Gå til innhold

Ute etter en billig, rask gave?


ninuska_

Anbefalte innlegg

Jeg ser mange starter tråd om at de er blakke, har dårlig råd etc. Jeg må meddele min idé til julegaver i år - håper jeg ikke starter en dobbelttråd, men jeg syns dette er kjempefint å gi, en personlig gave man har lagt litt tid i, uten at det trenger å koste mye og ta altfor lang tid (for det går ganske fort).

Jeg lagde marsipankuler litt for moro skyld, og det var egentlig den første gangen jeg har lagd dette, men min sambo var så overrasket over smaken på de at krevde at jeg skulle lage en krukke til hans mor og bestemor, og alle andre jeg har tenkt å gi gave til - han syns hvertfall dette var bedre enn noen kjøpt gave. Cognacen koster nok litt, men vi hadde litt til overs her. Man kan sikkert bruke romessens!

Marsipankuler med pistasj og mandel

Du trenger: marsipan, pistasjeråmasse, "oppknust" mandel (jeg skjærte små skiver som jeg knuste oppi), sjokolade og mandelessens.

Bland sammen marsipan, mandler, mandelessens og pistasje. Trill til små kuler. Legg de på et brett med bakepapir og sett kjølig. Settes kjølig en stund, gjerne til dagen etter, men det er ikke nødvendig. Smelt sjokolade i vannbad og dypp kulene. Sett kulene på et brett og la sjokoladen stiven.

Marsipankuler med cognac og rosiner

Du trenger: marsipan, rosiner, cognac og sjokolade.

Sett rosinene til marinade i cognac. Kna sammen marsipan, rosiner og noen dråper romessens. Trill marsipanen til kuler, og dypp kulene i sjokolade. Oppbevar dem kjølig.

På begge disse kan man pynte med hvite striper i lysere sjokolade med en liten skje, «ringle» litt sjokolade over. Og de legger i små krukker, kanskje man kan pynte disse også med litt julepynt. Han syns forresten de smakte bedre enn Anton Berg, som er hans favoritter :fnise:

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gode tips!

Hvor kjøper du pistasjeråmasse?

Vettu hva, det vet jeg ikke, men jeg visste ikke hva jeg skulle kalle det. Bare raspet pistasj, usaltede selvfølgelig. Og la til mandelessens oppi sammen med mandlene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...