Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #21 Skrevet 3. desember 2009 Men vi har hatt noen uforglemmelige ferier hver eneste sommer - selvom vi måtte velge feriemål vi hadde råd til - og som ikke var syden eller andre fjerne himmelstrøk. Så fint for dere at dere hadde anledning til å ta ferie i skoleferien, da Vi har fint råd til de feriene vi ønsker, men har ikke anledning til å ta ferie om sommeren. Ei heller har vi barn som har noe problem med å være borte fra skolen en periode eller har holdningsproblemer som skulk eller lignende. Jeg anser også reiser til kulturhistoriske steder og andre kulturer som svært lærerike. Det er vi som foreldre som er ansvarlige for at barna lærer, skolen er kun ett av mange midler i så måte. DENNE gutten ville jeg selvfølgelig ikke tatt med på en "sydenferie" (en standard charterferie ville jeg heller ikke utsatt meg selv for ), men å skjære alle som tar barna ut av skolen en kort periode over samme kam blir like feil.
Kittykat Skrevet 3. desember 2009 #22 Skrevet 3. desember 2009 (endret) Jeg må si at det er horribelt at din mann i det hele tatt tenker på å dra på familieferie uten 13-åringen. Det er en familieferie og 13-åingen er jo en del av familien, tross alt. Det dere burde prøve er å få til ferien på et annet tidspunkt, f eks når han har fri fra skolen. Hvis det er ikke er mulig, så drar dere og lar 13-åringen være med. Da kan denne turen være en god anledning til å snakke med han, prøve å få han til å åpne seg for dere og finne ut hvorfor han skulker så mye. Hvis dere utelater 13-åringen fra en familieferie, så sender dere signaler til han at han er ikke en del av familien. Hadde dette vært min sønn, så hadde jeg latt han få være med, uansett hva mannen min hadde sagt. Så hadde jeg prøvd og snakke med han om skulkingen. Hvis dere snakker sammen, så kan dere kanskje finne en løsning på dette problemet sammen + at han får forklart hvorfor han gjør det. Endret 3. desember 2009 av Kittykat
Thunderbat Skrevet 3. desember 2009 #23 Skrevet 3. desember 2009 Om han skulker og har mye fravær så kan faktisk skolen nekte dere å ta fri gutten også. Spesielt om de er usikre på om han klarer å henge med pensum og de andre elevene. Tror uansett ikke det er noe sjakktrekk å ta han fri ennå ei uke.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #24 Skrevet 3. desember 2009 Å ekskludere et barn fra familieferien, kan sette spor. Jeg tror det vil få ham til å føle seg utstøtt fremfor at han så at han fikk en lærepenge. I stedet ville jeg bedt om tilbakemelding fra skolen på hvor mye skulking det er snakk om, og gitt ham tilsvarende skolearbeid som må gjøres på fritiden i tillegg til vanlige lekser, til han har gjort opp for seg for tapt skoletid. Det ville jeg videre gjort for hver ny dag/time som ble skulket. Da tviler jeg på at han vil se på skulking som like attraktivt i fremtiden. Jeg synes det er helt ok å ta barn ut av skolen for reiser hvis de lærer lett og ikke vil slite faglig etter et fravær. I forhold til ren faglig progresjon har jeg mer tro på home schooling for de som ikke er så gamle, skolen er ineffektiv. Dette satser jeg selvsagt ikke på i praksis pga egen jobb og fordi skole er nødvendig sosialt når det er der alle barna er, men ville ikke føle at jeg gjorde noe galt mot et vanlig ressurssterkt barn om jeg tok det med utenlands i perioder. Jeg innser at læreren sikkert hadde blitt irritert, siden de liker at alle gjør nøyaktig det samme, men faglig klarer jeg å undervise like godt ett barn jeg kjenner best i hele verden, som en lærer klarer overfor 28 ulike barn samtidig.
Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 3. desember 2009 #25 Skrevet 3. desember 2009 Så fint for dere at dere hadde anledning til å ta ferie i skoleferien, da Vi har fint råd til de feriene vi ønsker, men har ikke anledning til å ta ferie om sommeren. Ei heller har vi barn som har noe problem med å være borte fra skolen en periode eller har holdningsproblemer som skulk eller lignende. Jeg anser også reiser til kulturhistoriske steder og andre kulturer som svært lærerike. Det er vi som foreldre som er ansvarlige for at barna lærer, skolen er kun ett av mange midler i så måte. DENNE gutten ville jeg selvfølgelig ikke tatt med på en "sydenferie" (en standard charterferie ville jeg heller ikke utsatt meg selv for ), men å skjære alle som tar barna ut av skolen en kort periode over samme kam blir like feil. Hvem i all verden er det som ikke har mulighet til å ta ferie en av de 12-13 ukene barna tross alt har ferie fra skolen i løpet av et skoleår? I såfall synes jeg virkelig synd på barna. Hvor plasserer man barna i skoleferien hvis man ikke har mulighet til å ta ferie selv?
Shade Skrevet 3. desember 2009 #26 Skrevet 3. desember 2009 Å ekskludere et barn fra familieferien, kan sette spor. Jeg tror det vil få ham til å føle seg utstøtt fremfor at han så at han fikk en lærepenge. I stedet ville jeg bedt om tilbakemelding fra skolen på hvor mye skulking det er snakk om, og gitt ham tilsvarende skolearbeid som må gjøres på fritiden i tillegg til vanlige lekser, til han har gjort opp for seg for tapt skoletid. Det ville jeg videre gjort for hver ny dag/time som ble skulket. Da tviler jeg på at han vil se på skulking som like attraktivt i fremtiden. Signerer denne. Det rådet med tilsvarende skolearbeid synes jeg høres veldig godt ut
Murder Skrevet 3. desember 2009 #27 Skrevet 3. desember 2009 Gutten kommer garantert til å skulke den uken dere er på ferie uansett. Er forøvig enig med alle dere som sier det er dumt å ta ferie midt i skoleåret. Og det kommer fra en student som er så skolelei som det går an!
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #28 Skrevet 3. desember 2009 Vi skal til familietur til syden. Vi må be barna fri fra skolen, da vi ikke drar i en skoleferie. Vi har en sønn på 13 år som skulker skolen. mannen min synes ikke han skal få være med, siden han allerede har skulket så mye. Han vil ikke da i tillegg be han fri for at han skal få kose seg i syden. Han kan være hos besteforeldrene sine imens... Hva mener dere om dette?Selvfølgelig skal gutten med på familietur! Jeg var for besværlig (passet skole og jobb, men kranglet for mye med mamma) som barn/ung og fikk ikke komme med familien min til syden, for da ville det ikke bli ordentlig ferie for mamma. Selv om jeg er godt voksen nå sitter det fortsatt i meg at jeg altså ikke fikk være med Hva med å droppe hele turen i år, og så love å dra til neste år på den betingelse at alle barn har så lite fravær, at det går greit å ta dem ut 1 uke utenom skoleferien?
Draum Skrevet 3. desember 2009 #29 Skrevet 3. desember 2009 Om dere har en sønn som skulker burde ikke noen av dere dra til syden midt i skoleåret. Sønnen deres mister allerede verdifull skolegang, og bør så absolutt ikke miste mer. Men om dere andre reiser midt i skoleåret, sender dere signaler om at det er helt greit å miste skoletid. Hvordan skal dere lære sønnen deres at det er viktig å møte opp på skolen når dere samtidig tar søskenene hans ut av skolen for å reise på ferie? Her er jeg HELT enig med deg!
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #30 Skrevet 4. desember 2009 Hvis det er nå dere kan ta ferie, så dropp å reise til Syden men bruk ferien på å være hjemme og følge opp en skulkesyk fjortis som helt opplagt trenger at foreldrene er tilstede. Bruk ukene på å snakke med skolen på dagtid, snakk med ungen, bruk tiden på ham og så kan dere heller ta hyggelige familieferier en annen gang. Tror kanskje en trettenåring som skulker er hakket mer viktig å prioritere enn en sydenferie for mor og far!
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #31 Skrevet 4. desember 2009 Det er jammen ikke rart at ungdom i dag lærer at man kan ta seg fri når som helst og får sjokk når de skal ut i arbeidslivet. Å ta seg fri en uke midt i skoleåret for å reise til syden hører ingen steder hjemme. Å si at skulking er feil, men å ta fri for ferie er helt ok er så dobbeltmoralistisk at det er kvalmt. Å tenke på å skulle dra til syden når han skulker i utgangspunktet er rett og slett en tankegang som ville være veldig fremmed for de fleste, men dere har sikkert funnet mange gode unnskyldninger og forklaringer ovenfor dere selv på at dere fortjener å ta ferie midt i skoleåret.
Gjest TS timotei Skrevet 4. desember 2009 #32 Skrevet 4. desember 2009 Nå er vi lærere selv, og jeg er helt enig i at det er en uting å ta ferie midt i skoleåret. Dette er et engangstilfelle. Vi har familie i utlandet og skal i bryllup, derfor legges denne ene ferien utenom skoleferien. Nå spurte jeg ikke om det var greit å ta ferie utenom skolens ferier heller, men om det er riktig å la sønnen få kjenne konsekvensen av å ha "brukt opp" feriedagene sine allerede og at han derfor ikke kan være med.
Frua Skrevet 4. desember 2009 #33 Skrevet 4. desember 2009 Å feire bryllup i den nærmeste familien er god nok grunn for å be om fri fra skolen. Jeg synes dere skal be om et møte med lærerene og få synspunkter fra dem. Dette er en god anledning til å finne ut av grunnene til at han skulker. Jeg synes det blir feil å tenke kun straff og belønning i dette tilfellet. Kanskje ender han opp med straff når han egentlig trenger hjelp til å takle en vanskelig tid i livet. Bli hjemme alle sammen om han ikke får fri sier nå jeg.
Shade Skrevet 4. desember 2009 #34 Skrevet 4. desember 2009 Nå er vi lærere selv, og jeg er helt enig i at det er en uting å ta ferie midt i skoleåret. Dette er et engangstilfelle. Vi har familie i utlandet og skal i bryllup, derfor legges denne ene ferien utenom skoleferien. Nå spurte jeg ikke om det var greit å ta ferie utenom skolens ferier heller, men om det er riktig å la sønnen få kjenne konsekvensen av å ha "brukt opp" feriedagene sine allerede og at han derfor ikke kan være med. Nei, jeg tror det er en veldig dårlig idè å utelukke sønnen fra en familieting av denne typen. Hvis mine foreldre hadde gjort det mot meg tror jeg det hadde vært et sårt punkt for meg svært lenge. Hva med å få oversikt over hva som skal gjøres på skolen den tiden dere skal være vekke og jobbe sammen med han et par timer hver dag? Generelt sett bør man uansett komme med advarsler på forhånd før man straffer sånn at barna er klar over konsekvensene. Å plutselig komme med en straff kan oppleves som svært urettferdig
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #35 Skrevet 4. desember 2009 Hvem i all verden er det som ikke har mulighet til å ta ferie en av de 12-13 ukene barna tross alt har ferie fra skolen i løpet av et skoleår? Vi som har en turistbedrift og derfor har "høyseseong" i "feriene". Dvs sommer, høstferie, vinterferie, påske, jul. Men i månedene februar og november har vi mulighet til å stenge helt og reise vekk. I såfall synes jeg virkelig synd på barna. Hvor plasserer man barna i skoleferien hvis man ikke har mulighet til å ta ferie selv? Vi "plasserer" dem da ikke noe sted. De er i barnehage/skole akkurat som andre barn. Og ellers sammen med oss her. Hjelper oss med gjestene fra tidlig alder og ser ut til å trives godt med livsstilen vår. Er det så utrolig vanskelig å forstå at ikke alle har en kontorjobb? Vi kjenner forresten også flere gårdbruker og de har også travle tider i de tradisjonelle skoleferiene (skoleferiene oppstod jo i utgangpunktet fordi barna trengtes i arbeid i disse periodene -høstferie het "potetferie" osv).
Kittykat Skrevet 4. desember 2009 #36 Skrevet 4. desember 2009 Nå er vi lærere selv, og jeg er helt enig i at det er en uting å ta ferie midt i skoleåret. Dette er et engangstilfelle. Vi har familie i utlandet og skal i bryllup, derfor legges denne ene ferien utenom skoleferien. Nå spurte jeg ikke om det var greit å ta ferie utenom skolens ferier heller, men om det er riktig å la sønnen få kjenne konsekvensen av å ha "brukt opp" feriedagene sine allerede og at han derfor ikke kan være med. Siden det er et bryllup, så synes jeg definitivt at gutten skal få være med. Man utelater ikke noen fra en sånn feiring, skulking eller ikke. Jeg synes ikke det var et dumt forslag å prøve å få til et møte med lærerne og be om lekser den tiden dere er borte. Hvis dere reiser uten gutten, hvem skal passe på gutten da? Og jeg kan love deg at gutten kommer til å føle seg såret hvis dere drar uten han. Han trenger dere.
Gjest Gjest_Lærer_* Skrevet 4. desember 2009 #37 Skrevet 4. desember 2009 Om dere har en sønn som skulker burde ikke noen av dere dra til syden midt i skoleåret. Sønnen deres mister allerede verdifull skolegang, og bør så absolutt ikke miste mer. Men om dere andre reiser midt i skoleåret, sender dere signaler om at det er helt greit å miste skoletid. Hvordan skal dere lære sønnen deres at det er viktig å møte opp på skolen når dere samtidig tar søskenene hans ut av skolen for å reise på ferie? Reis heller i skoleferien, alle sammen. Lær sønnen at det er viktig å møte opp på skolen, og straff ham om han skulker på annen måte enn ved å ekskludere ham fra familiemoro. Helt enig.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #38 Skrevet 4. desember 2009 Det kunne vært en ide å nevne at dere skulle i bryllup i startinnlegget. For meg blir det noe helt annet enn en sydentur. Når det gjelder bryllup synes jeg alle skal dra (for brudeparets skyld mest) Vanlig ferie ville jeg ha droppet, mest for å ikke signalisere at skole ikke er viktig.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #39 Skrevet 4. desember 2009 Det er jammen ikke rart at ungdom i dag lærer at man kan ta seg fri når som helst og får sjokk når de skal ut i arbeidslivet. Å ta seg fri en uke midt i skoleåret for å reise til syden hører ingen steder hjemme. Å si at skulking er feil, men å ta fri for ferie er helt ok er så dobbeltmoralistisk at det er kvalmt. Å tenke på å skulle dra til syden når han skulker i utgangspunktet er rett og slett en tankegang som ville være veldig fremmed for de fleste, men dere har sikkert funnet mange gode unnskyldninger og forklaringer ovenfor dere selv på at dere fortjener å ta ferie midt i skoleåret. Det kommer an på hvilket syn man har på skolen, og hvor stort opplæringsbehov barnet har. Jeg var et skoleflinkt barn, kunne uten vanskeligheter gjennomført på mye kortere tid om jeg hadde hatt muligheten til individuelt tilpasset opplæring, i stedet tilbragte jeg skoledagene med å gjøre meningsløse repetisjonsoppgaver og høre på gjentagelser av forlengst forståtte poenger og kjefting og uro. Barnet er på skolen for sin egen del. Jeg synes det er respektløst å sette likhetstegn mellom opplæringsplikt og antall timer tilbragt i klasserommet. Skulking er i mange tilfeller sabotasje av egen læring, men det kan også være et signal om at noe er galt på skolen, og en stor gruppe elever kunne skulket en ganske høy prosent av timene sine og likevel oppnådd læringsmålene. Det blir for dumt å mene at elevene skal brukes til pynt i klasserommene. Å skulke jobb er noe helt annet, der har man påtatt seg å gjøre et visst arbeid, mot lønn, og det går direkte ut over arbeidsgiver og kolleger om man holder seg borte. Det er noe annet enn å ikke benytte seg av skoletilbudet 100% av tiden. Derimot mener jeg at foreldre som tar barna ut av skolen for 1-2 ukers ferie, plikter å sørge for at barna får med seg det faglige de går glipp av, så det ikke medfører ekstraarbeid for læreren og ulempe for andre elever at de har vært borte.
Gjest Gjest_Incana_* Skrevet 4. desember 2009 #40 Skrevet 4. desember 2009 Underskriver på denne. Å ta denne gutten fri fra skolen en uke for å reise på ferie er å sende signaler om at det ikke er så farlig å gå glipp av skoletid. Dette blir helt feil med et barn som skulker. Samtidig skal han ikke ekskluderes fra familien. Det er derfor ikke riktig å reise til Syden i det hele tatt utenom skoleferiene for denne familien. Da bør heller reiser legges til skoleferiene. At perioder utenom skoleferiene kanskje kan passe bedre for foreldrene er et dårlig argument i denne saken. Det passer kanskje for mor og far, men det passer ikke for barna, for da skal de være på skolen. Hensynet til oppdragelsen og overføring av verdier til barna må komme foran eget ønske om en ferietur, etter min mening. Helt enig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå