Gå til innhold

Ta kroppsdeler uten å spørre?

manji

Burde leger kunne ta organer fra avdøde uten å spørre pårørende?  

1. 1. Burde leger kunne ta organer fra avdøde uten å spørre pårørende?

• Ja, det retter liv. Andre mennesker trenger hjelpen.
      19
    • Nei, det er umoralsk. Respekter de avdøde.
      13
    • Jeg vet rett og slett ikke.
      4

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet er jeg for å respektere alle andres følelser. Akkurat når det gjelder dette så fraviker jeg kanskje noe fra den "regelen". Da gjelder det de pårørendes føleleser.

Hvis vedkommende har gitt uttrykk for at han/hun ikke ønsker å donere bort organer etter sin død, så må man respektere det. Men jeg ser ikke noe galt i at de som IKKE ønsker å donere faktisk får mulighet til å registrere dette et eller annet sted slik at donasjon unngås. Hvis det er så veldig viktig for dem å beholde alle organer etter døden, så er det ikke noe problem å registrere seg i et evt register.

Det er fryktelig mange villige donatorer som ikke går rundt med donorkort. I noen tilfeller kan det rett og slett være fordi de ikke har det med seg, mens andre ikke har kommet så langt å skaffe seg et. Desverre så tror jeg faktisk det også er ganske mange som ikke tenker noe over det fordi de stiller seg likegyldig til hva som skjer med kroppen deres når de dør.

Jeg går selv rundt med donorkort i lommeboka og har den innstillingen at når jeg først dør, så håper jeg noe kan brukes. Skulle noe hende uten at jeg har kortet med meg, så er foreldrene mine innforstått med mitt valg, og trenger derfor ikke å ta det valget.

Som de fleste her sier så hadde nok de fleste vært villig til å "ta imot" et fremmed organ om det kunne redde livet deres.

Dette ble noe rotete :-?, men jeg er ihvertfall ikke motstander av at leger skal kunne bruke organer uten å måtte spørre først. For evt pårørende som ikke liker tanken så trenger de jo ikke å vite noe om det, uten at de konkret ber om å få den informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...