er faktisk ikke snakk om alle, det er snakk om mine egne barn.

Men, ja det er mange eksempler opp gjennom historien hvor noe man "alltid har gjort" har blir forkastet og ansett som uetisk. Jeg nevner i fleng: slaveri, kvinneundertrykkelse, barnearbeid, tvangssterilisering, lobotomi osv. Bare fordi man er flest og sterkest betyr det ikke at man har rett. Litt ydmykhet for dette er kanskje på sin plass.

Skrevet
Akkurat ja. Det var et saklig argument. Nei, det er faktisk ikke snakk om alle, det er snakk om mine egne barn.

Men, ja det er mange eksempler opp gjennom historien hvor noe man "alltid har gjort" har blir forkastet og ansett som uetisk. Jeg nevner i fleng: slaveri, kvinneundertrykkelse, barnearbeid, tvangssterilisering, lobotomi osv. Bare fordi man er flest og sterkest betyr det ikke at man har rett. Litt ydmykhet for dette er kanskje på sin plass.

Jeg klarer ikke helt å ta på alvor noen som bruker slaveri og barnearbeid som forsvar for selvvalgt vegetarisk livsstil. Kanskje du bør åpne øynene litt for at ekstreme livsvalg ikke blir like høyt respektert som moderate? Jeg har normalt ingen problemer med å respektere at folk velger å leve vegetarisk. Jeg har vært inne på tanken om å gjøre det selv. Men din argumentasjonsrekke her sliter jeg hardt med å respektere. Og jeg sitter igjen med en følelse av at dine barn blir pådyttet en ekstremisme som de vil gjøre sterkt opprør mot om noen år. Alt med måte, vet du.

Skrevet (endret)

Hvorfor må alt være med måte? Hvorfor må alt være normalt? Fordi det er enklest og tryggest? Jeg kjenner jeg blir irritert over den holdningen noen ganger. Det er selvsagt helt greit at man selv velger å leve moderat, med måte og normalt, men det får da være måte på hvordan man skal stemple de som velger å leve annerledes. Gud hjelpe meg om man setter en tå utenfor det som er "med måte" og "normalt", da er man både ekstrem, fanatisk og er på grensen til å drive med omsorgssvikt.

Janteloven lenge leve.

Endret av Tabris
Skrevet
Jeg synes ikke dette er morsomt i det hele tatt. Jeg tror ikke det er en fordel for et menneske, å vokse opp med det syn at makt gir rett og at andre arter er mindreverdige. Jeg synes det er like logisk å lære dem at det ikke er greit å utøve vold mot andre dyr som at det ikke er greit å stjele fra, slå og skade andre mennesker. Dette er også restriksjoner jeg vil legge på dem helt fra de er små. Jeg tror barn ikke barn ønsker å skade de dyrene de er glade i og fascineres av hvis de kan velge. Kjøttetende foreldre gir dem ikke akkurat valget de heller.

Dette er det dummeste jeg har hørt. Det har jo vært naturlig å spise kjøtt i generasjoner. Det har ikke noe med tvang og vold å gjøre i det hele tatt, det kalles næringskjeden.

Den er sannsynligvis også grunnen til at både du og jeg er her idag! Uten den hadde det nok antagelig bare vært noen få bladspisende individer her på jorden.

Forteller du barna dine dette vrøvlet ditt, så kommer de nok til å bli veggiser ja. Ikke fordi de har valgt det selv, men fordi du har fylt hodene deres med sludder!

Gjest Simbelmynë
Skrevet
Jeg klarer ikke helt å ta på alvor noen som bruker slaveri og barnearbeid som forsvar for selvvalgt vegetarisk livsstil. Kanskje du bør åpne øynene litt for at ekstreme livsvalg ikke blir like høyt respektert som moderate? Jeg har normalt ingen problemer med å respektere at folk velger å leve vegetarisk. Jeg har vært inne på tanken om å gjøre det selv. Men din argumentasjonsrekke her sliter jeg hardt med å respektere. Og jeg sitter igjen med en følelse av at dine barn blir pådyttet en ekstremisme som de vil gjøre sterkt opprør mot om noen år. Alt med måte, vet du.

Jeg har også problemer med de som forsvarer å spise/bruke animalske produkter med at det er godt og fordi det er bekvemt. Å drepe for nytelse og vane, det er det jeg anser som ekstremt. Det at jeg velger å avstå fra å skade andre med vilje skal anses som ekstremisme, så ønsker jeg ikke å være normal. At jeg skiller meg fra normale er jeg ganske klar over faktisk (tro meg, dette er langt fra første gangen jeg diskuterer min veganisme), og det har jeg ikke så store problemer med å akseptere. De som først startet med å si nei til slaveri og kvinneundertrykkelse ble også sett på som noen sentimentale særinger. Samfunnets etikk går fremover med at noen tør å skille seg ut og tale undertrykte parters sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...