Gå til innhold

Ta kroppsdeler uten å spørre?

manji

Burde leger kunne ta organer fra avdøde uten å spørre pårørende?  

1. 1. Burde leger kunne ta organer fra avdøde uten å spørre pårørende?

• Ja, det retter liv. Andre mennesker trenger hjelpen.
      19
    • Nei, det er umoralsk. Respekter de avdøde.
      13
    • Jeg vet rett og slett ikke.
      4

Anbefalte innlegg

Sitat fra denne repotasjen

"Han mener at så lenge folk ikke uttrykkelig har gitt beskjed om at de motsetter seg donasjon, bør legene kunne ta deres organer"

Dette er jeg helt enig i, og mener at i Norge burde det blitt sånn.

Noen som mener det anderledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke helt, ville vel blitt et problem dersom noen absolutt ikke ønsket at det skulle tas organer fra den avdøde og senere fikk vite at det var gjort....Ville ikke det skapt et unødig psykisk press???

Hvis man ser bort i fra det aspektet er jeg helt enig....ville jo utvilsomt ha reddet mange liv..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig sak. Jeg vet rett og slett ikke.

Hadde nok blitt rasende dersom noen fjernet noe fra mitt døde barn uten at jeg hadde noe jeg skulle ha sagt.....

Man ville jo ha følt seg ganske presset tror jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke gitt noen stemme jeg.

jo på en måte burde de kunne det. det redder liv. på en annen måte tror jeg det er viktig at de som er igjen blir spurt.

men jeg mener at hvis den døde har sagt at han/hun vil donere bort så skal ikke pårørende kunne stoppe det, for da er det jo ett valg den døde har tatt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg mener at hvis den døde har sagt at han/hun vil donere bort så skal ikke pårørende kunne stoppe det' date=' for da er det jo ett valg den døde har tatt selv.[/quote']

Derfor har jeg donorkort i lommeboka, sånn at det aldri skal kunne være tvil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener å ha hørt at det faktisk er lov til å ta organer uten å spørre, men at det ikke praktiseres av hensyn til de pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er umoralsk. Respekter de avdøde.

Yep! Det er avdødes ønske som skal respekteres, ikke pårørende.

Forstår knipa pårørende settes i hvis avdøde ikke har tatt standpunkt..

Da bør nok nærmeste pårørende prøve å velge hva de tror avdøde ville valgt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt at det faktisk er lov til å ta organer uten å spørre' date=' men at det ikke praktiseres av hensyn til de pårørende.[/quote']

Korrekt.

Jeg synes man burde kunne ta organer i den frad avdøde selv ikke har satt seg i mot. Hvis pårørende synes det er dumt, tough luck. De hadde vel kanskje hatt et annet syn på saken om det var deres avdøde som skulle mottatt organene så personen kunne leve videre...

Mulig man kunne hatt andre regler for barn under 16, da de uansett i liten grad har lov til å bestemme over egen kropp, og foreldrene er deres verge. Og da synes jeg foreldrene bør kunne nekte her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er bra med en diskusjon rundt organgdonasjon, rett og slett fordi folk da begynner å ta valg om de ville ha donert bort sine egne organer eller deres pårørendes organer. Og forhåpentligvis slipper legene å ta uten å spørre, da vi blir mange nok som gjerne vil donere bort organene våre når vi er døde.

Selv er jeg for organdonasjon, men jeg hadde blitt opprørt hvis noen hadde tatt organene til feks min mor uten å spørre først. Så ja, jeg synes det er umoralsk å bare ta uten tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med ei jeg kjenner om akkurat dette for ikke så lenge siden, hvor hun da mente at legene ikke burde ha lov til å ta organer hvis pårørende ikke ga samtykke. Hun hadde f.eks ikke lyst til å donere bort sine foreldres organer når den tid kommer. Men på spørsmålet om hun var villig til å ta et menneske liv var svaret et klart og tydelig "Nei". Overrasket meg heller ikke, men jeg mente at det sto i kontrast til det første hun sa ang det og ha rett til å nekte donasjon. Ved og nekte setter man andre menneskers liv i fare, og det er noe jeg selv aldri kunne ha gjort. Selv ikke sorg, respekt eller omtanke for den avdøde (elle etterlatte) kan komme i veien for tiltak som kan redde menneske liv. Vil også anta at folk flest, innerst inne, er enige i det at når man først er dø, så vil man gjøre sitt for å redde andre mennesker.

For meg er det likegyldig (et fett), så jeg kommer til å donere mine organer når den tid kommer (bank i bordet). Jeg kommer også til å la legene og ta mine barns organer, måtte jeg møte det valget en gang. Men det er selvfølgelig en situasjonen jeg håper jeg !!aldri!! kommer i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Når jeg er død har jeg ikke bruk for de alikevel.....Det må jo vere en god tanke at man kan redde andre liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg faktisk enig med Donpedro her. Så lenge det er snakk om voksne personer som ikke har motsatt seg donasjon. Et lite spørsmål bare; hvordan kan man sjekke det? Må man i så tilfelle ha et donornekt-kort i lommeboka? For man kan jo ikke spørre de etterlatte?

Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier meg faktisk enig med Donpedro her. Så lenge det er snakk om voksne personer som ikke har motsatt seg donasjon. Et lite spørsmål bare; hvordan kan man sjekke det? Må man i så tilfelle ha et donornekt-kort i lommeboka? For man kan jo ikke spørre de etterlatte?

Anna

Da må man basere seg på et register tror jeg (finnes ikke nå). Man kan jo eks ha et anti-kort i lommeboka og glemme den hjemme el. og da er jo ikke kortet mye verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye føleri blant folk synes jeg. En død person trenger faktisk ikke organene sine lenger, og blir de ikke brukt så blir de bare spist av maggot uansett. Eller brent, dersom den varianten velges. Er det bedre??

Mitt føleri ville heller ikke likt at noen begynte å grave i kroppen til en nær person etter at vedkommende var død, men fornuften får lov å styre over følelser hos meg, så jeg ville godtatt det med tanke på at andre slipper å dø fordi jeg ville nektet det. DET er vel toppen av egoisme - NEi du får ikke ta hjertet til mor, du får heller dø!!

Tenker pipa hadde fått en annen låt dersom det var mor som trengte nytt hjerte, og de pårørende til en mulig donor satte seg på bakbena og nektet, fordi deres mor skal ha med seg hjertet sitt i bakken.

Jeg tror forøvrig også at personen selv ikke ville sagt nei dersom h*n ble spurt, det er bare det at de fleste har ikke tatt noe standpunkt til det mens de levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at så lenge avdøde selv har bestemt at han/hun ønsker å donere bort organene sine, bør legene kunne ta organene uten samtykke fra avdødes familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Trulselinemor
Jeg syns at så lenge avdøde selv har bestemt at han/hun ønsker å donere bort organene sine, bør legene kunne ta organene uten samtykke fra avdødes familie.

Her er jeg enig med deg. Men jeg hadde ikke synes noe om det, dersom avdøde ikke har ønske det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette må være avklart med de pårørende,før legene får gjøre noe med ett dødt menneske.

Klemz fra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Respektere avdøde?

Vil tro det er viktigere å respektere de som måtte trenge hjelpen, - det er ikke akkurat snakk om å leke med en død kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt,men jeg synes fremdeles at de burde spørre/informere de pårørende først.Men hvis den avdøde har avklart at han/hun saken på forhånd stiller saken seg selvsagt i ett annet lys.

Klemz fra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...