Gjest Gjest_LilleMeg_* Skrevet 3. desember 2009 #1 Del Skrevet 3. desember 2009 Jeg er en ung grafisk designer som lurer på hva som er riktig. Jeg har høy moral og er imot alt som er skadelig for miljøet eller ødeleggende på andre måter. Jeg får mange oppdrag som jeg mener er uetiske å ta. Hva mener dere er "riktig" hvis for eksempel McDonalds spør om jeg kan lage reklame for dem? Skal mitt ansvar som menneske ignoreres eller utbroderes fordi jeg har den jobben jeg har? Jeg er generelt imot pengesamfunnet. Har jeg valgt feil yrke? Jeg ønsker ikke å få folk til å øke forbruket. Hva kan jeg som grafisk designer gjøre for å gjøre verden til et bedre sted? Jeg vil forresten si at jeg politisk ligger på venstresida. Kom med egene tanker! Takker for alle innspill. Det hadde forresten vært interessent hvis dere også sa hvor dere ligger politisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 3. desember 2009 #2 Del Skrevet 3. desember 2009 Nå snakker jeg bare utfra meg, og kan ikke snakke for andre. Men siden du spør etter andres meninger: Jeg ville selv ikke jobbet innenfor reklame eller markedsføring nettopp pga de grunnene du nevner der. For meg ville det blitt uetisk å lage reklame eller markedsføring for McDonald's, kjøttprodukter, bedrifter som selger mahogany-møbler fra regnskogen eller klesbutikker som selger pels. Ei heller synes jeg det er etisk riktig å lage reklame som skal oppmuntre til mer forbruk og mer konsumering. Når det gjelder hva du kan gjøre - er det mulig å ta oppdrag for veldedige organisasjoner eller grønne bedrifter? Eller kanskje fra biblioteker, Fretex eller andre bedrifter som fokuserer på gjenbruk, økologiske produkter og/eller fairtrade? Politisk sett så er jeg medlem av MDG, og ligger nok litt mer mot venstresiden enn mot høyresiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nimorna Skrevet 3. desember 2009 #3 Del Skrevet 3. desember 2009 Høres nesten ut som du har valg feil jobb der, ja :klø: Er det ikke noe annet du kunne brukt utdanningen din til om du ikke ønsker å være en pådriver for kjøpekarusellen? Min første tanke var at du sikkert ville trives mye bedre med å illustrere bøker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_LilleMeg_* Skrevet 3. desember 2009 #4 Del Skrevet 3. desember 2009 Flott med innspill! Godt tips med å jobbe for etiske konsepter Hvordan kan jeg gjøre en forskjell ved å illustrere bøker? Jeg ønsker ikke bare å være nøytral, jeg ønsker å bidra aktivt til en bedre verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nimorna Skrevet 3. desember 2009 #5 Del Skrevet 3. desember 2009 Hvordan kan jeg gjøre en forskjell ved å illustrere bøker? Jeg ønsker ikke bare å være nøytral, jeg ønsker å bidra aktivt til en bedre verden. Hm... det var vanskelig. Har dessverre ikke fantasi nok til å tenke på noe, men jeg håper du finner på noe du trives med Noe annet du kunne prøve er jo å starte din egen bedrift? Du kunne importere klær og nytteartikler fra andre deler av verden - folk må jo ha klær tross alt, og da er det bedre om de blir produsert av f.eks Assisi Garments. Du kunne starte en litt annerledes butikk hvor du kan informere om hvor klærne kommer fra og hvordan inntektene fra fabrikken hjelper lokalsamfunnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 4. desember 2009 #6 Del Skrevet 4. desember 2009 Tråden er ryddet, Bond, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå