Gå til innhold

dobbeltmoralsk?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_poppy_*
Skrevet

Burde jeg som vegetarianer "forby" mine barn å spise kjøtt?

Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Burde jeg som vegetarianer "forby" mine barn å spise kjøtt?

Noen synspunkter?

Nei, det syns jeg ikke. Kjøtt tilfører kroppen viktig næring, proteiner og aminosyrer, og holder magen mett lenge.

Hvorfor er det viktig for deg å forby dine barn å spise kjøtt?

Skrevet

Jeg er vegetarianer og ifølge White Lady er det vel et under at jeg lever.

Jeg kommer ikke til å gi min sønn kjøtt.

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

Vegetarianerne i min omgangskrets lar barna velge selv. Og barna spiser kjøtt.

Skrevet (endret)

Det synes ikke jeg. Barnet bør får smake på kjøtt og fisk i det minste, og selv bestemme om det vil være vegetarianer. Sørg for å lage gode vegetariske måltider hjemme, for å vise hvor god slik mat kan være. Men du bør også være fullstendig klar på hvorfor du er vegetarianer, og f.eks. forklare at du ikke er enig i hvordan hønene behandles. Når barnet er gammelt nok, selvsagt.

Edit: Glemte å si at jeg ikke mener at du skal tilberede kjøtt til barnet, men ikke nekte det å spise det ute eller hos andre.

Endret av Harlekin
Skrevet

Barna dine er egne personer, og bør få ta valg når de blir store nok til å velge det ene eller det andre som serveres ved et matbord, så lenge de får i seg ernæringsmessig fullverdig mat. Kjøtt i moderate mengder kan være en del av et fullverdig kosthold. Når de blir eldre, kan de ta egne standpunkter i forhold til om de vil spise produkter fra dyr eller ikke. Foreløpig mener jeg de bør leve uten dine selvvalgte begrensninger, uten at det betyr at du må tilberede kjøtt hjemme.

Skrevet

Det kommer vel litt an på hva du legger i å forby det.

Om du sier at du ikke vil lage kjøttmat til barna dine ser jeg ingen problemer med det. Kanskje du burde høre med legen om du bør gi dem noen vitamintilskudd eller noe.

Om du mener at du vil nekte dem å spise kjøtt i det hele tatt synes jeg du blir litt for kontrollerende. Hvis barnet ditt skal grille med en venns familie og h*n får en pølse, skal du da bli sint?

Skrevet
Jeg er vegetarianer og ifølge White Lady er det vel et under at jeg lever.

Jeg kommer ikke til å gi min sønn kjøtt.

Slett ikke. Snakk om å trekke konklusjoner...jeg har vært pesco-vegetarianer lenge (spiste fisk men ikke hvitt og rødt kjøtt) men begynte å spise litt kjøtt under graviditeten og ammingen. Jeg fikk for lite proteiner og fett, og gikk ned i vekt.

jeg spiste såklart linser, bønner og kikerter, men pga det høye fiberinnholdet ble magen fort fylt opp, og kroppen klarte ikke å ta til seg all næringen.

Håper du gir sønnen din noe alternativt, både tofu og quorn inneholder de samme aminosyrene som fins i kjøtt.

Skrevet

Jeg vil nærmest kalle det barnemishandling å forby barna sine å spise kjøtt. De bør få velge selv, når de er gamle nok. Inntil da bør de vokse opp med "normale" matvaner. Det er ihvertfall min mening.

Skrevet

Flere her mener at barna bør få velge selv. Men hos de fleste familier så blir jo barna innlært til å spise kjøtt (eller fisk) nesten til hver eneste middag, og disse barna får i realiteten ikke velge selv. Hvorfor er det mer galt å la barna vokse opp med å spise vegetarmat enn å la dem vokse opp med å spise kjøttmat?

Til TS: Jeg synes du bør velge selv. Jeg spiser selv ikke industrikjøtt (bortsett fra noe økologisk) og ville selv ikke kjøpt eller tilberedt dette til mine barn. Men jeg ville ikke nektet dem å smake kjøtt andre steder, men ville gjort det klart at det ikke var noe jeg kom til å lage til dem, og ville også selvsagt forklart dem hvorfor.

Skrevet
Flere her mener at barna bør få velge selv. Men hos de fleste familier så blir jo barna innlært til å spise kjøtt (eller fisk) nesten til hver eneste middag, og disse barna får i realiteten ikke velge selv. Hvorfor er det mer galt å la barna vokse opp med å spise vegetarmat enn å la dem vokse opp med å spise kjøttmat?

Bl.a. fordi det etter min mening alltid blir rettest å la barn venne seg til det som er mest "normalt". Og vi er vel enige om at å også spise kjøtt og fisk er mest normalt. For de som ville forhindret at barnet spiser kjøtt også hos andre, så gjør det at barnet skiller seg ut fra normalen. I tillegg fratar man barnet smaksopplevelser, og også viktige stoffer som barnet trenger. Hvis barnet får servert begge deler, så er vel det det mest riktige?

Det er også en viss forskjell på de to eksemplene som du nevner. De som spiser kjøtt og fisk, spiser også vegetarmat. Vegetarianere spiser BARE vegetarmat. Så de som lar barna vokse opp med begge deler fratar altså barnet ingen av vanene/opplevelsene, og det er vel mest riktig?

Skrevet

Jeg kjenner flere vegetarianere, og nesten alle av de jeg kjenner lar barna kjøtt og fisk hos andre, det er bare en som ikke gjør det.

Hun er selv veganer, og nekter barnet å spise kjøtt, men lar det ha et "lakto-ovo-vegetarisk kosthold".

Men husk at barn (spesielt små barn) har et litt annet kostbehov enn oss voksne, og det er veldig viktig at hvis du velger å la barnet leve på et strengt vegetarisk kosthold, at du tar kontakt med lege først. Det kan være nødvendig med supplering av vitaminer og mineraler for å sikre en normal utvikling.

Skrevet
Håper du gir sønnen din noe alternativt, både tofu og quorn inneholder de samme aminosyrene som fins i kjøtt.

Spiser både Tofu og Quorn.

Skrevet
Bl.a. fordi det etter min mening alltid blir rettest å la barn venne seg til det som er mest "normalt". Og vi er vel enige om at å også spise kjøtt og fisk er mest normalt. For de som ville forhindret at barnet spiser kjøtt også hos andre, så gjør det at barnet skiller seg ut fra normalen. I tillegg fratar man barnet smaksopplevelser, og også viktige stoffer som barnet trenger. Hvis barnet får servert begge deler, så er vel det det mest riktige?

Det er trist hvis det å ikke leve etter "normalen" omtrent sidestilles med barnemishandling. Her har man jaggu å leve A4-livet!

Skrevet

Hvis jeg av personlig overbevisning ikke spiste kjøtt, ville jeg heller ikke latt barna mine få det. Man oppdrar barna sine med tanke på å lære dem det man selv mener er riktig. Noen familier går i kirken hver søndag, andre familier spiser kosher eller går i tempel, andre familier igjen går ikke på ski, for andre igjen er det viktig. Jeg opplever matvalg (som vegetarianere) som en del av familiekulturen og det man ønsker å oppdra barna sine til.

Jeg tar som en selvfølge at du da sørger for at barna blir fulgt opp mht til at de får i seg det de skal. Det gjelder også de som forer barna sine kun med loff og sjokade (vi har noen sånne naboer) men av en eller annen grunn ser jeg at vegetarianere er mer bevisst på akkurat det enn loff-menneskene.

Er det derimot andre grunner til at du ikke spiser kjøtt, er saken annerledes. Som at når jeg slanker meg så skal selvsagt ikke det gå utover barnet som må drikke pulver eller spise lightprodukter.

Så gjør det som du føler er riktig for deg, din familie og ditt barn!

Skrevet

Til TS: Jeg synes du bør velge selv. Jeg spiser selv ikke industrikjøtt (bortsett fra noe økologisk) og ville selv ikke kjøpt eller tilberedt dette til mine barn. Men jeg ville ikke nektet dem å smake kjøtt andre steder, men ville gjort det klart at det ikke var noe jeg kom til å lage til dem, og ville også selvsagt forklart dem hvorfor.

Men da gir du jo barna valget! Spørsmålet var jo om hun skulle forby barnet å spise kjøtt. Det er stor forskjell på å ikke tilberede kjøtt hjemme og forby noen å spise kjøtt totalt.

Om mitt barn skulle ønske å bli vegetarianer så ville jeg respektert det. Jeg ville snakket med lege/kostholdsekspert for å lære mer om hva det innebar, og jeg ville overført lærdommen til barnet (forklare at man ikke bare kan spise brød og grønnsaker, man må supplere med andre matvarer for å få alle næringsstoffer man trenger).

Jeg synes at barn av vegetarianere burde få det samme valget. Å bestemme at barnet må følge foreldrenes leveregler på sånne ting synes jeg blir feil. F.eks: Mitt barn blir vant til å spise kjøttmat, og vokser opp i et hjem der religion er noe vi prater om på linje med samfunnsaktuelle spørsmål men ikke noe vi tror på. Om barnet en dag kommer hjem og sier at han/hun vil bli vegetarianer og har lyst å begynne å gå i kirka så kommer ikke vi foreldre til å sette oss på bakbeina pga det. Med mindre det er skadelig for barna synes jeg de må få lov til å velge selv når de er gamle nok til å mene noe om det.

Skrevet
Det er trist hvis det å ikke leve etter "normalen" omtrent sidestilles med barnemishandling. Her har man jaggu å leve A4-livet!

Hvordan i all verden fikk du tolket det innlegget til å handle om barnemishandling? :klø:

Å ikke frata barna opplevelser som hører inn under normalen betyr jo bare å tillate dem å spise pepperonipizza i bursdagsselskap osv. Og det virker jo som du gjør det, så hvorfor så amper?

Gjest ts poppy
Skrevet

Wow, for en respons!

Takk for mange fine synspunkter!! :)

Jeg er nylig (ca ett år siden) blitt vegetarianer. Samboeren min er ikke vegetarianer, og spiser kjøtt så og si hver dag. Jeg prøver avogtil å "påvirke" han til å spise litt mindre kjøtt, og kommer til å fortsette med det...

Jeg sluttet å spise kjøtt fordi jeg en dag innså hva det var jeg faktisk satt og tygget på... og da stoppet jeg momentant. Utrolig at det har tatt meg så mange år...

Men jeg har bestemt meg for at barnet mitt skal få fortsette å spise kjøtt så lenge h*n vil det, som så mange sier er det mitt barns valg. Jeg kommer derimot ikke til å GI barnet mitt kjøtt. Det får spise det hos andre eller når samboeren min spiser kjøtt. En dag håper jeg at h*n selv tar valget om å bli vegetarianer, men h*n skal få velge selv.

Jeg kommer uansett til å drive litt "veggis-propaganda" innenfor husets fire vegger, og jeg vil prøve å innføre kjøttfrie dager for samboer og barn.

Det kommer bare gode ting ut av å kutte litt ned på kjøttbruken! :jepp:

Skrevet

Barnemishandling er kanskje ikke det riktige ordet, men omsorgssvikt. Det er nok av dem som har blitt beskyldt for omsorgssvikt fordi de faller utenfor "normalen".

Sånn er det bare. Vil tippe at du er en av dem som holder deg til normalen, selv om du sier det er trist at man skal måtte gjøre det. Har du tenkt over at det meste av det du gjør i livet, og det du gjør for dine barn, gjør du fordi det er det "normale" og det forventes av deg?

Og alltid når det snakkes om hva som er "normalt" og ikke, kommer alltid A4-ordet opp. For å gi det hele en negativ klang.... De fleste av oss lever A4 likevel, så hvorfor gjøre det til noe negativt alltid?

Skrevet

Jeg vet i alle fall at man IKKE skal fostre opp barna på vegansk kosthold. De må i alle fall få melkeprodukter og egg for å få i seg de nødvendige næringsstoffene.

Det er jo opp til enhver hva man vil servere ungene sine. Men unger har et annet kostholdsbehov enn voksne. De skal tross alt vokse veldig mye i sine første leveår. Man kan jo spørre seg hvor "naturlig" det er å være veganer/vegetarianer hvis man må ta masse kosttilskudd for at kroppen skal få det den trenger.

Jeg synes i alle fall ikke vegetarianere skal nekte ungene sine å spise kjøtt, selv om de ikke serverer dem kjøtt hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...