Joplaya Skrevet 24. august 2003 #1 Del Skrevet 24. august 2003 Har en konto stående, som har blitt "glemt" de siste årene. Hvor mye bør man har inne på en sånn konto for at det skal være noe vits å ha den? Har man f.eks. 10 kr innestående kunne man jo like gjerne vært foruten. Jeg har bare et par tusen stående og føler jeg like gjerne kunne vært foruten. Skal prøve å sette inn litt nå i høst, få den til å vokse litt i alle fall... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 24. august 2003 #2 Del Skrevet 24. august 2003 Det sprøs hva du mener med "vits" det. Det hjelper jo lite mde 10 kroner som grunnlag for egenkapital når du skal kjøpe bolig, ikke hjelper det mye til nedbetaling på gjeld heller (åp bolig kjøpt etter at konoten ble startet) det er jeg enig med deg i. Hele "poenget" for mange er vel skatteletten man får, men det er jo for det beløpet man setter inn i løpet av året (uavhengig av hva som står på kontoen fra før, men med maksgrenser for året). Så, hva er vitsen? Å spare penger til fremtidig boligkjøp, eller å få redusert skatten? Kanskje begge deler? liten sum innestående gir lite oppspart kapital, men innskudd gir skattelette. Uansett, når du først har opprettet kontoen, så avslutter du den ikke før du må, for du får ikke starte en ny senere. (og bruker du ikke pengene til det formålet som er forutstt må du betale tilbake de skattefordelene du har fått sålangt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 24. august 2003 #3 Del Skrevet 24. august 2003 For at man skal få en 'svung' over det hele bør man vel 30.000,- stående. Minimum 10.000.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 24. august 2003 #4 Del Skrevet 24. august 2003 Dete i alle fall ingen vits i å avslutte kontoen fordi du har lite penger der. Alt hjelper. Sett inn et par tusen når du får feriepenger, litt her og litt der. Husk at du sparer skatt og så. Faktisk kan det lønne seg å låne penger (med lav rente) for å sette disse inn på BSU (for å sette det på spissen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 24. august 2003 #5 Del Skrevet 24. august 2003 Hvor lenge var det man kunne ha en slik konto da? (Jeg er 26) Har lenge hatt planer om å sterte en BSU-konto, men så var det å få ut finger'n. Har konto i to banker, og da vil jeg velge en av de antar jeg. Så snart jeg (gidder å ) finner ut hvilken som har de beste betingelsene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 24. august 2003 #6 Del Skrevet 24. august 2003 Skattelette av innbetalt beløp gis til og med det året du fyller 33, gitt at pengene (inkludert renteinntekter) brukes til kjøp av ny fast bolig eller betaling av renter og avdrag på ny fast bolig (defiernt ved at den er kjøpt og tilflyttet etter at sparekontrakten ble opprettet) Innbetaling max 15000 i året, max sparebeløp 100.000 pr person. Selb er jeg 24 og har ikke starta en slik konto, håpet er å få det til i løpet av året, men for øyeblikket har vi ikke en tier å avse i måneden engang, men vi vet mer i løpet av august/september, så kanskje vi kan ordne noe da. (Avhenger av om jeg står uten jobb i slutten av september eller ei...) (Fredagsbarnet har lærebok i Personlig Økonomi på skrivebordet.....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 24. august 2003 #7 Del Skrevet 24. august 2003 Men man "må" vel ikke sette inn noe månentlig? Kan man ikke bare hive inn en slant når man har? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 24. august 2003 #8 Del Skrevet 24. august 2003 Du kan putte inn penger en gang i året, eller daglig, eller alle mulige tidsrom i mellom, eller ikke engang hvert år, om du ikke har penger. (Men, jevn månedlig sparing lønner seg ofte, fordi man ikke merker om det blir borte en hundrelapp eller to den dagen lønna kommer...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 24. august 2003 #9 Del Skrevet 24. august 2003 Ok, da er det på tide å få ut finger'n. Så var det bare å bestemme seg for hvilken bank... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 24. august 2003 #10 Del Skrevet 24. august 2003 Har man muligheten lønner det seg å spare 15.000 i året (som er maks det man får skattelette for i året). Da får man automatisk 3000kr mindre å betale i skatt. Vi opprettet BSU for to år siden og sparer opp i løpet av året på en sparekonto. Så i desember setter vi inn 15.000 av disse inn på BSU (vi har hver vår). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liten Skrevet 24. august 2003 #11 Del Skrevet 24. august 2003 Starya, Her finner du en artikkel med oversikt over hvem som hadde best BSU-rente per 15.07.2003. Selv bruker jeg Skandiabanken til alt annet, men har BSUen i en liten sparebank på et sted jeg aldri har vært en gang. Ordnet alt med opprettesle av konto og overføring fra gamle kontoen per mail, fax og brev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Murron Skrevet 24. august 2003 #12 Del Skrevet 24. august 2003 Fredagsbarn; hva heter den boka di da? Og hvor har du kjøpt den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 24. august 2003 #13 Del Skrevet 24. august 2003 Boka heter "Personlig Økonomi 2002" (kommer i ny utgave hvert år) og jeg kjøpte den på bokhandleren på skolen der jeg gikk (NHH) da jeg tok kurset i Personlig økonomi som en del av mitt 4. skoleår der. Den selges sikkert i andre bokhandlere med litt økonomisk letteratur, kan være grei å lese, om litt av hvert. Mulig den finnes på et bibliotek og for den del (igjen, med litt økonomisk litteratur i alle fall) Den boka har jeg tatt frem noen ganger når jeg skal svare på ting her inne, om arv, skatt, etc, så nå plasserer jeg den like godt på pulten i stedet for i bokhylla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karen Skrevet 25. august 2003 #14 Del Skrevet 25. august 2003 JEg har vært en flittig sparer i BSU, mannen min er ikke fullt så flittig, men vi har hver vår konto. Det har vært stor fordel for han å ha en BSU konto han som er så fæl til å bruke penger. han har et fast trekk på 200 kr. i mnd. ikke mye. men det blir penger over lang tid. Dessuten er det en stor fordel for bankene at du viser vilje til å spare, og du får gunstigere lån med større sikkerhet bare pga at du har BSU. Skatten er en stor fordel. da plutselig i juni får du igjen litt mer på skatten bare pga sparing i bsu. faste trekk er å anbefale da blir det ikke store beløpet i gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karen Skrevet 25. august 2003 #15 Del Skrevet 25. august 2003 Sendete dette visst to ganger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 26. august 2003 #16 Del Skrevet 26. august 2003 Har man muligheten lønner det seg å spare 15.000 i året (som er maks det man får skattelette for i året). Da får man automatisk 3000kr mindre å betale i skatt. Vi opprettet BSU for to år siden og sparer opp i løpet av året på en sparekonto. Så i desember setter vi inn 15.000 av disse inn på BSU (vi har hver vår). Hvorfor setter dere ikke inn pengene direkte på BSU-kontoen? BSU-kontoen har oftest mye bedre rentevilkår enn en vanlig sparekonto, med mindre dere har ekstremt gode rentebetingelser, da. I januar begynner jeg å "fylle opp" BSU-kontoen min, og først når jeg har satt av 15.000 der, begynner jeg å sette inn penger på sparekontoen min. Men alle har vel sin egen måte :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå