Gå til innhold

Hvorfor ser alle fra øst-europa så sure ut?

Gjest Gjest_gunda_*

Anbefalte innlegg

Gjest søtt og surt

Folk er sure av og til, uansett hvor de måtte komme fra i verden. At noen folkeslag er surere enn andre har jeg intet grunnlag for å påstå, jeg har til nå her i landet og utenfor truffet både blide og sure folk i fra mange land og drister meg til å påstå at det er personligheten som skinner gjennom, ikke landets holdning.

Noen her mener at nordmenn er de sureste i hele verden, og hvis disse innleggerne er norske så forstår jeg ut fra måten de skriver på at de lever etter "på seg selv kjenner man andre". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har skrevet dette innlegget under skråblikk og generaliseringer, så derfor har jeg satt mine uttalelser litt på spissen. Det er jo ikke slik at jeg virkelig tror at absolutt alle øst-europeere er noen svin. Jeg vet om mange sure normenn også, bevares!

Jeg har møtt blide øst-europeere også, men de har vært blide fordi de ville oppnå en eller annen fordel av det. Når de har blitt gjennomskuet, blir de virkelig ubehagelige å ha med å gjøre. Det betyr selvsagt ikke at alle er slik, men mitt inntrykk er at mange fra øst-europa som oppholder seg i Norge, er slik.

At øst-europeere har en annen mentalitet enn de fleste nordmenn, kan ikke stikkes under en stol.

Vi hører ofte om kriminalitet blandt innvanderere fra land i asia og afrika, men det snakkes ikke like ofte om kriminaliteten som hersker blandt øst-europeere. Mitt inntrykk er at det er mye snusk blandt disse. Det oftere en form for skjult kriminalitet det dreier seg om,¨enn den som afrikanere og asiatere bedriver. Det kan f.eks være hallikvirksomhet, hvitevasking av penger, minibanksvindel og butikknasking osv. Blandt andre innvandrere hører man oftere om voldtekter, narkotika og drap. Dette er enklere å oppdage, så derfor hører vi oftere om det.

Når det gjelder øst-europeeres sure utseende, er jo det en uviktig ting, når alt kommer til alt. Man kan jo ikke noe for sitt utseende. Det er bare noe jeg har lagt merke til. Men man blir jo litt tilbakeholden ovenfor folk som ser kronisk forbannet ut da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig generaliseringene dine- nesten...

Jeg har masse venner fra Balkan, og blidere folk skal du lete lenge etter. Jeg kjenner også en del polakker, og det er de koseligste, morsomste menneskene. Dette er de øst-europeerne jeg har et forhold til, etter din målestokk av hva øst-europeere er...

Men jeg har reist rundt i Russland noen ganger, og der synes jeg å finne en litt annen mentalitet. Da jeg var der på tidlig 90-tall, var alle folk så sure og sinte at det faktisk var kjempeskummelt for en litt yngre versjon av Squill. Overalt var folk sure, i butikken, på gata, på restauranter. Men jeg husker at foreldrene mine fortalte meg den gang at folk hadde en grunn til å være sure, de levde i et samfunn som hadde falt helt fra hverandre, vi møtte blant annet en gammel mann som hadde spart hele livet til en god pensjon så han kunne reise og kjøpe seg hus på landet. Inflasjonen hadde ført til at pensjonspengene kunne betale en pakke røyk. Jeg tror jeg også hadde vært ganske sur hvis det hadde skjedd med meg.

Da jeg var der for noen år siden, var det litt bedre, men generelt var folk fortsatt sure. Det samme gjelder noen mennesker jeg har møtt fra de baltiske statene. Men med en gang man blir kjent med dem, er det jo som oftest kjempetrivelige mennesker. Kanskje har de opplevd litt mer enn oss, og er vant til samfunn som ikke helt vil samarbeide med dem, og er mer naturlig skeptiske i starten.

Når det er sagt, kjenner jeg en haug pottesure nordmenn også.. Så det kan godt hende turister tenker det samme om Norge som jeg tenkte i Russland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har rett angående at vi ser sure ut. Les noen artikler om raseforskningen som ble gjort på 18 - og 1900-tallet. Folk fra østen ser mye strengere ut enn de i norden. Dessuten ble øst-europa herjet av mongolske horder og øst grenser også mot asia, så mange har mongolblod i seg, og mongoler har også sure ansiktsuttrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke særlig enig med trådstarter. Kjenner og har kjent en god del østeuropeere, stort sett fra Balkan, men også polakker, tsjekkere og slovakere, og de er både blide, mer utadvente enn de fleste nordmenn og i det hele tatt. Stort sett veldig flinke til det de driver med også (de jeg kjenner har mastergrader innen økonomi, siv.ing, doktorgrader, eller er håndverkere).

Men noen, særlig de (menn) som kan virke litt tvilsomme, er jeg enig i ser sure ut, kanskje fordi de har et mer macho ideal hvor de liksom skal se tøffe og barske ut. For det er jo noen kulturforskjeller der, selv om det absolutt ikke gjelder generelt. Min erfaring er også at endel har litt annen terksel for å følge alle lover og regler enn nordmenn, men det gjelder jo egentlig veldig mange, også andre vesteuropeere. Litt må man skue hunden på hårene, og det er jo endel som kommer til Norge kun for å drive med kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg vil likevel utfordre deg til å le av en øst-europeisk mann og si at du syn han er ulekker. Vi har nemlig et litt annet kvinnesyn enn disse dørmattene av noen norske menn så du vil få deg en voldelig overaskelse.

Hva er hensikten med dette innlegget? Pass deg for øst-europeere, vi er ikke hyggelige folk? Du vinner ikke akkurat VM i å representere folkeslaget ditt for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Tro hva du vil, du. Jeg synes øst-europeere ser sure ut uansett hva du måtte mene om den saken. Og de jeg har møtt, har jeg ikke akkurat blitt imponert over. Mange sleipinger.

Selvfølgelig er du uenig med meg, siden du er øst-europeer selv. Jeg vil nok tro at en viss andel nordmenn vil være på linje med meg i denne saken.

Men det finnes helt sikkert unntak, som med alt annet her i verden. Det sure utrykket må jo være genetisk betinget, siden nesten alle fra øst-europa ser slik ut. Slik sett er dere jo unnskylt. Negere kan jo heller ikke noe for at de er brune, men de ser i det minste litt blidere ut.

Du som skriver dette her har noen nazistiske tendenser og virker utrolig overfladisk med store fordommer. Før du i det hele tatt skal begynne å oppsummere om hvordan alle øst-europeere ser ut så burde du kanskje møte en god del av de først eller kjenne noen av de. Og jeg skal si deg en annen ting også, uansett rase eller nasjonalitet så er det alltid noen som ser blide ut on noen ser sure ut. Ansikter og ansiktsuttrykk er forskjellige og dette har absolutt ingenting å gjøre med hvor man kommer fra. Hvis du ser litt rundt deg så ser du også noen nordmenn som ser sure ut. Så bare skjerp deg og ikke dum deg ut med slike uttalelser som du kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som skriver dette her har noen nazistiske tendenser og virker utrolig overfladisk med store fordommer. Før du i det hele tatt skal begynne å oppsummere om hvordan alle øst-europeere ser ut så burde du kanskje møte en god del av de først eller kjenne noen av de. Og jeg skal si deg en annen ting også, uansett rase eller nasjonalitet så er det alltid noen som ser blide ut on noen ser sure ut. Ansikter og ansiktsuttrykk er forskjellige og dette har absolutt ingenting å gjøre med hvor man kommer fra. Hvis du ser litt rundt deg så ser du også noen nordmenn som ser sure ut. Så bare skjerp deg og ikke dum deg ut med slike uttalelser som du kommer med.

Oj, så politisk korrekt dette var, da... :filer::filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overflate
Oj, så politisk korrekt dette var, da... :filer::filer:

Så alt som ikke samsvarer med ditt syn er "politisk korrekt"? Det finnes faktisk folk der ute som ikke ser verden på samme måte som deg, og det betyr ikke at alle disse folka tar feil og at det er du som sitter med det korrekte inntrykket... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hensikten med dette innlegget? Pass deg for øst-europeere, vi er ikke hyggelige folk? Du vinner ikke akkurat VM i å representere folkeslaget ditt for å si det sånn.

Nei, men vet du hva? Ikke alle finner seg i den diskrimineringen nordmenn utsetter dem for dagelig. Ikke alle bryr seg spesielt om å imponere nordmenn, sånn som nordmenn behandler minoriteter. Og de færreste innvandrere, enten de er europeere eller ikke-europeere,har et mer konservativt syn på kvinner enn nordmenn. Du trenger ikke dra enger enn til Danmark for å oppleve et litt lavere likestilt samfunn enn i Norge. Dessto lenger sør du kommer, dessto mindre verdt er du som kvinne. Lurer på hvorfor det er sånn? Kanskje det ikke er de 4,5 millionene nordmenn sitt kvinnesyn som er det korrekte, når resten av kloden ser det anderledes? Jeg er foresten nordmann og er totalt mot likestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du det er problematisk at de ser sure ut? Jeg liker litt strenge uttrykk. Er så lei den norske pinglelooken. Nordmenn er totalt utrykksløse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes helt sikkert unntak, som med alt annet her i verden. Det sure utrykket må jo være genetisk betinget, siden nesten alle fra øst-europa ser slik ut. Slik sett er dere jo unnskylt. Negere kan jo heller ikke noe for at de er brune, men de ser i det minste litt blidere ut.

OMG, klarte de virkelig å bevare Hitlers hjerne, og transplantere den til et menneske der borte i Argentina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må faktisk si meg litt enig. Ikke når det gjelder utseendet, men dette med å være blid og smilende. Har reist mye rundt på flere kontinenter, og synes ikke jeg har sett lignende andre steder. Synes ikke det gjelder Bonsia, Serbia, Albania og nabolandene, men de landene litt lenger nord i Øst-Europa: Latvia, Litauen osv. Alle går og ser rett fram, og ingen ler høyt. Stort sett høflige, men lite imøtekommende. Vi snakket en del om det, og lurte på om det kunne ha noe med den langvarige undertrykkelsen, kommunismen, Russland og sånt å gjøre?

Ja, jeg syns ikke de virker sure akkurat - men litt deprimert og negativt innstilt kanskje? Har kun erfaringer med ferie i praha og latviere på lageret på jobben, ehm.. også har jeg en samboer da som er serbisk (født i norge) men han er ikke deprimert :O men litt mørkere enn nordmenn og veeeeldig kjekk :rødme: og ingen dørmatte (som en annen over her sa :sjenert: Og vi var på ferie i MonteNegro (nabolandet til Serbia), der var de veldig sprudlende og lette å komme i kontakt med.. men det kan jo ha noe med varme og sjøen og solen..

Neh.. vet ikke, kanskje de som ser "sure" ut bare er omtrendt like reserverte som det nordmenn flest er :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har rett angående at vi ser sure ut. Les noen artikler om raseforskningen som ble gjort på 18 - og 1900-tallet. Folk fra østen ser mye strengere ut enn de i norden. Dessuten ble øst-europa herjet av mongolske horder og øst grenser også mot asia, så mange har mongolblod i seg, og mongoler har også sure ansiktsuttrykk.

åååå.. er det derfor asiaterne smiler hele tiden? - for å kompensere? :grinele:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nei, men vet du hva? Ikke alle finner seg i den diskrimineringen nordmenn utsetter dem for dagelig. Ikke alle bryr seg spesielt om å imponere nordmenn, sånn som nordmenn behandler minoriteter. Og de færreste innvandrere, enten de er europeere eller ikke-europeere,har et mer konservativt syn på kvinner enn nordmenn. Du trenger ikke dra enger enn til Danmark for å oppleve et litt lavere likestilt samfunn enn i Norge. Dessto lenger sør du kommer, dessto mindre verdt er du som kvinne. Lurer på hvorfor det er sånn? Kanskje det ikke er de 4,5 millionene nordmenn sitt kvinnesyn som er det korrekte, når resten av kloden ser det anderledes? Jeg er foresten nordmann og er totalt mot likestilling.

Hm, og hvordan forklarer du det faktum at de rikeste landene med et moderne styresett er de som likestiller kjønnene?

Det er menn som deg som får frem rødstrømpen i meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på stedet bor det en god del folk fra øst-europa, polakker, bosniere, albanere osv. Og det slår meg at samtlige av dem ser utrolig sure ut!! Mange av dem ser også ganske skumle og snuskete ut, noe jeg faktisk tror mange av dem de er også. Det gjelder spesiellt mennene, synes jeg. Jeg synes også de fleste øst-europeere er lite pene å se til. De jeg har møtt oppfører seg også temmelig uhøflig, vil jeg si. Fniser og ler av andre, og skuler olmt på folk.

Jeg synes vi hører lite om oppførselen til denne folkegruppen, i motsetning til innvandrere fra f.eks midtøsten og asia.

Jeg synes ikke andre utlendinger fra andre land ser så gjennomført sure ut som øst-europeere gjør.

Hva mener andre?

Østeuropeere har jeg ikke noe imot men jeg kan ikke fordra Pakistanere og spesielt Somaliere. Utrolig så mye voldtekt og ugang de gjør! blir kvalm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østeuropeere har jeg ikke noe imot men jeg kan ikke fordra Pakistanere og spesielt Somaliere. Utrolig så mye voldtekt og ugang de gjør! blir kvalm.

Enig. Muslimer også, de er sinte hele tiden, underutviklet. Nordmenn er bare tunge og sørgelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk enig med TS.

Jeg har møtt mange hyggelige østeuropeere, men jeg synes det er ganske mange som ser sinte ut. Det samme gjelder forsåvidt med en del middeløstinger og vestasiater.

Det har ikke noe med øyenbrynene å gjøre.

Mange av dem, særlig mennene, trekker munnen litt nedover og skuler rundt, ser det ut som.

Noen av dem ser jo til og med ut som om noen har stukket en klatt med bæsj under nesa på dem, og jeg tror IKKE at det er genetisk.

Mange av kvinnene ser litt kalde og usmilende ut.

Men jeg tror også at det kanskje har noe å gjøre med hvordan jeg ser at spesiellt mange av mennene kler seg, de kler seg liksom litt sånn standard "skurk", om det gir mening.

Stram, bretta lue, store, tjukke jakker som gir dem en svææær overkropp, lærhansker eller store, skitne hansker...

Det ser ut som om de prøver å signalisere "snakk til meg og du får DENG"

(for bilder av klærne jeg nevnte, se disse linkene:

Lue: http://www.connex.no/html/images/Tekstiler...17/Lue_sort.JPG

Jakke: http://www.jhhinter.com/images/outer/SportsJacket.jpg

Skitne byggehansker: http://www.constructionphotography.com/Ima...y_excavator.jpg

Lærhansker: http://missourileathers.com/Kids/images/KLG001.jpg

Samme hvor noen som kler seg sånn kommer fra, så forventer jeg nesten av de skal ha skjult et jernrør i ermet :S

Jeg VET at det er feil av meg å tenke sånn, men disse klærne er altså ikke noe jeg forbinder med mennesker som har lovlige, ikkevoldelige jobber for å si det sånn...

Endret av LilleLu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...