Gjest Gjest_timotei_* Skrevet 3. desember 2009 #1 Skrevet 3. desember 2009 Vi skal til familietur til syden. Vi må be barna fri fra skolen, da vi ikke drar i en skoleferie. Vi har en sønn på 13 år som skulker skolen. mannen min synes ikke han skal få være med, siden han allerede har skulket så mye. Han vil ikke da i tillegg be han fri for at han skal få kose seg i syden. Han kan være hos besteforeldrene sine imens... Hva mener dere om dette?
Gjest Gjest_timotei_* Skrevet 3. desember 2009 #2 Skrevet 3. desember 2009 Mannen min mener altså at sønnen vår tar seg ferie hver gang han skulker skolen, og at han da ikke skal få belønning/enda mer ferie...
Kosemose Skrevet 3. desember 2009 #3 Skrevet 3. desember 2009 Jeg er enig med mannen din. Hvis sønnen din allerede har et stort skolefravær (uansett om det skyldes skulk eller sykdom) er det direkte uansvarlig av dere å be ham enda mer fri. Syns generelt foreldre tar utrolig lett på å be fri unger fra skolen fordi de skal til Syden.
livesen Skrevet 3. desember 2009 #4 Skrevet 3. desember 2009 Mannen min mener altså at sønnen vår tar seg ferie hver gang han skulker skolen, og at han da ikke skal få belønning/enda mer ferie... Uff, vanskelig sak , har dere flere barn ? Jeg tror nok jeg ville prøvd å løse problemet med skulkingen på en annen måte . Det kan jo være han har problemer på skolen . Kanskje denne familieturen blir en god anledning til å få snakket ordentlig med ham . Da har jo alle tid mener jeg .
Nimorna Skrevet 3. desember 2009 #5 Skrevet 3. desember 2009 Må si jeg forstår mannen din. Sønnen deres har gått glipp av mye undervisning, og han kan komme til å slite med skolen om han går glipp av enda mer. Når drar dere? Og har sønnen deres fått en mulighet til å rette opp i dette? Om han svært gjerne vil være med, og du svært gjerne vil ha ham men, kunne du kanskje prøve å undervise ham litt hjemme for å passe på at han holder seg oppdatert mht pensum?
Gjest Purple Haze Skrevet 3. desember 2009 #6 Skrevet 3. desember 2009 Jeg er også enig med mannen din. I tillegg kan det hende at det får sønnen deres til å forstå at skulking faktisk får konsekvenser.
Gjest Gjest_Lise-Lotte_* Skrevet 3. desember 2009 #7 Skrevet 3. desember 2009 Jeg synes det er en uting å ta ungene ut av skolen for å reise til syden i det hele tatt ... bare spør lærerne. Skolen har lang nok ferie som den har.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 3. desember 2009 #8 Skrevet 3. desember 2009 Synes begge alternativene du nevner er dårlige. Synes ikke det er noen god løsning at han er enda mer borte fra skolen, samtidig trenger han kanskje å få være sammen med dere? Er det helt umulig å velge en uke der det er skoleferie for 13-åringen?
livesen Skrevet 3. desember 2009 #9 Skrevet 3. desember 2009 Jeg synes det er en uting å ta ungene ut av skolen for å reise til syden i det hele tatt ... bare spør lærerne. Skolen har lang nok ferie som den har. Det kommer vel litt ann på hvor flinke barna er på skolen , dersom de sliter ser jeg problemet . Men om de gjør det bra har de neppe noen problemer med å ta inn en uke .
leirbål Skrevet 3. desember 2009 #10 Skrevet 3. desember 2009 Hva er den egentlige grunnen til at han skulker. Jeg mener bortsett fra det han sier først med at det er så kjedelig, de andre gjør det el. Jeg ville funnet ut av den årsaken først. Kanskje det er riktigere for dere å være hjemme?
Harlekin Skrevet 3. desember 2009 #11 Skrevet 3. desember 2009 Jeg synes ikke dere skal dra på familieferie uten sønnen deres, selv om han har skulket. Han er vel fremdeles medlem av familien? Det finnes andre måter å la skulkingen få konsekvenser på. Kan dere ikke dra i en skoleferie heller? Ellers enig i at dere burde finne ut hvorfor han skulker.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #12 Skrevet 3. desember 2009 Om dere har en sønn som skulker burde ikke noen av dere dra til syden midt i skoleåret. Sønnen deres mister allerede verdifull skolegang, og bør så absolutt ikke miste mer. Men om dere andre reiser midt i skoleåret, sender dere signaler om at det er helt greit å miste skoletid. Hvordan skal dere lære sønnen deres at det er viktig å møte opp på skolen når dere samtidig tar søskenene hans ut av skolen for å reise på ferie? Reis heller i skoleferien, alle sammen. Lær sønnen at det er viktig å møte opp på skolen, og straff ham om han skulker på annen måte enn ved å ekskludere ham fra familiemoro.
Rosalie Skrevet 3. desember 2009 #13 Skrevet 3. desember 2009 Dere bør uansett finne et annet tidspunkt å legge ferien på. Skoleferien er lang nok som den er og det er unødvendig å ta elevene enda mer fri enn de allerede har. Å ikke la 13-åringen være med på ferie er det samme som å skyve han ut av familien. Ihvertfall vil 13-åringen føle det slik.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #14 Skrevet 3. desember 2009 Dere bør uansett finne et annet tidspunkt å legge ferien på. Skoleferien er lang nok som den er og det er unødvendig å ta elevene enda mer fri enn de allerede har. I dette tilfellet er jeg enig i at det er lite lurt å ta ut sønnen fra skolen. MEN det å ta dem ut dreier seg jo ikke om at de ikke har nok fri, men om å finne tidspunkter da foreldrene også har mulighet til å dra. For mange barn er det å være borte fra skoen en uke en "ikke sak".
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #15 Skrevet 3. desember 2009 Jeg synes ikke at dere skal la sønnen være igjen, men at han skal få være med på familieferien. Som 13.åring er man bare et barn, og bør ideelt sett være under nokså streng kontroll både på skolen og hjemme. Hvis han skulker så mye allerede i så ung alder er det et stort problem, og som må løses før dette bare blir værre. Dere må finne ut hva som gjør at han skulker så mye, og gjøre alt som står i deres makt for å bedre problemet. Nå vet jeg ikke hvordan "kjemien" er mellom dere og han, men for at dere skal få han på bedre veier er jeg overbevist om at det er viktig at dere har et godt forhold, og at han både respekterer og verdsetter dere. Jeg er redd for at å straffe han ved å holde han hjemme bare vil gjøre situasjonen verre. Han vil trolig se strafen som urimelig streng i forhold til det han har gjort. Han føler seg nok ikke hjemme på skolen, og at han blir holdt utenfor noe så sentralt som en familieferie kan han fort også føle seg utenfor hjemme. Benytt heller ferien til å snakke med sønnen, vis at dere er glad i han og verdsetter han, og at dere kun vil hans beste. Våg å sette krav til han. Finn passende straff for skulkingen (og kanskje belønning for hver uke/måned han ikke skulker?), og snakk med han om det. La han være klar over hva straffen blir, slik at det blir foutsigbart for han.
Gjest Spinell Skrevet 3. desember 2009 #16 Skrevet 3. desember 2009 (endret) Om dere har en sønn som skulker burde ikke noen av dere dra til syden midt i skoleåret. Sønnen deres mister allerede verdifull skolegang, og bør så absolutt ikke miste mer. Men om dere andre reiser midt i skoleåret, sender dere signaler om at det er helt greit å miste skoletid. Hvordan skal dere lære sønnen deres at det er viktig å møte opp på skolen når dere samtidig tar søskenene hans ut av skolen for å reise på ferie? Reis heller i skoleferien, alle sammen. Lær sønnen at det er viktig å møte opp på skolen, og straff ham om han skulker på annen måte enn ved å ekskludere ham fra familiemoro. Underskriver på denne. Å ta denne gutten fri fra skolen en uke for å reise på ferie er å sende signaler om at det ikke er så farlig å gå glipp av skoletid. Dette blir helt feil med et barn som skulker. Samtidig skal han ikke ekskluderes fra familien. Det er derfor ikke riktig å reise til Syden i det hele tatt utenom skoleferiene for denne familien. Da bør heller reiser legges til skoleferiene. At perioder utenom skoleferiene kanskje kan passe bedre for foreldrene er et dårlig argument i denne saken. Det passer kanskje for mor og far, men det passer ikke for barna, for da skal de være på skolen. Hensynet til oppdragelsen og overføring av verdier til barna må komme foran eget ønske om en ferietur, etter min mening. Endret 3. desember 2009 av Spinell
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #17 Skrevet 3. desember 2009 Et barn med mye ugyldig fravær som blir tatt ut av skolen for å dra til syden, du er klar over at skolen trolig plikter å melde dere til barnevernet?
Gjest Gjest_Lise-Lotte_* Skrevet 3. desember 2009 #18 Skrevet 3. desember 2009 I dette tilfellet er jeg enig i at det er lite lurt å ta ut sønnen fra skolen. MEN det å ta dem ut dreier seg jo ikke om at de ikke har nok fri, men om å finne tidspunkter da foreldrene også har mulighet til å dra. For mange barn er det å være borte fra skoen en uke en "ikke sak". Det er ingen menneskerett å reise til syden, så unnskyldningen med at det er for dyrt å reise til syden i skoleferien er elendig. Har man ikke råd til å reise et sted i skoleferien så bør man kanskje tenke på andre feriemål. Vi har aldri reist til syden eller på dyre ferier med ungene da de var små .. det var aldri aktuelt. Men vi har hatt noen uforglemmelige ferier hver eneste sommer - selvom vi måtte velge feriemål vi hadde råd til - og som ikke var syden eller andre fjerne himmelstrøk.
Twinkle* Skrevet 3. desember 2009 #19 Skrevet 3. desember 2009 Jeg hadde problemer med skulking på skolen,og hvis jeg ikke hadde fått vært med,så hadde jeg blitt utrolig såret og skulkingen hadde nok blitt verre. Han har nok en grunn for skulkingen,og det vil nok hjelpe ham å ihverfall føle seg som en del av familien. Hvis det er en stund til dere reiser,så si at han må klare å gå på skolen hver dag frem til avreise. Og si det på en positiv måte,ikke kjefting. Da har han ihvertfall valget selv. Eller du kan si at hvis han klarer det så får han velge aktiviteter den ene dagen på ferien f.eks. Ihvertfall gjøre utfallet for han veldig positivt hvis han holder seg til avtalen. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #20 Skrevet 3. desember 2009 Hvordan har du tenkt å forklare for sønnen din at han ikke skal skulke når du samtidig sier at skolen er så lite viktig at det bare er å la være å møte opp og reise til syden i stedet? Veldig lite gjennomtenkt. Om dere vil at barna deres skal lære at det er feil å skulke, og at skolen er viktig, kan dere ikke ta dem ut av skolen for å reise på ferie. Og når sønnen din er 13 er han i skolepliktig alder. Dere må vel søke for å få lov til å ta barna ut av skolen for å dra på ferie. Om sønnen deres da har mye ugyldig fravær, vil han mest sannsynlig få avslag på en slik søknad.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå